تاریخ انتشار: 09 مرداد 1388 - 00:00:00
کد خبر: 891

اخبار جدید از پشت صحنه اغتشاشات خیابانی

فرماندهی این آشوب‌ها بر عهده اتاق فرمانی متشکل از برخی نیروهای سیاسی و عناصر بازنشسته برخی نهادهای امنیتی قرار داشت.برخی از افراد فعال در این اتاق فرمان در برخی خانه‌های تیمی و دفاتر اداری در مناطقی همچون پاسداران، قیطریه، باغ فیض، تهران‌پارس ، سعادت‌آباد ، شهرک اکباتان، خیابان آزادی ، ونک و هفت تیر دستگیر شده‌اند. اما بعضی از کمیته‌های زیرمجموعه این اتاق فرمان همچون کمیته «مالی»، «عملیات روانی ـ رسانه‌ای» ، «پشتیبانی» ؛ «محوربند» ، «شناسایی» و «عملیاتی»‌ در سطح شهر به ساماندهی آشوب‌ها مشغول بودند.

خبرنامه دانشجویان ایران:اخبار به دست آمده از طراحی اغتشاشات اخیر در سطح خیابان‌ها، ابعاد جدیدی از سازمان یافته بودن آشوب‌ها را فاش می‌سازد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»به نقل ازایرنا، فرماندهی این آشوب‌ها بر عهده اتاق فرمانی متشکل از برخی نیروهای سیاسی و عناصر بازنشسته برخی نهادهای امنیتی قرار داشت.برخی از افراد فعال در این اتاق فرمان در برخی خانه‌های تیمی و دفاتر اداری در مناطقی همچون پاسداران، قیطریه، باغ فیض، تهران‌پارس ، سعادت‌آباد ، شهرک اکباتان، خیابان آزادی ، ونک و هفت تیر دستگیر شده‌اند. اما بعضی از کمیته‌های زیرمجموعه این اتاق فرمان همچون کمیته «مالی»، «عملیات روانی ـ رسانه‌ای» ، «پشتیبانی» ؛ «محوربند» ، «شناسایی» و «عملیاتی»‌ در سطح شهر به ساماندهی آشوب‌ها مشغول بودند.

گزارش«خبرنامه دانشجویان ایران»به نقل از ایرنا حاکیست، کمیته‌ «محوربند»‌ از مهم‌ترین این کمیته‌ها بوده که با چرخش لحظه به لحظه در سطح شهر ، آشوب‌ها را پایه‌ریزی می‌کردند. اساس کار نیرهای محوربند بر اساس انتخاب محل «درگیری‌ها» و نیز «امکان گریز» از مهلکه صورت می‌گیرد. برخی از عناصر اصلی این کمیته به دلیل سابقه خود شناخت کاملی از آدرس‌های خیابانی دارند.

کمیته شناسایی
به گزارش«خبرنامه دانشجویان ایران»به نقل از ایرنا، اعضای این کمیته که دارای خط نفوذ در برخی از مراکز بوده و شناسایی نقاطی که باید مورد حمله قرار بگیرد را دنبال می‌کردند. شناسایی بانک‌ها، مراکز نظامی، امکان دولتی ، خانه‌های مسؤولان ، نقطه‌های مناسب آشوب و ... از جمله وظایف این کمیته‌ بود. در این میان حمله به خانه چند تن از مسؤولان وزارت کشور در منطقه سعادت‌آباد در همین چارچوب صورت پذیرفت.

نیروهای عملیاتی
وظیفه این نیروها به خط کردن اراذل و اوباش و نیز میدان بندی آنها در صحنه بود. «ا .خ» و «ح .ص» افرادی هستند که سر پل ارتباطی در این بخش بوده و آشوبگران را به مناطق مختلف راهنمایی می‌کردند. همچنین آماده سازی «معبرهای گریز» از جمله وظایف این نیروها بود.

