تاریخ انتشار: چهارشنبه 1404/10/03 - 09:19
کد خبر: 550845

رویکرد جدید وزارت علوم برای جبران افت علمی؛ همکاری پژوهشی با چین

رویکرد جدید وزارت علوم برای جبران افت علمی؛ همکاری پژوهشی با چین

سرپرست معاونت پژوهشی وزارت علوم با بیان این‌که مهم‌تر از رتبه‌ها، کیفیت مقالات است؛ گفت: یکی از موارد مورد نیاز فراهم‌سازی ابزارها و تجهیزات پژوهشی مناسب است که در حال پیگیری آن هستیم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ سید مهدی ابطحی در گفتگو با مهر درباره رویکرد معاونت پژوهشی برای جبران کاهش رتبه علمی کشور گفت: در مواجهه با افت رتبه‌های علمی، می‌توان دو رویکرد متفاوت داشت. یک رویکرد توجه به تعداد مقالات است. در این زمینه باید توجه کنیم بخشی از مقالات تولیدشده کشور در پایگاه‌های علمی بین‌المللی نمایه نشده‌اند و به همین دلیل در رتبه‌بندی‌ها دیده نمی‌شوند. در این چارچوب، یکی از اقدامات، تلاش برای نمایه‌سازی نشریات علمی است تا مقالات بیشتر در معرض دید قرار گیرند.

وی تأکید کرد: البته باید توجه داشت که نمایه‌سازی صرفاً به افزایش دیده‌شدن مقالات منجر می‌شود و لزوماً به معنای ارتقای اثرگذاری علمی مقالات نیست. مهم‌تر از این رتبه‌ها، کیفیت مقالات است.

سرپرست معاونت پژوهشی وزارت علوم با بیان این‌که افزایش کیفیت مقالات علمی نیازمند موارد مختلفی است، ادامه داد: یکی از موارد مورد نیاز فراهم‌سازی ابزارها و تجهیزات پژوهشی مناسب است که در حال پیگیری آن هستیم. همچنین ارتقای کیفیت پژوهش به شبکه‌سازی علمی نیاز دارد که انجمن‌های علمی می‌توانند نقش مهمی در این زمینه ایفا کنند. از سوی دیگر، توسعه روابط بین‌المللی نیز ضروری است. در همین راستا، مذاکراتی با آکادمی علوم چین (CAST) برای گسترش همکاری‌های علمی و فناورانه در حال انجام است.

معاون پژوهشی وزارت علوم تصریح کرد: این مجموعه اقداماتی هستند که می‌توانند واقعاً اثرگذار باشد. افزایش دیده شدن مقالات ممکن است به‌صورت مقطعی بر رتبه‌ها اثر بگذارد، اما اینکه این روند به تأثیرگذاری علمی منجر شود، نیازمند اقدامات عمیق‌تر است.

وی با طرح مثالی گفت: فرض کنیم کشور ۲۰ هزار مقاله علمی تولید کند و یا در کسب یک جایزه نوبل مشارکت داشته باشد؛ کدام ارزشمندتر است؟ برای حرکت به این سمت باید در کارهای خیلی عمیق، سرمایه‌گذاری درستی انجام دهیم.

ابطحی خاطر نشان کرد: ما از اینکه کشور از نظر کمّی تولید علمی بالایی دارد، و پروداکتیو هستیم، خوشحالیم، اما وقتی وضعیت جهانی را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم که برای دنیا، سیزدهم یا چهاردهم بودن در رتبه‌بندی‌ها اهمیت چندانی ندارد. اگر ما جزو پنج کشور اول نباشیم، عملاً در معادلات علمی جهانی دیده نمی‌شویم و چیزی نیستیم.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
معرفی کسب و کارها
حضور معاون رئیس‌جمهور در خوابگاه دانشجویان دانشگاه شیراز
پیوند علم و حل مسائل جامعه در دانشگاه نسل چهارم
صالح حردانی بهترین بازیکن دیدار استقلال مقابل المحرق شد
بازخوانی زندگی شهید سلیمانی از کودکی تا شهادت
ساپینتو: از پیروزی مقابل المحرق و صعود خیلی خوشحالم
استقلال در مرحله حذفی آسیا با چه تیمی بازی خواهد کرد؟
صعود استقلال با انتقام از نماینده بحرین
مرز دانشگاه و جامعه باید برداشته شود
نامه جبهه پایداری انقلاب اسلامی به دکتر پزشکیان نسبت به التهابات ارزی کشور و تاثیر آن بر معیشت مردم
دولت آیین‌نامه اجرایی ارتقاء رتبه‌بندی معلمان را تصویب کرد
فدراسیون فوتبال با نمادهای رنگین‌کمانی در بازی تیم ملی مخالف است
تصمیم آمریکا حاکمیت ما را به چالش می‌کشد
تصویب تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی به دانشجویان نمونه دکتری
بقائی: لفاظی نماینده آمریکا بازی تبلیغاتی و فریب افکار عمومی است
جزئیات دیدار سخنگویان کمیسیون‌های مجلس با جبلی
ارسال اپلیکیشن‌های آلوده؛ شگرد تازه مجرمان سایبری برای سرقت اطلاعات
علی پاکدامن رئیس کمیسیون ورزشکاران کمیته ملی المپیک شد
هشدار درباره پیامدهای تصمیم‌گیری‌های شتاب‌زده در حوزه خانواده
توسعه همکاری‌های لجستیکی ایران و قزاقستان با محوریت مناطق آزاد
بازار خودرو به‌نفع چه‌کسی است؟
پیشنهاد افزایش ۲۷ درصدی بودجه صندوق بازنشستگی کشوری
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر و شکست سنگین از ایران، چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟





مشاهده نتایج
go to top