تاریخ انتشار: یکشنبه 1393/07/27 - 11:05
کد خبر: 145243

استناد عجیب دانشگاه آزاد به سیاست های ابلاغی

خبرنامه دانشجویان ایران: تجربه نشان داده دانشجویان پولی کیفیت علمی بسیار پایین دارند و اتفاقا به‎دلیل قرار گرفتن در سمت‎‎های مختلف مدیریتی و تصمیم‎گیری، منشأ تصمیمات نادرست و غلطی خواهند شد.

چند سالی است که دانشگاه‎‎های مختلف کشور از سراسری گرفته تا پیام نور، آزاد و... گوی سبقت را در پذیرش دانشجو از یکدیگر ربوده‎اند. در این بین، دانشگاه آزاد اسلامی در اقدامی بی‎سابقه و نسنجیده اقدام به افزایش چند برابری پذیرش دانشجو در واحد‎های خود کرده است. از زمانی که هم‎زمان با اعلام ظرفیت‎‎های آزمون دوره‎‎های دانشگاه آزاد، یکی از نمایندگان مجلس گفت که «افزایش هشت برابری ظرفیت دکترا در دانشگاه آزاد فاجعه است»، همه نگاه‎‎ها به‎سوی دانشگاه آزاد و این افزایش ظرفیت رفت. این بخش از سخنان علیرضا زاکانی که از وزارت علوم خواسته بود افزایش ظرفیت بدون فراهم کردن زیرساخت را که بدون مجوز شورای گسترش بوده ـ و بنابراین تخلفی آشکار محسوب می‎شود ـ پیگیری کند، هم‎چون بمبی خبری در میان رسانه‎ها چرخید و واکنش‎‎ها و تحلیل‎‎های بسیاری را به‎همراه داشت. اما مسئله فقط افزایش ظرفیت دوره دکترا نیست بلکه افزایش بی‎سابقه ظرفیت دانشگاه آزاد در دوره کارشناسی ارشد نیز قابل توجه است.

طبق اعلام رئیس مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی، با تصویب رشته‎‎های جدید در واحد‎های دانشگاهی ساماندهیشده توسط دانشگاه آزاد، از مهرماه سال ۹۳ شاهد افزایش حدود ۲۰ هزار نفری ظرفیت پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی در این دانشگاه هستیم. البته مشخص نیست این مصوبه مورد اشاره از کجا آمده است؛ آیا شورای گسترش آموزش عالی که بالاترین مرجع تصمیم‎گیری در خصوص گسترش رشته‎‎های دانشگاهی و گروه‎‎های آموزشی در دانشگاه‎‎های کشور است، چنین تصمیمی گرفته یا ابلاغیه‎ای از سوی وزارت علوم یا حتی شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود داشته یا باز هم مثل همیشه، مدیریت ویژه دانشگاه آزاد به‎صورت خودجوش و جزیره‎ای، دست به تصویب مصوبه‎ای مختص به خود زده است. چنانکه معاون دانشگاه آزاد در وصف این مصوبه غیرقانونی می‎گوید: «رسیدن به این سطح از تولیدات علمی و اخذ مجوز شاید نیازمند یک پروسه ۱۰ ساله بود که با این اقدام مدبرانه دکتر میرزاده ظرف مدت کمتر از یک سال محقق خواهد شد!» مدیریت خودجوش و جزیره‎‎ای دانشگاه آزاد، پیش از این نیز دست به اقدامات مشابهی زده بود؛ همانجا که برخلاف قانون اساسی و شرع مقدس اسلام، دست به وقف اموال دانشگاه آزاد زد؛ گویی که پیش از این دانشگاه ملک شخصی بوده و حالا جزو اموالی وقفی شده است!

مسئولان دانشگاه آزاد می‎گویند که پس از تجمیع واحد‎ها در مقطع کارشناسی ارشد، ۱۰۰۰ رشته محل افزوده شد که با محاسبات آن‎ها رشدی ۱۳۸ درصدی را در این مقطع شاهد هستیم. در مقطع دکترای تخصصی نیز پس از تجمیع، تعداد کل رشته‎ محل‎‎های مصوب، از ۳۴۲ به ۹۲۶ رشته محل افزایش پیدا کرده که باز هم با روش محاسباتی دانشگاه آزادی‎ها، در این مقطع نیز شاهد رشدی ۲۷۱ درصدی هستیم. این اعلام آمار در‎ حالی صورت گرفته که رئیس دانشگاه آزاد نیز بدون اینکه پاسخ بدهد که آیا افزایش ظرفیت سال‎‎های اخیر مصوب قانونی داشته یا نه، در جایی گفته بود که دانشگاه متبوعش ظرفیت پذیرش دکترا را نسبت به سال گذشته، تنها ۱.۷۷ برابر کرده است.

