تاریخ انتشار: 03 اردیبهشت 1393 - 10:04:24
کد خبر: 127198

در دانشگاه های شیراز چه می گذرد؟

از امضای نامه آزادی محکوم امنیتی تا بالابردن پرچم ایران بدون آرم الله!

خبرنامه دانشجویان ایران: از اوایل انتساب توفیقی به عنوان سرپرست وزارت علوم و خصوصا با بازشدن دانشگاه ها در مهرماه؛ زمزمه های تغییر ریاست دانشگاه شیراز به گوش می رسید.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ تشکل های دانشجویی دانشگاه شیراز نیز برای جلوگیری از تبدیل دانشگاه شیراز به جولانگاه جریان ها و احزاب  سیاسی بارها در بیانیه ها و مصاحبه های مختلف در برابر انتساب افراد دخیل در فتنه آمریکایی صهیونیستی 88 موضع گیری و خط قرمز های خود را  اعلام کردند. به عنوان مثال چهار تشکل دانشجویی دانشگاه شیراز در بیانیه ای از وزیر علوم خواستار انتصاب فردی ولایی، متخصص و پاک دست را به ریاست دانشگاه شیراز شدند.

در ادامه این بیانیه ذکر شده بود: بدون شک خط قرمز قاطبه دانشجویان، اعضای هیات علمی و کارمندان دانشگاه انتصاب فردی با سابقه تاریک در ایام فتنه 88 می باشد و چنانچه وزارت علوم قصد داشته باشد تا فردی را که امتحان خود را با شکست پس داده، سابقه اجرایی خوبی ندارد و همچنین در فتنه نیز دست داشته را به ریاست دانشگاه شیراز منصوب کند با واکنش شدید عموم دانشگاهیان مواجه خواهد شد.

در این ایام گزینه های احتمالی متعددی برای تصدی ریاست دانشگاه شیراز به طور غیر رسمی معرفی می شد و برخی افراطیون دانشگاه اقدام به جمع آوری امضا برای ریاست افرادی می کردند که در فتنه 88 دخالت داشتند.

یکی از نشریات دانشگاه در واکنش به اقدامات اینچنینی نوشت: آن افرادی که برای رسیدن به مقامات ومناصب مهم دانشگاهی دندان تیز کرده اند، بدانند که یک دانشگاه، رئیس متقلب را قبول نمی کند. دانشگاه شیراز، دانشجویان و اساتیدش نمی گذارند فردی که در فیس بوک برای خود صفحه درست کرده و آن را به طرفدارانی که وجود ندارند نسبت می دهد، یکی از علمداران جریان علمی-فکری کشور شود. آن فرد باید بداند که دانشگاه محل آشوب های سیاسی نیست؛ بلکه محل کار علمی و فعالیت سالم فکری است.

در سطح کشوری با تغییر ناگهانی رؤسای دانشگاه‌ها اعتراضات بالا گرفت و بحث حتی در کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی هم مطرح شد. پس از بالا گرفتن حاشیه‌های عزل و نصب‌های ناگهانی، مدیران وزارت علوم تدبیر دیگری برای برکناری رؤسای دانشگاه‌ها اندیشید و کمیته‌هایی با عنوان هیات‌های ارزیاب وزارت علوم یا به عبارتی کامل‌تر کمیته‌هایی برای «تسویه سیاسی» به دانشگاه‌ها اعزام شدند.

این هیئت‌ها بعضا با برگزاری «شوهای» مختلف و تخریب رؤسای دانشگاه‌ها فضا را برای برکناری مهیا می‌کردند. در این بین مسئولان وزارت علوم مدعی بودند این روشی برای انتخاب صحیح رئیس دانشگاه است اما دانشجویان این اقدام را حاشیه سازی و در بعضی موارد خدشه دار کردن حیثیت و آبروی رئیس قبلی می‌دانستند. این روند تا جایی پیش رفت که تعدادی از رؤسای دانشگاه‌ها ترجیح دادند زودتر استعفا دهند.

