تاریخ انتشار: 17 اسفند 1392 - 15:21:09
کد خبر: 122769

«دژ پولادین» سردبیر روزنامه هتاک در جشنواره مطبوعات

خبرنامه دانشجویان ایران: امروز رئیس جمهور در مراسم اختتامیه بیستمین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی سخنرانی کرد. (اینجا)

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ البته مشخص نشد اين جشنواره مطبوعات كه امروز آقاي روحاني در اختتياميه آن صحبت كرد، كي برگزار شد و اصلا افتتاحيه اش كي بود كه امروز اختتاميه اش هم برگزار شد؛ ولي چيزي كه مشخص شد اين كه روحاني هم در سخن گفتن و هنرنمايي به سبك هم استاني اش احمدي نژاد عليه منتقدان، يد طولايي دارد. البته به نظر مي رسد آقاي رئيس جمهور در اين هنرنمايي احمدي نژادگونه خيلي هم موفق نبود، چرا كه در بخش هايي از سخنان امروز وي در اختتاميه جشنواره مطبوعات، تناقض هاي آشكاري به چشم مي خورد كه اشاره اي به برخي از آن ها خالي از لطف نيست:

*سخن گفتن اعتدالی؟!

رئیس جمهور در مراسم اختتامیه بیستمین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی سخن گفت؛ سخن گفتنی که به سیاق حضور وی در جمع هنرمندان(اینجا) که چند ماه پیش برگزار شد، تلاش می کرد تا این بار دل همه طیف ها را بدست بیاورد فارغ از اینکه این سخنان نه تنها اعتدالی نیست بلکه جانب جریان خاصی را می گیرد.

حسن روحانی که به گمان خود به سبک اعتدالی سخن می گفت اظهار داشت: «اگر در جامعه‌ای بیان‌ها بسته و قلم‌ها شکسته شود اعتماد عمومی در آن جامعه از بین خواهد رفت و چشم‌ها و گوش‌ها به سمت امکانات ارتباطاتی بیگانگان قرار خواهد گرفت» و از سویی گفت: «بگذاریم میدان قلم و بیان، میدان بازی باشد تا حقایق برای مردم و جامعه تبیین شود. البته آزادی بیان باید با در نظر گرفتن شرایط تاریخی، فرهنگی، دینی و مذهبی و شرایط اجتماعی آن کشور و جامعه باشد و به بیان دیگر دولت، معتقد به آزادی مسئولانه است»

*دژ پولادین منتقدان دولت یا حامیان دولت؟!

وی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: چطور امروز برخی آزاد آزادند و برخی از این آزادی سهمی اندک در اختیار دارند؟ منتقدان دولت و مخالفان دولت آزادند و آزاد خواهند بود اما بگذارید به همان اندازه همراهان دولت هم از آزادی و امنیت برخوردار باشند و نقد سازنده کنند و  این افتخار برای دولت است و  من در هیئت وزیران و به مسئولان گفته‌ام شکایتی از طرف دولت نسبت به روزنامه و رسانه نباید باشد و یا باید به حداقل ضروری اکتفا شود.

روحانی همچنین گفت: چرا برخی از مطبوعات دارای دژ پولادین هستند؟ هیچ‌کس جرات نمی‌کند نه قوه اجرایی‌اش، نه قوه قضائی‌اش به آنها نزدیک شود. بالاتر از دژ پولادین این است که خود را قیم می پندارند. نه قیم تنها برای دولت، نه تنها برای احزاب و جناح‌ها، حتی قیم برای مردم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه هرکس خطا کرد باید با خطا کار برخورد شود، تصریح کرد: هیچ‌کس نباید خود را در حصار امن احساس کند.  در این زمینه دولت معتقد است، توقف‌ها و توقیف‌ها آخرین راه است نه اولین راه ‌حل. ممکن است مطبوعه‌ای و یا جریده‌ای خطا کند یا مرتکب اشتباه بزرگی شود و اولین قدم این است که اگر می‌خواهیم برخورد کنیم با نویسنده و با مدیرمسئول باشد. چرا کل آن رسانه بسته شود؟ و عده‌ای از عزیزان ما که آنجا کار می‌کنند در بخش‌های مختلف به خاطر خطای یک نفر بیکار شوند.

روحانی ادامه داد: اشکال ندارد اگر نویسنده‌ای خطا می‌کند با او برخورد قانونی شود. اگر خدای ناکرده فردی خیانت کرده و به مقدسات و منافع ملی احترام نمی‌کند، با آن نویسنده و مدیرمسئول برخورد شود اما  چرا با همه؟

دکتر حسن روحانی در حالی از دژ پولادین منتقدان دولت و محدودیت ها برای همراهان دولت سخن گفت که به نظر می رسد ماجرا عکس این مسئله باشد.

