تاریخ انتشار: یکشنبه 1393/08/18 - 10:15
کد خبر: 147029

بزنگاه‌های ضرغامی؛

رونمایی از «خاتمیِ واقعی» و مناظره هایی که جرات می خواست و البته تالک شو هایی که در شان «رسانه ملی» نبود!

رونمایی از «خاتمیِ واقعی» و مناظره هایی که جرات می خواست و البته تالک شو هایی که در شان «رسانه ملی» نبود!

حضور عزت‌الله ضرغامی در سازمان صدا و سیما، با آغاز نقدهای گسترده به سیستم‌های اجرایی و میاندستی کشور همراه بود؛ پخش سخنرانی شانزدهم اذرماه سال 1383 سیدمحمد خاتمی در دانشگاه تهران که ساعتی بعد از پایان برنامه در اخبار 20:30 و بعد از آن به صورت تفضیلی از شبکه یک پخش شد

خبرنامه دانشجویان ایران: روز گذشته رهبر انقلاب طی حکمی با تقدیر از تلاشهای خستگی ناپذیر و دلسوزانه ی مهندس عزت الله ضرغامی، آقای محمّد سرافراز را برای یک دوره ی پنج ساله به ریاست سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران منصوب کردند؛ اما در این میان، مروری گذرا بر آنچه در این ده سال در این سازمان گذشت جذابیت‌های خاص خود را دارد.

به گزارش خبرنگار«خبرنامه دانشجویان ایران»؛حضور عزت‌الله ضرغامی در سازمان صدا و سیما، با آغاز نقدهای گسترده به سیستم‌های اجرایی و میاندستی کشور همراه بود؛ پخش سخنرانی شانزدهم اذرماه سال 1383 سیدمحمد خاتمی در دانشگاه تهران که ساعتی بعد از پایان برنامه در اخبار 20:30  و بعد از آن به صورت تفضیلی از شبکه یک پخش شد، را شاید بتوان یک شروع طوفانی برای عزت الله ضرغامی دانست. سخنرانی ای که نقش عمده ای در تصور عام از خاتمی داشت که 8 سال با تعایبیری چون دموکراسی و آزادی افکار عمومی را قبضه کرده بود. (بخشی ازفیلم آن را در ذیل می‌بینید)

خاتمی در این فیلم دانشجویان اصلاح طلب را تهدید به اخراج از سالن می کند

از دیگر مواردی که می‌توان به عنوان یکی از بزنگاه‌های دوران مدیریت ضرغامی یادکرد، مناظره‌های تلویزیونی پیش از انتخابات ریاست جمهوری میان نامزدهای انتخابات بود که برای نخستین بار تلویزیون جمهوری اسلامی ایران به صورت زنده نامزدهای انتخاباتی را یک‌به‌یک رو در روی هم قرار دارد. این مناظره‌ها به خصوص مناظره میان محمود احمدی‌نژاد و میرحسین موسوی٬ از تکرار نشدنی های تاریخ تلویزیون است که هنوز هم برخی با به یادآوردن آن مو بر تن سیخ کنند.

بعد از داغ شدن بازار مناظره‌های زنده تلویزیونی در رسانه ملی اما از سال 88 به بعد، برنامه‌های متعددی با محوریت مناظره حول محورهای سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و ... شکل گرفت که مهمترین آن، برنامه «رو به فردا» با مجری‌گری‌ وحید یامین‌پور بود که امروز با عنوان «دیروز، امروز، فردا» و با اجرای حسین رنجبران به کار خود ادامه می‌دهد؛ در یکی از پر سر و صداترین و البته اولین قسمت‌های این برنامه، حسین شریعتمداری، مدیرمسئول موسسه کیهان و مصطفی کواکبیان، رئیس حزب مردمسالاری به مناظره پرداختند.

این مناظره که در دی‌‌ماه سال 88 به صورت زنده از رسانه ملی پخش شد، بازخوردهای مختلفی به همراه داشت.

گفتگوی ویژه خبری که بعد از خبر سراسری ساعت 22:30 هرشب از شبکه دوم سیما پخش می‌شود، یکی از دیگر ظرفیت‌های مثبتی است که در این دهه به تلویزیون اضافه شد؛ ظرفیتی که همیشه قابل بهره‌برداری برای مهمترین برنامه‌های رسانه ملی است و سوابقی از مناظره نمایندگان نامزدهای ریاست جمهوری سال 84 تا گفتگوی اختصاصی کارشناسی با خود نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در سال 92 را در پرونده دارد.

جایگزینی دارابی به جای میرباقری به عنوان معاون سیما توسط ضرغامی، اتفاق دیگری بود که رئیس سابق صدا و سیما در سوم  شهریورماه 1389 تغییری اساسی در بدنه این سازمان ایجاد کرد.

گفتنی است که بعدا در مراسم تقدیر از پیشکسوتان اجرا و مجریان صدا و سیما که در اسفندماه همان سال  برگزار شد، برخی مجریان که مدتی بود در صدا و سیما پیشنهاد کار نداشتند، لب به اعتراض گشوده بودندف اما ضرغامی همه را زیر یک سقف جمع کرد. یکی از تخصصی ترین کارهای ضرغامی در این ده دسال همین بود.