در 18 آذر ماه 92 یکی از هئیت های ارزیاب وزارت علوم با  از اعضای تشکل های دانشجویی دانشگاه شیراز در تالار مصطفوی دانشگاه شیراز دیدار کردند. در این دیدار نمایندگان تشکل های دانشجویی خطوط قرمز خود را برای انتخاب ریاست بعدی دانشگاه و مشکلات امکاناتی، رفاهی و آموزشی را به بازرسان وزارت علوم تذکر دادند.

نمایندگان بسیج دانشجویی و انجمن اسلامی دانشگاه شیراز با بیان اینکه فتنه خط قرمز ما است، بیان داشتند: رئیس دانشگاه شیراز باید توان مدیریت بالایی برخوردار و پاکدست باشد و از افراد نقش داشته در فتنه نباشد.

نماینده انجمن اسلامی دانشگاه شیراز افزود: در صورتی که وزارت علوم بخواهد کسانی که در فتنه نقش داشته اند را به ریاست دانشگاه شیراز برگزیند، ما اجازه ورود وی را به ساختمان مدیریت این دانشگاه نخواهیم داد.

 در کشاکش تغییر در دانشگاه های کشور؛ رهبر انقلاب در روز 19 دی ماه 92 در دیدار با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی  بیان کردند: دانشگاهها به هیچ دلیلی جولانگاه جریانهای سیاسی نشود چرا که اینکار جلوی رشد و شتاب علمی را می گیرد. همچون گذشته اعتقاد داریم جوان به ویژه جوان دانشجو موتور محرک تحولات سیاسی اجتماعی است اما این مسئله با تبدیل دانشگاه به محل جولان جریانهای سیاسی کاملاً متفاوت است.

در اوایل بهمن ماه 92 پس از استعفای پر حرف و حدیث دکتر موذنی از ریاست دانشگاه شیراز(در حالی که یک سال از حکم ریاست وی بر دانشگاه باقی مانده بود) ؛ دکتر مجید ارشاد لنگرودی از سوی وزیر علوم به عنوان سرپرست دانشگاه گمارده شد. وی از اساتید دانشگاه شیراز بوده و در سال های 80 تا 84 ریاست دانشگاه شیراز را بر عهده داشته است.

ارشاد در زمان ریاست خود از جمله افرادی است که در موج استعفای روسای دانشگاه های کشور در سال 84 حضور داشته و دلیل همراهی خود با این موج را به پایان رسیدن حکم ریاست چهارساله‌ بیان کرده است.

وی پس از تصدی ریاست دانشگاه شیراز، دکتر ابراهیم گشتاسبی را به عنوان مدیر حوزه ریاست دانشگاه منصوب کرد.در اواسط بهمن ماه نیز دکتر مجید موحد مجد؛ استایار بخش جامعه شناسی دانشگاه شیراز به عنوان معاون فرهنگی دانشگاه منصوب شد.

با روی کار آمدن کادر مدیریتی جدید دانشگاه شیراز انجمن فرهنگ و سیاست دانشگاه شیراز که سابقه قابل تاملی در حوادث پس از انتخابات 88 در پرونده خود دارد فعالیت های خود را گسترش داده است. این تشکل در سال 88 هم با تبليغات خود فتنه انگيزي كرده و با ايجاد زمينه ذهني از طريق نشريات و بستر عملياتي اغتشاش با برنامه هاي تالاري به ضديت با نظام پرداخته و هم در لحظات خاص به گرم كردن تنور تشنج دست زده و با حركاتي راديكال (مثلا همكاري در آتش زدن موكت هاي مسجد دانشگاه) جو را ملتهب تر مي نمودند.

شايان ذكر است اوج نفاق برخي از اعضای سابق اين تشكل را مي توان در ارتباط 3 تن از اعضاي تشكل با گروهك تروريستي منافقين ديد كه باعث روشن شدن چهره منافقانه آنان شد و بسياري از اعضاي ديگر تشكل نيز چهره واقعي خود را در13 آبان 88 و همكاري در اغتشاشات نشان دادند كه منجر به احضار آنان به كميته انضباطي شد.

