تاریخ انتشار: 13 آذر 1391 - 08:33:23
کد خبر: 68485

کتابخانه دانشجویان ایران/ کتاب بیست و سوم؛

«۷۲ سخن عاشورایی» رهبری در شناخت آنچه که لازم است

«۷۲ سخن عاشورایی» رهبری در شناخت آنچه که لازم است

ماجرای عاشورا هم درس است؛ درس اقدام و نهراسیدن از خطرات و وارد شدن در میدان های بزرگ. آن تجربه با آن خصوصیات و با آن دشواری، از عهده ی حسین بن علی(ع) بر می آمد.

خبرنامه دانشجویان ایران: "ماجرای عاشورا هم درس است؛ درس اقدام و نهراسیدن از خطرات و وارد شدن در میدان های بزرگ. آن تجربه با آن خصوصیات و با آن دشواری، از عهده ی حسین بن علی(ع) بر می آمد؛ از عهده ی دیگری بر نمی آمد و بر نمی آید؛ لیکن در دامنه این قله ی بلند و رفیع، کارهای زیاد و نقش های گوناگونی هست که من و شما می توانیم انجام بدهیم. بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار پرسنل نیروی هوایی 18/11/1384"

به گزارش «خبرنگار خبرنامه دانشجویان ایران»؛ کتاب "72 سخن عاشورایی" به همت علیرضا مختارپور قهرودی جمع‌آوری و تدوین شده و دارای یک فهرست تفصیلی ست که بر اساس ترتیب زمانی رخدادها تنظیم شده است. این کتاب همچنین دارای یک فهرست مطالعه موضوعی در ذیل عناوینی چون: زندگی و ابعاد شخصیت امام حسین(ع)، اهداف و فلسفه قیام، درس‌ها و عبرت‌های عاشورا، اهمیت ماه محرم و برگزاری مجالس عزاداری و ذکر مصیبت است.

http://iusnews.ir/images3/ius/20140321/43737306/531.jpg

معرفی دیدگاه‌های مقام معظم رهبری درباره درس ها و عبرت های عاشورایی به مردم و آشنایی هر چه بیشتر اقشار مختلف جامعه با این دیدگاه های بسیار روشنگر و مفید، از اهداف تدوین و انتشار این کتاب ارزشمند دینی به شمار می‌آید.

در بخشی از کتاب به نقل از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع علما و روحانیون در سال 71 آمده است: "روزی در همین کشور ما، مبارزات ضداستعماری و ضداستبدادی و ضد دستگاه کفر و طاغوت مطرح بود. اما بعضی این تکلیف را تشخیص نمی‌دادند و به کارهای دیگر چسبیده بودند. احیانا اگر کسی تدریسی داشت، اگر تالیفی داشت، اگر یک حوزه کوچک تبلیغی داشت، اگر هدایت جمع محدودی از مردم در کارهای دینی بر عهده او بود، فکر می‌کرد اگر به آن مبارزه بپردازد، آن کارها معطل خواهد ماند! مبارزه به آن عظمت و به آن اهمیت را ترک می‌کرد، برای اینکه از این کارها باز نماند! یعنی اشتباه در شناختن آنچه لازم بود. آنچه مهم بود و آنچه اهم بود. حسین ابن علی علیه‌السلام در بیانات خود فهماند که برای دنیای اسلام در چنین شرایطی، مبارزه با اصل قدرت طاغوتی و اقدام برای نجات انسان‌ها از سلطه شیطانی و اهریمنی این قدرت، واجب‌ترین کارهاست."

در پیشگفتار  کتاب آمده است: "هر ملتی اگر بخواهد آزادی خواهی و استقلال را طی کند باید از راه و مسلک عاشورا الگو بگیرد، همان طور که ملت ایران در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس هشت ساله در بابر مستکبران راه امام حسین (ع) را در پیش گرفت و عزت و استقلال خویش را حفظ کرد، پس بر همگان لازم است تا در ماه های محرّم و صفر به تبلیغ و تعلیم و تعلّم معارف حسینی بپردازند."

