تاریخ انتشار: جمعه 1393/04/13 - 19:18
کد خبر: 134656

دلیل گل‌آلود کردن فضای رسانه‌ای حاکم بر وین 6 توسط غرب چیست؟

دلیل گل‌آلود کردن فضای رسانه‌ای حاکم بر وین 6 توسط غرب چیست؟

به دنبال عدم پیشروی روند مدل دلخواه غرب و اروپا در مذاکرات گذشته که منجر به فرسایشی شدن برای رسیدن به یک متن و توافق مشترک شد، در آستانه آغاز وین 6 شاهد ایجاد التهاب و تنش توسط مقامات و رسانه‌های غربی و اروپایی در فضای رسانه‌ای منتهی به مذاکرات بودیم.

خبرنامه دانشجویان ایران: مذاکرات وین 6 در حالی برگزار می‌شود که به عقیده بسیاری از کارشناسان خارجی و داخلی، اگر توافق نهایی در این دور از مذاکرات حاصل نشود، عملا رسیدن به توافق در قالب مذاکرات بین ایران و 5+1 عملا به موضوعی غیر ممکن بدل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار«خبرنامه دانشجویان ایران»؛ به دنبال عدم پیشروی روند مدل دلخواه غرب و اروپا در مذاکرات گذشته که منجر به فرسایشی شدن و به اصطلاح «طرح پرانتزهای فراوان در متن» برای رسیدن به یک متن و توافق مشترک شد، در آستانه آغاز وین 6 شاهد ایجاد التهاب و تنش توسط مقامات و رسانه‌های غربی و اروپایی در فضای رسانه‌ای منتهی به مذاکرات بودیم.

روز گذشته یک دیپلمات غربی در گفتگو با رویترز مدعی شده بود: "ایران در این دور از مذاکرات وین در خواست خود درخصوص تعداد سانتریفیوژهایش را کاهش داده اما هنوز تعداد پیشنهادی ایران به صورت غیرقابل قبولی بالا است".

این دیپلمات غربی همچنین گفته بود که با وجود این اقدام از سوی تهران همچنان دستیابی به توافق نهایی تا تاریخ ۲۰ جولای آسان نخواهد بود‬.

اما سیدعباس عراقچی، معاون وزیرخارجه کشورمان صبح امروز در یک کنفرانس خبری، اخبار مطرح شده درباره پذیرش کاهش تعداد سانتریفیوژها را گمانه‌زنی رسانه‌ای خواند و گفت: اگر هر محدودیتی را برای اعتماد سازی قبول کنیم، موقتی و دارای دوره زمانی است و هیچ چیزی برای ابد پذیرفته نمی‌شود.

وی با تاکید بر اینکه هدف آنها، آلوده کردن فضای مذاکرات هسته‌ای و ایجاد اضطراب و تنش است، گفت که نباید به آن توجه شود.

عراقچی درباره پذیرش کاهش تعداد سانتریفیوژها گفت: درباره تعداد سانتریفیوژها نباید به گمانه زنی‌های رسانه‌ای توجه کرد.

وی با تاکید براینکه محتوای مذاکرات فقط پشت میز مذاکرات تعیین می‌شود، گفت: تمام اعداد و ارقامی که درخصوص سانتریفیوژها اعلام می‌شود ساخته و پرداخته ذهن برخی از رسانه‌های خارجی و افرادی است که با نیات خاص این کار را انجام می‌دهند.

عراقچی بحث‌های مطرح شده مبنی بر پذیرش محدودیت‌های از جمله بحث کاهش تعداد سانتریفیوژهای فعال را گمانه زنی برخی رسانه‌های معلوم الحال خواند که کاری جز بر هم زدن فضای مثبت مذاکرات ندارند.

از طرفی، نماینده  دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از افشای اطلاعات محرمانه هسته‌ای کشور در گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انتقاد کرد و تحقیقات سریع آژانس در خصوص درز اطلاعات در داخل دبیرخانه آژانس به رسانه‌ها و آژانس‌های خبری غرب را درخواست کرد.

کمالوندی با تنظیم نامه‌ای خطاب به معاون سیاستگذاری مدیرکل آژانس، یادداشتی توضیحی را همراه با اعلام تحفظ نسبت به برخی از مفاد آخرین گزارش آمانو درباره اجرای پادمان در جمهوری اسلامی ایران (گزارش مورخ 23 می 2014) ارسال کرد. این سند که با عنوان اینفسیرک 866 در آژانس به ثبت رسیده است، توسط سازمان انرژی اتمی و با نگاه حقوق ــ فنی به گزارش‌های آژانس تدوین شده است.