وقتی ظرفیت ۳۰ برابر شد!

شاید در وهله اول این همه پذیرش جنبه منفی نداشته باشد و ممکن است برای خیلی از داوطلبان خوشحال‎کننده باشد که خیلی‎‎‎ها نیز آرزوی دیرینه خود یعنی پذیرش در مقطع دکترا را دستیافتنی‎تر می‎بینند، ولی باید منتظر عواقب ناخوشایند این سونامی پذیرش در مقطع تخصصی دکترا بود.

رشته‎‎های برق و معماری بیشترین افزایش ظرفیت را داشته‎اند. با این حال، رشته معماری عجیب‎ترین وضعیت را در این بین دارد چراکه پس از اعلام تکمیل ظرفیت، مشخص شد که در رشته «معماری و شهرسازی»، تعداد پذیرش دانشجوی تحصیلات تکمیلی تا ۳۰ برابر ظرفیت اصلی اعلام شده است! تا دهه قبل قبولی در رشته معماری حتی در مقطع کاردانی در دانشگاه‎های دولتی کار بسیار سختی بود. از آن سخت‎تر، قبولی در مقطع کارشناسی ناپیوسته بود که الزاما رتبه‎‎های زیر ۳۰ پذیرش می‎شدند. پس با یک حساب سرانگشتی میتوان فهمید که نخبه‎‎های این رشته در مقاطع بالاتر پذیرش شده و کیفیت فارغالتحصیلان بسیار بالا بوده است. تا سال گذشته تنها سه واحد دانشگاهی تهران مرکزی، نجفآباد و علوم تحقیقات تهران و آن هم در تعداد بسیار کم (حدود ۲۰ نفر) پذیرش داشتند که قبول شدن در این آزمون کار بسیار سختی بوده و قبول‌شدگان مطمئنا دارای جنبه‎‎های مثبت بسیاری بودند که توانسته بودند در این ماراتن معماری پذیرفته شوند. اما امسال افزایش ظرفیت از ۲۰ نفر به حداقل ۳۰۰ نفر در ۲۸ واحد دانشگاهی از تبریز تا شیراز و از بروجرد تا کیش، مطمئنا نشان از کاری بدون برنامه‎ریزی، از سوی برنامه‌ریزان دانشگاه آزاد است.

هم‎چنین طبق ادعای سایت تخصصی برق‌نیوز، ظرفیت پذیرش پنج دانشگاه برتر دولتی کشور در کارشناسی ارشد رشته مهندسی برق، به‌اندازه ظرفیت پذیرش دانشجو در یکی از واحد‎های بی‎نام و نشان علمی دانشگاه آزاد هم نمی‎شود. براساس این ادعا، مجموع پذیرش دانشجویان کارشناسی ارشد برق در دانشگاه‎‎های صنعتی شریف، دانشگاه تهران، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه علم و صنعت و دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی کمتر از پذیرش یک دانشگاه آزاد خمینی‌شهر است!

استناد عجیب دانشگاه آزاد به سیاست‎‎های ابلاغی

مسئولان دانشگاه آزاد در توجیه خود از افزایش ظرفیت به بند ۲‎ـ‎۲ سیاست‎‎‎های کلی «علم و فناوری» که توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد نیز اشاره دارند. در این بند از سیاست‎‎های ابلاغی که در تاریخ ۲۹ شهریورماه ۹۳ در اجرای بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی خطاب به روسای قوای سه‎گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام منتشر شد، اصلاح نظام پذیرش دانشجو و توجه ویژه به استعداد و علاقه‎مندی دانشجویان در انتخاب رشته تحصیلی و افزایش ورود دانشجویان به دوره‎‎های تحصیلات تکمیلی به‎عنوان یکی از نکات برجسته در بهینه‎سازی عملکرد و ساختار نظام آموزشی و تحقیقاتی کشور به‎منظور دستیابی به اهداف سند چشم‎انداز و شکوفایی علمی مطرح شده است.

