تاریخ انتشار: 18 تیر 1388 - 00:00:00
کد خبر: 562

قطبی قول قهرمانی در آسیا را داد

هنگامی که به ایران آمدم، حسین شمس سرمربی تیم فوتسال را دیدم و از اینکه این تیم موفق شد مقام نایب قهرمانی را از آن خودش کند بسیار خوشحال شده و به این مورد افتخار کردم. در ابتدا باید بگویم دوست ندارم صحبت‌های تکراری انجام دهم، اما به بازیکنان تیم ملی که در 3 بازی همراه من بودند افتخار می‌کنم.

خبرنامه دانشجویان ایران:سرمربی تیم ملی فوتبال ایران گفت: هدف اول فدراسیون فوتبال و من قهرمانی در جام ملت‌های آسیا و صعود به دور دوم جام جهانی 2014 است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»به نقل از فارس، افشین قطبی سرمربی تیم ملی فوتبال ایران روز چهارشنبه نشست خبری برگزار کرد و صحبت‌های زیر را انجام داد:

* خداحافظی احساسی بازیکنان
هنگامی که به ایران آمدم، حسین شمس سرمربی تیم فوتسال را دیدم و از اینکه این تیم موفق شد مقام نایب قهرمانی را از آن خودش کند بسیار خوشحال شده و به این مورد افتخار کردم.

در ابتدا باید بگویم دوست ندارم صحبت‌های تکراری انجام دهم، اما به بازیکنان تیم ملی که در 3 بازی همراه من بودند افتخار می‌کنم.

از این موضوع نیز اطلاع دارم که 3 بازیکن تیم ملی ایران خداحافظی کرده‌اند. از این موضوع ناراحت شده، اما باید با آنها صحبت‌ کنم که مطمئن شوم تصمیمات آنها احساسی نبوده است. اگر آنها تصمیم واقعی خود را گرفته باشند برای آنها آرزوی موفقیت می‌کنم و امیدوارم مردم ایران خدمتی که این 3 بازیکن به فوتبال ایران کرده‌اند فراموش نکنند.

دومین صحبت من مربوط به موضع گیری مربیان علیه یکدیگر است. ما یک فرصت خوب داریم که می‌توانیم ورزش‌مان را به جایگاه حرفه‌ای برگردانیم. اول اینکه به یکدیگر احترام گذاشته و با توجه به احساسات ایرانی از این امتیاز برای احترام به یکدیگر استفاده کنیم. در مدت زمانی که در ایران بودم از تمام تجارب زندگی و کارم استفاده کرده‌ام تا بتوانم فوتبال ایران را رو به جلو هدایت کنم. ما جام ملت‌های آسیا را پیش رو داریم و تا آن زمان 19 ماه باقی مانده است. به اعتقاد من در فوتبال ایران این زمان بسیار کوتاه است. دوست دارم تیم ملی ایران قهرمان جام ملت‌های آسیا باشد و مطمئن هستم با همدلی، همت و تلاش همه می‌توانیم به این موفقیت دست پیدا کنیم.

وقتی در مدت زمان کوتاهی توانستیم در 3 بازی پیشرفت قابل ملاحظه‌ای کنیم، مطمئناً با کار و دقت بیشتر می‌توانیم قهرمان جام ملت‌های آسیا باشیم. قهرمانی در این مسابقات باید پلی باشد برای جام جهانی 2014 که تیم ملی ما مثل توریست در کشور برزیل حضور پیدا نکند.

و در پایان باید عرض کنم هدف فدراسیون فوتبال و افشین قطبی قهرمانی در جام ملت‌های آسیا و صعود به دور دوم جام جهانی 2014 خواهد بود.