این مسئله آنجایی مشخص می شود که دبیر بخش مقاله جشنواره ای که امروز آقای روحانی در آن سخن گفت، همان کسی است که چندی پیش روزنامه مطبوعش به اتهام غیرانسانی دانستن حکم الهی قصاص توقیف شد.

محمد قوچانی در حالی از سوی وزرات ارشاد آقای روحانی به عنوان دبیر بخش مقاله جشنواره مطبوعات انتخاب شد که چندی بعد روزنامه آسمان با سردبیری وی به روی دکه آمد و پس از چند شماره مقاله ای در آن چاپ شد که در آن حکم الهی قصاص، غیرانسانی خوانده شده بود.

وزارت ارشاد نه تنها به خاطر این انتخاب از مردم عذرخواهی نکرد بلکه امروز آقای روحانی در تناقضی آشکار عنوان کرد که همراهان دولت از آزادی برخوردار نیستند و در عوض منتقدان دولت دارای حصار امن و دژ پولادین هستند و این سوال بی پاسخ ماند که سردبیر روزنامه حامی دولت چگونه در این مسئولیت باقی مانده است؟

این مسئله آنجایی قابل تامل است که اگر به گفته شخص آقای روحانی بنا باشد با شخص خطاکار هم برخورد قانونی صورت گیرد، این محمد قوچانی است که باید به عنوان سردبیر پاسخگوی هتاکی صورت گرفته باشد.

انتخاب قوچانی برای بخش جشنواره در حالی است که سردبیر روزنامه توقیف شده «اعتماد ملی» متعلق به مهدی کروبی را برعهده داشت که در جریان حوادث فتنه 88 بازداشت شد و در دادگاه حوادث فتنه محاکمه گشت.

قوچانی سردبیر وقت روزنامه توقیف شده "اعتماد ملی"،ارگان رسمی حزب اعتماد ملی به اتهام نگارش بیانیه های مهدی کروبی با ادعای تقلب در انتخابات ریاست جمهوری، بازداشت شده بود.

ادعای آقای رئیس جمهور در آزادی منتقدان دولت البته با توقیف روزنامه یالثارات و تذکر ها به روزنامه های وطن امروز و 9 دی و احضار چند تن از روزنامه نگاران رنگ واقعی بودنش را از دست می دهد.

در همين چند ماه گذشته از عمر دولت وي، شاهد برخوردهاي غيرقابل دفاع با رسانه هاي منتقد بوده ايم، از جمله توقيف هفته نامه يالثارات الحسين (ع) و تذكر به هفته نامه 9دي و روزنامه وطن امروز كه رويكرد انتقادي نسبت به دولت دارند نمونه هايي از برخوردهاي دولت با رسانه هاي منتقد است. البته لازم به ذكر است كه دليل برخورد دولت با اين سه رسانه مذكور، نه به دليل اهانت به رئيس جمهور يا مسئولين دولت، يا زير سئوال بردن مقدسات و احكام صريح اسلام و اعتقادات مردم و ... كه فقط به دليل انتشار مطالب انتقادي از برخي سياست هاي دولت يازدهم بوده است. نكته ي قابل توجه اين كه به جز اين سه رسانه ياد شده، تنها يكي، دوتا روزنامه ديگر وجود دارد كه رويكرد انتقادي نسبت به دولت دارند كه البته آن ها هم هرچند هنوز با برخود حذفي دولت يازدهم مواجهه نشدند اما از جنگ رواني بيش از بيست روزنامه، هفته نامه و ماهنامه حامي دولت يازدهم هيچ گاه در امان نبوده اند. اي كاش اين سخنان آقاي رئيس جمهور با واقعيت تطابق داشت و واقعا منتقدين دولت آزادي داشتند و اي كاش طبق ادعاي رئيس جمهور دولت از هيچ كس شكايتي نكرده نبود؛ اما دريغا كه آنچه آقاي رئيس جمهور در رابطه با آزادي منتقدين ادعا مي كند با آنچه در عمل شاهد آن بوده ايم، فاصله اي ژرف داشته است. 

رئيس جمهور در حالي از لزوم آزادي حاميان دولت سخن مي گويد كه علاوه بر سايت ها و خبرگزاري هاي متعدد در فضاي مجازي كه در حمايت از دولت فعاليت مي كنند، بيش از بيست روزنامه، هفته نامه و ماهنامه مكتوب هم در حمايت از دولت روحاني قلم مي زنند و به راحتي منتقدين دولت را با عناوين مختلف مورد هجمه قرار مي دهند. همين رسانه هاي پرتعداد حامي دولت هستند كه در مواردي هم به راحتي احكام آشكار اسلامي را زير سئوال مي برند و البته با مواضع حمايتي وزير ارشاد دولت يازدهم هم مواجه مي شوند. براي اينكه ببينيد رسانه هاي حامي دولت چقدر از آزادي برخوردار هستند فقط كافي است هر صبح به دكه هاي رونامه ها مراجعه كنيد تا نسبت آزادي رسانه هاي حامي دولت با رسانه هاي منتقدين دولت را به وضوح مشاهده كنيد.

