تاریخ انتشار: پنجشنبه 1348/10/11 - 03:30
کد خبر: 550085

تعلل عراق در راه‌آهن شلمچه-بصره؛ خسارت پنهان به تجارت ۲۰ میلیارد دلاری

تعلل عراق در راه‌آهن شلمچه-بصره؛ خسارت پنهان به تجارت ۲۰ میلیارد دلاری

با وجود تکمیل تعهدات ایران در مین‌روبی مسیر و پیشرفت ۳۰ درصدی پل اروند،راه‌آهن شلمچه - بصره به‌دلیل موانع اجرایی در عراق معطل مانده و تجارت دو کشور را تحت‌تأثیر قرار داده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛  تهران و بغداد پس از سال‌ها فراز و فرود سیاسی، از دوران پس از سقوط صدام وارد مرحله‌ای تازه از همکاری‌های سطح بالای سیاسی و اقتصادی شده‌اند. با وجود پیشرفت‌های قابل توجه ایران در توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل، پروژه اتصال ریلی شلمچه - بصره همچنان در عراق به دلیل برخی موانع اجرایی و فضای منفی رسانه‌ای معطل مانده است و به بهره‌برداری نرسیده است.

روابط دوجانبه ایران و عراق در چند دهه اخیر فراز و نشیب‌های گسترده‌ای را پشت سر گذاشته است؛ گاه در تنش و گاه در صلح، اما پیوندهای عمیق مردم دو کشور همواره متفاوت از رابطه رژیم بعث با ملت ایران بوده است. از جمله نشانه‌های این پیوندهای تاریخی، اشتراکات قومی و مذهبی و حضور نیروهای معاودین عراقی در کنار ایران در دوران جنگ تحمیلی بود؛ به‌گونه‌ای که رژیم بعثی صدام بیش از دو هزار نفر از مجاهدین عراقی را به شهادت رساند و پنج هزار نفر را مجروح کرد. پس از سقوط صدام، دولت‌های ایران و عراق نیز همچون ملت‌های دو کشور، روابط برادرانه و سازنده‌ای را آغاز کردند که به توسعه سریع روابط اقتصادی و اجتماعی انجامید؛ تا جایی که زیرساخت‌های موجود پاسخگوی حجم تعاملات فزاینده نبود و پروژه‌های متعددی از سوی دو طرف در دستور کار قرار گرفت.

در میان این پروژه‌ها، اتصال ریلی شلمچه - بصره به عنوان طرحی راهبردی برای تقویت روابط دو کشور از اوایل دهه ۱۳۸۰ مورد مطالعه قرار گرفت. در سال ۱۳۹۳ تفاهم‌نامه‌ای برای تسریع اجرای آن امضا شد، اما طرح به سرانجام نرسید. در نهایت، کلنگ این پروژه در ۱۱ شهریورماه ۱۴۰۲ به زمین خورد و مقرر شد طی ۱۸ ماه به بهره‌برداری برسد. در دولت چهاردهم نیز ایران بخش قابل توجهی از تعهدات خود را اجرا کرده و ضمن تکمیل مین‌روبی ۱۶ کیلومتر ابتدایی مسیر، احداث پل بازشوی اروند را تا ۳۰ درصد پیش برده است؛ با این حال، طرف عراقی هنوز تعهدات خود را عملیاتی نکرده است.

علاوه بر موانع فنی و اجرایی، یکی از مهم‌ترین عوامل تأخیر در پیشرفت این پروژه در عراق، برخی تبلیغات منفی در افکار عمومی و میان نخبگان است. مخالفان مدعی‌اند که راه‌اندازی خط ریلی شلمچه - بصره جایگاه بندر فاو را در حوزه صادرات، واردات و ترانزیت کالا تضعیف می‌کند و نقش محوری آن را کاهش می‌دهد؛ ادعایی که موجب مخالفت آن‌ها با پیشبرد این پروژه شده است.

