تاریخ انتشار: سه شنبه 1395/06/09 - 11:00
کد خبر: 208576

در واکنش به بخشنامه های محدود کننده و غیرقانونی دانشگاه آزاد؛

معاونت فرهنگی چه حقی دارد که برای شورای فرهنگی محدودیت ایجاد کند؟

معاونت فرهنگی چه حقی دارد که برای شورای فرهنگی محدودیت ایجاد کند؟

متاسفانه در این آیین نامه اختیار معاونین فرهنگی وزیر علوم، وزیر بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی مشخص نیست این سوال همیشه مطرح است که آیا شورای فرهنگی دانشگاه ها ذیل معاونت های فرهنگی وزارت علوم، بهداشت و دانشگاه آزاد قرار دارند یا خیر؟

خبرنامه دانشجویان ایران: جمعی از مسئولین بسیج دانشجویی دانشگاه‌های آزاد کشور در اعتراض به بخشنامه های محدود کننده و غیرقانونی دانشگاه آزاد اسلامی با حضور در سازمان بسیج دانشجویی در نشست خبری این موضوع حاضر شدند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در ابتدا وحید شورابی مسئول شورای هماهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد ضمن اشاره به آیین نامه جامع مدیریت دانشگاه ها مصوب سال 1389 تصریح کرد: متاسفانه در این آیین نامه اختیار معاونین فرهنگی وزیر علوم، وزیر بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی مشخص نیست این سوال همیشه مطرح است که آیا شورای فرهنگی دانشگاه ها ذیل معاونت های فرهنگی وزارت علوم، بهداشت و دانشگاه آزاد قرار دارند یا خیر؟

وی ادامه داد: این سوال نیز همیشه مطرح است که آیا وزارت علوم یا دانشگاه آزاد می تواند با ابلاغ بخش نامه ای بدون پشتوانه شورای عالی انقلاب فرهنگی مسیر را برای شورای فرهنگی دانشگاه ها روشن کند؟ بر اساس کدام بند قانونی بخش نامه هایی از سوی معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد به دانشگاه ها ابلاغ می گردد و اصلاً نظارتی بر این گونه بخش نامه ها وجود دارد یا خیر؟

مسئول شورای هماهنگی بسیج  دانشجویی دانشگاه آزاد با اشاره به تفاهم نامه از سوی وزارت ارشاد و دانشگاه آزاد که طبق آن قرار است اکران فیلم های مجوزدار وزارت ارشاد در سالن های فرهنگی دانشگاه ها صورت گیرد خاطر نشان کرد: این سوال مطرح است که آیا در تایم آموزشی قرار است این کارها انجام گیرد آیا قصد دور زدن شورای فرهنگی دانشگاه را دارند هنوز هیچ چیز در این تفاهم نامه مشخص نیست. قطعا اکران هرگونه فیلم در دانشگاه باید با مجوز شورای فرهنگی باشد.

شورابی ادامه داد: دانشگاه آزاد خود را تافته جدابافته می داند نمی دانیم هیئت بازرسی و نظارت در شورای عالی انقلاب فرهنگی چه می کند. دو سال است که فریاد می زنیم آیین نامه بسیج دانشجویی که مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است در دانشگاه آزاد با قلدری اجرا نمی شود و از شورای عالی انقلاب فرهنگی صدایی هم در نمی آید  به نظر باید خود شورای عالی انقلاب فرهنگی در مسائل و مصوبات ورود پیدا کند و اجازه ندهد دستگاه های آموزش عالی و دانشگاه آزاد اقدامات خودسری را انجام دهند.

وی با اشاره به بخشنامه جدید دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: استنباط ما این است که با توجه به این که در برخی جلسات مطرح شده ترکیب شورای فرهنگی دانشگاه ها به نفع جریان فکری دانشگاه آزاد نیست، معاونت فرهنگی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد از این اتفاق ناراحت بوده و به قول یکی از رسانه ها با مین گذاری قصد کاهش اختیارات شورای فرهنگی را دارد. البته این حرکت خلاف استقلال دانشگاه ها و طرح برخی شعارها همچون آزادی بیان، دموکراسی، صلح سلام و کرسی های آزاد اندیشی از سوی مسئولین سازمان مرکزی است. در حالی که در عمل دانشگاه آزاد دیکتاتور معابانه می خواهد عمل کند. بهتر است دانشگاه آزاد روی پروژه های عمرانی و سیستم رسانه ای خود نظارت کند تا نهاد های فرهنگی انقلابی دانشگاه.