*دولت شانه خالی کردن از مسئولیت هایش را زود شروع کرد

همواره وقتی چند سال از عمر دولت ها می گذرد، مسئولان دولتی رو به جمله معروف «نمی‌گذراند» می روند و یا هنگامی که مطالبه ای عمومی از آنها درخواست می شود، از سایر ارگان های مرتبط حساب کشی می کنند و با این حربه نقش دولت را در آن موضوع کمرنگ می کنند.

امروز آقای روحانی با طرح این پرسش که امروز فرهنگ در اختیار کیست؟ تصریح کرد: من خوشحالم که به ندای  مقام معظم رهبری، وزیر فرهنگ و ارشاد بلافاصله پاسخ داد و کار بسیار درستی بود، اما  چه مقدار از مسائل فرهنگی ما در اختیار آقای وزیر است؟ چه مقدار بودجه فرهنگی در اختیار بخش‌های فرهنگی دولتی است؟ چند برابر بودجه‌ای که در اختیار دولت به معنی قوه مجریه در زمینه فرهنگ است، در اختیار نهادهای دیگر است؟

وی با بیان اینکه در اختیار مراکز دیگری هم است که از بودجه عمومی بهره‌برداری و استفاده می‌کنند، ادامه داد: نیازی به نام بردن آنها نیست، اگر با این حرف‌ها فرهنگ درست می‌شد باید همه امروز اظهار رضایت می‌کردیم.

رئیس‌جمهور افزود: امروز بودجه عظیم فرهنگی در اختیار نهادها و بخش هایی است که لااقل تحت نظارت قوه مجریه کشور به معنی خاص کلمه نیستند. البته شورای عالی انقلاب فرهنگی برای این امر باید بیندیشد و مسیری را در پیش گیرد تا بدانیم بخش فرهنگی ما با بودجه عمومی که در اختیار می‌گیرد چه می‌کند؟

هرچند سایر ارگان ها نیز به سهم خود در بحث فرهنگ اثر گذار هستند اما این سخن بیشتر به شانه خالی کردن مسئولان از مسئولیت های خود شبهات دارد که هرکس بار خود را بر روی دوش دیگری می اندازد و این در حالی است که وزارت ارشاد اصلی ترین متولی فرهنگی کشور است.

خبر مرتبط//

دنده عقب 20 ساله دولت یازدهم برای برخورد با منتقدان

«آستانه تحمل دولت در انتقاد پذیری» چقدر است؟

چرا «آسمان» می‌خواست تعطیل‌ شود؛ آنهم با حمله‌ به کلیدواژه«قصاص»‬

آسمان؛ ضمیمه روزنامه ایران

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
جزئیات دیدار فرمانده ارتش پاکستان با رئیس جمهوری
فریاد نتانیاهو بر سر وزیرخارجه آلمان +فیلم
جزئیات تازه در پرونده مرگ بازیگر معروف
انتقام‌جویی زن جوان از یک بلاگر معروف
گروسی به ایران می آید؟
بارش‌ شدید باران در تهران و ۱۰ استان دیگر
توضیح مهم دستیار ویژه معاون اول رئیس‌جمهور درباره واردات خودرو
پرسپولیس و استقلال بعد از واگذاری چه تغییری خواهند کرد؟
همراهی نفت و طلا در روند نزولی
ادامه بارش‌ها تا پایان هفته
۵ راهکار که علائم آلرژی فصلی را کاهش می‌دهد
قول بزرگ به یحیی برای رفتن به تبریز
رونمایی اوسمار از ۴ بمب تابستانی روی آنتن زنده
اعتراف رسانه اپوزیسیون به توان موشکی ایران
کاهش حقوق کارگران در صورت تعطیلی پنجشنبه تخلف است
اینتر برای بیستمین‌ بار قهرمان سری‌ آ شد
زنی که فرمانده‌ سپاه پاسداران شد! +فیلم
فیلم گل سردار آزمون به بولونیا +فیلم
۹ گزینه داخلی و خارجی کاندیدای سرمربیگری بسکتبال ایران
غزه از زمین، هوا و دریا زیر آتش
تحصن دانشجویان دانشگاه کلمبیا در حمایت از غزه +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top