تاریخ انتشار: شنبه 1393/08/03 - 10:47
کد خبر: 145761

درباره گزارش 3000 کلمه‌ای وزارت علوم پیرامون پرونده 3000 بورسیه تحصیلی

درباره گزارش 3000 کلمه‌ای وزارت علوم پیرامون پرونده 3000 بورسیه تحصیلی

به طور خلاصه از اطلاعیه 3000 کلمه ای وزارت علوم می شود گفت که: از مجموع 3772 نفر، بورس 840نفر لغو شد؛ 1241نفر نیزکه تاکنون پذیرشی از دانشگاه ها نگرفته اند،تا 15بهمن فرصت تعیین وضعیت دارند وگرنه لغو بورس می شوند.

خبرنامه دانشجویان ایرانابعاد بیشتری از سرنوشت پرونده های بورسیه تحصیلی با گزارشی که روزگذشته وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منتشر کرد، مشخص شد.(اینجـــــا)

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ به طور خلاصه از اطلاعیه 3000 کلمه ای وزارت علوم می شود گفت که: از مجموع 3772 نفر، بورس 840نفر لغو شد؛ 1241نفر نیزکه تاکنون پذیرشی از دانشگاه ها نگرفته اند،تا 15بهمن فرصت تعیین وضعیت دارند وگرنه لغو بورس می شوند.

دیگر اینکه  از میان این 840نفر تنها 36نفر به قطع تحصیل و بازگرداندن هزینه و مابقی به ادامه تحصیل باهزینه شخصی محکوم شدند.

در این باره گفتنی های بسیاری است که به طور خلاصه می توان به موارد ذیل اشاره کرد.

وجه اول اینکه همانطور که بارها دانشجویان و تشکل های دانشجویی در مواضع خود گفته اند، با هر قانون شکنی و تخلفی می بایست با قاطعیت برخورد شد و در این بین جانب هیچ فرد یا اشخاصی گرفته نشود.

دیگر آنکه بورسیه تحصیلی در همه دوره ها به نوعی «رانت و ویژه خواری قانون دان ها و راه بلدهای خاص» است. برای روشن شدن این موضوع باید این سوال را پاسخ داد که آیا براستی –فارغ از آنکه چه دولتی پابرجا باشد و مسئولان وزارت علوم چه نگاه سیاسی داشته باشند- هر کسی که شرایط ویژه بورس شدن از نظر معدل، رزومه، صلاحیت های فردی در دلبستگی به انقلاب و آرمان های آن را داشته باشد و تنها به کانال های معرفی وزارت علوم دسترسی نداشته باشد، می تواند جز بورسیه های تحصیلی قرار گیرد؟ پاسخ به این سوال این است که در دولت های مختلف تجربه نشان داده که خیر! نمی شود.

نکته سوم نوع مواجه دولت یازدهم و مسئولان آن در برخورد با این موضوع است: از ابتدای طرح این موضوع با اینکه تعداد بورس تحصیلی دولت قبلی 3772 نفر بود و امروز مشخص شده در بدبینانه ترین حالت 840 نفر با تائید وزارت علوم فعلی مشکل دار بوده اند، عنوان 3000 بورسیه غیرقانونی به آن داده شد!

رسانه های نزدیک به دولت همه 3000 بورسیه شدگان را دچار اسکال دانستند!

روزنامه های نزدیک به دولت چهره 3000 بورسی را مخدوش ساختند و برخی سایت های نزدیک به دولت نیز اسامی آنها را فاش کردند و به نوعی آبروی افراد به بازی گرفته شد.

حتی فرجی دانا و پس از آن محمدعلی نجفی تاکید کردند که «نگوئیم همه 3000 بورسیه مشکل دار و غیرقانونی بوده اند! همه این افراد غیرقانونی نبوده است» و امروز مشخص شد 36 نفر وضعیت حاد دارند.

اما در صدر چهره های دولتی، رئیس جمهور بیشترین استفاده تبلیغاتی سیاسی را از این موضوع کرد به طوریکه در آخرین اظهار نظر بار دیگر استیضاح وزیر علوم را به موضوع بورسیه ها ربط داد و  گفت: خیلی ها به وزیر علوم گفتند که به پرونده بورسیه ها ورود نکند!

تصویر سازی روزنامه نزدیک به دولت از اقدامات فرجی دانا در آستانه استیضاح

آیا رئیس جمهور به آبرویی که از این افراد به سخره گرفته شده است، هم فکر می کند؟ بسیاری از افراد زندگی شان با این فضا سازی به مخاطره افتاده است فقط به این علت که رسانه های نزدیک به دولت غرض ورزی سیاسی را ملاک خبرپراکنی خود قرار داده اند.

چهارم اینکه اطلاعیه اخیر وزارت علوم همچنان دارای ابهام است. گزارش اخیر را هم خیلی پیچیده و نامفهوم نوشته‌اند به‌طوری که بالاخره مشخص نمی‌شود ماجرا چه بوده است؟!

یک پیشنهاد خوب می تواند این باشد که وزارت علوم بدون نام بردن از افراد، مصادیق تخلف را برای روشن تر شدن ابعاد موضوع بیان کند.

نکته پنجم اینکه حالا که در وزارت علوم یازدهم این همت وجود دارد که بورسیه های تحصیلی واکاوی شود، وزارت علوم هم همتی کند و پرونده بورسیه های تحصیلی در ادوار گذشته را نیز بررسی کند؛ چراکه به گفته مسئولان مختلف در دوره های گذشته نیز تخلفات مشابهی در این باره رخ داده است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top