همچنین در «سخن 72» دعاهایی که ایشان با محتوای مطالب مربوط به حماسه‌ عاشورا در سخنرانی‌های مختلف ایراد فرموده‌اند جمع‌آوری و ارائه شده است.

در این کتاب می‌توان توجه بسیار عمیق و دقیق معظم له به نهضت عاشورا در مناسبت‌های مختلف و نیز تبیین و روشنگری ایشان در برابر این بزرگترین واقعه تاریخ اسلام را به روشنی دید.

ویژگی خاصی که در متن بیانات درج شده در این زمینه به خوبی قابل مشاهده است. جامع‌نگری و در عین حال تبیین دقیق، کارآمد، مبتنی بر تحلیل تاریخ و موشکافی‌های علمی و محقّقانه در زوایای پنهان و آشکار نهضت امام حسین(ع) است.

در بخشی از مقدمه این اثر و در ذیل یکی از سخنرانی‌های مقام معظم رهبری می‌‌خوانیم: "اساس دین با عاشورا پیوند خورده و به برکت آن باقی است؛ آنچه موجب بروز چنین فداکاری و شجاعتی از سوی سیدالشهدا(ع) شد ریشه در معنویت، خلوص، بصیرت و در یک کلمه، انسان کامل بودن آن حضرت داشت.

از سوی دیگر عاشورا حاوی درسها و عبرت‌های فراوانی است و بر هر مسلمان و ملت مسلمانی لازم است تا این درسها را فراگیرد و عبرتهای عاشورا را مورد توجه قرار دهد؛ زیرا بزرگترین عبرت عاشورا همانا تغییر و انحطاط جامعه اسلامی آن هم در زمانی کمتر از پنجاه سال بوده است.

در نهضت عاشورا و همچنین در بررسی تاریخی حوادث پنجاه سال اول تاریخ اسلام نقش خواص، خصوصا خواص جبهه حق نقشی مهم و عبرت‌آموز است، بیماری و آفت بی بصیرتی و از آن مهمتر دنیاطلبی آسیبی است که همانطور که منجر به شهادت اهل بیت پیامبراکرم(ص) شد در هر زمان می‌تواند به انحطاط جامعه اسلامی و حاکم شدن دوباره یزیدهای زمان شود.

این کتاب 296 صفحه‌ای گزیده‌ای از بیانات حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای درباره مسائل مختلف مربوط به نهضت حسینی است که از خرداد 1368 تا تیرماه 1390 در محافل و مجالس گوناگون ایراد و در قالب 72 فراز جمع‌آوری شده و در پاییز سال 1390 توسط دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای با قیمت 5000 تومان به چاپ رسیده است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سرکوب دانشجویان دانشگاه کلمبیا در نیویورک / برگزاری ۹۰ رویداد در نود سالگی دانشگاه تهران /آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
اولین تمرین پرسپولیس بعد از حذف از جام حذفی برگزار شد
حمایت دانشگاهیان از خیزش دانشجویان در آمریکا
تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری
مخبر در دیدار نخست وزیر بورکینافاسو: ایران آمادگی دارد دستاوردهای خود را در اختیار کشورها قرار دهد
مخبر در دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه: تعاملات تهران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است
پیشنهادهای وزیر دفاع ایران در اجلاس شانگهای چه بود؟
هزاران معترض اسرائیلی خواستار برکناری نتانیاهو شدند
سفر ۲ روزه بلینکن به عربستان با محوریت ایران و غزه
گشایش‌های ارزی با سفر رئیس بانک مرکزی به عربستان در راه است؟
۲۶ کارگر نمونه توسط رئیس جمهور تقدیر می‌شوند
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
آتش سوزی در یک ساختمان اقامتی در محدوده میدان ولی‌عصر
تلاش مافیای خودرو برای ممانعت از ورود خودروهای برقی به کشور
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top