تاریخ انتشار: جمعه 1393/03/02 - 15:30
کد خبر: 129868

جایگاه نامناسب ایران در شاخص رقابت‌پذیری اقتصاد جهان؛

خصــــــــــوصی‌سازی، شاه‌بیت افزایش نرخ بهره‌وری از اقتصاد

خصــــــــــوصی‌سازی، شاه‌بیت افزایش نرخ بهره‌وری از اقتصاد

اهمیت بحث رقابت‌پذیری در اقتصاد و البته ضعف آن در کشور ایران نشان می‌دهد که در این میان، علت اصلی این ضعف به رغم وجود سرمایه‌گذاری‌های متعدد اقتصادی در کشور، دلیلی غیر از رکود انگیزه رقابت بین تیم‌ها و گروه‌های اقتصادی ندارد.

خبرنامه دانشجویان ایران: مؤسسه مجمع جهانی اقتصاد، سالانه گزارشی را از وضعیت رقابت‌پذیری اقتصادی در کشورهای سراسر جهان منتشر می‌کند و در آخرین گزارش خود که مربوط به 2013- 2014 می‌باشد، کشور ایران با 20پله سقوط در جایگاه 82 در بین 148 کشور قرار گرفته است.

 
 این در حالی است که مجمع جهانی اقتصاد برای دومین بار، ایران را در لیست ارزیابی خود قرار داده و است؛ اولین بار در سال 2009 بود که رتبه ایران در بین 142 کشور، 69 بوده است.
 
به گزارش خبرنگار«خبرنامه دانشجویان ایران»؛ منظور مجمع جهانی اقتصاد از رتبه‌بندی کشورها از حیث رقابت‌پذیری، ارزیابی مجموعه‌ای از نهادها، سیاست‌ها و عواملی است که سطح بهره‌وری در اقتصاد کشورهای مختلف و به تبع آن، سطح رفاه اقتصادی مردم هر کشور را به تصویر می‌کشد. 
 
از طرفی، رقابت‌پذیری اقتصادی، یکی مواردی است که در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، مورد تاکید قرار گرفته و یکی از اصلی ترین عوامل افزایش نرخ بهره‌وری از اقتصاد و نهایتا توانمندسازی نیروی کار عنوان شده است.
 
در گزارش سالانه مجمع جهانی اقتصاد از محاسبه رقابت‌پذیری اقتصاد کشورها، ارکان 12‌گانه رقابت‌پذیری براساس ساختار اقتصادی کشورها سنجیده می‌شود؛ در شکل زیر این موضوع به خوبی به تصویر کشیده شده است.  
 
 
بر این اساس در ارزیابی رقابت‌پذیری کشورهایی که دارای نظام اقتصادی مبتنی بر عوامل تولید هستند، متغیرهای اثرگذار بر نهادهای اقتصادی، زیرساخت‌ها، ثبات در سیاست‌های کلان اقتصادی و بهداشت و آموزش مقدماتی جدی‌تر سنجیده می‌شود و در نظام‌های اقتصادی مبتنی بر کارایی، عوامل موثر بر افزایش کارایی نظیر آموزش عالی و حرفه‌ای، کارایی بازار کالا، کارآمدی بازار نیروی کار، پیشرفته بودن بازارهای مالی آمادگی تکنولوژیکی و اندازه بازار، عمیق‌تر مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. 
 
بر اساس سطح‌بندی مجمع جهانی اقتصاد، در نظام‌های اقتصادی مبتنی بر نوآوری متغیرهایی چون پیشرفته بودن بنگاه‌های تجاری و مولفه‌های نوآوری محاسبه می‌شوند. البته هر یک از متغیرهای یادشده شامل متغیرهای دیگری هم می‌شوند که در نتیجه محاسبه آن‌ها شاخص رقابت‌پذیری هر کشوری به دست می‌آید.
 
اهمیت بحث رقابت‌پذیری در اقتصاد و البته ضعف آن در کشور ایران نشان می‌دهد که در این میان، علت اصلی این ضعف به رغم وجود سرمایه‌گذاری‌های متعدد اقتصادی در کشور، دلیلی غیر از رکود انگیزه رقابت بین تیم‌ها و گروه‌های اقتصادی ندارد.
 
عمده‌ترین دلیل این عدم انگیزه نیز به راحتی قابل حدس زدن است؛ به نظر می‌رسد اکثر تیم‌ها و گروهای اقتصادی کشور، نگرانی از شکست پروژه‌ها و بعضا افزایش کیفیت محصولات و ... ندارند که این نشان از حمایت سنگین دولت و نهادهای دولتی به شرکت‌ها و تیم‌ها و گروه‌های مورد نظر دارد.
 