گفته می‌شود کمیته عملیاتی مزبور همچنین در جریانات اخیر با برخی گروه‌های تجزیه طلب ارتباط برقرار کرده و از نیروهای آنان در اغتشاشات بهره‌گیری می‌کردند. دستگیری برخی افراد با لباس‌های چریکی – شهری و سبک که حتی در میان آنها برخی از دختران ساکن در مناطق مرزی هستند، خود مؤید همکاری اتاق فرمان آشوب با برخی گروهک‌های ضدانقلاب است.

نحوه درگیری
به گزارش«خبرنامه دانشجویان ایران»به نقل از ایرنا، بر اساس مشاهدات عینی نوع درگیری‌ها و آشوب‌ها از سازماندهی کاملا حرفه‌ای در این زمینه پرده بر‌می‌دارد. در این درگیری‌ها آشوب‌طلبان با ایجاد یک خط حائل فرضی به شمال، جنوب یا شرق و غرب در نقطه‌های تماس، با ریختن روغن ، سطح آسفالت را لغزنده می‌کردند تا نیروهای انتظامی هنگام تلاش برای دستگیری آنها با مشکل لغزندگی مواجه شده و از دیگر سو با زمین‌گیر شدن آنها امکان مقابله آسان‌تر فراهم شود.

گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»به نقل ازایرنا حاکیست، همچنین در بخش‌هایی که آنها در نقطه تهاجم هستند، نیروها به 3 لایه تقسیم می‌شدند.
لایه اول پرتاب‌های خشن را در دستور کار داشته و با سنگ و آجر به تهاجم می‌پرداخت. همچنین نیروهای این لایه مجهز به گاز اشک‌آور برای کور کردن دید افراد رو به روی خود می‌باشند.
لایه دوم نیز که سعی شده عمدتا از حامیان باشند، تولید سر و صدا، ایراد شعارهای تند و تهییج‌آمیز برای مردم تماشاچی را در دستور کار داشت.
لایه سوم نیز که مسلح به سلاح‌های سرد همچون شمشیر، قمه، نیمچه و پنجه بوکس بودند و ایجاد رعب و وحشت را پیگیری کرده و هنگامی که لایه اول نیروهای مقابل را زمینگیر کردند این لایه به ضرب و شتم آنان می‌پرداخت. همچنین گفتنی است نیروهای این لایه مسلح به سلاح گرم بوده و گلوله مستقیم از میان جمعیت به سوی مردم شلیک می‌کردند.

تهیه سلاح و نحوه توزیع آنها
چگونگی توزیع سلاح‌ها نیز در نوع خود قابل توجه است. بر اساس اخبار دریافتی افرادی با رجوع به بازار خریدهای عمده‌ای از چاقو، قمه، اسید و اکلیل سرنگ انجام داده بودند. گفتنی است این خریدها در اماکن امن آنها نگهداری و به همراه برخی از سلاح‌های گرم خریداری و قاچاق شده دپو و توزیع شدند. اخبار به دست آمده بیانگر آن است که این دپوها و توزیع‌ها در بخش‌های مختلف شهر و در پوشش برخی صنوف همچون آرایشگاه زنانه صورت می‌گرفت. همچنین سلاح‌های گرم تهیه شده شامل: کلت ماکاروف، کلت 450 برونینگ و ... بود. از دیگر سلاحهای جدید به کاررفته در اغتشاشات،نوع خاصی  است که از کشور سوئد وارد شده بود. این که دوجداره می‌باشد دو زمانه نیز بوده و "حرارت‌زا" و "آتش‌زا" می‌باشد. شاهدان عینی تأکید کرده‌اند با پرتاب این علاوه بر ایجاد آتش حرارت آن به حدی است که آسفالت خیابان را کاملا مذاب می‌سازد. گفته می‌شود تهیه این سلاح توسط فرزندان یکی از چهره‌های سیاسی معروف انجام شده است.

عملیات روانی و رسانه‌ای
این کمیته گر چه تا هنگام انتخابات از طریق برخی روزنامه ها،سایت‌ها و وبلاگ‌ها و نیز شبکه های ماهواره ای به عملیات روانی و اطلاع‌رسانی به شبکه اعضاء خود مشغول بود، اما با توجه به مسدود شدن رسانه‌های خود برای تجمعات از طریق email، پخش اعلامیه و تراکت در سطح شهر و نیز ارتباط چهره به چهره بهره می برد.

