تاریخ انتشار: شنبه 1393/02/20 - 08:56
کد خبر: 128729

وزارت علوم، رئیس منتخب دانشگاه سیستان را معرفی نمی‌کند!

وقتی احترام به رأی اساتید دانشگاه نقض می‌شود

وقتی احترام به رأی اساتید دانشگاه نقض می‌شود

وزارت علوم، رئیس منتخب با رأی اعضای هیئت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان را معرفی نمی کند چرا که گفته شده وی نگاه سیاسی متفاوتی با مسئولان ارشد وزارت علوم دارد.مسئولان وزارت علوم می گویند که در پی رسیدن به روشی الگو برای انتخاب روسای دانشگاه ها هستند.

خبرنامه دانشجویان ایران: وزارت علوم، رئیس منتخب اعضای هیئت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان را معرفی نمی کند چرا که گفته شده وی نگاه سیاسی متفاوتی با مسئولان ارشد وزارت علوم دارد.
 
به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ بیش از هفت ماه از آمدن مسئولان جدید وزارت علوم می گذرد؛ اما همچنان انتخاب رؤسای دانشگاه ها خبر ساز است. مسئولان وزارت علوم می گویند که در پی رسیدن به روشی الگو برای انتخاب روسای دانشگاه ها هستند.
 
تاکنون وزارت علوم از شیوه های متفاوتی برای این کار بهره گرفته است. ابتدا آقای جعفر توفیقی زمانی که هنوز سرپرست موقت وزارت علوم بود چند تن از روسای دانشگاه ها را تغییر داد و سرپرست جدیدی برای آن دانشگاه ها انتخاب کرد؛ برخی از این افراد خبر عزل خود را در رسانه ها و پیامک های خبری متوجه شدند.
 
 
پس از آن و با مشخص شدن وزیر علوم یعنی آقای فرجی دانا، کمیته های ارزیاب روانه دانشگاه ها شدند تا به قول خودشان با ارزیابی و شنیدن نظرات دانشجویان و اساتید، وضعیت دانشگاه را رصد کرده و پیشنهاد خود را برای تعیین رئیس جدید یا ابقای رئیس قبلی به وزیر علوم دهند؛ نتیجه این اقدام در برخی دانشگاه ها، ایجاد حاشیه های غیر علمی و در برخی دانشگاه ها ترجیح رئیس دانشگاه به استعفا بود تا لااقل با آبرو از سمت خود کناره گیری کند؛ نتیجه بندی نهایی هم در این چند ماه کند شدن رشد و فعالیت علمی دانشگاه ها به دلیل ایجاد حاشیه ها بود.
 
کمی بعد تر وزارت علوم مدعی طرحی جدید شد، به گونه ای که در پروسه ای دموکراتیک، اعضای هیئت علمی گردهم آیند تا با رأی آنها، رئیس دانشگاه ها انتخاب شوند.
 
اکنون پروسه انتخاب رئیس دانشگاه تهران نیز به همین طریق است؛ حالا کمیته ای متشکل از 50 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران در دو جلسه در هفته گذشته گزینه های پیشنهادی خود را به وزیر علوم معرفی کرده اند.
 
خبرنامه دانشجویان ایران در گزارش های قبلی خود آسیب های این روش را بررسی کرده و پیش بینی کرده بود نتایج چنین روشی رویارویی اعضا و گروه های علمی، کند شدن روند علمی دانشگاه، رویارویی نظر اعضا هیئت علمی با شورای عالی انقلاب فرهنگی در صورت اختلاف نظر این دو گروه، عدم پاسخ گویی رئیس منتخب و همچنین وزیر علوم به نهادها و مراجع قانونی در صورت تخلف رئیس دانشگاه و ... است.
 
فرض کنید رئیس دانشگاه تهران به طریقی که گفته شده از سوی اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران انتخاب شود و نه شخص وزیر علوم؛ در این صورت وی خود را ملزم به پاسخ گویی در برابر هیچ نهاد قانونی نمی داند چرا که هر مخالفتی با وی مخالفت با رای اعضای هیئت علمی دانشگاه تلقی می شود.
 
از سوی دیگر فرض کنید گزینه پیشنهادی کمیته تعیین رئیس دانشگاه با نظر وزیر علوم همخوانی نداشته باشد، در این صورت آیا وزیر علوم به رأی اساتید دانشگاه تمکین خواهد کرد؟!
 
چندی پیش وزارت علوم از روش مشابهی در دانشگاه سیستان و بلوچستان برای تعیین رئیس جدید بهره گرفت، به ترتیبی که پیامکی به اعضای هیئت علمی دانشگاه ارسال شد و از آنان برای شرکت در انتخابات دعوت شد. دکتر اکبری و دکتر رستمی به نمایندگی از وزارت علوم در این جلسه حضور می یابند.
 
صبح روز موعود حدود 350 نفر از اعضای هیئت علمی در محل تالار امام رضا(ع) حضور پیدا کردند تا در انتخابات ریاست دانشگاه شرکت کنند. 
 
با شروع جلسه، لیستی حاوی اسامی نامزدهای ریاست دانشگاه ارائه شد که در آن نام بیش از 70 عضو هیئت علمی دانشگاه با درجه علمی دانشیار(و بالاتر) دیده می‌شد.
 
به هر ترتیب انتخابات برگزار می‌شود و پس از گرفتن عکس یادگاری(!) جلسه پایان می پذیرد و نمایندگان وزیر صندوق پلمپ شده آراء را به تهران منتقل می‌کنند. 
 
حالا اما خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران» کسب اطلاع کرد؛ فرد منتخب یکی از اساتید انقلابی دانشگاه است اما وزارت علوم به جهت نگاه جناحی وی را معرفی نمی کند.
 
آیا چنین چیزی در انتخاب رئیس دانشگاه تهران نیز رخ خواهد داد؟
مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
حمایت نمایندگان از دانشگاهیان آمریکایی و اروپایی حامی غزه
بیش از ۱۰ هزار نفر زیر آوارهای غزه مفقود هستند
دانش آموختگان ما وعده صادق را رقم زدند
واکنش کنعانی به دستگیری دانشجویان آمریکایی توسط پلیس
طرح انسداد مرزهای شرقی افغانستان آغاز شد
رقم هدیه روز معلم مشخص شد
شکایت خواننده معروف به پلیس فتا
دستگیری ۲۵ داوطلب کنکور
نتانیاهو: با یا بدون توافق به رفح حمله می‌کنیم
آقای اژه‌ای برای رفع هرگونه نگرانی در تضییع حق طلبه خوزستانی دستور به بررسی مجدد دهید
طباطبایی: اظهارات نصیری تکرار یک شوخی بی‌مزه است/ رسولی:حرف‌های نصیری ارتباطی به جریان اصلاحات ندارد
اسکای ویو دبی: تجربه فوق العاده سرسره شیشه ای و سکو تماشای دبی
دیزل ژنراتور؛ راهکاری قدرتمند برای تأمین برق
اصولی که هر دانشجویی باید آن را رعایت کند
تظاهرات دانشجویان دانشگاه راتگرز در نیوجرسی آمریکا +فیلم
وعده صادق ضربه مهلکی به غرب پرستان داخلی بود!
شگرد جدید صهیونیست‌ها برای کودک‌کشی در غزه
محل آخرین بازی استقلال در لیگ برتر
آیا طرفداران امام خمینی خرافاتی بودند؟! +فیلم
پیام حماس به گروه‌های مقاومت درباره مذاکرات
معرفی ۲۵۰ موقعیت شغلی در نمایشگاه کار دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top