به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ تشکلهای عدالتخواه دانشگاه آزاد اسلامی یزد، انجمن اسلامی مستقل و تشکل عدالتخواه مستقل دانشگاه یزد در نامهای مشترک به نمایندگان استان یزد، با اشاره به عدم بازگشایی مجلس و بیاطلاعی نمایندگان از جریان امور کلان کشور، تأکید کردند که این رویه در تناقض آشکار با رسالت نظارتی ذاتی مجلس قرار دارد.
متن کامل نامه:
نمایندگان محترم مردم شریف استان یزد در مجلس شورای اسلامی سلام علیکم احتراماً این نامه در راستای وظیفه ذاتی تشکلهای دانشجویی در نقد و نظارت بر فرآیندهای کلان کشور به ویژه در مورد رویداد اخیر تفاهمنامه اسلام آباد تقدیم حضورتان میشود. ما به شدت نسبت به جریان پشت پرده و عدم شفافیت در شکل گیری این توافق معترضیم و این رویه را نقض آشکار حق نظارت عمومی میدانیم روندی که طی آن نه مردم و نه حتی شما به عنوان نمایندگان ملت از جزئیات و سیر مذاکرات آگاه نبودید مصداق بارز تضعیف شعار جمهوریت و نادیده گرفتن اصل نظارت همگانی است. این روش نه تنها با روح قانون اساسی، بلکه با رسالت نظارتی ذاتی مجلس در تناقضی آشکار است و جایگاه نظارتی شما را به حاشیه رانده است. در پیام صریح رهبر معظم انقلاب درباره این تفاهم ایشان با صراحت اعلام کردند که علی الاصول، نظر دیگری داشتم اما بر اساس تعهدات ارائه شده اجازه آن را صادر نمودند. این جمله هشداری روشن است که حتی بالاترین مقام نظام نیز از کنار گذاشته شدن مسیرهای اصلی و ترجیح یک رویه خاص ابراز نگرانی داشته اند. سوال اساسی و برزمین مانده اینجاست که چرا دولت و ریاست محترم مجلس مردم همیشه در صحنه و نمایندگان ملت را در طول مذاکرات در جریان مفاد این تفاهم نگذاشتند و اصرار داشتند که تنها پس از امضا مردم در جریان قرار گیرند؟ آیا این عملکرد جز تضعیف شعار جمهوریت و بی اعتنایی به مطالبات مردمی نتیجه دیگری دارد؟ پاسخگویی به این سوال حداقل انتظار ما از شماست. از شما به عنوان نمایندگان مردم استان یزد انتظار قاطع و فوری داریم که مراتب اعتراض ما را نسبت به عدم بازگشایی مجلس و بی اطلاعی نمایندگان از جریان امور کلان کشور به صورت رسمی و با صراحت تمام به ریاست محترم مجلس و دولت ابراز نموده و بر لزوم شفاف سازی کامل و فوری این فرآیند همراه با عذرخواهی از ملت تأکید ورزید ما پیگیری جدی شما را در این موضوع نه یک مطالبه، بلکه یک وظیفه انکار ناپذیر میدانیم و بر آن نظارت خواهیم کرد. امید است که با پیگیری مؤثر و بی وقفه شما، جایگاه نظارتی مجلس احیا شده و از این پس هیچ تصمیم کلانی بدون حضور اطلاع و رأی نمایندگان ملت اتخاذ نشود. انتظار داریم که این بار سکوت را شکسته و پاسخگوی مطالبه به حق ملت باشید و گرنه تاریخ، قضاوتگر عملکرد شما در این برهه حساس خواهد بود.
والسلام على من اتبع الهدى
- تشکل عدالت خواه دانشگاه آزاد اسلامی یزد
- انجمن اسلامی مستقل دانشگاه آزاد اسلامی یزد
- تشکل عدالت خواه مستقل دانشگاه یزد