وی با اعلام اینکه تدوین این یادداشت‌های توضیحی حق همه کشورها و رویه‌ای معمول در قبال گزارش‌ها و تصمیمات شورای حکام است، هدف از این اقدام را گوشزد کردن ملاحظات حقوقی ایران به آژانس جهت توجه به آنها در گزارش‌های بعدی مدیرکل شمرده است. به‌گفته وی، کنار نکات قابل توجه در این گزارش، "در عین حال جمهوری اسلامی ایران نسبت به برخی مطالب این گزارش ملاحظات حقوقی دارد که در دیدار نجفی سفیر و نماینده ایران در وین با مسئولان آژانس از جمله آمانو نسبت به ضرورت درج این ملاحظات در گزارش‌های بعدی مدیرکل تأکید شده است".

این در حالی است که جان کری پیش از آغاز این دور از مذاکرات در مقاله‌ای نوشت: تهران می‌تواند از این فرصت استفاده کند تا آنچه لازم است را برای کاهش نگرانی‌ها درباره برنامه هسته‌ای خود انجام دهد، یا آنکه آنها می توانند یک فرصت تاریخی را که با استفاده از آن می توان به انزوای اقتصادی و دیپلماتیک ایران پایان و سطح زندگی مردم را بهبود داد، از دست بدهند.

واشنگتن پست در این باره اما مدعی شد: وارد آوردن فشار به هیات ایرانی به منظور تغییر دادن موضع مذاکره آن ممکن است یکی از اهداف معاون جان‌کری طی هفته کنونی باشد؛ مقامات کشورهای غربی که به این مذاکرات نزدیک هستند اعلام کردند تهران هنوز با محدودیت های کافی در مقیاس برنامه غنی سازی خود موافقت نکرده است، در حالی که این موضوع یکی از مهمترین مسائل مطرح شده در مذاکرات است.

در همان زمان روزنامه یو اس ای تودی هم نوشت: پرکوویچ، تحلیلگر موسسه کارنگی که اخیرا از یک سفر پنج روزه به تهران بازگشته و با برخی افراد مطلع از روند مذاکرات گفتگو کرده معتقد است ایران در حال حاضر باید توانایی غنی سازی اورانیوم خود را کاهش دهد اما قدرت های جهانی باید به این کشور اجازه دهند درصورتی که نیروگاه های هسته ای بیشتری ساخت، برنامه غنی سازی خود را نیز گسترش دهد.

واقعیت این است که راه حلی که پرکوویچ به آن اشاره کرده به هیچ وجه به نفع ایران نیست چرا که نتیجه عملی آن این خواهد بود که ایران باید برنامه غنی سازی خود را برچیند و منتظر بماند تا وقتی که غربی ها یک یا چند راکتور هسته ای را برای آن بسازند و به مرحله بهره برداری برسانند.

به نظر می‌رسد با توجه به اینکه رفته رفته به پایان نتیجه نهایی در مذاکرات نزدیک می‌شویم، غرب و اروپا سعی در گل‌آلود کردن جو حاضر بر مذاکرات و فضای رسانه‌ای حاکم بر آن  برای بهره‌برداری به نفع خودشان هستند، چرا که در آستانه آغاز ششمین وین، چیزی  برای از دست دادن برای خود نمی‌بینند.

اما آخرین خبرها حاکی از این است که در ادامه رایزنی‌های هیأت مذاکره کننده ایرانی در وین در خصوص توافقنامه جامع هسته‌ای (برنامه اقدام مشترک جامع)، نشست سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر امور خارجه ایران و هلگا اشمیت معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای نگارش متن توافقنامه جامع هسته‌ای لحظاتی پیش آغاز شد.

حال باید نشست و منتظر ماند تا متن نهایی که مورد توافق تیم دیپلماسی کشورمان و 5+1 واقع می‌شود، حاوی چه موادی است و یا اینکه آیا اصلا متنی توافق می‌شود یا خیر.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
دستگیری بیش از ۶۰۰ نفر در جنبش دانشجویی ایالات متحده
کاریکاتور| پاسخ مسخره!
قدردانی زلفی‌گل از دست‌اندرکاران حفظ سلامت کنکور
ایران جزو آسیب‌پذیرترین کشورها از بلایای طبیعی
زلفی گل: جوسازی‌های ایجادشده در خصوص اخراج استادان صحت ندارد
نامه رئیس دانشگاه میبد به رئیس دانشگاه کلمبیا: به دانشجویان غیور خود فرصت اعتراض بدهید
دیپلمات ایرانی: جنبش دانشجویی در خط مقدم اعتراض‌ به حامیان نسل‌کشی در غزه است
جنبش دانشجویی در آمریکا بیداری وجدان ملت‌هاست
سازمان بهداشت جهانی: باید فورا در غزه آتش‌بس برقرار شود
تجمع دانشجویان در محکومیت عملکرد آمریکا در برخورد با دانشجویان آزادی خواه حامی فلسطین +عکس
حمایت دانشجویان استان قزوین از خیزش سراسری دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا
ضرورت توجه به سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی در کنار سلامت جسم
دانشگاه جای رفتارهای وحشیانه با دانشجویان و اعضای هیات علمی نیست
نامه‌ی شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی فارس خطاب به دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا و اروپا
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top