تاریخ انتشار: سه شنبه 1393/06/25 - 11:23
کد خبر: 142293

عدم حضور در ائتلاف ضد داعش؛ دلیل دیگری بر قدرت اول منطقه بودن ایران

چرا 30، 40 کشور نتوانستند «غلطی» در سوریه بکنند؟

چرا 30، 40 کشور نتوانستند «غلطی» در سوریه بکنند؟

در حالی که آمریکا در آخرین گام‌های حضورش در منطقه خاورمیانه در صدداست تا به هر بهانه‌ای حضور نیروهای نظامی خود را قدرتمندتر کند اما سخنان رهبر انقلاب در واکنش به تشکیل ائتلاف ضد داعش در عراق، نتیجه دیگری را برای این اقدام غرب رقم خواهد زد.

خبرنامه دانشجویان ایران: در حالی که آمریکا در آخرین گام‌های حضورش در منطقه خاورمیانه در صدد است تا به هر بهانه‌ای حضور نیروهای نظامی خود را قدرتمندتر کند اما سخنان رهبر انقلاب در واکنش به تشکیل ائتلاف ضد داعش در عراق، نتیجه دیگری را برای این اقدام غرب رقم خواهد زد.

به گزارش خبرنگار«خبرنامه دانشجویان ایران»؛ رهبر انقلاب با ابراز اینکه شنیدن صحبت‌های مقامات آمریکایی در زمینه‌ی مبارزه! با داعش، واقعاً مایه‌ی تفریح من بود یادآور شدند که آمریکایی‌ها قبلاً نیز با سر و صدای فراوان و با حضور چندین کشور، یک ائتلاف بر ضد سوریه تشکیل دادند اما هیچ غلطی نتوانستند بکنند و در مورد عراق نیز وضعیت به همین‌گونه خواهد بود.

شکست ائتلاف «دوستان سوریه»، پیش از این ضعف کشورهای منطقه را اثبات کرده بود. سوریه از بحرانی که غرب برایش ساخته بود، موفق بیرون آمد و همه کشورهای منطقه از نقش ایران در این موفقیت گفتند. جمهوری اسلامی رسما به قدرت اول منطقه غرب آسیا  تبدیل شده است. رژیم صهیونیستی، عربستان، ترکیه، آمریکا و انگلیس امضا کردند که ایران قدرت اول منطقه غرب آسیا شد. تمام تلاش دشمنان این است که ایران از قدرت منطقه ای فراتر نرود.

توانایی خروج عراق از زیر فشار فیزیکی و روانی داعش و رسیدن به نقطه نسبی تعادل امروزی از دیگر مواردی است که غرب، علی رغم تلاش مردم عراق و اداره مرجعیت دینی در این کشور سعی دارد تا به نام خود تمام کند؛ موضوعی که رهبر انقلاب در خصوص آن نیز اظهار کردند: آمریکایی‌ها قصد اقدام جدی بر ضد داعش ندارند؛ آمریکا و حتی خود داعش به خوبی می‌دانند حرکتی که در عراق، کمر داعش را شکست، اقدام آمریکا نبود، بلکه اقدام نیروهای مردمی و ارتش عراق بود که مبارزه با داعش را به خوبی فرا گرفته بودند و ضربات جدی به آن وارد کردند.

این در حالی است که ایران طی سال‌های اخیر خصوصا در بحران سوریه، با علم به اینکه صحنه‌گردانی اصلی توسط آمریکا صورت می‌گیرد، تاکید بر عدم هرگونه دخالت نظامی و سیاسی در این کشور داشت؛ همانطور که امروز در خصوص عراق تاکید دارد.

از همان ابتدای بحران در سوریه، تاکید کشورمان بر دو نکته مهم و اساسی در خصوص این کشور بود؛ که بیشتر از همه بازیهایی که 30، 40 کشور برای سوریه درآوردند، نقش آفرین و تاثیرگذار بود.

