تاریخ انتشار: شنبه 1393/09/29 - 13:19
کد خبر: 151349

به اینترنت بیشتر اعتیاد دارید یا تلفن همراه؟

به اینترنت بیشتر اعتیاد دارید یا تلفن همراه؟

وابستگی شدید استفاده از یک مورد که به راحتی نتوانید از آن جدا شد و با کنار گذاشتن آن احساس ناراحتی داشته باشید، عواملی هستند که نشان می‌دهد شما از رفتار نرمال خود خارج شده‌اید و رو به سمتی گذاشته‌اید که می‌تواند در طول زمان خطراتی را برایتان به وجود آورد.

خبرنامه دانشجویان ایران: در مورد نوع استفاده از فناوری ها و گجت های دیجیتالی نوین، این بحث بیشتر مطرح می شود. مسلما مطالب بسیاری در این رابطه نوشته شده که بسیاری از کاربران جهان مجازی، نمی توانند کنترلی روی رفتار خود داشته باشند و به اندازه ای به این جهان وابسته شده اند که در هر زمانی به این فکر می کنند چگونه می شود، کارهای نیمه تمام خود را به اتمام رسانیده و به سراغ پروفایل های کاربری خود در این جهان بروند. اگر شما هم جزو کاربران فعال و حرفه ای باشید که در جهان مجازی فعالیت می کنید، حتما مشابه با این حس ها را تجربه کرده اید. این که دوست داشته باشید دم به دم به گوشی تلفن هوشمند خود سر زده یا اکانت های مختلف از جمله ایمیل یا حساب شبکه های اجتماعی خود را چک کنید و ببینید که خبر جدیدی شده است یا خیر. به هر حال این دسته از حالات و احساسات تمامی شان شروعی برای به وجود آمدن یک وابستگی شدید به ابزارهایی نظیر اینترنت یا تلفن هوشمند است. اگر همین الان دوست دارید که بدانید در چه مرحله ای قرار دارید، کافی است که تلفن همراه خود را برای مدتی کنار گذاشته یا تمامی ارتباطات اینترنتی خود را به مدت یک شبانه‌روز قطع کنید و احساسی که درونتان شکل می گیرد را بررسی کنید.

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ وسیله ای که به بعضی از افراد احساس امنیت و اعتماد به نفس می دهد و بدون آن حس مبهم بدی برای فرد ایجاد می‌شود، وسیله ای خواهد بود که ایجاد وابستگی می کند. باید گفت که این وابستگی از دو جنبه مختلف ممکن است رخ دهد. جنبه اول این است که ضعف شخصیت ما در خود باوری و اعتماد به نفس، با کشانده شدن و سرگرم شدن با این وسیله برطرف شود و به دلیل این که امکان ارتباط با دیگر افراد به سادگی از این طریق برایمان فراهم می شود، احساس ضعف شخصیت خود را به حاشیه فرستاده و تا حدودی فراموشش می کنیم. جنبه دوم وابستگی این است که ما نیاز به سرگرمی داریم و برای دوری از یکنواختی و تنوع نیاز به یک سرگرمی و تفریح مناسب داریم ولی توانایی ایجاد فرصت های بزرگتر را نداشته و سعی می کنیم با همین ابزارهایی که در اختیار داریم نیاز خود به تفریح را برآورده کنیم. در چنین شرایطی اگر همین تفریحات کوچکی که به آن ها عادت کرده ایم انجام نشود یا از ما گرفته شود، دچار فشار عصبی و حال بدی می شویم. بررسی های روانشناسانه ای که در عرض چند سال اخیر انجام شده همه نشان از این دارد که بیش از 70 درصد زنان و چیزی در حدود 65 درصد از آقایان از این که بدون موبایل یا اینترنت باشند، ترس دارند و این یک بیماری جدید روانشناختی است که نام بخشی که به تلفن همراه مربوط می شود NomoFobia یا بی-موبایل هراسی گذاشته شده است. اکنون بیشتر معتادان به فناوری به خصوص تلفن همراه افرادی هستند که دارای اعتماد به نفس کمی بوده و در برقراری روابط اجتماعی با دیگران مشکل دارند و به همین دلیل احساس می کنند که همواره باید از این طریق با دیگران در ارتباط باشند و اگر تلفن همراهشان خاموش باشد این افراد دچار نگرانی و تشویش و حتی بی خوابی و سوءهاضمه می شوند. اگر شما هم حس می کنید در حالی هستید که امکان وابستگی به این ابزارها در شما وجود دارد، بد نیست تا موضوع ویژه این هفته را دنبال کنید تا بیشتر با علائم یک معتاد به فناوری آشنایی پیدا کنید.