دیدار اعضای فعال انجمن فرهنگ و سیاست با هاشمی رفسنجانی

استارت ورود محکومان سیاسی امنیتی در دانشگاه شیراز با تغییر ریاست دانشگاه و به طور موردی با حضور افرادی چون جمیله کرمی عضو شورای منطقه جبهه منحله مشارکت در برنامه های این تشکل کلید خورده است.

جمیله کریمی عضو شورای منطقه جبهه منحله مشارکت ایران و ائتلاف اصلاح طلبان فارس نیز بوده که در فروردین ماه توسط اداره اطلاعات استان فارس بازداشت و پس از ۸۳ روز آزاد می شود.پس از بازداشت وی موج گسترده ای از سوی رسانه های ضد انقلاب به حمایت از وی و اتهام زنی به نظام پرداختند.

گفتنی است که در مدت بازداشت وی، علاوه بر جو سازی های رسانه های ضد انقلاب، جمعی از فعالین اصلاح طلب در بیانیه ای که در این سایت ها منتشر کردند خواستار آزادی وی شدند که در بین امضا کنندگان این بیانیه  نام " ا ع" دبیر اسیق انجمن فرهنگ و سیاست دانشگاه شیراز نیز که در سال 88  در مصاحبه زنده تلفنی با شبکه تلویزیونی صدای آمریکا اتهاماتی را علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی مطرح کرد به چشم می خورد.

خطر جولانگاه سیاسی شدن دانشگاه که پیش ار تغییر ریاست دانشگاه دلسوزان نظام نسبت به آن هشدار می دادند امروز با حضور چنین افرادی در دانشگاه در حال رخ دادن است.

گفتنی است که فرد نام برده در چندین برنامه این تشکل حضور فعال داشته و البته روابط صمیمی ای با اعضای این تشکل شکل داده است. ناگفته پیداست که جریانات سیاسی در دانشگاه جز پیگیری منافع و اهداف شوم خود قصد دیگری ندارند.

البته در مراسم افتتاح تشکل اصلاح طلب "امید ایرانیان" -که سنگ بنای آن در دولت جدید ریخته شده است- در دانشگاه آزاد شیراز هم افرادی از جبهه منحله مشارکت حضور داشته اند و پرچم ایران بدون نماد الله را بالا برده اند. در نهایت باید گفت همانگونه که رهبری فرمودند دانشگاه نباید جولانگاه جریان ها سیاسی باشد چرا که اینکار جلوی رشد علمی را که از اصلیترین اهداف دانشگاه است می می گیرد و شایسته است که مسئولین دانشگاهی پیش ار فراگیرتر شدن این خطر جلوی آن را بگیرند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ایران به همه حوزه‌های هسته‌ای وارد شده است
آخر هفته بارانی در این مناطق
تراکتور دست روی آقای گل پرسپولیس گذاشت
پیوستن دانشجویان برزیل به جبهه دانشجویی حامی فلسطین +فیلم
بایدن: در صورت حمله به رفح، به اسرائیل سلاح نخواهیم داد
نسخه بایرن در کمتر از ۴ دقیقه پیچیده شد
اعتراف استاندار روحانی به موفقیت دولت رئیسی
فردا؛ رقابت ۹۰ نامزد برای ۴۵ کرسی مجلس
صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت
تبلیغ شهرداری تهران برای خرید خارجی/ دلیل تبلیغات نسنجیده چیست؟
ادعای خبرنگار عراقی: بارزانی در سفر به تهران، تعهداتی داد
درآمد ۶ هزار میلیارد تومانی مافیای پسماند در تهران
رای دور دوم از دور اول مهم تر است؟
افزایش رای نظرسنجی توییتر
آموزش تکمیل فرم DS-۲۶۰ برای برندگان لاتاری
انهدام باند خواهر و برادری سرقت در تهران
مزایا و راهنمای خرید باربیکیو ذغالی +نکات مهم خرید
پشت پرده حمایت رسانه‌ای از جنایات صهیونیست‌ها
تقویت روابط تجاری ایران و کره جنوبی
گاردین: هدف نتانیاهو اساسا غیرواقعی است
آستین: ده‌ها میلیارد دلار به اسرائیل کمک کردیم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top