برنامه خبری ۲۰:۳۰ همانطور که از نام آن می‌آید در ساعت ۲۰:۳۰ از شبکه دوم پخش می‌شود٬ یکی از جنجالی‌ترین برنامه‌های خبری - سیاسی سا‌ل‌های اخیر بوده است.

باشگاه خبرنگاران جوان هم که از زیر مجموعه‌های صدا و سیماست، برای اولین بار در تاریخ رسانه ملی خصوصا عرصه «خبر»، خالق یک کار نو و تاثیر گذار شد؛ یکی از جنجالی‌ترین قسمت‌های این بخش خبری، «صرفا جهت اطلاع» بود که تیغ تیز آن، با انتقادات بسیاری روبرو شد اما حمایت ضرغامی سبب ادامه حرکت آن شد؛ بسیاری از خبرهای مهم امنیتی داخلی و خارجی برای نخستین بار از این منبع منتشر می‌شود.

پخش سریال «سرزمین کهن» که در رده سریال‌های فاخر تاریخ کشور و پرهزینه از لحاظ ساخت بود، یکی از اتفاقات عجیب دروان مدیریت ضرغامی بود، اتفاقی که با واکنش اقوام بختیاری در کشور مواجه گردید و علی‌رغم جلسات متعدد و توضیحات عوامل سازنده، پخش این سریال در همان قسمت‌های ابتدایی متوقف شد.

تاک شوها و یا برنامه‌های میزگردی با دعوت از چهره‌های سینمایی و فرهنگی رسانه، چیزی بود که در دهه گذشته و پیش از آن، سابقه چندانی نداشت؛ اگرچه این برنامه ها همیشه هم باب پسند مردم نبود، اما روی دیگری از سکه معاونت سیما را نشان می داد.

به گفته خود ضرغامی، فراز و نشیب حوادث 10 ساله گذشته در سطح ملی و جهانی و نحوه مواجهه رسانه ملی با آنها، نشان می‌دهد نقش صدا و سیما در پهنه ملی و بین‌المللی تا چه میزان حساس و تعیین کننده است. جایگاه امروز صدا و سیما در نظام جمهوری اسلامی ایران جایگاهی حاکمیتی و بسیار گسترده و چند وجهی است.

راه اندازه شبکه‌هایی که با گیرنده‌های دیجیتال قابل مشاهده بود و خود ضرغامی آن زمان پیش‌بینی کرده بود یکی از پر بیننده‌ترین شبکه‌ها خواهند شد، با موفقیت نسبی روبرو شد.

شبکه «آی فیلم»، «شما»، «بازار»، «نمایش»، «سلامت»، «تماشا»، «نسیم»، «HD»، از قبیل این شبکه‌ها بودند.

مجموعه‌هایی نظیر «یوسف پیامبر»، «مختارنامه»، «بشارت منجی»، «دکتر قریب»، «در چشم باد»، «کلاه پهلوی»، «شیخ بهائی»، «نردبان آسمان»، «مدار صفر درجه»، «شهریار» و... از افتخارات دوران مدیریت ده ساله ضرغامی است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
ناشناس
1393/08/18 - 15:42

با سلام، خیلی مونده تا شما این بزرگ مرد تاریخ، امیرکبیر زمان ، آقای حجت الاسلام خاتمی را بشناسید. خداوند حافظ این سید بزرگوار باشد
تورهای مسافرتی آفری
کارت شرکت در آزمون انتخاب سردفتر اسناد رسمی سال ۱۴۰۳ منتشر شد
جزئیات تازه درباره دستگیری صادق زیباکلام
اظهارات تازه نخست وزیر قطر درباره مذاکرات حماس و اسرائیل
هشدار به فرانسه درباره ورود به تصمیمات قضایی ایران
یحیی سریع: در صورت ورود زمینی آمریکا آماده نبرد هستیم
طرح کاهش ساعات کاری کارمندان بازهم ناتمام ماند
حسرت پرسپولیسی‌ها در لیگ برتر۶ ساله می‌شود
از تحریم تنباکو تا تحریم بمب اتم
حکیم توس؛ احیاگر تاریخ اساطیری ایران
بارش‌های سیل‌آسا در برخی نقاط کشور
ارائه مهلت جدید ثبت نام آزمون دکتری تخصصی داروسازی در خردادماه
لیلا اوتادی صداوسیما یا اینستاگرام؟ +فیلم
استرالیا سردار قاآنی و امیر آشتیانی را تحریم کرد
تجمع دانشجویان تورین ایتالیا در حمایت از غزه +فیلم
بازیکن استقلال ترس را به جان ستاره تراکتور انداخت
۲ محکومیت جدید باشگاه استقلال پس از صدرنشینی
جرثقیل بازویی چیست؟
آموزش‌های آکادمی روبلکس : نقش بیت کوین به عنوان یک فروشگاه ارز
موافقت دولت با کاهش ساعت کاری کارمندان
اتفاقی که برای اولین بار در استقلال افتاد
رییس جمهور پنجشنبه و جمعه به مازندران سفر می کند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top