تا چه حد به جهان مجازی وابستگی دارید؟

در زمانی که سعی می کنید از اینترنت خارج شده و ارتباط مجازی خود را قطع کنید، احساس بی قراری یا بدخلقی می کنید؟ اگر این گونه است ممکن است در آستانه خطر قرار گرفته باشید. اعتیاد به اینترنت هم مانند انواع دیگر اعتیاد، با علائمی همراه است و ممکن است خودتان به خوبی نتوانید درکی از این علائم داشته باشید. حالاتی مانند اضطراب، افسردگی، کج خلقی، بی قراری، تفکرهای وسواسی یا خیالبافی در مورد اینترنت، علائمی هستند که می توانند برای شما زنگ خطر را به صدا درآورند تا بیشتر حواستان به رفتارهایی که دارید باشد. حجم رو به رشدی از تحقیقات که در این رابطه صورت گرفته حاکی از این است که اختلال اعتیاد اینترنتی، نوعی اختلال روانشناختی- اجتماعی است که از علائم آن می توان به مواردی نظیر کناره گیری از جمع، اختلالات عاطفی و از هم گسیختگی روابط اجتماعی اشاره کرد. عده ای از افراد معتقد هستند که اینترنت تنها در صورتی اعتیاد آور به حساب خواهد آمد که زندگی فرد و یا اطرافیان فرد را مختل کند. عده دیگری از افراد هم اعتقاد دارند که اصولا چیزی به عنوان اعتیاد اینترنتی وجود ندارد زیرا لذتی که از آن به عنوان لذت استفاده از ابزارهای دیجیتال نام برده می شود، به هیچ عنوان قابل مقایسه با اعتیادهای دیگر نیست. همچنین عده ای از کارشناسان می گویند اینترنت بر زندگی افرادی تاثیر خواهد گذاشت که استفاده وسیعی از آن می کنند و باید آگاهانه بررسی شود که آیا می توان این روند را اعتیاد آور دانست یا خیر؟ مسلما زیاده روی در استفاده از اینترنت می تواند بر سلامت ما تاثیرگذار باشد و اعتیاد به اینترنت کارکرد ما را مختل خواهد کرد به همین علت لازم است قبل از این که اطرافیانمان در این باره به ما هشدار دهند و کار از کار بگذرد قبلش خودمان در این رابطه آگاهی کسب کنیم.

تست اعتیاد بدهید

کارشناسی با نام هولمز در تعریف خود از اعتیاد اینترنتی، می گوید هر گاه میزان استفاده از اینترنت به کمتر از 19 ساعت در هفته برسد در آن صورت فرد به شکل طبیعی از اینترنت استفاده می کند. اما فرد معتاد کسی است که حداقل 38 ساعت در هفته یا 8 ساعت در روز، وقت خود را در جهان مجازی می گذراند. متخصصان در این زمینه می گویند اگر فردی در هفته 2 تا 3 ساعت از اینترنت استفاده کند یک کاربر معمولی است و اگر میزان استفاده او از اینترنت به 8.5 ساعت یا بیشتر برسد، کاربری است که باید به فکر آسیب شناسی خود باشد. چند معیار اصلی در این زمینه وجود دارد که سه مورد از آن ها به شرح زیر است:

1. زمانی که شما سعی می کنید از اینترنت خارج شوید، احساس بی قراری و بدخلقی کنید

2. از اینترنت برای رهایی از مشکلات یا کاستن از احساس ناامیدی و یاس، گناه، اضطراب یا افسردگی استفاده کنید

3. کاربر اینترنت در مورد میزان و وسعت استفاده خود از اینترنت، به اعضای خانواده یا دوستانش دروغ بگوید یا آن را به نوعی پنهان کند و شخص با وجود هزینه بالای استفاده از اینترنت، باز هم به استفاده بی رویه از آن ادامه دهد.

