به گزارش خبرنگار تشکل های دانشجویی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ هر سال در ماه مبارک رمضان، خاطرات خوشی از دیدار دانشجویان و تشکلهای دانشجویی با رهبر انقلاب در ذهنمان ثبت میشود. در عصر سه شنبه 29 فروردین 1402 برابر با روز 27 ماه مبارک رمضان جمعی از دانشجویان و نمایندگان تشکلهای دانشجویی سراسر کشور با حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب دیدار کردند. جلسهای انتقادی و صریح بین دانشجویان و رهبری، که نمایندگان تشکل های دانشجویی به بیان نظرات کارشناسی و انتقادی نسبت به روند کشور طی یکسال اخیر می پردازند.
از این رو در سلسله گفتگوهایی با سخنرانان دیدار دانشجویی با رهبر معظم انقلاب حواشی و مهمترین نکات دیدار دانشجویان با رهبرانقلاب را جویا شدیم. از این رو مجله «ماه دیدار ماه» با حسین قنواتی، دبیر سابق و نماینده اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان مستقل درحضور رهبر انقلاب پیرامون ابعاد مختلف دیدار رمضانی دانشجویان پرداختیم او در این گفتگوی چالشی مهمترین اتفاقات روز دیدار با رهبر انقلاب را روایت می کند که در ادامه میخوانید:

سوال: نماینده چگونه انتخاب میشود؟
قنواتی: با رایگیری در جلسه شورای مرکزی، نمایندهای که به نمایندگی از اتحادیه صحبت میکند، انتخاب میشود. اعضا پیشنهاد میدهند که مثلاً آقای فلانی یا خانم فلانی به عنوان نماینده اتحادیه دانشجویی نکات را مطرح کنند. ما دو نفر را انتخاب میکردیم: یک نفر به عنوان نویسنده متن، یعنی مسئول و مدیر نوشتن متن، و یک نفر هم به عنوان شخصی که متن را به نمایندگی از دفاتر اتحادیه مستقل قرائت کند.
سوال: فرایند نوشتن متن برای دیدار دانشجویان با مقام معظم رهبری چگونه بود؟
قنواتی: در رابطه با نوشتن متن خوب، در ابتدا ستونها و پایههای اصلی متن، نخ تسبیح و مسئله اصلی توسط اعضای دفاتر و اعضای اتحادیه مشخص میشود. به صورت کلی، ما یک شمای ذهنی داریم که نسبت به چه چیزی میخواهیم صحبت کنیم. بعد از آن، در رابطه با مطالعات، انتقادات، پیشنهادات، راهکارها و همه چیزهایی که قابل طرح است، بارش فکری صورت میگیرد و همه مسائل را مینویسیم. سپس، بر اساس اولویتهایی که داریم، مسائل را اولویتبندی میکنیم و بعد از آن، با توجه به اولویتبندی، صورتبندی متن و نوشتن ادبیات آن را شروع میکنیم.
سوال: متن سال گذشته چه محورهایی داشت و کدام بخش بنظرتان بهتر بود؟
قنواتی: متن سال گذشته سه محور داشت: مشارکت، عدالت و معنویت. چون برای بخش اول زمان بیشتری گذاشته بودیم، مسائل مختلفی داشتیم و صورتبندی قشنگی داشت و خیلی جامع به آن پرداخته بودیم. من شخصاً بحث مشارکت را بیشتر دوست داشتم. هرچند، چون فرصت کم بود، به بحث معنویت که بحث خیلی مهمی بود و همچنین بحث دانشگاه که در حاشیه این سه محور مطرح شده بود، خیلی محدود اشاره شده بود. من به آن بخشها هم علاقه داشتم، اما فرصت محدود بود که به آنها اشاره شود.
سوال: تاثیر حضور دانشجویان و فلسفه دیدار دانشجویی و ایراد سخنرانی دانشجویان درحضور مقام معظم رهبری چیست؟
قنواتی: یک بعد معنوی دارد که نیازی به اشاره نیست، اما میخواهم بگویم که چقدر اهمیت دارد که شما در برابر نایب حضرت صاحبالزمان و شخص اول مملکت، رهبر مملکت، کسی که جهان را اداره میکند، نکاتی را مطرح میکنید. این به نظرم اهمیت معنوی دارد. اما چیزی که مهم است این است که شما به عنوان یک دانشجوی جوان، با تفکر فعال و در بین جامعه، اقشار مختلف را در فضای دانشجویی میبینید. اگر نماینده تشکل باشید، در دانشگاههای مختلف دفتر دارید و با دانشجویان تقریباً سراسر کشور ارتباط دارید. این وسعت باعث میشود که با نگاه انتقادی و فعالانه، مسائل جامعه را در برابر شخص اول مملکت، رهبر مملکت، مطرح کنید.
