تاریخ انتشار: چهارشنبه 1393/11/01 - 10:10
کد خبر: 155115

«خبرنامه دانشجویان ایران» بررسی می‌کند؛

نگاهی به فیلم‌های راه یافته به جشنواره سی و سوم +تصاویر

نگاهی به فیلم‌های راه یافته به جشنواره سی و سوم +تصاویر

کم کم به سی و سومین دوره از جشنواره فیلم فجر نزدیک می شویم. بنا بر نظر هیات انتخاب 22 فیلم به بخش سودای سیمرغ و 11 فیلم به بخش نگاه نو راه یافتند. خسرو سینایی، عبدالرضا کاهانی، سامان مقدم، خسرو معصومی، عباس رافعی، سیروس الوند و محمدحسین لطیفی از جمله غائبان مطرحی هستند که فیلم‌هایشان به بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر راه پیدا نکرد.

خبرنامه دانشجویان ایران: محمد احسانی، احمد امینی، محمدعلی باشه آهنگر، بهنام بهزادی،‌ مجید رضابالا، رسول صدر عاملی و حسین کرمی از اعضای هیات انتخاب سی و سومین دوره جشنواره فیلم فجر بودند و پس از بازبینی 88 فیلم در طی مدت 40 روز و پس از پشت سرگذاردن جلسات متعدد اسامی فیلم های بخش «سودای سیمرغ» را به رسانه ها اعلام کردند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در بیانیه هیات انتخاب این دوره از جشنواره آمده است کیفیت های استاندارد و نزدیک به هم فیلم های عرضه شده  این امکان را فراهم می کرد که بیش از 11 فیلم در بخش «نگاه نو» و بیش از 22 فیلم در بخش «سودای سیمرغ» قرار بگیرند. خسرو سینایی، عبدالرضا کاهانی، سامان مقدم، خسرو معصومی، عباس رافعی، سیروس الوند و محمدحسین لطیفی از جمله غائبان مطرحی هستند که فیلم‌هایشان به بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر راه پیدا نکرد.

در این گزارش سعی کردیم اخباری پیرامون فیلم هایی که در سی و سومین دوره از جشنواره فجر حضور دارند منتشر کنیم.

بخش سودای سیمرغ:

1- ارغوان (کیوان علیمحمدی/ امید بنکدار)

«ارغوان» سومین فیلم بلند سینمایی این دو کارگردان سینما است که فیلم‌های «شبانه» و «شبانه روز» را در کارنامه خود دارند. فیلم سینمایی «ارغوان» اقتباسی از کتاب «بوی قیر داغ» علی‌اکبر حیدری است و این نویسنده با بنکدار و علیمحمدی نگارش فیلمنامه را برعهده داشته است. «ارغوان» در سه مقطع تاریخی 54، 86 و 92 روایت می‌شود.

«ارغوان» عاشقانه‌ای در ستایش موسیقی است و بردیا کیارس نیز آهنگسازی این اثر را برعهده داشته است. در این فیلم مهتاب کرامتی، مهدی احمدی، شقایق فراهانی، آزاده صمدی، الهام کردا، یاسمین پازوکی با هنرمندی نسیم ادبی، رابعه مدنی و مریم بوبانی. با معرفی: مرتضی اسماعیل کاشی. بازیگر خردسال: نیکی نصیریان بازی می‌کنند.

جشنواره فیلم فجر

یک زن و یک مرد برای شنیدن آخرین قطعه ی ساخته شده ی یک موزیسین مشهور جهانی در شب مرگ او، رو در روی یکدیگر قرار می گیرند. این رویارویی مسیر زندگی هر دوی آن ها را تغییر می دهد.

2- اعترافات ذهن خطرناک من (هومن سیدی)

این سومین فیلم بلند هومن سیدی بعد از «آفریقا» و «سیزده» است که اولی قبل از اکران عمومی وارد شبکه نمایش خانگی شد و دومی در جشنواره سال قبل جایزه ویژه هیات داوران بخش نگاه نو را دریافت کرد. «سیزده» هم اکنون در سینماهای کشور در حال اکران است.

شهرک اکباتان تهران در دو اثر قبلی این کارگردان از لوکیشن‌های اصلی بود. تمام صحنه های این فیلم هم در تهران، در لوکشینی واقع در شهرک سینمای انقلاب و دفاع مقدس جلوی دوربین پیمان شادمانفر رفته است اما این فیلم فضای متفاوتی نسبت به دو اثر قبلی این کارگردان جوان خواهد داشت. رامبد جوان بازیگر سینما و تلویزیون مهمان ویژه این فیلم بود.

