تاریخ انتشار: 12 مرداد 1388 - 00:00:00
کد خبر: 973

مسجد ضرار به چه معناست

رهبر معظم انقلاب در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری با اشاره به وجود نمونه‌هایی از سوءاستفاده از عقاید دینی مردم در تاریخ ایران تأکید کردند: با مسجد ضرار و تقلید از امام بزرگواری که از عمق دل و جان غرق قرآن بود نمی‌توان این مردم آگاه را فریب داد چرا که دل این ملت، به نور ایمان روشن است.

خبرنامه دانشجویان ایران:پس از ساختن این مسجد توسط منافقان فرشته وحی نازل گشت، و آیات 107 تا 110 سورة توبه را بر پیامبر (ص) وحی کرد و پرده از اسرار کار آنها برداشته شد و بدنبال آن، پیامبر(ص) دستور دادند که مسلمانان مسجد مزبور را آتش بزنند و بقایای آن را نیز ویران کنند.

به گزارش«خبرنامه دانشجویان ایران»به نقل ازفارس، رهبر معظم انقلاب در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری با اشاره به وجود نمونه‌هایی از سوءاستفاده از عقاید دینی مردم در تاریخ ایران تأکید کردند: با مسجد ضرار و تقلید از امام بزرگواری که از عمق دل و جان غرق قرآن بود نمی‌توان این مردم آگاه را فریب داد چرا که دل این ملت، به نور ایمان روشن است.

برپایه این گزارش درباره معنای مسجد ضرار آمده است:
ضِرار به معنی زیان رسانیدن تعمّدی است و آیات 107 تا 110 سورة توبه اشاره به ماجرای مسجد ضرار می کند، که خلاصة آن به شرح زیر است : در سال نهم هجری گروهی از منافقان که به ظاهر مسلمان بودند، نزد پیامبر(ص) آمدند. و عرض کردند که به ما اجازه دهید که مسجدی در میان قبیله بنی سالم (نزدیک مسجدقبا) بسازیم. تا افراد ناتوان و بیمار و پیران از کار افتاده در آن عبادات خود را انجام دهند، و نیز در شبهای بارانی که گروهی از مردم توانایی آمدن به مسجد شما را ندارند، فریضه نماز را آنجا انجام دهند. و این زمانی بود که پیامبر(ص) با گروهی از مسلمانان عازم جنگ تبوک بودند. پیامبر(ص) به آنها اجازه دادند. آنها از پیامبر(ص)تقاضا کردند که شخصاً بیایند و در آن مسجد نماز اقامه کنند. پیامبر(ص) فرمودند : "من عازم سفرم، هنگامی که بازگشتم، به خواست خدا چنین خواهم کرد. پس از بازگشت پیامبر از تبوک، آنها مجدداً نزد پیامبر (ص) آمده و تقاضای خود را مبنی بر اقامه نماز در مسجد آنها توسط پیامبر(ص) تکرار کردند. و این هنگامی بود که هنوز پیامبر(ص) وارد دروازه های مدینه نشده بود. دراین هنگام فرشته وحی نازل گشت، و آیات 107 تا 110 سورة توبه را بر پیامبر (ص) وحی کرد، و پرده از اسرار کار آنها برداشته شد. بدنبال این وحی آسمانی، پیامبر(ص) دستور دادند که مسلمانان مسجد مزبور را آتش بزنند، و بقایای آن را نیز ویران کنند. (1) قرآن کریم در این باره می فرماید : "والذین التخذوا مسجداً ضِراراً و کفراً و تفریقاً بینَ المؤمنین و اِرصاداً لِمَن حارَبَ اللهَ و رسولَهُ مِن قبل و لَتَحْلفُنَّ إن ارَدْنا إلا الحسنی و الله یشهدُ إنَّهم لَکاذبون " (2) یعنی "کسانی هستند که مسجدی ساختند برای زیان(به مسلمانان) و تقویت کفر و تفرقه میان مؤمنان، و کمینگاه برای کسی که با خدا و پیامبرش از پیش مبارزه کرده بود، آنها سوگند یاد می کنند که نظری جز نیکی و خدمت نداشته ایم، اما خداوند گواهی می‌دهد که آنها دروغگو هستند. " "لا تَقُمْ فیه ابدا... " یعنی "هرگز در آن قیام (و عبادت) مکن... . " (3) "لا یزالُ بنیانُهُمُ الذی بَنَوْا ریبةً فی قلوبهم إلا أن تقطَّع قُلُوبُهُم واللهُ علیم حکیم " (4) یعنی " این بنایی را که آنها کردند، همواره به صورت یک وسیله شک و تردید در دلهای آنها باقی می ماند؛ مگر اینکه دلهایشان پاره پاره شود، (و بمیرند، و گرنه از دل آنها بیرون نمی رود). و خداوند دانا و حکیم است. " اما این منافقان چه کسانی بودند؟ قبل از هجرت پیامبر( از مکه به مدینه، فردی بود به نام ابوعامر که از راهبان مسیحی و از عبّاد و زهّاد به شمار می رفت. و در میان قبیلة خزرج از نفوذ وسیعی برخوردار بود. هنگامی که پیامبر( به مدینه هجرت کرد، و مسلمانان گرد او را گرفتند، و در جنگ بدر بر مشرکان پیروز شد، ابوعامر که خود روزی از بشارت دهندگان ظهور پیامبراسلام( بود، اطراف خود را خالی دید؛ از اینرو به مبارزه با اسلام برخاست. از مدینه به سوی مشرکان مکه رفت، و برای جنگ با پیامبر از آنهاکمک خواست؛ و حتی در غزوة احد علیه مسلمانان وارد عمل شد. پس از جنگ احد به سوی فرمانروای روم، هرقل رفت و از او برای مبارزه با پیامبر اسلام کمک خواست. و از طرفی به هواداران خود در مدینه نیز نامه نوشت، که بزودی با لشکری از سوی هرقل به سمت مدینه خواهد آمد، و لازم است که منافقان مدینه کانونی را جهت فعالیتهای آتی او در مدینه برای او آماده کنند. هواداران او نیز چون نمی توانستند علناً خواسته خود را تحقق بخشند، به بهانه ساختن مسجدی برای بیماران و پیران، نیات شوم خود را عملی ساختند. اما وحی الهی نازل گشت، و خیانت آنها آشکار گردید. شاید اینکه پیامبر (قبل از رفتن به تبوک با آنها مخالفت نکرد،‌ بدان جهت بود که وضع کار آنها روشن تر شود. و از طرفی شاید نمی‌‌خواست فضای آرام مدینه در آن اوضاع و احوال دچار تشنج شود. با توجه به آیاتی که در این باره نازل گشته، معلوم می گردد که منافقان با این عملشان، در واقع می خواستند مقدمات نابودی پیامبر اسلام) و دین او را فراهم کنند، در میان صفوف مسلمانان ایجاد تفرقه کنند، و کانونی جهت فعالیتهای ضداسلامی خود فراهم کنند. داستان مسجد ضِرار درسی است برای عموم مسلمانان در هر عصر و دورانی، که هرگز نباید ظاهربین و سطحی نگر باشند و فریب افراد به ظاهر حق به جانب را بخورند و چهرة نفاق و منافق در هر رنگ و لباسی ممکن است ظاهر شود حتی در لباس طرفداری از قرآن و مسجد؛‌ و مخالفین اسلام ممکن است در لباس دین بر ضد دین فعالیت کنند. موضوع اتحاد میان مسلمانان بقدری اهمیت دارد، که حتی اگر ساختن مسجدی در کنار مسجدی دیگر موجب تفرقه و پراکندگی مسلمانان گردد، مسجد تفرقه ‌اندار نامقدس است؛‌خانه خدا نیست، بلکه کانون شیطان است.