سوال: آیا متنها قبل از ارائه به مقام معظم رهبری چک یا سانسور میشوند؟
قنواتی: زمانی که متن به پایان میرسید، باید نیم ساعت تا یک ساعت زودتر میرفتیم و آماده میشدیم برای حضور در جایگاه ویژه. تصورمان این بود که حداقل یک دور متنها را بخوانند و نگاه کنند که ما چه میخواهیم بگوییم، اما حتی یک کلمه از متن را هم نگاه نکردند و عین همان چیزی که ما نوشته بودیم را خدمت حضرت آقا خواندند. تا حالا تجربهای ندیدم که بخشی از متن سانسور یا حذف شود.
سوال: دیدار دانشجویان با مقام معظم رهبری چگونه است؟
قنواتی: دیدار دانشجویان با حضرت آقا، دیدار رمضانی، یکی از پر شور و شوقترین دیدارهاست که واقعاً جلسه پرباری است و جلسه گفتگو محوری است که نکات مهمی در آن مطرح میشود. میتوان گفت یکی از دیدارهایی است که مطالب مهمی نسبت به مسائل نظام و مسائل دیگر در آن اشاره میشود. طبیعتاً بخشی از صحبتهای نمایندههای تشکلها به تحلیل مسائل روز و پیشنهادات و راهکارهایی نسبت به مسائل طرح میشود که با توجه به مسائلی که در یک سال اخیر، از فروردین ماه که دیدار قبل بود تا به الان، قابل طرح است.
سوال: دانشگاه چرا مهم است و چه مسائلی در آن قابل طرح است؟
قنواتی: دانشگاه جامعه کوچکشده است. دانشگاه زمین تمرینی است برای افرادی که بعداً میخواهند مسئولیت بگیرند در جامعه. حتی خود فضای مدیریت دانشگاه بستری است که به واسطه آن میتوانید جامعه بزرگتر را مدیریت کنید. دو موضوعی که میشود به آن اشاره کرد، نسبت دانشجوها با مسائل داخلی و بینالمللی است. بحث مدیریت دانشگاهها نیز موضوع جدیای است که باید مطرح شود. ما با مسئله ناترازی مواجه هستیم که صرفاً ناترازی انرژی نیست، شاید ناترازی مدیریت باشد. دانشگاههای ما به سبک هتل اداره میشوند و مسئله اول دانشگاهها تغذیه و سرای دانشجویی است. اگر دانشگاهی نتواند اینها را تامین کند، به مسائل دیگر لطمه وارد میشود.

سوال: راهکارهای جنبش دانشجویی برای بهبود وضعیت دانشگاهها چیست؟
جواب: یکی از راهکارها بحث ارتباط صنعت و دانشگاه است که در دو سه سال اخیر تحولاتی انجام شده و بسترهایی ایجاد شده که از همان ابتدا که دانشجو وارد دانشگاه میشود، آینده شغلیاش تا حدودی مشخص باشد. دانشجو بداند برای چه در فضای دانشگاه و پژوهش محور حضور دارد. این یکی از نقاط مثبتی است که در چند سال اخیر اتفاق افتاده و قطعاً راهکارهای دیگری وجود دارد که بتوان بهرهوری دانشگاه را بالا برد.
سوال: تحلیل مسائل روز چقدر در دیدار رمضانی اهمیت دارد؟
قنواتی: تحلیل مسائل روز اهمیت دارد و پررنگ است. تقویت قوای داخلی، یعنی اگر همدلی و یکپارچگی در بین سران سه قوه و همچنین بین خود مسئولین مرتبط وجود داشته باشد، این باعث میشود که تشکلهای دانشجویی رو به جلو حرکت کنند و کشور جلو بیفتد. اگر ما درگیر مسائل داخلی باشیم، طبیعتاً نمیتوانیم نقشآفرینی که باید در فضای بینالملل داشته باشیم را داشته باشیم و این یکی از چالشهای دیگر است که قابل طرح است در دیدار رمضانی.
مصاحبه از هادی هدایت زاده