جشنواره فیلم فجر

بازیگران: نگار جواهریان، سیامک صفری، عباس غزالی، میثاق زارع و بهاران بنی احمدی و ..

داستان فیلم در یک ٢٤ ساعت مى گذرد و داستان مردى است که در یک روز کامل هیچ چیزى را به یاد نمى آورد.

3- ایران برگر (مسعود جعفری جوزانی)

«ایران برگر» جدیدترین اثر مسعود جعفری جوزانی  بعد از 16 سال است. آخرین ساخته این کارگردان «بلوغ» بود که سال 87 اکران عمومی شد. جوزانی طی این سالها بیشتر وقتش را صرف ساخت مجموعه عظیم «در چشم باد» کرد.

طرح «ایران برگر» متعلق به جوزانی است که فیلمنامه آن توسط محمدهادی کریمی و مسعود جعفری جوزانی به طور مشترک نوشته شده است. این فیلم یک کمدی شلوغ است که داستانش در فضای معاصر روایت می‌شود.

جشنواره فیلم فجر

علی نصیریان ، گوهر خیراندیش ، محسن تنابنده ، احمد مهرانفر ، حمید گودرزی ، هادی کاظمی ، شهره لرستانی ، سحر جعفری جوزانی و محمدرضا هدایتی در این فیلم سینمایی بازی می کنند.

داستان امرالله خان  و فتح الله خان است که بر سر انتخابات شوراها در یک روستا با هم رقابت می‌کنند.

4- بوفالو (کاوه سجادی حسینی)

راجع به اینکه فیلم «بوفالو»، فیلم اول کارگردان است یا نه در ابتدا یک سری حواشی به وجود آمده بود. که کارگردان در گفت و گو ها اعلام کرد: خوشحالم این در فیلم در بخش سودای سیمرغ مورد قضاوت و انتخاب قرار می گیرد زیرا معتقدم که فیلم اول خود را قبلا ساخته ام و اینکه فیلم قبلی من به چه سرنوشتی دچار شده است ، چندان مهم نیست.

پرویز پرستویی و سهیلا گلستانی، هومن سیدی و پانته‌آ پناهی‌ها، سیامک ادیب و محمدرضا فتحی در این فیلم سینمایی از جمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

جشنواره فیلم فجر

«بوفالو» به تهیه کنندگی همایون اسعدیان است و در ابتدا با نام «ضدنور» پروانه ساخت دریافت کرده بود.

داستان شکوفه و پیمان زوج جوانی است که مرتکب دزدی شده‌اند و به بندر انزلی می‌روند تا شخصی را ملاقات کنند غافل از اینکه طمعشان پرخطر است.

5- بهمن (مرتضی فرشباف)

مرتضی فرشباف، پیش از این فیلم سینمایی «سوگ» را در پرونده کاری خود دارد. این فیلم در جشنواره‌های مختلف بین المللی از جمله چهاردهمین دوره جشنواره دوویل فرانسه شرکت کرده و جوایز بهترین فیلم (LOTUS DU MEILLEUR FILM) و نگاه ویژه را به دست آورده است.

فاطمه معتمد آریا، احمد حامد، مریم شیرازی، امیر نصیر یکتا، فریده اسماعیلی، شیرین بزدان بخش از جمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

جشنواره فیلم فجر

فاطمه معتمد آریا و احمد حامد که در دنیای واقعی هم همسر یکدیگر هستند، در «بهمن» هم نقش یک زن و شوهر را بازی می کنند.

خلاصه داستان: داستان زنی به نام هما از مجرب ترین پرستاران بیمارستان است که پیشنهاد شب‌کاری 10 روزه‌ای را می پذیرد. هما دچار بی خوابی می شود و نحوه رویارویی او با کار خود و خانواده چنان می شود که در آستانه فروپاشی قرار می گیرد.

6- تا آمدن احمد (صادق صادق دقیقی)

تا آمدن احمد پس از بزرگ مرد کوچک که دو سال پیش در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد دومین ساخته وی است که در ژانر دفاع مقدس توسط  خودش به نگارش درآمده است. طرح این فیلم بر اساس داستان واقعی نوشته شده و با برداشتی آزاد کار کرده‌ شده است.

جشنواره فیلم فجر

درباره روزها و سالهای دفاع مقدس مردم استان بوشهر و جزیره خارک است. جزیره خارک در طول روزهای جنگ، 2440 بار از سوی دشمن بعثی بمباران شده است. این جزیره به دلیل موقعیت استراتژیکی که داشته است و اینکه محل صدور نفت بود، بیشتر از خرمشهر و ایلام و آبادان مورد بمباران قرار گرفت. در این فیلم سینمایی افسر اسدی و مهدی فقیه بازی متفاوتی را ایفا کردند.