1- تعیین حاکمیت در سوریه فقط به دست مردم این کشور آن هم از طریق صندوق های رای باید اتفاق بیافتد. هیچ قدرت خارجی حق دخالت برای تعیین حاکم در این کشور را ندارد.

2- اجازه ی تجزیه ی سوریه را به هیچ کسی داده نشد.

پر واضح بود که رژیم صهیونیستی، آمریکا، انگلیس، فرانسه، سعودی‌ها، ترکیه، اردن، قطر و ... به دنبال تجزیه ی سوریه بودند؛ یکی از دلایل‌شان نیز این بود که سوریه جزئی از پازل قدرت جمهوری اسلامی بود.

از طرفی سوریه جزء محور مقاومت به حساب می‌آمد؛ سوریه تنها کشور عربی بود که با اسرائیل در حال جنگ بود و  پیمان صلح را امضاء نکرده بود.

با این همه تصمیم جدی علیه سوریه گرفته شد؛ هزینه‌های مالی جنگ سوریه را قطر و سعودی تامین کردند، اردن و ترکیه آموزش نظامی را به عهده گرفتند و اعلام کردند به سوریه نیرو اعزام می‌کنند و مرزهای‌شان برای عبور تروریست‌ها باز است.

اما در واقع آمریکا بود که به بهانه نجات سوریه، دوز حضور نیروهای نظامی خود در منطقه را بار دیگر افزایش داد، منتهی با این تفاوت که این بار کشورهای بیشتری را با خود همراه کرده بود تا حضور و دخالت نظامی، همگانی‌تر به نظر برسد، با این همه اما یک چیز کم داشت، آن هم همراهی ایران بود.

به همین خاطر بود که به گفته رهبر انقلاب، آمریکا به بهانه مقابله با داعش، چند بار به ایران، پیشنهاد حضور نظامی در عراق را داد.

رهبر انقلاب روز گذشته در این خصوص اما اخبار پشت پرده را برای مردم روشن کردند: همین وزیر امور خارجه آمریکا، شخصاً به آقای دکتر ظریف درخواست داده بود که بیایید در قضیه داعش با ما همکاری کنید اما دکتر ظریف درخواست او را رد کرده بود؛ رهبری در ادامه خاطرنشان کردند: حتی معاون وزیر امور خارجه آمریکا هم که یک زن است و همه او را می‌شناسند، در مذاکرات با آقای عراقچی، بار دیگر این درخواست را تکرار کرد اما آقای عراقچی نیز درخواست وی را رد کرد.

آیت‌الله خامنه‌ای، اظهارات مقامات آمریکایی در خصوص مبارزه با داعش را پوچ، توخالی و جهت‌دار خواندند و با اشاره به سخنان وزیر امور خارجه و سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا که صراحتاً اعلام کردند از ایران برای مبارزه با داعش دعوت نخواهند کرد، افزودند: اینکه آمریکا از ایران برای حضور در یک کار خلاف و غلط دسته جمعی مایوس می‌شود، مایه‌ی افتخار ما است و افتخاری بالاتر از این، برای خود نمی‌دانیم.

بدیهی است که تلاش آمریکا برای دعوت به همکاری ایران در قضیه داعش، بهانه‌ای برای تدام حضور نظامی‌اش در منطقه خاورمیانه است، اما رهبری انقلاب در این خصوص نیز خاطرنشان کردند: آمریکایی‌ها بدانند که اگر چنین کاری را انجام دهند، همان مشکلاتی که در ده سال گذشته بر سر راهشان در عراق به وجود آمد، بار دیگر به وجود خواهد آمد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، ۸ فرد و ۱۵ نهاد تحریم شدند
تصاویر ورود سیلاب شدید به گلزار شهدای کرمان
صورت‌ حساب سنگین غزه برای تل آویو
حمله پهپهادی نیروهای امنیتی ایران به خودروی تروریست‌ها
بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان
تصمیم فرهاد مجیدی برای پایان دادن به همه شایعات
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top