مسئول شورای هماهنگی بسیج  دانشجویی دانشگاه آزاد گفت: معتقدیم عدم شفافیت اختیارات در  آیین نامه جامع مدیریت دانشگاه ها باعث شده است تا دانشگاه آزاد از این مساله سوء استفاده کند. شورای عالی انقلاب فرهنگی باید بصورت شفاف اختیارات شورای فرهنگی دانشگاه و معاونین فرهنگی وزارتین علوم و بهداشت و دانشگاه آزاد را مشخص کند و باید سازوکاری ایجاد شود که دستگاه ها قبل از ابلاغ بخشنامه ها آن را به شورای عالی ارائه و در صورت موافقت شورای عالی انقلاب فرهنگی آن را ابلاغ کنند. امیدواریم نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری بصورت جدی به این مساله ورود کند.

این فعال دانشجویی در پایان گفت: وقتی بخشنامه شیوه نامه نحوه هزینه کرد بودجه فرهنگی، بخشنامه اردوها، بخشنامه حمایت از نشریات و بخشنامه اخیر را در کنار هم قرار می دهیم خواهیم دید هیچ اختیاری برای شورای فرهنگی دانشگاه باقی نمانده است.

مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی زیر پا گذاشته شده است
محمد دوست گزین دبیر سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر بیان داشت: طبق بخشنامه ایی که یک ماه پیش به معاونت فرهنگی دانشگاه ها ابلاغ شده است تمام برنامه های فرهنگی پس از تصویب در شورای فرهنگی دانشگاه ها و واحدها باید از کمیته بودجه سازمان مرکزی کسب مجوز کند طبق این بخشنامه محدودیت شدیدی برای تمام نهادهای فرهنگی ایجاد می شود.

وی با تاکید بر این که این محدودیت در حدی بالا است که کوچکترین هزینه کرد فرهنگی نیاز به ارجاع به سازمان مرکزی دارد اظهار داشت: سلب غیرقانونی اختیارات شورای فرهنگی دانشگاه ها و واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی و همین طور سایر بخشنامه غیرقانونی، باعث می شود مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی زیر پا گذاشته شود.

مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر با اشاره به نارضایتی برخی مسئولان واحدها در پی بخشنامه جدید دانشگاه آزاد بیان داشت: مگر مسئولین سازمان مرکزی به روسا و معاونین فرهنگی و اداری مالی دانشگاه آزاد اعتماد ندارند که می خواهند بصورت متمرکز مصوبات را در سازمان مرکزی بررسی کنند؟ این بخشنامه در درجه اول توهین به روسای دانشگاه ها و معاونین واحدها است. یعنی سیستم به زیر مجموعه خود اعتماد ندارد. مسئله بعدی قرار گرفتن نام نهادهای فرهنگی ذیل این بخشنامه است باید توجه کنیم بر اساس اسناد بالادستی مصوب شورای عالی فرهنگی نهاد هایی همچون بسیج دانشجویی، بسیج اساتید و نهاد رهبری بصورت مستقل در دانشگاه عمل می کنند و سازوکار خاص خود را دارند. به عبارتی این نهاده ها زیر مجموعه سیستم دانشگاه آزاد نیستند. پس معاونت فرهنگی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد نمی تواند برای آن ها تعیین تکلیف کند.

وی ادامه داد: از این به بعد باید تمام 390 واحد دانشگاه آزاد اسلامی درخواست های فرهنگی خود را بعد از تصویب در شورای فرهنگی به سازمان مرکزی ارجاع دهند این سوال ایجاد می شود که چقدر نیروی انسانی و چه پروسه لازم است تا به حجم عظیم درخواست ها رسیدگی شود؟ به نظر می شود هدف از این بخشنامه محدود کردن تشکل ها و جریان انقلابی است و هیچ ربطی به ساماندهی بودجه دانشگاه آزاد ندارد.