7- تگرگ و آفتاب (رضا کریمی)

مراحل فیلم‌برداری فیلم سینمایی «تگرگ و آفتاب» به کارگردانی و نویسندگی و تهیه کنندگی رضا کریمی در سکوت خبری انجام شد. رضا کریمی از کارگردانان نسل دوم سینمای ایران است که ساخت آثاری چون «انعکاس»، «آدمکش» و... را در کارنامه خود دارد و فیلمنامه فیلم «تراژدی» ساخته آزیتا موگویی که اکنون بر پرده سینماهاست از نوشته های این کارگردان است.

بازیگران این فیلم سینمایی عبارتند از:پریوش نظریه،جواد عزتی،اصغر همت،پیام دهکری،ناهید مسلمی،زهرا سعیدی و..

با حضور افتخاری:مهران احمدی و سحر قریشی. با معرفی:کسری عزیزا و پردیس احمدی

جشنواره فیلم فجر

تنها خبری که از این فیلم در رسانه ها منتشر شده است اینکه فیلمی است با روایت و نگاهی تازه‌ به دفاع مقدس.

8- حکایت عاشقی (احمد رمضان زاده)

اولین حاشیه ساز سی و سومین جشنواره فیلم فجر بود. در فهرست اعلام شده بخش «نگاه نو»، «فیلم حکایت عاشقی» به عنوان فیلم اول ذکر شده بود که پس از بررسی و ارائه گزارش دبیرخانه جشنواره، ‌ مشخص شد که سازنده این فیلم، ‌ با فیلم دیگری به نام «بشیر» به عنوان کارگردان اول در جشنواره فیلم فجر سال 1373 شرکت کرده است. به همین دلیل این فیلم از بخش «نگاه نو» حذف شد و در بین فیلم‌های منتخب بخش سودای سیمرغ جشنواره قرار گرفت.

فیلمنامه این فیلم سینمایی را احمد رمضان‏زاده با همراهی مسعود جعفری ‏جوزانی نوشته است. به گفته وی برای روایت این داستان تمام فیلم‏های مستند و عکس‏های موجود از این واقعه از نظر گذارنده شده و یک سال و نیم به همراه میعاد راشدی صرف تحقیقات آن شده است.

جشنواره فیلم فجر

در این فیلم بازیگرانی چون بهمن زرین‏پور، قطب الدین صادقی، بهرام رادان، شیلان رحمانی و جمعی از بازیگران کُرد ایرانی و عراقی تئاتر و سینما نقش آفرینی می کنند.

«حکایت عاشقی» روایت رخدادهای پس از عملیات والفجر 10 و آزادسازی مناطق وسیعی از خاک ایران و عراق و در پی آن بمباران شیمیایی منطقه و قصه امدادرسانی و دل سپردگی یک خبرنگار ایرانی به یکی از آوارگان شیمیایی حلبچه است که منجر به ازدواج آنها می‏شود، اما بروز دوباره عهدهای گذشتة دخترک کُرد عراقی و آثار رو حی و جسمی ناشی از بمباران شیمیایی باعث مشکلاتی در زندگی زناشویی آنها می‏شود که تأثیر و رهاورد آن تا امروز ادامه می‌‏یابد.

9- خانه دختر (شهرام شاه حسینی)

«خانه دختر» به عنوان پنجمین اثر سینمایی در کارنامه شهرام شاه حسینی به شمار می‌آید. محمد شایسته تهیه کنندگی این کار را برعهده دارد و فیلمنامه این فیلم را پرویز شهبازی نوشته است و در حال و هوای کارهای قبلی همین نویسنده است.

حامد بهداد، پگاه آهنگرانی، باران کوثری، رعنا آزادی ور، بابک کریمی، بهناز جعفری، محمدرضا هدایتی، نسیم ادبی، امیر علی نبویان، پردیس احمدیه، نادر فلاح، مانی‌شاه‌حسنی و رویا تیموریان در «خانه دختر» ایفای نقش می‌کنند.

جشنواره فیلم فجر

فیلم داستان مردی به نام مرتضی است که قصد دارد خانه کوچک‌شان را زیر قیمت بفروشد تا زودتر از محله و نگاه سنگین مردمانش فرار کند.