به عبارت دیگر، برای افزایش نرخ بهره‌وری اقتصادی در کشور که منتج به افزایش میزان رقابت‌پذیری اقتصاد در کشور خواهد بود، تاسی به اصل 44 قانون اساسی، یعنی خصوصی سازی است.
 
خصوصی‌سازی یکی از مباحثی است که سیاست‌های اصلی آن از سوی رهبر انقلاب در سال 1384 به سازمان‌ها و مسئولین ذیربط ابلاغ شد تا در آینده‌ای نچندان دور، حداقل دستاوردی که بدان برسیم، رشد نرخ رقابت‌پذیری اقتصاد در کشور باشد، که البته محقق نشد و دلیل اصلی آن، عدم اجرای مناسب و پاینبدی به بندهای اصل 44 قانون اسای در کشور است.
 
 اصل 44 قانون اساسی مبنی بر خصوصی سازی سازمان‌ها و نهادهایی در کشور است که عمده فعالیت‌شان وابسته با اقتصاد است؛ اهداف اصلی آن هم مالکیت عمومی و گسترش عدالت اجتماعی، واگذاری و پخش شدن قعالیت‌های اقتصادی بین آحاد مردم جامعه و برداشتن بار اجرایی آن از روی دولت است که به نظر می‌رسد به زبان عامیانه «سرمایه از خود مردم باشد تا احساس دلسوزی کرده و درنتیجه آن کیفیت محصولات افزایش پیدا کند و در ادامه شاهد افزایش رقابت باشیم.».
 
البته جمعی از فعالان بخش خصوصی در کشور، 15 مانع را به‌عنوان مهم‌ترین مشکلات فراروی کسب‌وکار از موانع مهم دانسته‌اند که شامل دشواری‌های ناشی از دسترسی به تامین منابع مالی، عدم‌ثبات در سیاست‌های دولت، تورم، دیوانسالاری دولتی، عدم‌وجود زیرساخت‌های کافی، مقررات دست‌و‌پاگیر نیروی کار، کمبود نیروی کار تحصیل کرده، عدم‌رعایت اصول اخلاقی توسط نیروی کار، فساد، مقررات ارزی، مقررات مالیاتی، نرخ مالیات، عدم‌ثبات در دولت، دزدی و جنایت و پایین بودن سلامت می‌شود، که البته نیاز به توجه مسئولین اقتصادی کشور دارد.
 
مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
کلید اولیه آزمون دستیاری پزشکی منتشر شد
برگزاری دومین مرحله انتخابات مجلس در هشت حوزه به صورت الکترونیکی
مصوبه قانونگذاران آمریکایی برای جرم‌انگاری انتقاد از اسرائیل
ملتهب شدن اوضاع کرانه باختری در سایه حمله مجدد نظامیان صهیونیست
تحقیق و تفحص بین المللی برای محاکمه سران جنایتکار رژیم صهیونیستی
دیدار وزرای خارجه ایران و سودان در گامبیا
امیرعبداللهیان با وزیر خارجه گامبیا دیدار کرد
امکان گزینش در دور دوم انتخابات مجلس آسان‌تر است
تشدید اعتراضات فلسطینی/ جنبش مشترک دانشگاه‌های جهان
کارآگاه بازی برادر مقتول برای یافتن سر جسد و شناسایی قاتل | راز جسد بدون سر با خالکوبی ستاره فاش شد
مینی بوس حادثه‌ساز در شهرستان سامان وارد یک حسینیه شد
پسر نابغه ایرانی می خواست فضانورد شود و با سفینه به کره ماه سفر کند اما سارق شد
۶ پیشنهاد ایران به سران کشورهای اسلامی در خصوص رژیم اشغالگر
عضو ارشد حماس: پیشنهاد توافق کنونی بهتر از قبلی هاست
تاکید عربستان بر آتش‌بس فوری در غزه
تمجید میرجلال‌الدین کزازی از «مست عشق»
حمله موشکی مجدد حزب‌الله لبنان به پایگاه صهیونیستی
نقش محوری دانشگاه در مردمی‌سازی اقتصاد
جزئیات جدید از تشکیل استان‌های غربی و شرقی تهران
ظرفیت پذیرش در آزمون دستیاری افزایش یافت
شناورسپاه از خط استوا عبورکرد/ اولین ماموریت در نیمکره جنوبی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top