تاریخ انتشار: چهارشنبه 1393/08/07 - 17:08
کد خبر: 146281

بعدازظهر امروز در دانشکده حقوق دانشگاه تهران برگزار شد؛

گزارش کامل همایش بزرگ دانشجویی «از حماسه حسینی تا دیپلماسی خمینی»

گزارش کامل همایش بزرگ دانشجویی «از حماسه حسینی تا دیپلماسی خمینی»

چهره‌هایی همچون آیت‌الله حائری شیرازی، حجت‌الاسلام محسن قمی، محمد ودود حیدری، عباسعلی کدخدایی، سیدمحمدحسینی، مسلمی نائینی، صداق محصولی، سیدمحمو نبویان و محمد سلیمانی و مرتضی طلایی و مهرداد بذرپاش در این همایش شرکت کردند.

خبرنامه دانشجویان ایران: همایش بزرگ دانشجویی استکبار ستیزی «از حماسه حسینی تا دیپلماسی خمینی(ره)» امروز در دانشکده حقوق دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار«خبرنامه دانشجویان ایران»؛ لازم به ذکر است چهره‌هایی همچون آیت‌الله حائری شیرازی، حجت‌الاسلام محسن قمی، محمد ودود حیدری رئیس سازمان بسیج دانشجویی، عباسعلی کدخدایی استاد دانشگاه و سخنگوی سابق شورای نگهبان، حسینی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسلمی نائینی معاون سابق بورس سازمان امور دانشجویان، صداق محصولی، مجتبی شاکری عضو شورای اسلامی شهر تهران، سیدمحمو نبویان و محمد سلیمانی و آریایی‌نژاد نمایندگان مجلس شورای اسلامی  و مرتضی طلایی در این همایش شرکت کردند.

بر همین اساس، مشروح سخنان میهمانان حاضر در این برنامه را در ادامه مطلب می‌خوانید: 

نبویان: مذاکره ۱+۵ با ایران از سر ضعف غرب است

نبویان گفت: خوب بود به خاطر اینکه آقای نیلی احمدآبادی سرپرست دانشگاه تهران هستند، امروز در این جمع خدمت ایشان هم بودیم. اولین نکته مهم این است که اختلاف ما با آمریکا بر سر چیست؟ آیا با مذاکرات هسته‌ای مشکل حل و فصل می‌شود و یا اینکه اصلا مشکل ما حل شدنی هست یا نیست؟ بحث هسته‌ای ما 11 سال است آغاز شده و بیخ گوش ما کشور پاکستان بمب اتم دارد.

وی افزود: آمریکا هیچ وقت دست از سر ما برنمی‌دارد. دعوا بر سر اندیشه و جهان‌بینی اسلام با جهان‌بینی دنیای غرب است و آنها هدف‌شان بحث هسته‌ای نیست، بلکه هدف‌شان اسلام است و بنابراین مسائل ما با این‌گونه مذاکرات حل نمی‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس با طرح این سوال که آیا ما باید به غرب خوشبین باشیم؟ خاطرنشان کرد: اگر آمریکا و 1+5 این‌طور پای میز مذاکره آمدند، این اثر ضعف آنهاست. آمریکا در منطقه هیچ موفقیتی کسب نکرده، اما در تمام موارد ایران موفق بوده که این اتفاق به برکت تدبیر رهبری و حضور حزب‌الله و نصرت خداوند است، چرا که اگر آنها ضعیف نبودند طبق فرموده قرآن کریم هیچ تعهدی را در قبال جبهه حق رعایت نمی‌کردند.

وی ادامه داد: در همین بحث مذاکرات ژنو ما چند برابر از تعهدمان گام برداشتیم، اما اصلا آنها قابل اعتماد نیستند و قرآن می‌فرماید که جبهه باطل هیچ تعهدی را رعایت نمی‌کند.