منابع و مآخذ:
1. تفسیر نمونه، جلد 8، ص 1342. سوره مبارکة توبه/‌آیه 1073. سوره مبارکة توبه/‌آیه 108 سوره مبارکة توبه/‌آیه 110

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تأثیر قوانین جدید بر صرافی ‌های ارز دیجیتال
مه بافت بهترین تولید کننده کش و نوار
محبوب ترین بازی‌های Esports در سال ۲۰۲۴
نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ / راهنمای خرید آنلاین کتاب
بهترین سایت تبلیغات کسب و کار (برنامه‌های رایگان را بشناسید)
دانشجویان آزادی‌خواه حامی غزه را با شرایط ویژه پذیرش می‌کنیم
گشت مرزی آمریکا هم وارد دانشگاه‌ها شد +فیلم
جزئیات توافق مهم ایران و آژانس
ابلاغ مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی
ژست های تتلو در آخرین جلسه دادگاه +عکس
تتلو: اشتباه کردم و هیچ دفاعی ندارم
اسیدپاشی به بازیکن ملی پوش +عکس
سازمان مالیاتی به ابهامات طلا فروشان پاسخ داد
دو نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا مشخص شدند
ضربه ناک‌اوت نوشاد عالمیان در جده
افتتاح کتابخانه مرکزی دانشگاه جهرم با حضور معاون توسعه منابع وزیر علوم
فیلم/ سیل آخرالزمانی در کنیا +فیلم
تشدید تنش میان اسرائیل و آمریکا
دبیر: یک طلا در المپیک بگیریم هنر کرده‌ایم
درس اخلاق/ ذکر خدا با انسان چه می‌کند؟ +فیلم
ارتش اسرائیل مدعی تسلط بر گذرگاه رفح شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top