10- خداحافظی طولانی (فرزاد موتمن)

فیلم «خداحافظی طولانی» عاشقانه‌ای در فضای کارگری و صنعتی ا‌‌ست، ماجرای مردی‌ را روایت می‌کند که از اتهام یک قتل جنجالی تبرئه شده، ولی جامعه و اطرافیانش هنوز به عنوان مجرم نگاهش می‌کنند؛مرد که درگیر یک رابطه عاطفی است، برای تداوم عشق و زندگی باید بر این بحران غلبه کند.

جشنواره فیلم فجر

«خداحافظی طولانی» براساس فیلمنامه «دلم را به خاک نسپار» نوشته اصغر عبداللهی است و در آن ساره بیات، میترا حجار و سعید آقاخانی ایفای نقش می کنند.

11- دوران عاشقی (علیرضا رئیسیان)
 

علیرضا رئیسیان که در بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر با «چهل سالگی» حضور داشت، امسال و در سی و سومین جشنواره فیلم فجر با فیلم «دوران عاشقی» در بخش سودای سیمرغ شرکت خواهد کرد.

به گفته کارگردان فیلم «چهل سالگی»، «دوران عاشقی» درام عاشقانه‌ای درباره بحران کمبود ارتباط و نیز درباره معانی و مفاهیم عاشقانه و جهان امروز در زندگی شهری انسان‌هاست. این فیلم که با زمان 98 دقیقه در جشنواره‌ی امسال به نمایش درمی‌آید.

جشنواره فیلم فجر

رئیسیان پیش از این درباره فیلم تازه اش گفته بود: «معادل آدم های «دوران عاشقی» در اطراف ما زیاد هستند و بیننده در مورد سرنوشت آنها مشارکت خواهد داشت. این فیلم یک درام عاشقانه است که لحظات عاطفی پررنگی دارد. فیلمی که با جریانات اجتماعی روز ترکیب شده که به شدت جامعه تحت تاثیر آنهاست.»

در این فیلم بازیگرانی چون شهاب حسینی، لیلا حاتمی، فرهاد اصلانی، پرویز پورحسینی و بیتا فرهی حضور دارند.

12- رخ دیوانه (ابوالحسن داوودی)

ابوالحسن داودی درباره علت انتخاب نام "رخ دیوانه" برای فیلمش گفت: این اصطلاح از شطرنج برگرفته شده است و زمانی که مهره ای وجود نداره که شاه را یاری کند، رخ با یک حرکت  انتحاری خود را فدا می کند.

فیلمنامه «رخ دیوانه» توسط محمدرضا گوهری (بر اساس طرحی از ابوالحسن داودی) نگاشته شده و داستان چند جوان است که در یک قرار اینترنتی با یکدیگر آشنا شده و به دنبال یک شوخی و شرط بندی در مسیری پیچیده و دلهره آور می افتند. مسیری که درک جدیدی از زندگی و اجتماع را برای هرکدامشان رقم می‌زند.

جشنواره فیلم فجر

طناز طباطبایی، صابر ابر، ساعد سهیلی، نازنین بیاتی، امیر جدیدی، سحر هاشمی، رضا آحادی، فرنوش آل احمد .... و بیژن امکانیان، گوهر خیراندیش، امیرمحمد زند از جمله بازیگران این فیلم هستند.

13- روباه (بهروز افخمی)

بهروز افخمی که سال گذشته با «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» در سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر حضور داشت، امسال با فیلم سینمایی با نام «روباه» در این دوره از جشنواره حضور پیدا میکند.

این فیلم که نام قبلی آن «تله» بود به ترور شهدای هسته ای می پردازد و در آن بازیگرانی چون بابک حمیدیان، حمید گودرزی، مرجان شیرمحمدی، آرش مجیدی و جلال فاطمی حضور دارند و محمد پیرهادی تهیه کنندگی این فیلم را برعهده دارد.

جشنواره فیلم فجر

فیلم سینمایی «روباه» یک موضوع کاملا اجتماعی دارد که مرتبط با مسائل امنیتی و جاسوسی در حوزه موضوع انرژی هسته‌ای است، به عبارتی مسائل روز اجتماعی کاملا منطبق با مسائل هسته‌ای است و مذاکرات ۱+۵ر لابه لای بستر فیلم جاری است.

14-    شرفناز (حسن نجفی)

این فیلم سینمایی به نویسندگی و کارگردانی حسن نجفی در منطقه چابهار فیلمبرداری شده است. به گفته کارگردان این اثر با محوریت شعار سال «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» ساخته شده است.

«شرفناز» اثری کاملاً متفاوت با ساخته‌های پیشین نجفی خواهد بود و با توجه به فضای بیابانی و مناطق کویری در شرایط تولید سختی فیلمبرداری شد.