دوست گزین با تاکید بر این که عملاً در این بخشنامه جهت رسیدگی به درخواست های فرهنگی دانشگاه ها به دنبال لغو کارهای فرهنگی هستند اظهار داشت: بعید نیست کارهای انتخاباتی و سیاسی پشت این بخشنامه باشد و از آن بخواهند بهره برداری سیاسی کنند و در سالی که به انتخابات منتهی می شود از جناح خاصی حمایت کنند.

وی با اشاره به این که برخی واژه های به کار برده شده در این بخشنامه دارای برداشت های متفاوتی است تصریح کرد: برخی از واژه ها در این بخشنامه ها به گونه ای قرار داده شده است که هر فردی می تواند بنا بر سلایق شخصی خود هر برداشتی از آن واژه ها داشته باشد  مثلاً در این بخشنامه از واژه برنامه های مشترک استفاده شده است خب هر کسی می تواند از برنامه مشترک استنباط شخصی داشته باشد. در همین جا از آقای طه هاشمی معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی می پرسم که رهبری معظم انقلاب در دیدار دانشجویی امسال چه نکاتی را بصورت خصوصی به ایشان متذکر شده اند؟

معاونت فرهنگی چه حقی دارد که برای شورای فرهنگی محدودیت ایجاد کند؟
حسین قاسمی معاون سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج تصریح کرد: در تعامل با مسئولین فرهنگی دانشگاه آزاد شاهد هستیم بخشنامه های متعددی در جهت سلیقه ای کردن و سلب اختیار مسئولین شورای فرهنگی دانشگاه ها تصویب شده است.

وی با تاکید بر این که معاونت فرهنگی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی مصوبات شورای فرهنگی را کانالیزه کرده است تاکید کرد:  معاونت فرهنگی چه حقی دارد که برای شورای فرهنگی محدودیت ایجاد کند در بخشنامه های متعدد اردوهای فرهنگی مقدار بودجه مشخص شده است  اما مجددا بخشنامه ای را برای بودجه بندی اردوها و نشریات دانشجویی منتشر کرده اند.

این فعال دانشجویی با طرح این سوال که  جایگاه شورای فرهنگی دانشگاه دقیقا کجاست ادامه داد: در موضوع نشریات شورای انقلاب فرهنگی آیین نامه خوبی در این زمینه دارد که در آن روح نظارت بر نشریات قبل از انتشار پذیرفته نیست و اصولاً نظارت را برای بعد از انتشار نشریات است اما در بخشنامه ای که دانشگاه آزاد در مرداد امسال به واحدها داده شده است بطور غیر مستقیم و زیرکانه ای نظارت را قبل از انتشار را آغاز می‌کند. بر اساس این بخشنامه که حمایت از نشریات دانشجویی هم نام دارد، مدیران مسئول می بایست نشریه خود را قبل از انتشار جهت امتیاز دهی به معاونت فرهنگی سازمان مرکزی ارسال کنند.

وی افزود: معاونت فرهنگی بعد از امتیاز دادن به مطالب نشریه به مدیر مسئول آن نشریه هزینه برآورد شده خود را پرداخت خواهد کرد. چه کسی به معاونت فرهنگی این اجازه را داده است که هزینه انتشار نشریه را پس از بررسی مطالب آن و امتیاز بندی پرداخت کند؟ آیا این کار نظارت قبل از چاپ نیست؟ معلوم نیست به چه علت سازمان مرکزی دانشگاه آزاد برای کمیته نظارت بر نشریات واحدهای دانشگاه ارزشی قائل نیست و علاقمند است در مورد هر چیزی تعیین تکلیف کند.