*سرمربیگری تیم ملی قیمت ندارد
از روزی که با مسئولان فدراسیون جلسه گذاشته‌ام، هیچ وقت قیمت خاصی تعیین نکرده‌ام و صحبت‌های که از طرف من نقل قول شده هرگز صحت ندارد. شاید برای کمتر کسی پیش بیاید که بتواند سرمربیگری یک تیم ملی را قبول کند و این مسئله برای من یک افتخار و البته آرزو بود. این آرزو قیمتی ندارد و من سرمربی تیم ملی این مردم هستم.

*باید روش‌مان را عوض کنیم
به عنوان سرمربی تیم ملی فقط محیط در اختیارم را زیر نظر دارم و تیم ملی ویترین یک کشور است. باید شخصیت، رفتار و اخلاق در ورزشمان را عوض کنیم و من هم فکر می‌کنم اگر مردم به من علاقه دارند به خاطر رفتار من بوده است پس باید همگی کمک کنیم تا بازیکنان و نمایندگان مردم در فدراسیون فوتبال و تیم ملی الگوی جوانان ایرانی باشند.

*نوشته‌های مطبوعات صداقت نداشت
برای من خیلی جالب بود که از قول من صحبت‌هایی را مطرح کردند که صداقت نداشت. روزی که با مسئولان فدراسیون پای میز مذاکره نشستم در وهله اول می‌خواستم بدانم که آیا واقعاً فدراسیون فوتبال می‌خواهد روی این ورزش سرمایه گذاری کند یا خیر؟ این مسئله مهمتر از حقوق افشین قطبی است. من برای بازیکنان با مسئولان فدراسیون می‌جنگیدم که در بهترین هتل‌ها اقامت داشته باشند و در بهترین پروازها باشند. بازیکنانی که در اروپا 9 ساعت پرواز می‌کنند تا به ایران برسند، تا برای تیم ملی کشورشان بازی کنند باید حرفه‌ای ترین امکانات را در اختیار داشته باشند. این مسائل در فوتبال ما پررنگ نشد. ولی متاسفانه عده‌ای بحث حقوق من را مطرح کردند و آن را پررنگ جلوه دادند. من هیچ وقت بر سر مسائل مالی چانه زنی نکردم و تمام صحبت‌هایم با مسئولان فدراسیون برای امکانات خوب تیم ملی بود، باید بگویم که حقوق من در حال حاضر حتی از زمان حضورم در پرسپولیس کمتر است.

*به هیچ بازیکنی بدهکار نیستم
شاید صحبت‌های مطرح شد مبنی بر اینکه به خاطر علاقه به بازیکنان پرسپولیس آنها را به تیم ملی دعوت کردم، اما اصلاً این گونه نیست بازیکنان که برای 3 بازی انتخاب کردم بهترین های فوتبال ایران بودند. من هیچ وقت فکر نکردم که به بازیکنی بدهکار هستم و به رنگ باشگاه آنها توجهی نداشتم، حالا هم معتقدم می‌توانیم نسل جدیدی را به تیم ملی معرفی کنیم. رسانه‌ها نیز باید به تیم ملی کمک کنند هر چند می‌دانم در این راه نتیجه گیری خیلی مهم است. همیشه برای من سؤال بود که چرا بازیکنان ایرانی در یک بازی سخت گم می‌شوند. دلیلش شاید این باشد ما 16 روزنامه در تهران داریم که وقتی یک بازیکن اشتباه می‌کند شدیداً او را تحریک و از او انتقاد می‌کنند. از تمام شما نمایندگان رسانه‌ها خواهش می‌کنم که کمک کنید و همگی با صداقت نظر بدهید. به طور مثال پس از آن 3 مسابقه همگی از مسعود شجاعی انتقاد کردند که چرا در دیدار با کره جنوبی آن توپ را تبدیل به گل نکرد. اما شجاعی در 3 مسابقه 8 موقعیت برای خود ایجاد کرده بود که این نشان از هوش بالای یک بازیکن حرفه‌ای دارد. تمام رسانه‌ها باید به شجاعی و امثال او کمک کنند چون همین کمک‌ها باعث می‌شود چند سال بعد این توپ‌ها تبدیل به گل شده و تیم ملی صعود کند.