حمیرا ریاضی، ضرغام استادی اصل، علی اوسیوند، ایوب افشار، سعید گل بچه، خلیل خانی و یاسمن اوسیوند همراه با تعدادی از هنرمندان بومی منطقه بازیگران اصلی این فیلم هستند.

جشنواره فیلم فجر

این فیلم چندی قبل با عنوان «راحله» از اداره نظارت و ارزشیابی مجوز ساخت گرفته بود که بعدا به «شرفناز» تغییر نام داد.

در خلاصه داستان فیلم آمده است: شرفناز بیم آن دارد که الیاس به سرنوشت احمد دچار شود. او سالهاست به فرار از این جهنم دره می اندیشد. تا اینکه یک روز دست الیاس را گرفته و می گریزد. این فرار به گوش جمعه می رسد و ...

15- شکاف (کیارش اسدی زاده)

شکاف به عنوان دومین اثر سینمایی در کارنامه کیارش اسدی‌زاده پس از ساخت فیلم «گس» به چشم می‌خورد.چندی پیش کیارش‌ اسدی‌زاده با نام «توده» برای این فیلم از سوی شورای پروانه ساخت، مجوز ساخت به تهیه‌کنندگی علی سرتیپی را دریافت کرد و پس از آن «توده» به «شکاف» تغییر نام داد.

جشنواره فیلم فجر

«شکاف»  روایت زوج جوانی است که ناخواسته برای مدت کوتاهی از فرزند دوست خود نگهداری می‌کنند اما حادثه ای برای کودک باعث می شود که زندگی این زوج به بحران کشیده شود.

در این فیلم هانیه توسلی، بابک حمیدیان، پارسا پیروزفر، سحر دولتشاهی بازی کرده اند.

16- شیفت شب (نیکی کریمی)

شیفت شب فیلمی با کارگردانی و تهیه‌کنندگی نیکی کریمی است. در جدیدترین فیلم سینمایی نیکی کریمی، محمدرضا فروتن و لیلا زارع نقش‌های اصلی را به عنوان یک زوج بازی می‌کنند.

فیلمنامه‌ این فیلم با طرحی از محمود آیدن توسط علی اصغری و نیکی کریمی به نگارش درآمده است و روایت زنی به نام ناهید است که در خیابانهای تهران به دنبال شوهرش می‌گردد تا راز زندگی‌شان را کشف کند.

جشنواره فیلم فجر

سحر قریشی، امیرحسین آرمان، ترلان پروانه، اکبر رحمتی، روح‌الله محرابی، سعیده عرب و شایان خلیلی دیگر بازیگران «شیفت شب» هستند. همچنین امیر آقایی و گوهر خیراندیش هم در این فیلم حضور دارند.

چهارمین فیلم نیکی کریمی به عنوان کارگردان بعد از فیلم‌های «یک شب»، «چند روز بعد» و «سوت پایان» ساخته شده است که در اکران عمومی نتیجه ای نگرفتند اما حضور جشنواره ای نسبتاً موفقی داشتند.

17- طعم شیرین خیال (کمال تبریزی)

فیلم سینمایی «طعم شیرین خیال» که با نام قبلی اش «دردسرهای شیرین» بود، یک طنز رومانتیک است که در آن شیرین (نازنین بیاتی) ماجرای آشنایی خود و خانواده‌اش با کسی که قرار است به خواستگاری او بیاید (شهاب حسینی) را برای مخاطب روایت می‌کند.

شهاب حسینی، نادر فلاح، عیسی یوسفی پور، نازنین بیاتی، پریوش نظریه و نازنین فراهانی بازیگران نقش‌های اصلی این فیلم هستند.

جشنواره فیلم فجر

کمال تبریزی چندی پیش گفته بود که ترجیح می دهد فیلم جدیدش را پیش از حضور در جشنواره در سینماها اکران کند. دلیل این کار را هم برخوردهای نامناسب در جشنواره فیلم فجر سال قبل با کارگردان های مطرح کشور عنوان کرده بود.

18- عصر یخبندان (مصطفی کیایی)

«عصر یخبندان» چهارمین فیلم مصطفی کیایی بعد از فیلم‌های «بعد از ظهر سگی سگی»، «ضدگلوله» و «خط ویژه» محسوب می‌شود. این فیلم سینمایی مضمونی اجتماعی دارد و فضای متفاوتی از آثار قبلی این کارگردان دارد.

در خلاصه داستان این فیلم آماده است: در عصر یخبندان خارپشت ها تصمیم گرفتند رنج خارهای یکدیگر را تحمل کنند اما کنار هم باشند و به هم گرما بدهند، خارپشت ها تنها جاندارانی بودند که در «عصر یخبندان» زنده ماندند.