حجت‌الاسلام نبویان با اشاره به اینکه اصولا مقابله با آمریکا تمام شدنی نیست، تاکید کرد: آمریکا می‌خواهد اسلام و سیدالشهدا(ع) در کار نباشد، در حالی که ملت ما با گفتمان سیدالشهداء‌(ع) عجین شده است.

وی در پایان گفت: ما به دولت‌مردان خود اعتماد داریم و در نتیجه امیدواریم روز به روز بر عزت ملت و رهبری افزوده شود.

بذرپاش: چه مذاکره‌ای بود بین تیر سه‌ شعبه و علی‌‌اصغر

گفت: عده‌ای که فکر می‌کنند آمریکایی‌ها برای‌شان نوشابه اعلا باز می‌کنند باید به خود آمده باشند.

وی اضافه کرد: سخنان رئیس‌جمهور در سازمان ملل که در آن تقریبا مقامات بلند‌پایه غربی نشسته بودند و حتی مقامات بلند‌پایه سایر کشورها کمتر یافت می‌شدند نشان می‌داد دیپلماسی مبتنی بر اینکه ما از همه بهتریم و دنیا ما را بیش از دیگران تحویل می‌گیرد دارای مثال‌های نقض متعددی شده است.

عضو هیأت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در همین زمینه گفت: دیگر مثال این موضوع را می‌توان در عدم پذیرش سفیر معرفی شده از طرف دولت ایران به سازمان ملل متحد یاد کرد.

بذر‌پاش با بیان اینکه وی می‌گوید کربلا درس مذاکره بود تصریح کرد: چه مذاکره‌ای بود بین حضرت زینب و ابن زیاد؛ چه مذاکره‌ای بود بین حضرت عباس و عمر سعد؛ چه مذاکره‌ای بود بین تیر سه‌ شعبه و علی‌‌اصغر که برید گلوی طفل 6 ماهه را.

ودود حیدری: امید به آمریکا با تدبیر سازگار نیست

حیدری اظهار داشت: برگزاری چنین مراسمی به مناسبت سالگرد فتح لانه جاسوسی، به مناسبت تذکر و یادآوری انقلاب دوم و به مثابه بزرگداشت خطی است که دانشجویان پیرو خط امام دنبال کردند.

وی افزود:‌ روی صحبت این برنامه با دو دسته است. یک دسته که نظام سلطه و آمریکای جنایتکار و گردنکشان جهان است که خمینی کبیر گردن آنان را در این کشور اسلامی شکست و انشالله نظام اسلامی نیز گردن آنان را در سراسر نظام خواهد شکست.

حیدری تصریح کرد: روی دوم صحبت ما به خوش‌بینان به نظام سلطه است. کسانی که خواب برگشت آمریکا را می‌بینند و امیدوارند روزنه‌ای به سمت شیطان بزرگ باز کنند.

وی تأکید کرد:‌ دانشجویان پیرو خط امام(ره) اشغال سفارت را نه برای یک روز و یک ماه و یک سال بلکه برای یک دوره طولانی تا تشکیل حکومت بزرگ اسلامی انجام دادند و ما اینجا هستیم تا نشان دهیم اتفاقی که در سال 58 رخ داد همچنان ادامه دارد.

رئیس سازمان بسیج دانشجویی با اشاره به دشمنی‌های آمریکا با جمهوری اسلامی گفت:‌ مگر می‌شود 60 سال استعمار، دشمنی و عداوت را فراموش کرد، مگر کمک‌های آمریکا در هشت سال جنگ تحمیلی به عراق یادمان می‌رود، مگر می‌شود رفتار همراه با تبختر مسئولین آمریکایی را از یاد برد.

حیدری با اشاره به مذاکرات هسته‌ای گفت: دو سال است که فضای کشور با مذاکرات مأنوس شده است البته ما با دشمن مذاکره داشته‌ایم چه در صدر اسلام که پیامبر با دشمن مذاکره کردند و چه در زمان صدام اما در این خصوص باید به چند مورد توجه کنیم.