*سخت است اما قهرمان می‌شویم
معتقدم اهداف‌ با هم خیلی فرق می‌کند. هم‌اکنون استرالیا در رنکینگ فیفا در رده 16 است. بازیکنان کره جنوبی در بهترین لیگ‌های دنیا بازیکن می‌کنند. ژاپن سال به سال بهتر می‌شود و من معتقدم قهرمانی ایران در جام ملت‌های آسیا خیلی سخت است، اما تمام تلاش خود را خواهیم کرد که به این مهم دست پیدا کنیم. اینکه وعده‌های من برای صعود به جام جهانی را با قهرمانی در جام ملت‌های آسیا را با هم مقایسه کنیم درست نیست. وقتی تیم ملی در 3 بازی در 11 روز داشته باشد، در حالی که در رده چهارم قرار دارد و 4 امتیاز از حریف اصلی خود عقب است، یعنی ما بین خط مرگ و زندگی قرار داریم. من به عنوان سرمربی تیم ملی در آن زمان باید درست مثل یک دکتر که به مریضش روحیه می‌دهد به بازیکنان امید تزریق می‌کردم. ما تنها 9 دقیقه تا جام جهانی فاصله داشتیم و خیلی از نتایج دیگر می‌توانست به ما کمک کند. البته من به نتایجم افتخار نمی‌کنم و معتقدم باید تیم ملی را به جام جهانی می‌بردم. اما از اینکه باز هم به تیم ملی برگشتم هدف دارم ، هدف من در ایران هنوز تمام نشده و دوست دارم در اوج کارم را تمام کنم. می‌خواهم بعد از 35 سال تیمی که نتوانست در جام ملت‌های آسیا قهرمان شود را قهرمان کنم. طبیعی است به خاطر اینکه تیم ملی به جام جهانی نرفت مورد انتقاد قرار بگیرم ولی قضاوت با نتیجه است و مطمئنم این روش فوتبال در دراز مدت جواب خواهد داد.

*در انتخاب دستیاران اختیار تام دارم
در قرار دادم بندی ذکر شده که انتخاب تمام کادر فنی با من است. البته آقای کفاشیان پیشنهاد کرده است که از مربیان ایرانی بیشتر استفاده کنیم و من هم سعی می‌کنم بهترین کادر را انتخاب کنم که اول شخصیت‌ بالایی داشته باشند و دوم اینکه کم حاشیه باشند.

*هرگز از شکست نمی‌ترسم
اگر تیم ملی ما خواهان پیشرفت است، باید با تیم‌های بزرگ بازی کنیم، طبیعی است که حتی مقابل تیم های بزرگ نتایج بدی بگیریم اما نباید از این موضوع هراس داشته باشیم. زمانی که در تیم کره حضور داشتم با فرانسه بازی کردیم و 5 گل خوردیم سپس با همین نتیجه به جمهوری چک باختیم همین نتایج باعث شد رسانه‌های کره به آقای هیدینگ فشار بیاورند ولی فدراسیون و مردم کره صبر کردند تا بازیکنان کره از این شکست‌ها درس گرفته و دیدید که در آینده در جام جهانی چه نتایج خوبی کسب کردند. من هرگز از شکست نمی‌ترسم و می‌خواهم با کمک فدراسیون یک تیم ملی بین المللی آماده کنم.