با این حال، بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد این مخالفت‌ها فاقد مبنای فنی بوده و بیشتر ریشه سیاسی دارند. خط ریلی شلمچه - بصره مزایای مهمی برای هر دو کشور به همراه دارد؛ از جمله افزایش تبادل زائر و گردشگر با کاهش هزینه و زمان سفر زمینی، ارتقای ایمنی تردد مسافران، تسهیل تجارت با کاهش هزینه‌ها و زمان حمل‌ونقل و اتصال عراق به شبکه ریلی آسیای میانه، قفقاز، روسیه، چین و پاکستان.

مهندس یونس الکعبی، رئیس پیشین راه‌آهن عراق (۲۰۲۲ تا ۲۰۲۴)، در نشستی تخصصی با موضوع این خط ریلی، فضای سیاسی و برخی جوسازی‌های مجازی را مانع اصلی تکمیل پروژه دانست و تصریح کرد: «مخالفان خط ریلی شلمچه - بصره این پروژه را عامل کم‌رونق شدن بنادر عراق به‌ویژه بندر فاو می‌دانند، در حالی که این ادعاها بی‌اساس است. بنادر عراق به اندازه‌ای توسعه یافته‌اند که تکمیل این خط ریلی تأثیری بر کارکرد آن‌ها نخواهد داشت. بهترین پاسخ به تردیدها، فعال‌سازی سریع این مسیر است.»

مهندس مرتضی ناصریان، کارشناس حمل‌ونقل ریلی و از طراحان پروژه نیز با اشاره به رشد ظرفیت بندری عراق گفت: «در دوره‌هایی که بنادر عراق ضعیف بودند، طرح استفاده این کشور از بنادر ایران مطرح می‌شد، اما اکنون ظرفیت بنادر و زیرساخت‌های عراق به‌طور چشمگیری افزایش یافته است. بنابراین عراق برای صادرات و واردات خود از کشورهای غیرایرانی نیازی به استفاده از بنادر ایران ندارد.»

در چنین شرایطی، ضرورت دارد وزارت راه و شهرسازی با تکمیل تعهدات باقیمانده، مسیر اجرای پروژه را هموار کند. همچنین وزارت امور خارجه باید با پیگیری جدی تعهدات طرف عراقی و ایجاد فضای سازنده در افکار عمومی و میان نخبگان عراق، زمینه تحقق هرچه سریع‌تر این پروژه راهبردی را فراهم سازد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
معرفی کسب و کارها
تجلیل از مادران و همسران شهدای جنگ ۱۲ روزه
لغو اجرای طرح زوج و فرد از درب منزل در پایتخت از فردا
مشکلی برای ویزای آمریکا در المپیک نمی‌افتد
نقاشی جدید حسن روح‌الامین برای روز مادر منتشر شد
دنبال انتقام از استقلال نبودم
نتیجه تساوی با ملوان عالی نبود
نظام ارجاع برای عدالت و احترام به بیماران طراحی شده است
سپاهان با خیال راحت در صدر ماند
بانوان در عرصه سیاست‌گذاری و اقتصاد دانش‌بنیان پیشرو باشند
هشدار نسبت به افزایش یائسگی زودرس
گرامیداشت «روز زن» با حضور رئیس جمهور
تقدیر از ۷۷ پژوهشگر و فناور در جشنواره هفته پژوهش دانشگاه تهران
اکران ۱۵۱ سازه شهری در پایتخت برای روز زن و میلاد حضرت زهرا (س)
توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر شرط اصلی پیشرفت کشور است
عینک‌های هوش مصنوعی چین وارد مرحله کاربردی شدند
آزادی ۲۵ نفر از زندانیان زن به مناسبت ولادت حضرت فاطمه زهرا (س)
«آخرین نامه»؛ روایتی انسانی از چالش‌های کمتر دیده‌شده خودکشی در نوزدهمین جشنواره سینماحقیقت
دو مستند اجتماعی خاتم مدیا در جشنواره سینماحقیقت؛ نگاهی به پدیده خودکشی!
«آخرین نامه»؛ روایتی انسانی از چالش‌های کمتر دیده‌شده خودکشی در نوزدهمین جشنواره سینماحقیقت
بهترین مدل‌های جادستمال کاغذی برای خانه، دستشویی و محل کار
راهنمای چاپ مجله و نشریه از ابتدا تا پایان
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر و شکست سنگین از ایران، چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟





مشاهده نتایج
go to top