به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ راهآهن همچنین به کاهش تراکم ترافیک در جادهها و کاهش سطح آلودگی کمک میکند. با این حال، وقتی صحبت از کشوری با بزرگترین شبکه ریلی در جهان میشود، پاسخ ممکن است به آن سادگی که فکر میکنیم نباشد. آیا بزرگترین شبکه متعلق به پرجمعیتترین کشورها است یا با اندازه جغرافیایی کشور تعیین میشود؟ واقعیت ممکن است بسیاری را شگفتزده کند.
سیستم ریلی هر کشور به طور متفاوتی تکامل یافته است و تحت تاثیر عواملی مانند تراکم جمعیت، رشد صنعتی و شرایط جغرافیایی قرار دارد. برخی از کشورها بر قطارهای مسافربری پرسرعت که شهرهای بزرگ را به هم متصل میکنند تمرکز میکنند، در حالی که برخی دیگر بر حمل و نقل باری برای حمایت از تجارت و صنعت تاکید دارند.
درک مقیاس و تاثیر این شبکههای ریلی، اهمیت آنها را در توسعه ملی برجسته میکند. زیرساخت ریلی قوی نه فقط اتصال را بهبود میبخشد، بلکه رشد اقتصادی را نیز تقویت میکند، ادغام منطقهای را ارتقا میدهد و از حمل و نقل پایدار پشتیبانی میکند. با بررسی دقیق این سیستمها، به بینشی در مورد چگونگی شکلگیری اقتصاد و زندگی روزمره یک ملت با راهآهن دست مییابیم.
از شبکههای گسترده که هزاران کیلومتر را پوشش میدهند تا مسیرهای تخصصی که تجارت را تقویت میکنند، بزرگترین سیستمهای ریلی جهان چیزهای زیادی در مورد اولویتها و پیشرفت کشورهای مختلف آشکار خواهند کرد.
برزیل
برزیل دارای شبکه راهآهن به طول حدود ۳۰ هزار کیلومتر و عمدتا بر حمل و نقل بار متمرکز است. راهآهن کالاهایی مانند سنگ آهن، سویا و شکر را برای صادرات به بنادر حمل میکند. خدمات مسافربری محدود است اما در مناطق کلیدی کلانشهری فعالیت میکند. سیستم راهآهن برزیل به اتصال مناطق دورافتاده کمک و از بخشهای کشاورزی و معدن پشتیبانی و نقش مهمی در رشد اقتصاد ملی ایفا میکند.

ژاپن
شبکه راهآهن ژاپن حدود ۲۷ هزار کیلومتر امتداد دارد و با قطارهای پرسرعت و سروقت شینکانسن خود مشهور است. راهآهن ژاپن ارتباط شهری و بین شهری یکپارچهای را فراهم میکند و روزانه به میلیونها مسافر و گردشگر خدمات ارائه میدهد. حمل و نقل بار بهخصوص در مناطق صنعتی نیز به خوبی سازماندهی شده است. تاکید ژاپن بر ایمنی، کارایی و فناوری پیشرفته، سیستم راهآهن آن را به یکی از پیشرفتهترین سیستمهای راهآهن در جهان تبدیل کرده است.

فرانسه
فرانسه دارای شبکه راهآهن تقریبا ۲۹ هزار کیلومتری است که سیستم قطارهای پرسرعت TGV به عنوان معیاری جهانی شناخته میشود. راهآهن فرانسه به طور موثر شهرهای بزرگی مانند پاریس، لیون و مارسی و همچنین کشورهای اروپایی همسایه را به هم متصل میکند. خدمات مسافربری فرانسه بسیار توسعه یافته است و قطارهای باری نیز کالاهای صنعتی و محصولات کشاورزی را حمل میکنند. شبکه راهآهن فرانسه مسیرهای معمولی و پرسرعت را با هم ترکیب و جایگزینی سازگار با محیط زیست برای حمل و نقل جادهای و هوایی فراهم میکند.

آلمان
شبکه راهآهن آلمان بیش از ۴۱ هزار کیلومتر امتداد دارد و خدمات مسافربری و باری را مدیریت میکند. آلمان با قطارهای مسافربری کارآمد، سروقت و پرسرعت خود شناخته شده است که شهرهایی مانند برلین، مونیخ و فرانکفورت را به هم متصل میکند. راهآهن همچنین کالاهای صنعتی، خودرو و مواد شیمیایی را حمل میکند. این شبکه به خوبی با سیستم ریلی فراملی اروپا ادغام میشود و اتصال یکپارچه برای تجارت و سفر در سراسر مرزها را تضمین میکند. آلمان همچنان به ارتقا خطوط ریلی برای گزینههای سفر سریعتر و سازگار با محیط زیست ادامه میدهد.