نکته جالب در این بین این است که بند دوم سیاست ابلاغی رهبر انقلاب، هفت نکته دیگر را نیز در خود جای داده که دانشگاه آزاد کوچک‎ترین تحرکی در راستای بهبود آن‎ها انجام نداده است؛ نکاتی هم‎چون ساماندهی و تقویت نظام‎‎های نظارت، ارزیابی، اعتبارسنجی و رتبه‌بندی در حوزه‎‎های علم و فناوری، افزایش بودجه تحقیق و پژوهش به حداقل چهار درصد تولید ناخالص داخلی، حمایت از تاسیس و توسعه شهرک‎ها و پارک‎‎های علم و فناوری، شناسایی نخبگان، پرورش استعداد‎های درخشان و حفظ و جذب سرمایه‎‎های انسانی. هم‎چنین معلوم نیست افزایش ظرفیت دانشگاه آزاد که در میانه شهریور امسال انجام گرفته چه ارتباطی با فرمان رهبر انقلاب ـکه در روز‎های آخر همین ماه ابلاغ شده ـ دارد؛ البته شاید مسئولان دانشگاه آزاد از قبل این سیاست‎‎ها را از حفظ بوده‎‎اند...

افزایش ظرفیت برای حل مشکلات کشور

اگر بخواهیم به مسئله افزایش ظرفیت دانشگاه آزاد نگاه بدبینانه بیندازیم، در یک نگاه دمدستی، میتوان گفت که افزایش نفرات ورودی به دانشگاه آزاد، پول بیشتری در جیب مسئولان و دستاندرکاران این دانشگاه می‎ریزد. برخی دیگر هم معتقدند از آنجایی که دانشگاه آزاد بیشترین نزدیکی فکری را با دولت فعلی دارد، با افزایش ظرفیت دوره‎‎های تحصیلات تکمیلی عملا در تعداد افراد آماده به‎کار کشور یک ریزش ایجاد می‎شود و از این طریق ناخواسته میتواند آمار بیکاری کشور را بهبود ببخشد!

در آرزوی «دکتر» خطاب شدن!

بدون نگاه به افزایش ظرفیت دانشگاه آزاد از منظر کنش‎‎های سیاسی، باید به زمینه‎‎های اجتماعی این اقدام نیز پرداخت. مسئله دیگر این است که چرا در کشور ما، اینقدر دکتر بودن افتخار است؟ و چرا تا این حد قشر جوان ما به‎دنبال مدارک کارشناسی ارشد و دکترا هستند؟ یا تاکنون دیدهاید در رسانه‎ای بین‎المللی نوشته شود: «دکتر اوباما با مهندس پوتین دیدار کرد»؟ درحالی‎که اوباما دکترای حقوق خود را از دانشگاه هاروارد با کسب درجه «افتخار» دریافت کرده و پس از فارغالتحصیلی از سال ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۴ به تدریس دروس حقوق اساسی در دانشگاه شیکاگو اشتغال داشته است.

اصلا چه‎کسی تاکنون شنیده که کسی در مجامع عمومی، بان‎‌کی‌مون را "پروفسور بان‌کی‌مون" خطاب کند؟ درحالی‎که دبیرکل سازمان ملل نیز در هاروارد درس خوانده، دکترا گرفته و دوباره از دانشگاه واشنگتن نیز دکترای حقوق کسب کرده است! وقتی ما در جامعه خود و در رسانه‎‎های مرتبط یکدیگر را با القاب خطاب می‎کنیم و به‎طورمثال می‎گوییم: دکتر حسن روحانی، مهندس باهنر، دکتر لاریجانی و... ، دیگر از قشر جوان جامعه که بزرگان خود را الگو قرار دادهاند، چه توقعی می‎رود که بهدنبال این عنواین و القاب نباشند؟

افرایش نسبت تعداد استاد به دانشجو

یکی از نکاتی که از سوی مسئولان علمی کشور به‎خصوص وزارت علوم مغفول مانده، نسبت تعداد استاد به دانشجوست. بدون توجه به این نکته، امروزه صحبت از جذب ۲۰ هزار دانشجوی دکترا براساس چشم‎انداز ۲۰ ساله می‎شود که کاملا امری غیرکارشناسی است. معلوم نیست دانشگاه آزاد با کدام هیئت علمی و چه تعداد استاد می‎خواهد این‎چنین ظرفیت خود را افزایش دهد، درحالی‎که نسبت تعداد استاد به دانشجو در استاندارد ملی کشور یک به ۱۵ عنوان شده است. البته با کمی مسامحه می‎توان این نسبت را به یک به ۲۰ نیز تنزل داد که در این نسبت، اگر ۱۰ دانشجو را کارشناسی و شش دانشجو را کارشناسی ارشد در نظر بگیریم، نسبت استاد به دانشجو در دوره دکترا حداقل یک به چهار است. در این شرایط، برای جذب ۲۰ هزار دانشجوی دکترا که هریک پنج سال در دانشگاه می‎مانند، باید حداقل ۲۵ هزار هیئت‎ علمی ذی‎صلاح در اختیار داشت که اغلب باید دانشیار، استاد یا استادیار باتجربه باشند.