همچنین طبق هماهنگی صورت گرفته پوشش درگیری‌ها از طریق صدای آمریکا و بی بی سی فارسی نیز انجام می‌شد. مضاف بر اینکه مسئولیت استقرار فیلمبرداران و تأمین فضای امن برای انجام مأموریت این افراد نیز در زمره مأموریت‌های آنان بوده است.

در همین رابطه خبری به دست آمد مبنی بر اینکه یک اکیپ فیلمبرداری وابسته به فرزند یکی از چهره های معروف که در خیابان مفتح شمالی دستگیر شده بودند به دوربین فیلمبرداری فوق حرفه‌ای، لپ‌تاپ و فرستنده ماهواره‌ای مجهز بودند.

این اکیپ که دوربین خود را روی یک سه پایه در بالای پشت بام قرار داده بودند، تصاویر خود را مستقیما به شبکه‌های ماهواره‌ای ارسال می‌کردند. گفتنی است افراد این اکیپ که در حال فرار دستگیر شده بودند 4 کارت خبرنگاری شبکه‌های خارجی را به همراه داشته‌اند. همچنین کمیته فوق وظیفه خلق و انتشار شایعات همچون دستگیری برخی از افراد، تحصن، استعفای مسؤولان و ... را در دستور کار خود قرار داده بود.

ساماندهی آشوب‌های فوق در حالی صورت می‌گیرد که نیروهای مردمی با حضور بهنگام خود در اقصی نقاط آشوب‌خیز شهر، عمده تحرکات آنان را خنثی کردند.

بی‌شک، بازنده‌ی این جریانات کسی بود که دست در دست هدایتگران غربی به ماشین اغتشاش علیه ملت تبدیل شد و فرجام خویش را به طغیان و خشم مردم آگاه و بیدار سپرد.
این شب‌ها بی‌تردید، مجاهدت و ایثار مردانی تجلی یافت که تأمین امنیت ملت، بر جانشان تقدم یافت.

اینان جانشان را در برابر انقلاب رنگینی قرار دادند که هدفشان نه انتخابات که دگرگون ساختن نظامی بود که خون‌های بسیاری برای اعتلایش به پای درخت انقلاب ریخته شد. بی‌شک باید قدردان فرزندان بی‌نام و نشان ملت بود.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
جزئیات دیدار فرمانده ارتش پاکستان با رئیس جمهوری
فریاد نتانیاهو بر سر وزیرخارجه آلمان +فیلم
جزئیات تازه در پرونده مرگ بازیگر معروف
انتقام‌جویی زن جوان از یک بلاگر معروف
گروسی به ایران می آید؟
بارش‌ شدید باران در تهران و ۱۰ استان دیگر
توضیح مهم دستیار ویژه معاون اول رئیس‌جمهور درباره واردات خودرو
پرسپولیس و استقلال بعد از واگذاری چه تغییری خواهند کرد؟
همراهی نفت و طلا در روند نزولی
ادامه بارش‌ها تا پایان هفته
۵ راهکار که علائم آلرژی فصلی را کاهش می‌دهد
قول بزرگ به یحیی برای رفتن به تبریز
رونمایی اوسمار از ۴ بمب تابستانی روی آنتن زنده
اعتراف رسانه اپوزیسیون به توان موشکی ایران
کاهش حقوق کارگران در صورت تعطیلی پنجشنبه تخلف است
اینتر برای بیستمین‌ بار قهرمان سری‌ آ شد
زنی که فرمانده‌ سپاه پاسداران شد! +فیلم
فیلم گل سردار آزمون به بولونیا +فیلم
۹ گزینه داخلی و خارجی کاندیدای سرمربیگری بسکتبال ایران
غزه از زمین، هوا و دریا زیر آتش
تحصن دانشجویان دانشگاه کلمبیا در حمایت از غزه +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top