وی در همین رابطه ادامه داد: اول آنکه این مذاکره صرفاً در خصوص موضوعات هسته‌ای است ما اجازه نمی‌دهیم مذاکرات از این حد و مرز عبور کند و نکته دیگر این است که ما بدانیم طرف مقابل دشمن است و نمی‌شود به دشمن امید داشت و به آن خوشبین بود.

حیدری در پایان با بیان اینکه امید به آمریکا با تدبیر سازگار نیست، گفت:‌ اگر نبود کم‌کاری دولت سازندگی و اصلاحات امروز مرزهای استراتژیک ما باید به آمریکای جنوبی می‌رسید.

حسینی: معاویه اولین سازشکار با دشمن در تاریخ اسلام بود

سیدمحمد حسینی گفت: باید برخی اندیشه‌های امام(ره) را به کسانی که مدعی خط امام هستند و در امام توقف کرده‌اند یادآوری کنیم؛ همان کسانی که بعد از امام موضوع ولایت فقیه را متوجه نشدند و صرفا مدعی خط امام هستند.

وی ادامه داد: حادثه عاشورا مسئله‌ای است که گذشت زمان آن را به فراموشی نمی‌سپارد و اگر امام و یارانش در آن روز عقب‌نشینی می‌کردند جبهه نور و حق باید تا پایان تاریخ عقب‌نشینی می‌کرد اما امام این درس را داد که باید همیشه ایستاد.

وی با اشاره به رفتار سیاسی امام خمینی در راه مبارزه تصریح کرد:‌ بعد از حادثه 15خرداد و پس از آنکه امام مدتی در زندان بود و رژیم طاغوت تصور می‌کرد که قیام سرکوب شده و اعلام نمود که مسئله علما و حکومت حل شده و تفاهم ایجاد شده است، امام بلافاصل پس از آزادی اعلام کرد که اگر خمینی را دار هم بزنند تفاهم نمی‌کند.

وی با بیان اینکه جملات وحرکت امام برگرفته از حماسه حسینی است، اظهار داشت: برخی امروز سخن از سازش می‌زنند ولی موضع امام در این مورد کاملا قاطع است؛ امام می‌گوید کسی تصور نکند که ما راه تفاهم با زورگویان را نمی‌دانیم ولی هیهات بر ما اگر با زورگویان سازش کنیم.

وی ادامه داد:‌اولین فردی که در اسلام سازش با دشمن را باب کرد و این بدعت را گذاشت معاویه بن ابی سفیان بود.

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اضافه کرد: وقتی معاویه می‌خواست سپاه خود را به سمت صفین حرکت دهند نگران حمله رومیان به دمشق بود و برای پیروزی در جبهه داخلی به روم امتیاز داد که این یک ننگ ثبت شده در تاریخ است.

وی در پایان تاکید کرد: در کنار توجه به بعد عاطفی حادثه کربلا باید روحیه جهادی امام را نیز زنده نگه داشت.

آیت‌الله حائری شیرازی: استکبارستیزی امام‌ حسن(ع) و امام‌ حسین(ع) یکسان بود

آیت‌الله حائری شیرازی گفت: مشکل دشمنان اسلام این است که بطن اسلام را نشناخته‌اند، چه در استکبارستیزی، چه در تحلیل قیام عاشورا، انقلاب اسلامی و اقدامات امام راحل؛ مبنای اصلی ما اسلام‌شناسی است و تمام تحلیل‌های غلط غرب به اشتباه در شناخت انسان برمی‌گردد.

وی با بیان اینکه قرآن سراسر کتاب انسان‌شناسی است، تصریح کرد: هرجا نام پیامبر(ص) در قرآن آمده منظور آن انسان عقل است و هر جا در قرآن از جباری اسم می‌برد، منظور آن انسان جهل است.

