تاریخ انتشار: 11 مرداد 1388 - 00:00:00
کد خبر: 942

عطریان فر هرگونه فشار برای اعتراف در دادگاه را تکذیب کرد

محمد علی ابطحی معاون خاتمی در زمان ریاست‌جمهوری وی و عطریانفر از اعضای ارشد حزب کارگزاران سازندگی و از عوامل موثر در اغتشاشات اخیر که روز گذشته در دادگاه به برخی از مسائل پشت پرده این اغتشاشات اعتراف کرده بودند، طی گفتگویی با خبرنگاران صداوسیما که در طی گزارشی از بازخورد دادگاه شنبه در رسانه‌های داخلی و خارجی پخش شد، به برخی از شبهات و ادعاهای وارده از سوی رسانه‌های بیگانه و همچنین برخی از رسانه‌های داخلی پاسخ دادند.

خبرنامه دانشجویان ایران:محمد عطریان‌فر عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی و از عوامل بازداشت‌شده اغتشاشات اخیر هرگونه فشار و شکنجه برای ایراد برخی اعترافات در دادگاه روز گذشته را صریحا تکذیب کرد.

به گزارش«خبرنامه دانشجویان ایران»به نقل از فارس؛ محمد علی ابطحی معاون خاتمی در زمان ریاست‌جمهوری وی و عطریانفر از اعضای ارشد حزب کارگزاران سازندگی و از عوامل موثر در اغتشاشات اخیر که روز گذشته در دادگاه به برخی از مسائل پشت پرده این اغتشاشات اعتراف کرده بودند، طی گفتگویی با خبرنگاران صداوسیما که در طی گزارشی از بازخورد دادگاه شنبه در رسانه‌های داخلی و خارجی پخش شد، به برخی از شبهات و ادعاهای وارده از سوی رسانه‌های بیگانه و همچنین برخی از رسانه‌های داخلی پاسخ دادند.

عطریانفر در خصوص ادعاهای رسانه‌های بیگانه و برخی از شخصیت‌ها همچون شیرین عبادی مبنی بر اینکه وی و ابطحی تحت شکنجه چنین سخنانی را در دادگاه مطرح کرده‌اند، اظهار داشت: این برادرانی که با ما در زندان دم‌خور بودند و با آنها گفت‌وگو می‌کردیم از جنس خودمان هستند، چرا که ما یک بخش و قطعه‌ای از پازل نظام بودیم؛ یعنی ما در یک حوزه سیاسی و رسانه‌ای و اینها در حوزه امنیت و اطلاعات؛ اما فصل مشترکات و مبانی مشترک داریم و در این مبانی اختلافی نداریم.

عطریانفر با بیان اینکه وقتی پایه بحث به لحاظ فکری واعتقادی مشترک باشد، انسان‌ها به سرعت به وحدت در واژگان و گفت‌وگو می‌رسند، خاطرنشان کرد: این طبیعت سنخ آن دوستان(بازجویان) و ما است که به لحاظ پایه‌ای با یکدیگر نسبتی داریم و به همین دلیل به یک تفاهم می‌رسیم.

وی با اشاره به اینکه آن چیزی که از باجوها به عنوان چهره‌های خشن در اذهان است، متعلق به دو جریان در تعارض است، افزود: من در مقطع رژیم شاه در سال‌های 54، 55 و 56 تا 57 در زندان بودم و در آن موقع بازجو‌ها عناصر خشنی بودند که شلاق به دست بوده و با خشونت برخورد می‌کردند و در نقطه مقابل نیز ما مقاومت می‌کردیم.

عطریانفر افزود: بسیار زیبا است این را بدانید که در دوران شاه، در زندان اوین، یعنی همین جایی که من زندان بودم، روز به روز که از زندان من می‌گذشت بر قوت روحی من افزوده می‌شد و احساس می‌کردم دارم به پای ابوذر و عمار می‌رسم و خودم را تقویت کرده و به مراتبی از اوج عرفان و روح متعالی انسانی و مبارزاتی خودم دست پیدا می‌کنم. لذا آن موقع آن مقاومت و رو‌دررویی کاملا وجود داشت.
وی در ادامه بر تفاوت شرایط حاکم بر زندان در وضعیت فعلی با دوران رژیم پهلوی اشاره و تأکید کرد: اینجا دو جریان وجود ندارد، بلکه یک مجموعه است و سوء تفاهمی اتفاق افتاده و ما در مقام رفع سوء تفاهم هستیم و لاغیر، که این سوء تفاهم باید رفع شود.

این عضو ارشد حزب کارگزاران سازندگی ادامه داد: سوء تفاهم در حوزه‌های دربسته رفع می‌شود و بعد توسعه پیدا کرده و جامعه را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

عطریان‌فر همچنین تأکید کرد: همه آن افرادی که در زندان هستند، شاید به قول آقای ابطحی شجاعت ابراز نظر نداشته‌اند، اما وقتی بین خودشان و خدای خودشان خلوت می‌کنند و یا حتی با بازجویشان خلوت می‌کنند به بسیاری از این دیدگاه‌های ما معترف هستند، اما یک سری محضوراتی دارند که با رفع شود.