مبارزه دانشگاه آزاد با فرار نخبگان!

یکی از مهم‎ترین ادعا‎های دانشگاه آزادی‎‎ها درباره علت افزایش ظرفیت در دوره‎‎های تحصیلات تکمیلی که توسط علوی فاضل، معاون سنجش دانشگاه آزاد نیز به آن اشاره شده، مسئله مبارزه با فرار نخبگان از کشور است؛ ادعایی که کاملا نسنجیده است. بنا بر باور مسئولان دانشگاه آزاد، علت اصلی مهاجرت متقاضیان تحصیل به خارج از کشور، نبود ظرفیت در دانشگاه‎‎های داخلی قلمداد شده است. شاید واقعیت تلخ باشد، اما آیا طبق باور میرزاده و دوستانش، متقاضیان به تحصیل در مقاطع بالاتر در دانشگاه‎‎های خارج از کشور کسانی هستند که اگر دانشگاه آزاد به آن‎ها بورسیه تحصیلی نیز میداد در ایران می‎ماندند؟

مشاهدات میدانی هر فرد تحصیلکرده‎ای نشان می‎دهد عموم کسانی که برای تحصیلات در مقاطع بالاتر به خارج از کشور مهاجرت می‎کنند، کسانی هستند که در صف نخبگان قرار داشته و عموما در دانشگاه‎‎های برتر کشور تحصیل می‎کنند.

اگرچه اعتماد صرف به آمار‎های سازمان‎‎های جهانی ‎ـ ‎بهسبب هدف‎دار بودن و یکطرفه بودن آنها ‎ـ‎ امری ناصواب است، آمار صندوق بین‎المللی پول نشان می‎دهد که هماکنون بیش از ۲۵۰ هزار مهندس و پزشک ایرانی و بیش از ۱۷۰ هزار ایرانی با تحصیلات عالیه در آمریکا زندگی می‎کنند. بنیاد ملی نخبگان ایران نیز اعلام کرده که بین سال‎های ۸۲ تا ۸۶، نزدیک به ۳۰۸ نفر از دارندگان مدال‎‎های المپیاد‎های جهانی و بیش از ۳۵۰ نفر از نفرات برتر آزمون سراسری به قصد تحصیل به خارج از کشور مهاجرت کرده‎اند. هم‎چنین طبق آماری که توسط سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی نیز بر آن صحه گذاشته شد، حدود ۹۰ نفر از ۱۲۵ دانش‎آموزی که در سه سال گذشته در المپیاد‎های جهانی رتبه کسب کرده‎اند، هماکنون در دانشگاه‎‎های کشور آمریکا تحصیل می‎کنند!

قرار نیست آیه یأس خوانده شود، اما سوال اینجاست که دانشگاه آزادی که به یکباره ظرفیت خود را این‎چنین افزایش داده با کدام مزیت نسبی می‎خواهد مانع این حجم از خروج نخبگان شود؟ آیا دانشگاه آزاد قرار است با دریافت شهریه‎‎های چند میلیونی از این افراد، با دانشگاه‎‎های آمریکایی، آلمانی، کانادایی و... رقابت کند که حاضرند به نخبگان، کمکهزینه تحصیلی نیز بدهند تا بلکه این نخبگان با توانایی‎‎های خود به یافته‎‎های علمی جدید برای این کشور‎ها دست پیدا کنند و چرخه علم آن‎ها را شکوفاتر کنند؟ آیا دانشگاه آزاد در بودجه پژوهشی خود تجدید نظر اساسی کرده که این نخبگان بیایند و قید بودن در هاروارد، ماساچوست و... را بزنند و در دانشگاه آزاد نزدیک خانه‎شان به تحقیق و پژوهش بپردازند؟ آیا قرار است از این به بعد رسانه‎ها به‎جای پرداخت به بازیگران، ورزشکاران و تجلیل از آنها، به چهره‎‎های علمی، استادان برجسته و دانشمندان توجه کنند که آن وقت توقع داشته باشیم نخبگان، ماندن در دانشگاه آزاد را به تحصیل در دانشگاه‎‎های برتر جهان ترجیح بدهند؟!

آفتابه لگن هفت دست...