این استاد حوزه تاکید کرد: بسیاری از دوگانگی‌هایی که آمریکا به آن دچار است، ناشی از این است که انسان را نمی‌شناسد لذا باید به گوشه‌ای مختصر از انسان‌شناسی اسلام و اینکه چرا استکبار چهره‌ای دوگانه دارد، اشاره کنیم.

آیت‌الله حائری شیرازی با اشاره به داستان حضرت یوسف(ع) که در قرآن به آن اشاره شده است، توضیح داد: زلیخا در لحظه‌ای که یوسف از آن فرار می‌کند، در مقابل عزیز مصر تقاضای اشد مجازات را برای یوسف درخواست کرد که این یک چهره زلیخا در مقابل عزیز مصر بود و همین زلیخا در حضور زنان مصر که دست‌شان را بریدند، می‌گوید یوسف زیر بار عشق نرفت لذا رفتار او حاکی از جهل او است.

وی تصریح کرد: استکبار تجسم جهل است، بنابراین نباید توقع داشته باشیم که از ما راضی باشد. آمریکا به مردم عالم می‌گوید که ایران حقوق بشر را رعایت نمی‌کند دلیل مقابله آمریکا با ما بهانه رعایت حقوق بشر است، در حالی که آنچه خودش می‌کند عدم رعایت حقوق بشر است.

آیت‌الله حائری با بیان اینکه جنبه عقل و جهل انسان در سیر تکراری قرار ندارد، بیان داشت: جنبه عقل و جهل انسان در سیری ممتد به سر می‌برد و رشد نورانی انسان، مانند رشد علم است، دانش در نسل اول خود به هر جا برسد آن نقطه را آغاز نسل دوم قرار می‌دهد و در ادامه هم به همین صورت است تا اینکه امروز به این حد از علم رسیدیم و لذا جریان بداخلاقی و خوش‌اخلاقی در جهان جریان مستمر است. به همین دلیل مشاهده می‌کنیم که هر چه پیش می‌رود، تضاد زیادتر می‌شود.

وی گفت: خداوند انسان را با تضاد آفرید که در کنار ذکر عقل، جهل او مزاحمش باشد تا زحمت بیشتری بکشد و اجر افزون‌تری دریافت کند.

آیت‌الله حائری شیرازی با اشاره به اهمیت مسئله ولایت فقیه تاکید کرد: نماز و روزه و حج، انسان نمی‌سازد بلکه اینها در کنار مسئله ولایت هستند که انسان‌ساز می‌شوند. چرا که اگر ولایت الهی باشد با نماز، انسان اصلاح می‌شود اما اگر بدون ولایت و با ولایت طاغوت نماز خواندید، از تو حرمله و ابن سعد ساخته می‌شود.

وی در ادامه افزود: خداوند تمام راه‌های زشتی را بر قاتلان امام حسین(ع) گشود تا هر چه خواستند انجام دهند اما سیدالشهداء به دنبال بندگی و به دنبال انسانیت بود.

این استاد حوزه با بیان اینکه استکبارستیزی امام حسن(ع) ذره‌ای از امام حسین(ع) کمتر نیست، تصریح کرد: آنچه در واقعه عاشورا در کنار کردار اهمیت پیدا می‌کند، مسئله گفتار است چرا که سخن است که به کار انسان روح و جان می‌دهد و کسی که در خصوص عاشورا تحلیل می‌کند، باید بیان اباعبدالله(ع) را مورد بررسی قرار دهد. استکبارستیزی ما این است که حرفی برای گفتن داشته باشیم چنانکه در زمان گذشته هم امام راحل(ره) حرف‌های فراوانی برای گفتن داشت. اما شاه هیچ حرفی برای گفتن نداشت.