جشنواره فیلم فجر

مهتاب کرامتی، بهرام رادان، آنا نعمتی، سحر دولت شاهی، مینا ساداتی، محسن کیایی، بابک بهشاد، علی میلانی، پوریا رحیمی سام، صدف طاهریان، علی کوچکی و فرهاد اصلانی و ژاله صامتی بازیگرانی هستند که در این فیلم حضور دارند.

19- مرگ ماهی (روح اله حجازی)

«مرگ ماهی» جدید‌ترین و متفاوت‌ترین فیلم از کارنامهٔ روح‌الله حجازی است.در «مرگ ماهی» یکی از فیلم‌های پر بازیگر جشنواره امسال هست. در این فیلم بازیگران مطرح سینما چون نیکی کریمی، علی مصفا، طناز طباطبایی، بابک حمیدیان، ریما رامین‌‏فر، سحر دولت‌شاهی، بابک کریمی، بهرنگ علوی، حسام محمودی و پانته‌‏آ بهرام ایفای نقش کردند.

البته این فیلم هم حاشیه های خود را داشته است. مهناز افشار اولین بازیگر قطعی این پروژه بود که در پیش تولید اولیه «مرگ ماهی» برای ایفای نقش در فیلم قرارداد امضا کرده بود. اما  ظاهرا روح الله حجازی تهیه کننده و کارگردان «مرگ ماهی» بدون اطلاع مهناز افشار، در آخرین روزهای فیلمبرداری بازیگر دیگری را جایگزینش کرده است.

جشنواره فیلم فجر

این اقدام باعث شد که افشار از صاحبان این پروژه شکایت کند. شکایت او  تقدیم مسئولان سازمان سینمایی شده است تا احتمالا شورای حل اختلاف خانه سینما درباره این موضوع تصمیم گیری کنند.

«زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» و «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» دو اثر قبلی حجازی با استقبال رسانه ها و منتقدان همراه بود.  در خلاصه داستان فیلم سینمایی «مرگ ماهی» آمده است: «همیشه فکر می‌کردم ماهی‌ها موقع مردن، وقتی لب می‌زنن، یه چیزی می‌خوان بگن که من اونو نمی‌شنوم...».

20- مزار شریف (عبدالحسن برزیده)

عبدالحسن برزیده فیلم سینمایی «مزار شریف» را به تهیه کنندگی منوچهر شاهسواری آماده کرده است.

«مزار شریف» داستان کشتار دیپلمات‌های ایرانی در روز 17 مرداد 1377 در کنسولگری ایران در مزار شریف است که به دنبال اشغال شهر توسط نیروهای طالبان رخ داد.

در ابتدا مرگ هشت دیپلمات گزارش شد، مدتی بعد مرگ دو دیپلمات و یک روزنامه نگار دیگر نیز تایید شد و در نهایت تنها یک نفر از کارمندان کنسولگری به ایران بازگشت.

جشنواره فیلم فجر

در این فیلم سینمایی بازیگرانی چون مهتاب کرامتی، مسعود رایگان و حسین یاری حضور دارند.

حسن برزیده ساخت فیلم‌های «دکل»، «روایت سه‌ گانه»، «پرواز خاموش» و … را بر عهده داشته است.

21- مشرف به کوچه بی نام (هاتف علیمردانی)

هاتف علیمردانی امسال با فیلم سینمایی «مشرف به کوچه بی نام» به جشنواره فیلم فجر می آید. این فیلم داستان دو خانواده در جنوب شهر تهران است. برای این خانواده ها اتفاق هایی می افتد که تغییر و تحولات بسیاری را رقم می زند.

جشنواره فیلم فجر

فرهاد اصلانی، فرشته صدرعرفایی، امیر آقایی، باران کوثری، پانته‌آ بهرام، فرشته صدرعرفایی، ملیسا ذاکری، ستاره پسیانی، محمدرضا غفاری، علیرضا استادی، فرخنده فرمانی‌زاده، حمیدرضا محمدی، پروین ملکی، علیرضا علویان، نیوشا جهانی و حسام رحیمی منش از بازیگران فیلم سینمایی «مشرف به کوچه بی نام» هستند.

این کارگردان آثاری چون «به خاطر پونه» و «مردن به وقت شهریور» را در کارنامه خود دارد.

22-    من دیه‏گو مارادونا هستم (بهرام توکلی)

بهرام توکلی امسال با فیلم سینمایی «من دیه گو مارادونا هستم» در جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کند. این فیلم ماجرای اختلاف خانوادگی میان 2 خواهر یکی از طبقه بالای شهر و دیگری از پایین شهر را روایت می کند.