دو روانشناس آمریکایی هم اعتقاد دارند که اگر شما به اینترنت اعتیاد پیدا کنید، علائم زیر را از خود نشان خواهید داد:

• کنترل زمان از دستتان در هنگام آنلاین بودن خارج می شود

• ساعات خواب برای بیشتر آنلاین بودن کاهش پیدا می کند

• چنانچه قطعی اینترنت رخ دهد، کاربر کج خلقی می کند

• به جای بودن در جمع خانواده یا دوستان، کاربر تمایل به بودن در جهان مجازی داشته باشد

• روابط جدیدی با کسانی که هنگام آنلاین بودن ملاقات کرده، تشکیل دهد

• خسته تر و کج خلق تر از زمانی شود که اینترنت جزئی از زندگی اش نبوده.

• استفاده از اینترنت باعث شود که از دیگر فعالیت هایی که قبلا برای فرد لذتبخش بوده، دست بکشد

در ادامه برای این که بیشتر از وضعیت خود اطمینان پیدا کنید بد نیست که در یک تست که یکی از معتبرترین تست های تشخیص میزان اعتیاد فرد به اینترنت است، شرکت کنید. این تست توسط "کیم برلی یانگ" طراحی شده است.

1. چند وقت یک‌بار برای زمانی طولانی‌تر از آنچه که دوست دارید، در اینترنت می‌‌مانید؟

به ندرت گاهی اوقات اغلب بیشتر اوقات همیشه

2. چند وقت یک‌بار از انجام کارهای خانه صرفنظر می‌‌کنید تا زمان بیشتری را در اینترنت بمانید؟

به ندرت گاهی اوقات اغلب بیشتر اوقات همیشه

3. چند وقت یک‌بار هیجانِ بودن در اینترنت را به گذراندن وقت خود با همسر (یا هر دوست نزدیک) ترجیح می‌‌دهید؟

به ندرت گاهی اوقات اغلب بیشتر اوقات همیشه

4. چند وقت یک‌بار به دنبال ایجاد ارتباط جدیدی با کاربران اینترنتی هستید؟

به ندرت گاهی اوقات اغلب بیشتر اوقات همیشه

5. چند وقت یک‌بار افراد خانواده از مدت زمانی که در اینترنت صرف می‌‌کنید، ابراز ناراحتی می‌‌کنند؟

به ندرت گاهی اوقات اغلب بیشتر اوقات همیشه

6. چند وقت یک‌بار زمانی که در اینترنت صرف می‌‌کنید، موجب انجام ندادن وظایف یا انجام تکالیف‌تان می‌‌شود؟

به ندرت گاهی اوقات اغلب بیشتر اوقات همیشه

7. چند وقت یک‌بار قبل از انجام هر کار ضروری، ایـمیل خود را بررسی می‌‌کنید؟

به ندرت گاهی اوقات اغلب بیشتر اوقات همیشه

8. چند وقت یک‌بار پرداختن به اینترنت، موجب ایجاد مشکل در کارهایتان می‌‌شود؟

به ندرت گاهی اوقات اغلب بیشتر اوقات همیشه

9. چند وقت یک‌بار، وقتی اطرافیان از شما می‌‌پرسند در اینترنت چه‌کار می‌‌کنید، حالت دفاعی یا پنهان‌کاری به خود می‌‌گیرید؟

به ندرت گاهی اوقات اغلب بیشتر اوقات همیشه

10. چند وقت یک‌بار سعی می‌‌کنید خودتان را از دست افکار آزاردهنده در زندگی، با مشغول کردن خود در اینترنت خلاص کنید؟

به ندرت گاهی اوقات اغلب بیشتر اوقات همیشه

11. چند وقت یک‌بار، دوباره وارد اینترنت شدن را زودتر از زمانی که قصد داشتید، شروع می‌‌کنید؟

به ندرت گاهی اوقات اغلب بیشتر اوقات همیشه

12. چند وقت یک‌بار می‌‌ترسید که زندگی‌تان بدون اینترنت ملال‌آور، پوچ و بدون شادی خواهد بود؟

به ندرت گاهی اوقات اغلب بیشتر اوقات همیشه

13. چند وقت یک‌بار زمانی که در اینترنت هستید و کسی مزاحم تان شود، ناراحت می‌‌شوید و به طور ناگهانی فریاد می‌‌زنید؟

به ندرت گاهی اوقات اغلب بیشتر اوقات همیشه

14. چند وقت یک‌بار خواب‌تان را به خاطر اینکه شب تا دیر وقت در اینترنت هستید، از دست می‌‌دهید؟