وی جنگ امروز را محل نزاع عقاید و اندیشه برشمرد و تاکید کرد: انسان به اندیشه خود، انسان است و داعش بدون اندیشه عمل می‌کند چرا که می‌خواهد قبل از انسان بودن مسلمانی خود را اثبات کند اما اصحاب امام حسین(ع) انسان بودند که مسلمان شدند. اما بنی‌امیه بدون انسانیت خواستند مسلمان شوند.

صفارهرندی: جابجایی‌ها در منطقه باعث تحقیر آمریکا شده است

وزیر اسبق ارشاد، از آثار قیام حسینی در انقلاب یاد کرد و گفت: نکته ای که وجود دارد این است که حقیقتا امروز باید شاکر باشیم که نگاه حسینی استمرار پیدا کرده و در نظام اسلامی ما رسوب کرده که ما امروز شاهد آثار و برکات آن هستیم.

وی ضمن ابراز خرسندی نسبت به تغییرات سیاسی منطقه گفت: من خیلی از وقایع سیاسی منطقه خوشحالم این جابه جایی ها باعث می شود امریکا در خاورمیانه تحقیر شود و دیگر به عنوان نیروی ابرقدرت شناخته نشود و این همان جریان است. جریانی که قیام خود را از امام حسین گرفته و حرف اول و آخر را همین نگاه و قیام می زند.

وزیر ارشاد دولت نهم در پایان افزود: باید نگاهمان را همان نگاه حسینی قرار دهیم. نگاه کوته بین اتفاقات بزرگ تری را پیش روی ما قرار می دهد و در آن زمان با دشمن بزرگ ترین پیش رو هستیم که آن شیاطین درون هستند و شیاطین درون از شیطان بزرگ یعنی امریکا خطرناک تر هستند و باید به جهاد اکبر و مبارزه با نفس روی بیاوریم.

رسایی: سلام برحسینی که مذاکره کرد، اما نه برای امان گرفتن!

حجت‌الاسلام رسایی با اشاره به پیام قیام امام حسین(ع) گفت: پیام قیام امام حسین(ع) مذاکره نبود، بلکه امر به معروف بود و سلام بر امامی که هرگز برای رفع تحریم آب دلخوش به وعده های یزدیان نکرد و از اصول و ارزش های خود کوتاه نیامد.

نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سلام برحسینی که مذاکره کرد اما نه برای امان گرفتن بلکه برای امان دادن و سلام بر آن امامی که در برابر دشمنان خود و در مذاکره با شرک هرگز لبخند و قهقه نزد.

وی افزود: ما 12 امام معصوم پس از رسول گرامی اسلام داریم که 11 امام شهید شدند و هیچ امامی در بستر بیماری و به دلیل کهولت سن از دنیا نرفته بلکه همگی به شهادت رسیدند و این به معنای ایستادگی در برابر ظلم است.

نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان داشت: آنچه واقع است این است که دین از سیاست جدا نیست و هرکس بگوید که این دو از هم جدا هستند پاسخ آن شهادت یازده امام است.

وی افزود: نکته دیگری که باید به آن توجه داشت این است که یازده امام معصوم ما به دست چه کسانی شهید شدند و هیچ یک از قاتلان امامان ما مسیحیان و یهودیان نبودند بلکه تمامی یازده امام معصوم ما به دست کسانی شهید شدند که هم حج می رفتند و هم خمس و زکات می پرداختند و حتی آخرین امام ما که در غیبت به سر می برد از طرف کسی در جامعه اسلامی در خطر است.

رسایی خاطرنشان کرد: در واقع باید توجه داشت همه این موارد نشان می دهد که نباید از دشمن بیرون ترسید بلکه باید از دشمن درونی ترسید و استکبار از درون عَلم بلند می کند و باید بدانیم که چه چیزی حق و چه چیزی باطل است و در دوره غیبت نیز اصلی ترین شاخصه نائب غائب است.