«من دیه گو مارادونا هستم» اثری اجتماعی با فضایی مفرح است و اثری متفاوت در کارنامه کاری توکلی است.

جشنواره فیلم فجر

بهرام توکلی درمورد فیلم «من دیه گو مارادونا هستم»گفته است: این فیلم یک اختلاف خانوادگی میان دو خواهر یکی از طبقه بالای شهر و دیگری از پایین شهر است. فضای فیلم «من دیه گو مارادونا هستم» تا حدودی مفرح است و تاکنون چنین فضایی را تجربه نکرده بودم و گلاب آدینه، جمشید هاشم پور، هومن سیدی، ویشگاه آسایش از جمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

گلاب آدینه، بایک حمیدیان، پانته آ پناهی‌ها، علیرضا استادی، مهسا علافر، سعید آقاخانی، ویشکا آسایش، هومن سیدی، جمشید هاشم‌پور و صابر ابر جلوی دوربین هومن بهمنش رفته‌اند.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: تو می‌دونی من از چیه مارادونا خوشم می‌آد؟ از اینکه تو زندگیش هیچوقت واقعیت و رویا براش مرز نداشت، وقتی بازی می‌کرد با همه وجودش بازی می‌کرد، پرواز می‌کرد، بازی نمی‌کرد، وقتی معتاد شد یه کوه کوکائین می‌ریخت جلوش د بکش همه چیزو تا تهش می‌رفت، خودشو لوس نمی‌کرد... همه‌اش برای این بود که واقعیت و رویا براش مرز نداشت، اگه هم داشت اون نمی‌تونست مرزشونو تشخیص بده....

فیلمهای کودک حاضر در جشنواره فیلم فجر:

23-    قول (محمد علی طالبی / بهترین فیلم جشنواره کودک)

فیلم «قول» به رده سنی نوجوانان اختصاص دارد. این فیلم با دریافت شش جایزه فاتح بیست و هشتمین جشنواره فیلم‌های بین‌المللی کودکان و نوجوانان شد.

محمدعلی طالبی یکی از فیلمسازان سینمای کودک و نوجوان است که از جمله آثار او می‌توان به «کیسه برنج»، «چکمه»، «تیک تاک»، «تو آزادی» اشاره کرد.

جشنواره فیلم فجر

داستان فیلم «قول» درباره رفاقت دو دوست است و به خاطر ماجرایی که برای یکی از آنان اتفاق می افتد، زندگی دیگری به هم می ریزد. وضعیت روحی او متلاطم می شود چون احساس گناه می کند و در نهایت سعی می کند با آن اتفاق کنار بیاید و شرایط را بپذیرد.

24- فراز از قلعه رودخان (غلامرضا رمضانی/ بهترین کارگردانی جشنواره کودک)

داستان فیلم «فرار از قلعه رودخان» به کارگردانی غلامرضا رمضانی به دانش‌آموزانی از شهرستان میبد می پردازد که همراه معلم خود به اردوی شمال رفته‌اند و معلم که به آنها قول دریا داده است به دلایلی به قول خود عمل نمی‌کند. تعدادی از دانش‌آموزان تصمیم می‌گیرند از قلعه رودخان برای رفتن به دریا فرار کنند که در میانه راه به افراد خلافکار برخورد می‌کنند و داستان ادامه پیدا می‌کند.

بخش نگاه نو:

1-    آزادی مشروط (حسین مهکام)

داستان فیلم «آزادی مشروط» با مضمون اجتماعی روز و با محوریت توجه به زیرساخت های اجتماعی، فرهنگی، اخلاقی در جامعه است. شاهرخ فروتنیان، حسین پاکدل، علیرضا آقاخانی، علیرضا مظفری، محمد کارت، محمد علی کیانی، بهاران بنی احمدی، میثم غنی زاده از جمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

جشنواره فیلم فجر

این فیلم سینمایی در ابتدا با نام «من سعید هستم» پروانه ساخت گرفت که در نهایت نام آن به «آزادی مشروط» تغییر پیدا کرد.

2- احتمال باران اسیدی (بهتاش صناعی ها)

در این فیلم شمس لنگرودی شاعر، نویسنده و پژوهشگر معاصر به همراه مریم مقدم نقش های اصلی را برعهده دارند. همچنین کامبوزیا پرتوی به عنوان مشاور کارگردان و ایرج رامین فر به عنوان طراح صحنه و لباس در «احتمال باران اسیدی» حضور دارند.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است:منوچهر شصت سال سن دارد، او بازنشسته اداره دخانیات است. ولی از سر بیکاری همچنان هر روز به اداره می رود. مادرش تا زنده بود آرزو داشت ازدواجش را ببیند. در حالی که منوچهر حتی دوستی هم در زندگی نداشته.. به جز خسرو...

