تاریخ انتشار: دوشنبه 1393/05/20 - 10:18
کد خبر: 138554

حامد یاری

دانشگاه تمدن ساز

دانشگاه تمدن ساز

خبرنامه دانشجویان ایران:: حامد یاری*// سی و پنج سال از انقلاب اسلامی ایران می گذرد که جهان تا امروز، بیشتر از قبل تحت تاثیر این انقلاب  قرار دارد. اهمیت قضیه این جاست که در مقایسه انقلاب اسلامی ایران با انقلاب های دیگر کشورها، نکته قابل توجه تداوم انقلاب اسلامی و انتقال مرحله به مرحله و عدم توقف آن در مرحله ابتدایی این امر بود. نکته ای که در بیانات مقام معظم رهبری هم که در تبیین مسیر تمدن اسلامی فرمودند، مشخص بود.

انقلاب اسلامی به یُمن وجود رهبری شاخص و معمار کبیرش حضرت امام خمینی(ره) و به همت مردم بزرگ این مرز و بوم شکل گرفت که امام از آن با عنوان اراده الهی یاد می کند و مهمترین دلیل انتقال این انقلاب به مرحله بعد یعنی تشکیل حکومت اسلامی ، تئوریزه کردن آن و محوریت ولایت فقیه بود.

ولایتی که ستون و محور این حکومت می باشد و در آموزه های دینی ما که انقلاب اسلامی نشآت گرفته از آن است در مقام نیابت عام ولی عصر(عج) می باشد و البته دست اندازی و هجمه شبهات به این مسئله بیشتر از بقیه مسایل کلان انقلاب اسلامی می باشد. دشمنان این مرز و بوم طاقت دیدن این انقلاب را نداشتند و در کمتر از دو سال که از انقلاب گذشته بود جنگی همه جانبه و تمام عیار را علیه این کشور به راه انداختند ولی بعد از گذشت هشت سال به این نتیجه رسیدند که این انقلاب با این روش ها قابلیت شکست ندارد و علت این امر غیر از مدیریت جهادگونه مردم در جبهه ها نبود.

مدیریتی که با محوریت فرماندهان ایثارگر و سرداران شهید انجام گرفت. مدیریتی که نمونه کوچکی و بارزی از دولت اسلامی را نمایانگر بود؛ ولی پیشروی انقلاب اسلامی محدود به این مرحله نمی باشد و می توان گفت انقلاب در چشم انداز تمدن اسلامی به شاخصه های مهمتری در مقابله با فتنه های مختلف و پیچیده نیاز دارد. شاخصه هایی که باعث گسترش و جهانی شدن این انقلاب می شود. بلاشک هیچ شخصی بهتر و جامع تر از رهبر انقلاب این حرکت عظیم به سمت تمدن اسلامی را ترسیم نمی کند.

ایشان در بیانات و رهنمودهایشان برای رسیدن به این هدف از الگوی پیشرفت ایرانی – اسلامی یاد می کند؛ که اگر جزیی تر و دقیق تر به آن بنگریم شامل موضوعات جهت ساز انقلاب اسلامی می گردد. موضوعاتی مانند سبک زندگی – اقتصاد مقاومتی – طب و تغذیه – معماری و شهرسازی اسلامی – تولید علم بومی و جمعیت و ... که شاکله های اصلی و بنیان های اساسی یک تمدن را تشکیل می دهند و بدون تردید می توان گفت تمدنی که دارای این محورها نباشد ، نباید اسم تمدن روی آن گذاشت.

البته دولت های حاکم در ایران اسلامی باید زمینه سازی برای تحقق این امر را جزو اولویت های خود قرار دهند در حالی که کار عمده بر عهده مردم و نخبگان جامعه می باشد.

و مکرر مشاهده می کنیم که رهبر انقلاب در همین موضوعات خاص به این موضوع اشاره می کنند. برای مثال یک از الزامات اقتصاد مقاومتی را مردمی بودن آن می دانند و می فرمایند: اقتصاد مقاومتی مردم بنیاد است یعنی بر محور مردم می باشد. اقتصاد مردمی است و نه در محور دولت (اقتصاد دولتی).

دولتی نیست به معنای این نیست که دولت هیچ نقشی در آن ندارد، بلکه دولت نظارت می کند، هدایت می کند و کمک می کند و جلوی فساد را می گیرد و بنابراین آماده سازی شرایط کار دولت است. همچنان که آماده سازی و زمینه سازی فرهنگ هم کار دولت است. البته به این نکته هم باید اشاره کینم که فرهنگ سازی اینها بر عهده رسانه هاست مانند صدا و سیما.