فومنی: دوستی با آمریکا به هیچ وجه ممکن نیست

رئیس جبهه مردمی اصلاحات در دانشگاه تهران گفت: من اصلاح طلبی هستم که واهمه ندارم که بگویم اصلاح طلب هستم چون سردار اصلاحات اما حسین است وقتی امام حسین قیام می کند برای این است که اصلاح در دین صورت بگیرد وی می خواهد مکر و حیله و ظلم را از بین ببرد همین استکبارستیزی که اکنون با امریکا داریم امام حسین در قرن های گذشته برای جلوگیری از استکبار انجام داده است.

وی با اشاره به اینکه اصولگرایی و اصلاح طلبی لازم و ملزوم هم هستند گفت: این دو با هم همپوشانی دارند و اگر کسی در این دو نباشد لائیک است. اصلاح طلب باید اصولگرا و اصولگرا هم باید اصلاح طلب باشد اما دنیا امروز باید بداند که ولی فقیه هر فرمانی بدهد همه ما تابع آن هستیم همان طور که 72 یار امام تابع امر امام خود بودند.

فومنی به اتحاد احزاب تأکید کرد و گفت: در مقابل هم صف نکشید و همدیگر را تهدید نکنید. دین ما دین رفعت و مهربانی است ما بردار دینی هستیم. تسخیر لانه جاسوسی که بهانه این همایش است توسط همه احزاب صورت گرفت و همگی تابع ولایت فقیه هستیم.

وی با اشاره به اینکه مذاکرات هسته ای با نظارت تمامی دستگاهای زیر ربط انجام می شود گفت: این مذاکرات در وضع کنونی از دست دولت خارج شده است. من به عدم افراط و تفریط اعتقاد دارم چون همگی زیر پرچم جمهوری اسلامی ایران هستیم.

رئیس جبهه اصلاحات گفت: رهبری باهوش تر از مقام معظم رهبری پیدا نمی شود چون ایشان از امام آموختند که باید با استکبار جنگید و باید در برابر استکبار از مظلوم دفاع کرد و همه ما در برابر آنچه که مقام معظم رهبری می فرماید فرمانبرداریم.

وی دوستی با امریکا را غیرممکن دانست و گفت: دوستی با امریکا ممکن نیست چون امریکا با دین مخالف است و می خواهد شیعه و جمهوری اسلامی نباشد الحمدالله ایران توانسته به نوعی صدای آزادیخواهی را در یمن لبنان و بحرین بلند کند.

فومنی در پایان افزود: باید پشتیبان ولایت فقیه باشیم و به همه مردم احترام بگذاریم و رئیس جمهور را تخریب نکنیم امروز نباید تک بعدی فکر کرد و باید تمام ابعاد را در نظر گرفت و اجازه بدهیم دولتی که 17 میلیون رای آورده فعالیت خود را ادامه دهد. هر که بخواهد اصول ولایت فقیه را زیر سوال ببرد منفور مردم ایران خواهد بود.

در این برنامه همچنین محمد گلریز خواننده انقلابی کشورمان نیز به روی سن رفت و به اجرای زنده پرداخت.

گزارش از یزدان محمدی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
از ییل تا هاروارد یک‌صدا برعلیه اسرائیل
زیباترین بازی سال / خداحافظی پرسپولیس با جام حذفی
دانشگاه‌های آمریکا یکپارچه بر علیه رژیم صهیونیستی +فیلم
دفتر بن‌گویر بیانیه داد
لحظه تصادف و واژگونی خودروی وزیر امنیت داخلی اسرائیل +فیلم
زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو +فیلم
کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
وزیر تندروی اسرائیلی تصادف کرد +فیلم
وضعیت وزیر امنیت داخلی اسرائیل وخیم است +جزئیات
نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا +فیلم
حمایت دانشجوی دانشگاه کلمبیا از فلسطین با لباس عروس +فیلم
دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
پلیس آمریکا در حال پاکسازی خون حامیان فلسطین در محل درگیری با دانشجویان +فیلم
حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان +فیلم
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top