قاسمی با اشاره به این که شاهد یک رخوت در شورای عالی انقلاب فرهنگی هستیم در پایان گفت:‌ نمی دانیم به چه علت شورای عالی انقلاب فرهنگی و سایر دستگاه های نظارتی دانشگاه آزاد را رها کرده اند. وقتی رهبری در خصوص حمایت از تشکل های انقلاب اوامری دارند حتما یک بخش از خطابشان شورای عالی انقلاب فرهنگی است. متاسفانه این شورا در خصوص بخشنامه های غیرقانونی و غیر عقلانی دانشگاه آزاد منفعلانه عمل می کند.

 بخشنامه جدید سازمان مرکزی مسئولان واحد ها را به تایپیست تبدیل کرده است
رضا ابراهیمی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال عنوان کرد: آنچه از این بخشنامه برمی آید این است که معاون فرهنگی و مدیرکل فرهنگی و ریاست دانشگاه ها تبدیل به تایپیست شده اند و آنها این کار را برای معاونت فرهنگی، دفتر مرکزی دانشگاه آزاد انجام می دهند بهتر است که از همان اول خود معاونت فرهنگی دفتر مرکزی دانشگاه آزاد تصمیم گیری کند و نیازی هم به تصویب درخواست های فرهنگی در شورای فرهنگی دانشگاه ها نباشد.

وی با اشاره به اینکه استدلال بخشنامه جدید دانشگاه آزاد این است که نظارت بیشتری بر بیت المال داشته باشند اظهار داشت: اصلا در شان معاونت فرهنگی نیست که بخواهد بر مسائل بودجه ای نظارت کند زیرا دانشگاه آزاد به اندازه کافی قوانین برای معاونت های مالی جهت بررسی بیت المال وجود دارد.

ابراهیمی با تاکید براینکه در کمیته بودجه دفتر مرکزی دانشگاه آزاد هیچ دانشجویی وجود ندارد تصدیق کرد: دانشجویی که خود در کف دانشگاه ها در حال فعالیت فرهنگی است و می تواند کمک معاونت های فرهنگی دانشگاه ها کند هیچ حضوری در کمیته بودجه معاونت فرهنگی دفتر مرکزی دانشگاه آزاد ندارد.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال ادامه داد: از تیر ماه تاکنون منتظر تصویب برنامه تابستان فرهنگی دانشگاه هستیم هنوز مجوز برگزاری اردوی جهادی دانشگاه ما که در چند روز آینده قرار است برگزار شود صادر نشده این عین ناکارآمد بودن بخشنامه است.

وی با اشاره به بخش نامه نحوه هزینه کرد اعتبارات دانشگاه آزاد اضافه کرد: چندی پیش یکی از مسئولان معاونت فرهنگی سازمان مرکزی گفته بود 8 پرونده فرهنگی در دستور کار داریم که هنوز نتوانستیم آنها را تمام کنیم این موضوع نشان می دهد که دانشگاه آزاد نمی تواند از مهر ماه، بیش از 390 دانشگاه را که پرونده های متعدد و تشکل های مختلفی را در برمی گیرد حمایت کند و در کل معاونت فرهنگی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد در جایگاهی قرار ندارند که بخواهد مصوبات شورای فرهنگی دانشگاه ها را تایید یا رد کند. سابقا فقط برای تشکل های دانشجویی محدودیت ایجاد می شد اما حال برای نهادهای فرهنگی همچون بسیج اساتید و نهاد رهبری هم محدودیت ایجاد خواهد شد.

این فعال دانشجویی ادامه داد: مسئولان واحدهای دانشگاه آزاد از عدم اعتماد سازمان مرکزی به تصمیمات آن ها ناراضی هستند. وقتی بودجه فرهنگی هر دانشگاه در جلسه انتهایی سال در هیئت امنای استان ها تصویب می شود دیگر چه نیازی است که معاونت فرهنگی سازمان مرکزی بودجه مصوبات را کنترل کند؟

ابراهیمی در خاتمه ضمن درخواست از شورای عالی انقلاب فرهنگی جهت اعمال قانون در بخشنامه های جدید دانشگاه آزاد بیان داشت: به نظر می رسد بودجه تشکل ها و فعالیت های فرهنگی وارد پروسه های عمرانی می شود و یا به سازمان مرکزی منتقل می شود که آنجا نیز معلوم نیست در کجا خرج می شود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top