استرالیا
استرالیا دارای شبکه راهآهن به طول حدود ۴۵ هزار کیلومتر است که شهرهای بزرگ و مناطق صنعتی را به هم متصل میکند. این شبکه در درجه اول بر حمل بار، از جمله زغال سنگ، مواد معدنی و محصولات کشاورزی تمرکز دارد. قطارهای مسافربری عمدتا در مراکز شهری و در امتداد مسیرهای خوشمنظره فعالیت میکنند. راهآهن نقش مهمی در حمایت از اقتصاد این کشور و اتصال جمعیت پراکنده آن ایفا میکند. استرالیا همچنان به سرمایهگذاری در نوسازی خطوط ریلی و گسترش کریدورهای حمل بار برای بهبود کارایی ادامه میدهد.

کانادا
شبکه راهآهن کانادا تقریبا ۴۶ هزار کیلومتر طول دارد و استانها را از شرق به غرب متصل میکند. راهآهن در درجه اول برای حمل بار و انتقال منابعی مانند چوب، نفت و مواد معدنی استفاده میشود. خدمات مسافربری محدود است اما شامل ویآیای ریل (VIA Rail) میشود که شهرهای بزرگ را به هم متصل میکند. جغرافیای وسیع و زمینهای چالشبرانگیز کانادا، حملونقل ریلی را برای تجارت و رشد اقتصادی ضروری میکند. راهآهن به ایجاد پل بین مناطق دورافتاده و تضمین حرکت روان کالاها در سراسر این کشور کمک میکند.

هند
هند دارای شبکه راهآهن با طول بیش از ۶۸ هزار کیلومتر است که آن را به چهارمین شبکه بزرگ راهآهن در جهان تبدیل میکند. راهآهن هند، بزرگترین کارفرما در این کشور است که روزانه میلیونها مسافر را جابجا میکند. شبکه آن روستاهای دورافتاده، شهرهای کوچک و شهرهای بزرگ را پوشش و خدمات حمل بار و مسافر را ارائه میدهد. سیستم راهآهن هند همچنین با حمل و نقل کارآمد کالا و مواد اولیه، نقش کلیدی در تقویت اقتصاد این کشور ایفا میکند.

روسیه
شبکه راهآهن روسیه بیش از ۸۷ هزار کیلومتر امتداد دارد و این کشور پهناور را از مسکو تا ولادیوستوک متصل میکند. این شبکه ریلی، شریان حیاتی برای حمل کالاهایی مانند نفت، گاز و مواد معدنی در مناطق دورافتاده است. راهآهن سراسری سیبری، طولانیترین خط راهآهن جهان، یکی از نقاط برجسته و مهم است که روسیه را به آسیا و اروپا متصل میکند. حمل و نقل ریلی به دلیل آب و هوای نامساعد و مسافتهای طولانی، همچنان در روسیه حیاتی است و ارتباط کارآمدی را برای بار و مسافر در سراسر کشور فراهم میکند.

چین
چین با شبکه راهآهن بیش از ۱۴۶ هزار کیلومتر در رتبه دوم شبکه ریلی جهان قرار دارد. این کشور در دهه گذشته به سرعت راهآهن پرسرعت را گسترش داده و شهرهایی مانند پکن، شانگهای و گوانگژو را به هم متصل کرده است. راهآهن چین ترکیبی از خدمات باری و مسافری را اداره و از سریعترین اقتصاد در حال رشد جهان پشتیبانی میکند. قطارهای پرسرعت روزانه هزاران کیلومتر را طی و سفر را برای میلیونها نفر کارآمد، قابل اعتماد و قابل دسترس میکنند. ترکیب راهآهن معمولی و پرسرعت، چین را به عنوان رهبر جهانی در حمل و نقل ریلی مدرن قرار داده است.

آمریکا
سایت نیوز اس ایکس گزارش کرد، آمریکا بزرگترین شبکه راهآهن جهان را با بیش از ۲۵۰ هزار کیلومتر در اختیار دارد. شبکه آن در درجه اول بر حمل و نقل بار تمرکز دارد و مراکز صنعتی بزرگ، بنادر و مناطق کشاورزی را به هم متصل میکند. قطارهای مسافری شرکت «آمترک» به مراکز شهری خدمات ارائه میدهند و سیستم وسیع آن با جابهجایی زغالسنگ، محصولات کشاورزی و کالاهای صنعتی بهطور موثر از اقتصاد آمریکا حمایت میکند. زیرساختهای گسترده ریلی آن، به عنوان ستون فقرات حیاتی برای تجارت و سفر عمل میکند.