*هیچ وقت انتقاداتم از مربیان دیگر را رسانه‌ای نکردم
خواهشی که از تمام مطبوعات دارم این است که شفاف بنویسند البته از دیگران هم خواهش دارم که احترام یکدیگر را حفظ کنند. من هم نسبت به مربیان دیگر انتقاد دارم، اما هیچ وقت این انتقادات را رسانه‌ای نمی‌کنم. دوست دارم کمیته مربیان تشکیل شود و هر کس هر انتقادی و یا پیشنهادی دارد در آن جلسات به من ارائه کند، می دانم همه نظرها با هم متفاوت است و حتی یک خبرنگار از من بد بنویسد، اما دوست دارم با تحقیق و مطالعه این کار را انجام دهد. مثلا خیلی‌ها خورده گرفتند که چرا نصرتی در دیدار با کره تعویض شد، اما آنها نمی‌دانستند نصرتی حتی نمی‌توانست راه برود و یا انتقاد کردند که چرا برهانی در بازی با کره شمالی در لیست 18 نفر جای نداشت. این بازیکن پس از دیدار با چین مصدوم شد و دو روز خوب تمرین نکرد، امیدوارم رسانه‌ها در مورد چیزی که می‌نویسند، مطالعه بیشتری کنند هر چند که من هر روز پوستم کلفتر می‌شود اما توقع نداشته باشید هر روز من را با گوجه فرنگی بزنید و من ناراحت نشوم، چون من هم مثل خود شما انسان‌ هستم.

*از سیاست سر در نمی‌آورم
من فقط یک مربی هستم و تنها کاری که می‌توانم بکنم این است از امکانات استفاده کنم. آقایان کفاشیان و تاج تلاش می‌کنند که بهترین بازی‌های تدارکاتی را برای ما فراهم کنند، اینکه مسائل سیاسی اجازه نمی‌دهد بازی تدارکاتی برگزار کنیم در حیطه من نیست و من از سیاست سر در نیاورده و نمی‌توانم نظر بدهم. من فقط توپ، مانع و کاور را می‌شناسم و بلدم با آنها و بازیکنانم کار کنم اما برای برگزاری بازی‌های تدارکاتی سرمایه مالی نیاز است. ما می‌خواستیم که با آرژانتین بازی کنیم، اما فدراسیون این کشور یک و نیم میلیارد تومان پول خواست امیدوارم تمام سرمایه‌گذارها به ما کمک کنند و فدراسیون نیز اسپانسیر بیشتری جذب کند چون برگزاری بازی‌های بزرگ به پیشرفت فوتبال ما کمک خواهد کرد.

*دوست دارم با لیگ برتر نهایت همکاری را داشته باشم
در خصوص برنامه‌ریزی باید ساده بگویم که چون می‌خواهیم به اهدافمان برسیم سعی کردیم دیدگاه‌‌مان را طولانی کنیم و قصد داریم بازی‌های تدارکاتی خوبی برگزار کنیم. از همان روزی که از کره جنوبی برگشتیم با مسئولان فدراسیون صحبت کردم و آنها برای بستن قرار داد با کشورهای مختلف برای انجام بازی‌های تدارکاتی دست به کار شده‌اند. دوست ندارم لیگ را دو سه هفته تعطیل کنیم و می‌خواهم نهایت همکاری را با لیگ برتر داشته باشم حتی سعی دارم بین تیم ملی و تیم‌های جوانان المپیک روابط خوبی ایجاد کنیم تا اگر بازیکنی از تیم امید به ما اضافه شد بلافاصله بتواند برای تیم ملی بزرگسالان بازی کنند.

*با سه بازیکنی که خداحافظی کرده اند صحبت می‌کنم
من همیشه به احساسات احترام خواهم گذاشت. فکر می‌کنم سه بازیکنی که از فوتبال ملی خداحافظی کرده‌اند هنوز فوتبال در بدنشان وجود دارد و احساس می‌کنم تصمیمات آنها احساسی بوده و متاسف هستم که نتوانستم با آنها به جام جهانی بروم. اما با آنها صحبت می‌کنم و اگر تصمیم خود را گرفته بودند سعی می‌کنم جانشینان مناسب برای آنها پیدا کنم، از این موضوع اطلاع دارم که ایرانی‌ها رقابت دوست دارند و سعی می‌کنم در هر پست دو بازیکن آماده در اختیار داشته باشم.

