تاریخ انتشار: سه شنبه 1393/10/16 - 15:28
کد خبر: 153378

سه نکته برای تحقق اقتصاد مقاومتی

خبرنامه دانشجویان ایران: موسسه سدید: برای تحقق اقتصاد مقاومتی، بعضی نکات لازم است. استفاده از کالای داخلی، عدم تصمیمات خلق الساعه و… از جملۀ این لوازم هستند. یادداشت پیش رو، بخشی از سخنرانی دکتر پیغامی است که به برخی لوازم اصلاح الگوی مصرف و تحقق اقتصاد مقاومتی می‌پردازند.

متن پیش رو بخشی از کتاب «سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف»، حاصل سلسله جلساتی‌ست که «دکتر عادل پیغامی» در پاییز سال ۱۳۹۱ مطرح کرده‌اند. این جلسات با عنوان تبیین اندیشه های اقتصادی امام خامنه ای به همت موسسه علمی فرهنگی سدید، برگزار شد  و به زودی در دسترس علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

برای تحقق اقتصاد مقاومتی، توجه به برخی نکات لازم است.

توجه به تولید داخل
یکی از مسائل مهم در تعادل در مصرف و مدیریت مصرف این است که ما از تولید داخلی استفاده کنیم. این نکته را همۀ دستگاه‌­های دولتی و به‌خصوص دستگاه­‌های حاکمیتی مربوط به قوای سه­‌گانه باید توجه داشته باشند. این مقوله نیاز به یک همت اساسی دارد. آحاد مردم نیز باید در زمینه‌­های مختلف، تولید داخلی را به جای مارک­‌های معروف خارجی که برخی تنها برای جلوه­‌گری و خودنمایی‌­کردن به دنبال آن­ها می­‌روند، استفاده کنند.

به طور مثال در مورد سهمیه­‌بندی بنزین باید گفت اگر سهمیه‌­بندی بنزین صورت نمی‌­گرفت، امروز مصرف بنزین در کشور از مرز صد میلیون لیتر در روز بالاتر می‌­رفت، اما خوش‌بختانه شاهد آن هستیم که مصرف آن، کنترل و مدیریت شده است. حتی باید مصرف در کشور ما به گونه‌­ای باشد که هیچ نیازی به خارج نباشد که الحمدلله نیست.

دشمن، تحریم بنزین را در برنامه داشت که این مسئله، آن را خنثی کرد. این امر هم­چنین در مورد سایر چیزهایی که مورد نیاز کشورمان است و به عنوان کالای استراتژیک شناخته می‌­شود، باید تحقق یابد. هدفمند کردن یارانه­‌ها نیز گامی در جهت شکل­‌دادن به اقتصاد ملی است که از سویی می‌­تواند در تولید و اشتغال رونق ایجاد کند و از سوی دیگر موجب رفاه شود و در نهایت، مایۀ رشد اقتصاد و عامل اقتدار کشور باشد.

در این راستا باید برای رونق‌بخشیدن به تولید و قدرت‌یافتن اقتصاد کشور از زمان، منابع و امکانات، حداکثر استفاده بشود. امروز خوش‌بختانه شاهد آن هستیم طرح­هایی که انجام آن‌ها سال‌­های متمادی به طول می‌انجامید، اکنون با صرف زمان کمتری به بهره‌­برداری می­‌رسد. به طور مثال، فلان کارخانه را ظرف دو سال تأسیس کرده و به بهره‌­برداری رسانده‌­اند. این روند را باید در کشور تقویت کرد.

مثلث علم، ثروت و اقتدار
نکتۀ دیگر این‌که در جای جای بیانات مقام معظم رهبری به این نکته اشاره شد‌‌‌ه‌­است که ما باید چاه‌­های نفت را ببندیم و از علم، تولید ثروت کنیم. به نظر می‌­رسد یک مثلث علم، ثروت و اقتدار در نگاه ایشان معنادار می‌­شود. در همین راستا ایشان اشاره می­‌کنند که در حوزۀ رشد و اقتصاد، باید کار علمی صورت گیرد. اساساً شرکت­‌های دانش‌­بنیان در همین مقوله گنجانده خواهند شد.

ایشان هم­چنین به این مطلب پرداخته‌­اند که اقتدار، مبتنی بر رشد است و در صورتی اقتدار برای یک کشور حاصل خواهد شد که آن کشور رشد یابد. در جای دیگر می­‌فرمایند اقتدار بر پایۀ علم تعریف می‌­شود؛ «العلم سلطان». این‌ها همه در آن مثلث، سازگار و معنادار است.

تغییر مداوم قوانین
نکتۀ اساسی دیگر این­که تصمیم­های خلق­‌الساعه و تغییر مداوم قوانین و مقررات، جزء ضربه‌­هایی است که به اقتصاد مقاومتی وارد شده و به مقاومت ملت ضربه می‌­زند. دولت و مجلس باید به این مسئله توجه داشته باشند و نگذارند سیاست­‌ها‌ی اقتصادی کشور دچار تزلزل و تغییرات بی‌­مورد و ناگهانی شود. باید دانست که تصمیمات خلق‌­الساعه در کشور می­‌تواند آسیب­‌های فراوانی را به دنبال آورد. از این رو نیاز به تأمل بیشتری در تصمیم‌­گیری‌­ها هستیم.

با رعایت این نکات، زمینۀ افزایش رشد و اقتدار کشور نیز فراهم خواهد شد و به نظر می‌رسد که با این رویکرد، طرح­‌های اقتصاد مقاومتی کارساز می‌­افتد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top