به ندرت گاهی اوقات اغلب بیشتر اوقات همیشه

15. چند وقت یک‌بار وقتی در اینترنت نیستید احساس می‌‌کنید که بد جوری فکرتان در پی آن است و هوس رفتن به اینترنت دارید؟

به ندرت گاهی اوقات اغلب بیشتر اوقات همیشه

16. چند وقت یک‌بار به خودتان می‌‌گویید «فقط چند دقیقه دیگر» موقع رفتن به اینترنت است؟

به ندرت گاهی اوقات اغلب بیشتر اوقات همیشه

17. چند وقت یک‌بار سعی می‌‌کنید مدت زمانی را که در اینترنت هستید کوتاه کنید، اما نتوانسته‌اید؟

به ندرت گاهی اوقات اغلب بیشتر اوقات همیشه

18. چند وقت یک‌بار سعی می‌‌کنید مدت زمان در اینترنت بودن‌تان را از دیگران پنهان کنید؟

به ندرت گاهی اوقات اغلب بیشتر اوقات همیشه

19. چند وقت یک‌بار صرف کردن وقت بیشتر در اینترنت را به بیرون رفتن با دیگران ترجیح می‌‌دهید؟

به ندرت گاهی اوقات اغلب بیشتر اوقات همیشه

20. چند وقت یک‌بار احساس می‌‌کنید که وقتی در اینترنت نیستید افسرده یا عصبی هستید، در حالی که این احساس وقتی به اینترنت می‌‌روید از بین می‌‌روند؟

به ندرت گاهی اوقات اغلب بیشتر اوقات همیشه

امتیاز هر گزینه:

گزینه ۱: یک امتیاز

گزینه ۲: دو امتیاز

گزینه ۳: سه امتیاز

گزینه ۴: چهار امتیاز

گزینه ۵: پنج امتیاز

جمع نمرات بین ۲۰ تا ۴۹ = کاربر معمولی هستید.

جمع نمرات بین ۵۰ تا ۷۹ = درحال دچار شدن به مشکل اعتیاد اینترنتی هستید؛ مراقب باشید.

جمع نمرات بین ۸۰ تا ۱۰۰ = شما به اکثر پرسش‌ها نمرات ۴ یا ۵ داده‌اید. شما دچار اعتیاد اینترنتی هستید و باید مشکل‌تان را به صورت جدی تری بررسی کنید.

اعتیادتان به تلفن همراه چگونه است؟
همان گونه که گفتیم نوع جدیدی از اعتیاد به فناوری، اعتیادی است که افراد به گوشی های تلفن همراه خود به خصوص گوشی های هوشمند پیدا کرده اند و تعداد افرادی که به این مشکل دچار می شوند، بسیار زیاد است. در شرایط حاضر نداشتن تلفن همراه خودش یک موضوع بسیار عجیب است و اگر در اطراف ما فردی باشد که یک گوشی کوچک در جیب یا کیفش نداشته باشد، تعجب خواهیم کرد. کاربرانی که معتاد تلفن همراه خود هستند، دچار آسیب اجتماعی می شوند. نتایج مطالعات نشان می دهد که از هر 10 کاربر حداقل یک نفر نسبت به گوشی هوشمند خود اعتیاد دارد. پیتر اسمیت که صاحب یک کلینیک ترک اعتیاد الکترونیکی در بریتانیا است، اعلام کرده است که طی یک سال گذشته رشد 10 درصدی اعتیاد به دستگاه‌های الکترونیکی در این کشور مشاهده شده است. تحقیقات این کارشناس نشان داده است که 85 درصد مردم به صورت مستمر و مداوم بدون این که از گوشی هوشمند آن ها صدایی درآید به سراغ آن رفته و دستگاه خود را چک می کنند و چیزی در حدود سه چهارم از افرادی که حتی هنوز به مرحله اعتیاد به گوشی خود نرسیده اند، گوشی خود را شب ها کنارشان قرار می دهند.

