تاریخ انتشار: چهارشنبه 1393/05/01 - 09:00
کد خبر: 136677

اندراحوالات یک گلوگاه اقتصادی که متولی آن مشخص نیست!

تکلیف قیمت‌گذاری خودرو چه می‌شود؟

تکلیف قیمت‌گذاری خودرو چه می‌شود؟

به راستی ساز و کار اصلی تعیین قیمت نهایی خودرو بر چه اساسی تعریف می‌شود؟ این مکانیزم عجیب از آنجایی جالب می‌شود که هر کدام از اعضای شورای رقابت، به غیر از رئیس آن، یا اظهر بی اطلاعی از افزایش قیمت‌ها داشتند یا مخالف آن بوده‌اند.

خبرنامه دانشجویان ایران: یکی از داغ ترین بحث‌های اقتصادی این روزهای کشور، تعیین قیمت خودرو است که البته به یکی از چالشی‌ترین مسائل بین دولت، مجلس و شورای رقابت نیز تبدیل شده است.

بر همین اساس به دنبال اعلام نهایی قیمت خودرو توسط شورای رقابت که پس از کش و قوسی طولانی، حدود ده روز پیش اعلام شد، نادر قاضی پور در گفتگو با خبرنگار«خبرنامه دانشجویان ایران»؛ اعلام کرد که در جلسه شورای رقابت که ناظرین مجلس حضور داشتند صرفا دستورالعمل به تصویب رسید و قیمت گذاری بدون اطلاع صورت گرفته است.

قاضی پور ادامه داد: رییس شورای رقابت شخصا اقدام به قیمت گذاری کرده است و ما کمک می‌کنیم تا قیمت‌ها برگردد!(متن کامل گفتگو را از اینجا بخوانید)

البته واکنش‌های دیگری در این خصوص از سایر مسئولین صورت گرفت؛ مثلا نوبخت، سخنگوی دولت در اولین کنفراس خبری خود بعد از اعلام این قیمت‌ها، گفت: این افزایش قیمت‌ها باعث تکدر خاطر آقای رئیس جمهور شده است.

اما به راستی ساز و کار اصلی تعیین قیمت نهایی خودرو بر چه اساسی تعریف می‌شود؟ این مکانیزم عجیب از آنجایی جالب می‌شود که هر کدام از اعضای شورای رقابت، به غیر از رئیس آن، یا اظهر بی اطلاعی از افزایش قیمت‌ها داشتند یا مخالف آن بوده‌اند.

به نظر می‌رسد وقایع و اتفاقات ماه‌های پایانی سال 91 باردیگر در حال تکرار است، اتفاقاتی که جز بلاتکلیفی و سردر گمی مشتریان و خودروسازان نتیجه دیگری در برنداشت.

البته در این شرایط اگرچه قیمت‌ها باب میل مشتریان، دولت و مجلس نبود، اما با توجه به جایگاه قانونی شورای رقابت به‌نظر می‌رسد که مجلس و دولت با وجود مخالفت‌ها باید نسبت به مصوبات این شورا تمکین کنند، حال آنکه اصرار بر تغییر مصوبات شورای رقابت(قیمت‌های جدید) احتمالا راه به جایی نبرد و بازار خودرو را مجددا برای مدتی طولانی در بلاتکیفی و سردرگمی فرو ببرد.

می‌شود گفت که قیمت گذاری اخیر شورای رقابت و موج مخالفت‌ها در این زمینه، دست به دست هم داده تا بار دیگر نمایندگان مجلس بدون در نظر گرفتن جایگاه قانونی شورای مذکور در تلاش برای جلب نظر مردم در این زمینه باشند حال آنکه بلاتکلیفی و سردرگمی نمی‌تواند سودی برای مشتریان و خودروسازان داشته باشد.

این در حالی است که روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: با توجه به حضور شیوا، رئیس شورای رقابت در کمیسیون صنعت مجلس، برخی از نمایندگان این کمیسیون تاکید کردند که شیوا به اشتباهات محاسباتی خود در زمینه قیمت‌گذاری پی‌برده است!

جالب اینجاست که حتی علی علیلو، عضو کمیسیون صنعت مجلس، ضمن تشریح جزئیات جلسه یکشنبه گذشته این کمیسیون با شیوا به فارس گفته است: در این جلسه مقرر شد فرمول قیمت‌گذاری خودرو مورد بازنگری قرار گیرد.

هرچند شیوا در این روزها سکوت اختیار کرده اما با این حال علیلو عنوان کرده که در این جلسه اسناد و مدارکی در مورد شرکت‌های خودروساز از سوی کمیسیون صنایع ارائه شده و رئیس شورای رقابت اعلام کرد که این اسناد را در اختیار نداشته و اطلاعات شورای رقابت در این مورد ضعیف بوده است.

علی ای‌حال خبرها حاکی از رکود شدید در بازار خودرو دارد و درعین حال فعالان بازار نسبت به آینده قیمت‌ها با توجه به اظهارات اخیر برخی از نمایندگان مجلس مبنی بر مخالفت با افزایش قیمت‌ها، اظهار بی اطلاعی می‌کنند.

با توجه به موارد مذکور اما باید پرسید که چگونه ممکن است چنین بی‌نظمی در تعیین قیمت خودرو در کشوری که به لحاظ اقتصادی نیازمند ملاحظات مدیران اقتصادی کشور است وجود داشته باشد؟

با این تفاسیر باید منتظر نشست و دید که تصمیم نهایی برای تعیین قیمت خودرو را چه کسی اتخاذ می‌کند و قیمت‌ها روی چه عددی توقف خواهد کرد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
زیباترین بازی سال / خداحافظی پرسپولیس با جام حذفی
دانشگاه‌های آمریکا یکپارچه بر علیه رژیم صهیونیستی +فیلم
دفتر بن‌گویر بیانیه داد
لحظه تصادف و واژگونی خودروی وزیر امنیت داخلی اسرائیل +فیلم
زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو +فیلم
کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
وزیر تندروی اسرائیلی تصادف کرد +فیلم
وضعیت وزیر امنیت داخلی اسرائیل وخیم است +جزئیات
نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا +فیلم
حمایت دانشجوی دانشگاه کلمبیا از فلسطین با لباس عروس +فیلم
دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
پلیس آمریکا در حال پاکسازی خون حامیان فلسطین در محل درگیری با دانشجویان +فیلم
حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان +فیلم
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top