وی همچنین در خصوص ادعاهای رسانه‌های بیگانه مبنی بر خورانده شدن قرص به متهمان به منظور ایراد برخی سخنان از جانب آنها، گفت: در نهج‌البلاغه هست که وقتی در خصوص مؤمنانی که رفتار و نگاهشان با طبیعت متعارف روزگار متفاوت است، اظهار نظر می‌شود که اینها قاطی کرده و موضوع را خلط کرده‌اند، مولا علی ابن ابیطالب(ع) نمی‌گوید که اینها قاطی نکرده‌اند، بلکه ایشان می‌فرمایند که بلی اینها قاطی کرده‌اند ولی قاطی کردن آنها بسیار زیبا بوده و امر عظیمی آنها را به هم ریخته است.

عطریان‌فر افزود: بلی ما از این نظر به هم ریخته‌ایم و تغییر کرده‌ایم و این تغییر ناشی از یک شناخت و حقیقت مسلم است که بنده را نسبت به آن متنبه کرده و آن تنبه این که اگر قرار باشد نظام جمهوری اسلامی پایدار نباشد و لطمه‌ای ببیند، من دیگر هویتی ندارم.

در ادامه این گفتگو، عطریانفر در واکنش به اظهارنظر مهاجرانی وزیر فرهنگ خاتمی در تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی مبنی بر اینکه "من با آقایان ابطحی و عطریان‌فر از دیرباز دوست هستم و وقتی به سخنان ابطحی و عطریانفر گوش می‌کردم باورم این بود که عطریانفر آن عطریانفر نیست و ابطحی نیز آن ابطحی نیست و عطریانفر و ابطحی جدید هستند " اظهار داشت: آقای مهاجرانی از دوستان ما است ولی وی 4 ، 5 سال است که در خارج از کشور به سر می‌برند و امیدوار هستم که یک روزی برگرد، چرا که با برخی از شجاعت‌هایی که در آقای مهاجرانی سراغ دارم، بر این باور هستم که اگر ایشان نیز در ایران بودند، مشابه من فکر می‌کردند.‌

وی خاطرنشان کرد: آوقتی قای مهاجرانی در حال حاضر از طریق بنگاه خبر پراکنی بی بی سی وقتی سخن، شاید نمی‌تواند مبتنی بر مبانی خودش سخن بگوید و من با شناختی که از ایشان دارم بر این باورم که اگر آقای مهاجرانی در ایران بود و اگر فضای موجود و جغرافیای سیاسی و مناسبات فی ما بین و حجم عملیات حقوقی و حقیقی که جاری بوده است را می‌دید و همچنین از روابط سیاسی داخل ایران ر اطلاع‌ داشت، مشابه من فکر می‌کرد. اما در حال حاضر آقای مهاجرانی در فاصله 4 هزار کیلومتری و با یک بعد زمانی و تاریخی حضور داشته و دسترسی‌ها از طریق سایت‌های اینترنتی و ... برای آشنایی از وضعیت کافی نیست.

عطریان‌فر همچنین افزود: من خدمت برادر عزیزم جناب آقای مهاجرانی این پیام را دارم که اگر شما هم در ایران بودید فکر می‌کنم مثل من فکر می‌کردید چرا که نگرش شما در گذشته و در حوزه سیاست نیز این طور بوده است که سعی می‌کردید خودتان بیندیشید و خودتان سخن بگوید.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
پهپاد آکینجی ترکیه وارد آسمان ایران شد +عکس
اختتامیه جشواره جام رسانه امید +عکس
روسیه از اعزام دو هواپیما و بالگرد پیشرفته برای کمک به عملیات جستجوی بالگرد رئیس جمهور ایران خبر داد
شهیده گیلانی نخستین بانوی شهیده رسانه کشور شد
سومین مدال ژیمناستیک ایران در مسابقات جوانان آسیا
مراسم افتتاح سد قیزقلعه‌سی و بهره برداری از سدخدا آفرین +عکس
جستجو برای یافتن بالگرد رئیسی به صورت گشت بانی نظامی
کاریکاتور| «هیچ‌انگاری» میراث بن‌گوریون در رابطه با اسرائیل و نهادهای جهانی
ادامه سیل و آبگرفتگی در مشهد +عکس
استفاده از منورهای مه‌شکن برای یافتن رئیس‌جمهور
ابراز هم‌بستگی کوبا با ایران در حادثه سقوط بالگرد رئیسی
شهادت مأمور انتظامی در نارمک تهران
نخستین کنگره بین المللی علم و قرآن +عکس
تظاهرات مجدد شهرک‌نشینان در سرزمین‌های اشغالی
دومین قهرمانی متوالی پاراتکواندو در آسیا
صفحات فعالان فضای مجازی تحت رصد پلیس است
تذکر دادستانی تهران به برخی از افراد در پی نشر اکاذیب
محل دقیق سانحه بالگرد شناسایی شد
چهره‌ها و شخصیت‌های مختلف برای سلامتی رئیس‌جمهور دست به‌ دعا شدند
منصوری: با ۲ نفر از سرنشینان بالگرد رییس جمهور ارتباط گرفتیم
قالیباف: خداوند به برکت دعای مؤمنین رئیس‌جمهور را از گزند بلایا حفظ کند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top