تاریخ انتشار: پنجشنبه 1393/05/09 - 12:07
کد خبر: 137551

مسئله مهم رهبری و موضوع حاشیه‌ای دانشجویان

مسئله مهم رهبری و موضوع حاشیه‌ای دانشجویان

مسئله‌ای که به صورت حاشیه‌ای از طرف شما بیان شد به نظر ما حاشیه‌ای نیست و مسئله ازدواج مسئله مهمی برای دانشجویان است - در این لحظه صدای «احسنت، احسنت...» از طرف دانشجویان بلند شد - که حضرت آقا نیز بلافاصله ابراز داشتند: انتظار عکس العمل این‌چنینی را داشتیم.

خبرنامه دانشجویان ایران:: صادق آرزومند* // هفته گذشته حدود هزار دانشجو با مقام معظم رهبری در حسینیه امام خمینی(ره) در ضیافت افطاری دیدار کردند.

 در این جلسه نماینده‌های تشکل‌ها و نخبه‌های علمی حدود 90دقیقه به ایراد سخن پرداختند که در آن مشکلات و دغدغه‌های مهمی در رابطه با اقتصاد، فرهنگ، سیاست خارجی، شروع فعالیت فتنه گران و پست گرفتن در رده‌های بالای دانشگاهی، ازدواج جوانان، وجود فضای امنیتی در دانشگاه‌ها، مصونیت قضایی برخی دانه درشت‌ها و آقازاده‌ها، تراژدی غزه و ... مطرح شد.

در ادامه رهبری حدود 45دقیقه مواردی را مطرح نمودند که نزدیک به 25دقیقه آن در رابطه با غزه، حمله‌های وحشی گرانه رژیم صهونیستی، حمایت های کشورهای قدرتمند و درراس آن آمریکا بود.

ایشان 20دقیقه را نیز به پاسخگویی سوالات دانشجویان پرداختند.(لازم به ذکر است که رهبری سخنان خود را به 3بخش تقسیم کرده بودند؛ مسائل خارجی، داخلی و جوانان در آن گنجانده شده بود که به دلیل اتمام وقت فرصت بیان آنها به وجود نیامد.)

موضوعات مهمی (که درقسمت اول ذکر شد) و البته دانشجویان در رابطه با آنها حرف‌های زیادی هم گفتند ولی زمان زیادی می‌برد تا جزئیات‌شان بازگو شود.

نگارنده اما در این نوشته به اختصار به موضوعی پرداخته که از نظر رهبری موضوع مهمی است و در سخنان دانشجویان به حاشیه رفته است.

ماجرا از آنجایی شروع شد که یکی از دانشجویان طولانی بودن مدت سربازی را عدم ازدواج جوانان عنوان نمود و تقریبا همین یک نفراز بین هشت-نه نفر صحبت کننده بود که مسئله ازدواج را کوتاه و تند بیان کرد که شاید چند ثانیه بیشتر طول نکشید اما در جواب آن در سخنان رهبری می‌بینیم که ایشان مطرح کردند:

مسئله‌ای که به صورت حاشیه‌ای از طرف شما بیان شد به نظر ما حاشیه‌ای نیست و مسئله ازدواج مسئله مهمی برای دانشجویان است - در این لحظه صدای «احسنت، احسنت...» از طرف دانشجویان بلند شد - که حضرت آقا نیز بلافاصله ابراز داشتند: انتظار عکس العمل این‌چنینی را داشتیم.

ایشان در ادامه فرمودند: من بیم از این دارم که نگاه بی‌تفاوت شما دانشجویان نسبت به مسئله ازدواج که امروز کم و بیش وجود دارد این نگاه بی تفاوت در آینده برای کشور تبعات سختی را پیش آورد.

