خبرنامه دانشجویان ایران:استاد دانشگاه دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران گفت : آموزش عالی دوره نهم، آموزش عالی آمریکایی به تمام معنا بود ، حتی بدتر از دوران قبل از دولت نهم. آنهایی که در دانشگاه ها فعالیت می کردند تحصیلکرده های آنلگلوساکسونی بودند، از وزارت علوم گرفته تا معاون ها و ...ساختار معرفتی و چارچوب شناختی که مسولان وزارت علوم داشتند ،چارچوب شناختی آنگلوساکسونی بود. هر چند این افراد مسلمان مذهبی هستند، ولی همه چارچوب فکری شان آمریکایی است.
دکتر ابراهیم فیاض استاد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در گفت و گو با«خبرنامه دانشجویان ایران»به نقل ازبرنا،گفت : دانشگاه سازمانی آموزشی، پژوهشی است و فرهنگ هم تابع نرم افزار و سخت افزار آن سازمان پژوهشی و آموزشی است و آنچه که نرم افزار سازمان پژوهشی آموزشی را تشکیل می دهد ، چارچوب های معرفت شناختی است که سازمان پژوهشی اعمال می کند.
دکتر ابراهیم فیاض با اشاره به وزارت علوم دولت نهم گفت :آموزش عالی دوره نهم، آموزش عالی آمریکایی به تمام معنا بود ، حتی بدتر از دوران قبل از دولت نهم. آنهایی که در دانشگاه ها فعالیت می کردند تحصیلکرده های آنلگلوساکسونی بودند، از وزارت علوم گرفته تا معاون ها و ... هر چند این افراد مسلمان مذهبی هستند، ولی همه چارچوب فکری شان آمریکایی است.
وی در ادامه گفت :در نتیجه ساختار معرفتی و چارچوب شناختی که مسولان وزارت علوم داشتند ،چارچوب شناختی آنگلوساکسونی بود. حتی شباهتی به چارچوب های شناختی آلمانی، فرانسوی، هند و چین و آمریکایی لاتین و بقیه جهان نداشت، فقط آنگلوساکسونی بود.
استاد دانشگاه دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران تصریح کرد : متاسفانه چارچوب هایی که تدوین شد برای ساختارهای کلی معرفت شناختی دانشگاهها، همه غربی بود.
ابراهیم فیاض افزود :به همین دلیل شاخص ISI که یک شاخص علمی آنگلوساکسونی است و آمریکایی ها تعیین کردند، در دوره دولت نهم معتبرتر شمرده شد و خیلی قوی تر اعمال شد ،طوری که در نظام ارتقای اساتید، اگر استادی ISI داشت، موفق بود و اگر استادی همه کاری می کرد ، جز با ISI موفق نمی شد.
وی اذعان کرد :در دولت نهم آموزش عالی ما را کاملا در خدمت آنلگوساکسون ها و به محوریت آمریکا قرار دادند.این خطرناک ترین چیزی بود که در دولت نهم در آموزش عالی رخ داد. استادی که چارچوب های معرفتی اش چارچوب های جای دیگر باشد، فرهنگی هم که بر رویش بنا می شود فرهنگی آنلگوساکسونی است .
استاد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران با اشاره به شورش های اخیر در تهران گفت : این شورش های اخیر نشان داد که چه هماهنگی بین BBC و دانشگاه های ما وجود دارد ؛حتی قشرهای نخبه ما . متاسفانه در این شورش های اخیر هماهنگی معرفتی و رسانه ای و ارتباطی بین همه ساختارهای آموزشی داخل کشور و انگلیس مشهود بود ،دیدیم این معرفت نباشد چه مشکلاتی که ایجاد نمی کند
وی ادامه داد : نکته دیگر اینکه دانشجو در سنی که اوج شهوت جنسی اش است، وارد دانشگاه می شود. در کنار درس خواندن و فشاری که به دانشجو می آید، فشار جنسی به شدت تاثیر گذار است و دانشجو را به مشکلات دینی، اخلاقی، ارزشی دچار می کند .اگر ما به فکر ساختاری بین دانشجو و روابط جنسی اش نباشیم، بحران اخلاقی و ارزشی همیشه اوج خواهد داشت.
ابرهیم فیاض در ادامه گفت : بحران ارزشی و اخلاقی و بحران معرفت شناختی با هم متحد می شود و متاسفانه کنش های نابهنجاری در جامعه رخ می دهد ؛ پژوهش نمی شود، درس درست خوانده نمی شود، دانشجو منظم نمی شود، احساس مسئولیت نمی کندو جهت اخلاق دانشگاه را به جهت بدتری سوق می دهد.
وی با تاکید بر اینکه تا آموزش و پرورش و دانشگاه با هم هماهنگ نشوند و مکمل هم نباشند مشکلات فرهنگی دانشگاهها پابرجاست گفت :خشکی ، جزم و حافظه گرایی که در آموزش و پرورش است و دانش آموزان به محض ورود به دانشگاه، باید هه مسائل را با هم هضم کنند، بحران ذهنی و فکری دانشجو را رقم می زند.چرا که می خواهد از حالت حافظه گرایی به حالت دانشجویی برود و این خودش فشار روحی مضاعفی ایجاد می کند.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: مشکل دیگر ،عدم تطابق ساختاری بین فرهنگ شهرستان ها و روستاها و قبل از دانشگاه و بعد از دانشگاه است، که متاسفانه کسی به این موضوع دقت نمی کند.
وی در آخر افزود : نکته دیگر تفریحات دانشجویی است، قبلا اردوها و سفرهای دانشجویی بیشتر بود و بعضی امکانات از قبیل اتوبوس و ... مختص دانشگاه ها بود و به بخش خصوصی واگذار نشده بود و دانشگاهها دست بازتری در این برنامه ها داشتند.متاسفانه اردوهای دانشجویی به شهرهای زیبای ایران ودر دولت نهم کمتر شد ، این سفرها می تواند فضای روحی و سیاسی دانشگاه ها را به شدت تحت تاثیر قرار دهد .