پرواضح است که این سیاست ها که نقشه راهند جز با اتکا به نیروی درون در رسیدن به تمدن اسلامی محقق نخواهد شد، چون الگوهای فراوانی قبل از این توسط دولت های مختلف در ایران بکار گرفته شده و شکست خورده است. چون بومی نبوده اند و سیاست های وارداتی که همراه خود حامل فرهنگ دیگر جوامع نیز بودند.البته این سیاست ها جنبه برون گرا نیز دارند یعنی می توانند با دنیا هم در تعامل باشند و می توان این سیاست ها را در دنیا گسترش داد و با محوریت این سیاست ها با دنیا در تعامل بود و انقلاب را به دیگر کشورها صادر کرد.

ما در تعریف پیشرفت از مولفه ی درون زایی استفاده می کنیم ودر تعریف و تبیین پیشرفت باید گفت که این پیشرفت ما را باید به سمت این آرمان هدایت کند و در مقابل توسعه می باشد. نباید اشتباه کنیم که توسعه و پیشرفت در ظاهر با هم متفاوتند بلکه مولفه های باطنی این دو کلمه با هم خیلی متفاوتند و برای همین است که رهبر انقلاب در بیاناتشان فرمودند که پیشرفت ما را به سمت تمدن اسلامی می برد و توسعه ما را به سمت تمدن غرب پیش می برد. ولی همچنان ما مشاهده می کنیم که مسئولانی که از عمده وظایفشان زمینه سازی و فراهم کردن این شرایط است هنوز هم در فضای توسعه سیر می کنند و همچنان رهنمودهای رهبری در بین شان مظلوم است. آیا میشود در فضای توسعه بود و زمینه سازی برای پیشرفت کرد؟

مشاهده کردیم که در دولت آقای احمدی نژاد که رهبری در توصیف این دولت فرمودند که این دولت قطار انقلاب را به ریل اصلی خود بازگردادند و احساس می شد که شاید رهبری خیالشان از یک دولت اسلامی راحت هست و در سال 90 در بجنورد و دیگر بیاناتشان به تبیین پیشرفت و تمدن و سبک زندگی اسلامی پرداختند. ولی متاسفانه این، در دولت دهم محقق نشد و با تفسیر غلطی مواجه شد.

و ما همچنان مشاهده می کنیم در دولت وقت هم بعد از گذشت یک سال همچنان ما با این مشکل مواجهیم و مشاهده می شود که تئوریسین های دولت همچنان از توسعه غربی در کتاب هایشان می گویند.

امروز مهمترین عرصه برای شکل گیری و به واقعیت رساندن این پایه های تمدنی، دانشگاه و حوزه می باشد.

امروزه دغدغه اکثریت جوانان و دانشجویان متعهد پیاده سازی و زمینه سازی این سیاست ها توسط مراجع بالادست و در راس آن وزارت علوم و تحقیقات می باشد و چه خوب است که وزارت علوم سیاست ها و اهداف خود را بر محوریت این سیاست ها قرار دهد و برای آن برنامه ریزی کند.

از مهمترین رسالت های دانشگاه و دانشگاهیان تبیین و گسترش این سیاست هاست که درون زاست و برون گرا و در نتیجه موجب اقتدار ملی نیز می گردد که در شعار پانزدهمین نشست سراسری و سالانه اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاههای کشور به خوبی گنجانده شده است و چشم انداز تئوریک یکساله این اتحادیه را شامل می شود.

امید است که در آینده ی این اتحادیه ی دانشجویی  و بقیه تشکل های انقلابی اهداف فوق محقق گردد و البته که امید رهبر انقلاب به همین جوانان مومن انقلابی و متعهد می باشد .

* دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
ایرج
1393/05/21 - 05:06

ممنون بابت توجه و وقت شناسی شما
سهیل
1393/05/23 - 14:10

سلام
استفاده کردم
ممنون
مستقلی
1393/05/24 - 16:23

کاش مسئولان هم همچین دیدی را داشتند و جامع تر و متناسب با انقلاب اسلامی می نگریستند و نقطه دید خودشون را بالا می بردند...
تورهای مسافرتی آفری
زیباترین بازی سال / خداحافظی پرسپولیس با جام حذفی
دانشگاه‌های آمریکا یکپارچه بر علیه رژیم صهیونیستی +فیلم
دفتر بن‌گویر بیانیه داد
لحظه تصادف و واژگونی خودروی وزیر امنیت داخلی اسرائیل +فیلم
زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو +فیلم
کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
وزیر تندروی اسرائیلی تصادف کرد +فیلم
وضعیت وزیر امنیت داخلی اسرائیل وخیم است +جزئیات
نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا +فیلم
حمایت دانشجوی دانشگاه کلمبیا از فلسطین با لباس عروس +فیلم
دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
پلیس آمریکا در حال پاکسازی خون حامیان فلسطین در محل درگیری با دانشجویان +فیلم
حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان +فیلم
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top