رهبر انقلاب خاطرنشان کردند که مسئله سربازی را مطرح کردید که به نظر من مسئله مشکلی نیست و راه حل آن این نیست که مدت آن را کوتاه کنیم بلکه می‌توان شیو های دیگری را برای برون رفت این مسئله بکار برد، این یک مسئله است؛ انگیزه برای ازدواج باید یک اقدام عملی باشد یعنی ازدواج باید تحقق پیدا کند اینکه خدای متعال می فرماید «إِنْ یَکُونُوا فُقَرَاءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ» این یک وعده الهی است مثل بقیه وعده‌های الهی که اطمینان می‌کنیم باید به آن یقین داشته باشیم.

ازدواج موجب نمی شود که وضع معشیتی افراد دچار تنگی و سختی شود از این ناحیه کسی دچار سختی نمی شود بلکه ممکن است باعث گشایش هم شود.

رهبر عزیزمان محیط‌های دانشجویی را محیط مناسبی برای ازدواج دانستند و خاطرنشان کردند که خود جوانان و اولیای خانواده‌هایی که جوانان متعلق به آنها هستند و مسئولان زیر ربط دانشگاه‌ها فکر کنند و تصمیم بگیرند و نگذاریم سن ازدواج که متاسفانه امروز بالا رفته است به خصوص در مورد دختران، نگذاریم این مسیر ادامه پیدا کند.

آیت‌الله خامنه‌ای در این خصوص ابراز عقیده کردند: بعضی از تصورات و سنت‌های غلط در مورد ازدواج وجود دارد که این‌ها دست و پا گیر است و مانع ازدواج جوانان است، این سنت‌ها را باید عملا نقض کرد و شما جوان‌ها که مطالبه گرید، پر نشاط و پیشنهاد کننده هستید باید شماها این مسائلی را که در این زمینه است نقض کنید.

رهبری همچنین یاداور یکردند که یک مسئله دیگر در گذشته معمول بوده است که برای ایجاد ازدواج، افراد خیر و مومن نقش واسطه‌گری را انجام می‌دادند و پسران و دختران خوب و مناسب را معرفی می کردند و ازدواج‌ها را راه می انداختند این کار در حال حاضر باید در جامعه به حرکت در آید.

این‌ها سخنان رهبری بود که در آن به مسئله ازدواج جوانان توصیه اکید شده است؛ مرور این سخنان ابتدا روی سخن را به جوانان و سپس خانواده‌های آن‌ها متوجه می‌کند.

باید توجه شود که وقتی رهبری در کنار صحبت از مسائل روز دنیا و جهان اسلام و حتی سیاست‌های پیشبردی داخلی و خارجی کشور، زمانی قابل توجه را برای صحبت در خصوص ازدواج جوانان اختصاص می‌دهند، این نشان می‌دهد که مسئله، مسئله کم اهمیتی نیست و توجه ویژه به آن، در راستای پیشبرد اهداف نظام و انقلاب است.

رویکرد سخنان رهبری و توجه ایشان به مقوله تسهیل ازدواج و افزایش جمعیت به خصوص در یکسال گذشته که استارت آن در سفر ایشان به بجنورد و سخنرانی در جمع مردم استان خراسان شمالی زده شد، رویکردی جهانی دارد، حال آنکه می‌بینیم زنگ خطر کشورهای اروپایی و آمریکایی امروز در هشدار به کاهش شدید جمعیت به صدا درآمده است.

البته شایان ذکر است که دانشجویان سخنان رهبری را معطوف و خلاصه به خبرها یا استفاده در سخنرانی و بیانیه‌ها و نقل در مجالس نکنند، بلکه هدف این باشد که رهنمود‌های رهبری به مرحله اجرا و در آنیدنه نچندان دور انشاالله به منسه ظهور برسد.

* دانشجوی رشته ارتباطات

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، ۸ فرد و ۱۵ نهاد تحریم شدند
تصاویر ورود سیلاب شدید به گلزار شهدای کرمان
صورت‌ حساب سنگین غزه برای تل آویو
حمله پهپهادی نیروهای امنیتی ایران به خودروی تروریست‌ها
بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان
تصمیم فرهاد مجیدی برای پایان دادن به همه شایعات
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top