*کپی مدرک مربیگری ام در اختیار فدراسیون است
کارنامه من مشخص است و فدراسیون یکی نمونه از مدرک مربیگری من را در اختیار قرار دارد. حتی اگر لازم باشد آن را در سایت فدراسیون قرار می‌دهم، نمی دانم که یک مربی در ایران باید چه کاری انجام دهد که مورد احترام قرار بگیرد. من پله پله پیشرفت کرده‌ام و افتخار می‌کنم که چنین کارنامه‌ای دارم.

*شاید در مورد پرسپولس کتاب نوشتم
در خصوص رفتن من از پرسپولیس حرف و حدیث‌های زیادی مطرح شد. من این تیم را در شرایطی قهرمان کردم که 6 امتیاز از این تیم کسر شده بود، اما جالب نیست که به عقب برگردم و صحبت‌های قدیمی را مطرح کنم، اما شاید روزی در مورد رفتن از پرسپولیس کتاب نوشتم. اگر من اینجا نشسته ام به خاطر مردم است و آنها خواستند افشین قطبی دوباره قراردادش را تمدید کند.

*قهرمان جام ملت‌های آسیا می‌شویم
می‌خواهم با کسب عنوان قهرمانی در جام ملت‌های آسیا و صعود به دور دوم جام جهانی دل مردم را شاد کنم. قرار داد من با فدراسیون فوتبال 18 ماه است و در این قرار داد بندی اضافه کردیم که اگر تیم ملی قهرمان جام ملت‌های آسیا شد برای جام جهانی 2014 نیز در خدمت تیم ملی باشم. همیشه در زندگی به این نتیجه رسیده‌ام که کارهای بزرگ بالا و پایین خواهد داشت. امیدوارم بتوانیم در قطر به قهرمانی برسیم و در برزیل به دور دوم صعود کنیم هر چند که این کار، کار آسانی نخواهد بود.

*در بعضی از مواقع بی برنامگی هم هنر است
در ایران چیزهای زیادی یاد گرفتم و تجربه های که دارم باید به صورت شفاف در اختیار همه قرار بگیرد. اینکه می‌گویند فدراسیون فوتبال و ورزش ما بی برنامه است جالب نیست، اما در بعضی از مواقع بی‌برنامگی هم هنر است. بسیاری عقیده دارند که مربیان بزرگ به فوتبال ایران نمی‌آیند، اما من سوالی دارم که معنی مربی بزرگ چیست؟ یا آقای X , Y چه کارنامه ای دارند؟ ما مربیان خیلی بزرگ و خوبی در ایران داریم که حتی می‌توانند موفق‌تر هم باشند. پس مدام نگوییم این مربیان بزرگند و عده‌ای دیگر کوچک هستند. درست قضاوت کنید تا درست و اصولی هم پیشرفت کنید.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سرکوب دانشجویان دانشگاه کلمبیا در نیویورک / برگزاری ۹۰ رویداد در نود سالگی دانشگاه تهران /آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
اولین تمرین پرسپولیس بعد از حذف از جام حذفی برگزار شد
حمایت دانشگاهیان از خیزش دانشجویان در آمریکا
تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری
مخبر در دیدار نخست وزیر بورکینافاسو: ایران آمادگی دارد دستاوردهای خود را در اختیار کشورها قرار دهد
مخبر در دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه: تعاملات تهران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است
پیشنهادهای وزیر دفاع ایران در اجلاس شانگهای چه بود؟
هزاران معترض اسرائیلی خواستار برکناری نتانیاهو شدند
سفر ۲ روزه بلینکن به عربستان با محوریت ایران و غزه
گشایش‌های ارزی با سفر رئیس بانک مرکزی به عربستان در راه است؟
۲۶ کارگر نمونه توسط رئیس جمهور تقدیر می‌شوند
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
آتش سوزی در یک ساختمان اقامتی در محدوده میدان ولی‌عصر
تلاش مافیای خودرو برای ممانعت از ورود خودروهای برقی به کشور
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top