دانشگاه‎‎های دولتی در تحصیلات تکمیلی از شرایط بهتری برخوردارند و با داشتن منابع بهتر آموزشی و اعضای هیئت علمی مشخص، دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا را در حد معینی پذیرش می‎کنند تا بتوانند حداقل معیار‎های آموزشی و پژوهشی را نیز در تربیت آن‎ها به‎کار بگیرند. این در حالی است که افزایش بی‎رویه ظرفیت دانشگاه آزاد بدون داشتن زیرساخت‎‎های مناسب، انسان را به یاد آن داستان می‎اندازد که آفتابه، لگن هفت دست... ولی شام و ناهار هیچی! در جریان بحران اقتصادی سال‎‎های گذشته در اروپا و در شرق آسیا، کشور‎های توسعه‎یافته‎ای هم‎چون آلمان، ژاپن و... مجبور شدند در ردیف‎‎های بودجه‎ای خود تجدید نظر کنند. با این حال تنها ردیف بودجه‎ای که از سوی این کشور‎ها به آن توجه شد و حتی در اوج بحران نیز افزایش یافت، بودجه مربوط به مراکز علمی و پژوهشی بود. در کشور‎های توسعه‌یافته، دانشگاه به‎عنوان موتور صنعت و اقتصاد فعالیت می‎کند و حجم قابل توجهی از بودجه دولت‎‎ها و حتی سازمان‎‎های غیردولتی به این مسئله اختصاص پیدا می‎کند.

این در ‎حالی است که در کشور ما چیزی حدود ۱.۵ درصد از تولید ناخالص داخلی صرف نیاز‎های آموزشی کشور می‎شود که در مقایسه با دیگر کشور‎های جهان در رتبه ۶۷ قرار دارد؛ اما نکته همین جاست که همین مقدار ناچیز نیز صرف خرید میز و صندلی و تجهیزات مورد نیاز و احداث مراکز علمی می‎شود تا خرج خود علم!

حال چگونه شده که دانشگاه آزادی که تا سال گذشته در پیدا کردن استاد برای دوره‎‎‎های دکترای خود با مشکل مواجه بود، حالا خود مرجع اعطای مدرک دکترای برق شده است؟! افزایش ناگهانی پذیرش دانشجو در بخش کارشناسی ارشد و دکترای دانشگاه آزاد هیچ توجیه منطقی‎ای برای رشد و توسعه علمی نخواهد داشت. چراکه تجربه نشان داده دانشجویان پولی کیفیت علمی بسیار پایین دارند و اتفاقا به‎دلیل قرار گرفتن در سمت‎‎های مختلف مدیریتی و تصمیم‎گیری، منشأ تصمیمات نادرست و غلطی خواهند شد که نتیجه آن اضمحلال منابع مالی و انسانی کشور خواهد بود

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
به جای اینکه کارکرد گرایانه حرف بزنیم، تکلیف گرایانه حرف می‌زنیم!
توصیه چند دانشگاه برتر جهان به دانشجویان جدید
بزرگترین «آی.سی.یو» کرمانشاه افتتاح شد
نتایج اولین عمل پیوند چشم دنیا منتشر شد
اعمال شب و روز ۱۷ ربیع‌الاول
کاراته قهرمانی آسیا؛ اباذری دومین فینالیست کاراته ایران
یامگا مقابل استقلال به فوتبال بازگشت!
جزئیات ارائه دروس عمومی به دانشجویان علوم پزشکی از مهر ۱۴۰۳
واکنش عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به اظهاراتی درباره مصوبه کنکور
عراقچی راهی نیویورک شد
مشارکت مردم از طریق شرکت‌های سهامی عام پروژه افزایش می‌یابد
صعود ۳۱ دلاری اونس جهانی در معاملات امروز
اعلام فراخوان جذب نخبگان در دانشگاه فرهنگیان در هفته آینده
بودجه سال ۱۴۰۴ در سه بخش به مجلس تقدیم می‌شود
اعلام ترکیب استقلال و نساجی
جایزه جهانی هم مخالفان زاکانی را راضی نکرد
افزایش خشونت در ایالات متحده
ارسال ۴۷ پرونده دارای احکام انضباطی اخراج از دانشگاه دانشجویان به وزارت علوم
معرفی ۶ کتاب تحسین شده ازجانب رهبر انقلاب در ویژه برنامه کتاب یک
هدایای عجیب شهردار و استاندار کرمانشاه به قهرمان المپیک/ شکلات خوری و زمینی که ۱۱ صاحب داشت!
تلاش برای تأمین اعتبار خرید گندم برای سال زراعی آتی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top