چقدر معتاد هستید؟
با توجه به این که حدودا 80 درصد از مردم به گوشی تلفن هوشمند خود وابستگی دارند، می توان گفت که بروز اعتیاد و وابستگی به گوشی تلفن همراه یک امر بسیار عادی در میان افراد به حساب خواهد آمد. تنها موردی که در این بین وجود دارد این است که باید تا حد زیادی خودمان حواسمان به نوع رفتاری که با ابزارهای دیجیتالی داریم، باشد و کنترل مناسبی روی این جریان داشته باشیم. یک برنامه کاربردی با نام BreakFree وجود دارد که می تواند میزان اعتیاد شما به تلفن همراهتان را اندازه گیری کند. حتما شما هم بارها با این صحنه مواجه شده اید که در یک جمع دوستانه همه افراد به جای صحبت با یکدیگر سرشان توی گوشی تلفنشان است و مشغول ارسال پیام یا فایل های مختلف برای هم هستند. این هم نوعی اعتیاد به تلفن همراه به حساب می آید و متاسفانه این دسته از رفتارها در حال گسترش است و می تواند آسیب های اجتماعی زیادی همراه داشته باشد. اپلیکیشن BreakFree با هدف ارزیابی میزان اعتیاد شما به تلفن هوشمندتان طراحی شده و با اندازه گیری میزان زمانی که صرف دستگاه دیجیتالی تان می کنید به شما کمک می کند تا رفتارهای نادرست خود را اصلاح کنید. این برنامه با جمع آوری اطلاعاتی از زمان صرف شده در اپلیکیشن های دیگر، تعداد باز کردن قفل دستگاه و مدت زمانی که برای مکالمه صرف می شود، نمره ای به شما می دهد که Addiction Score نام دارد. هر گاه این برنامه احساس کند که این نمره وارد مرز خطرناکی شده به شما هشدار می دهد تا حواستان را بیشتر به رفتاری که دارید جمع کنید.

موسس مجموعه این نرم‌افزار Mrigaen Kapadia در رابطه با فلسفه ایجاد این برنامه می گوید: ما می خواهیم مردم را متوجه این موضوع کنیم که در کنار انسان ها بودن بسیار مهم تر از معاشرت مجازی با افرادی است جزو کانتکت لیست تلفن همراهمان هستند. در راستای همین هدف، اپلیکیشن BreakFree به شما اجازه خواهد داد زمان های خاصی را تنظیم کنید تا در آن بازه های زمانی هیچ مزاحمتی از سوی تلفنتان نداشته باشید. این برنامه کاربردی به صورت کاملا خودکار صدای هشدارها را قطع خواهد کرد و دسترسی شما به اینترنت را هم محدود خواهد کرد. در طول این بازه زمانی تمامی تماس های دریافتی شما ریجکت خواهد شد و در نهایت به صورت خودکار به پیامک هایی که برایتان آمده، پاسخ داده می شود. این برنامه کاربردی به صورت رایگان در اختیار همه قرار گرفته و اگر نیاز داشته باشید که آمار دقیق تری از میزان کارکرد خود با تلفن همراهتان داشته باشید لازم است تا نسخه پولی آن را تهیه کنید. متاسفانه اعتیاد به تلفن های همراه طبق تحقیقاتی که توسط مجموعه آماری Fluryy انجام گرفته به شدت در حال گسترش است و طبق آمار ارائه شده توسط این شرکت در جهان 176 میلیون نفر معتاد به تلفن همراه هوشمند وجود دارد که این آمار نسبت به سال 2013، چیزی در حدود 70 درصد افزایش داشته است. در برنامه کاربردی که به شما معرفی کردیم، شما در زمانی یک معتاد به تلفن همراه شناخته خواهید شد که در روز بیش از 60 بار اپلیکیشن های مختلفی که روی گوشی تان نصب شده را اجرا کرده و یا بیش از 50 بار قفل گوشی خود را باز کنید. شاید بد نباشد که یک تست اولیه از اوضاع خود با استفاده از این نرم افزار یا دیگر نرم افزارهای مشابه داشته باشید.

منبع : Byte

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
زیباترین بازی سال / خداحافظی پرسپولیس با جام حذفی
دانشگاه‌های آمریکا یکپارچه بر علیه رژیم صهیونیستی +فیلم
دفتر بن‌گویر بیانیه داد
لحظه تصادف و واژگونی خودروی وزیر امنیت داخلی اسرائیل +فیلم
زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو +فیلم
کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
وزیر تندروی اسرائیلی تصادف کرد +فیلم
وضعیت وزیر امنیت داخلی اسرائیل وخیم است +جزئیات
نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا +فیلم
حمایت دانشجوی دانشگاه کلمبیا از فلسطین با لباس عروس +فیلم
دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
پلیس آمریکا در حال پاکسازی خون حامیان فلسطین در محل درگیری با دانشجویان +فیلم
حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان +فیلم
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top