جشنواره فیلم فجر

از بازیگران «احتمال باران اسیدی» می توان به: شمس لنگرودی، مریم مقدم، پوریا رحیمی، ارسلان عبدالهی، عیسی حسینی، حبیب پور سیفی، پروین ملکی، امان رحیمی، سینوهه دانشمند، حسن حسینیان، سام جابر انصاری، سعید پیامی پور، علی نادربیگی، نیلوفر سیاری، احمد ذبیحی و الهه بخشی اشاره کرد.

3-    بدون مرز (امیرحسین عسگری)

فیلم «بدون مرز» به کارگردانی امیرحسین عسگری و به تهیه‌کنندگی مجتبی امینی در بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم توکیو برنده جایزه بهترین فیلم بخش مسابقه فیلم‌های بلند آسیایی شد و علیرضا بالدی ، زینب ناصرپور ، آرش مهربان، ارسلان علی پوریان در آن به ایفای نقش پرداخته اند.

جشنواره فیلم فجر

«بدون مرز» روایت بدیعی از رابطه تغییریافته ملت ایران و عراق در حاشیه حمله آمریکا به این کشور است اما آنچه فیلم را احتمالا به یکی از پدیده‌های احتمالی جشنواره فجر امسال بدل خواهد کرد تجربه جدید فیلم در ساخت یک فضای روایی ساده و بدون لکنت است. اتفاقی که برای یک فیلم‌اولی در سینمای ایران، امتیاز منحصر‌به فردی است. فیلم  البته درونمایه انسانی قابل‌توجهی هم دارد که بعدها احتمالا محل بحث زیادی خواهد شد. «بدون مرز» داستان پسری را روایت می‌کند که هر روز برای ماهیگیری به کشتی به گل‌نشسته‌‎ای در نقطه صفر مرزی پا می‌گذارد و آنجا را به محلی برای آرامش خود تبدیل کرده است اما حضور غریبه‌ای این آرامش را بر هم می‌زند. غریبه‌ای که از دست غریبه‌های دیگری فرار کرده و داستان فیلم داستان سه غریبه است که مجبور می‌شوند در فضای پرتنشی، یک شبانه‌روز را در کنار هم بگذرانند.

4-    جامه دران (حمیدرضا قطبی)

«جامه‌دران» عنوان اولین فیلم بلند سینمایی حمیدرضا قطبی که اقتباسی از رمانی به همین نام از ناهید طباطبایی است و با تهیه کنندگی سید جمال ساداتیان در سه اپیزود ساخته شده است. این فیلم در بخش نگاه نو جشنواره فیلم فجر حضور دارد.

جشنواره فیلم فجر

داستان «جامه‌دران»، درباره زنی به نام شیرین است که در مراسم ختم پدرش به روابط جدیدی در زندگی او پی می‌برد و حقایقی تازه را کشف می‌کند. ساداتیان تهیه‌کنندگی «شبانه روز»، «دایره زنگی»، «هفت دقیقه تا پاییز» و … را بر عهده داشته است.

5-    چاقی (راما قویدل)

"چاقی" اولین فیلم سینمایی بلند راما قویدل به شمار رفته که به تازگی سریال دولت مخفی به کارگردانی وی از شبکه دو پخش شده است.

در خلاصه داستان فیلم سینمایی چاقی آمده است: این فیلم روایتی است از یک انتخاب ؛ انتخابِ عشق یا وِجدان !

جشنواره فیلم فجر

بازیگران این فیلم عبارتند از: علی مصفّا، لادن مُستوفی ، مهسا کرامتی و با حضورِ حمید فرّخ نژاد ، حسین ملکی ، امید روحانی ، کریم قربانی ، فریده دریامج ، فرهود حاجبی ، نوید خداشناس ، سُها پورحاتمی ، الناز آهی ، فرامرز کرامتی و بازیگر خردسال ستایش محمودی.

6-    چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت (وحید جلیلوند)

«چهارشنبه 19 اردیبهشت» اولین تجربه «وحید جلیلوند» در مقام کارگردان است، محمدحسین لطیفی و علی جلیلوند این فیلم سینمایی را تهیه کرده‌اند.

از جمله بازیگران این فیلم سینمایی می‌توان: نیکی کریمی، امیر آقایی، شاهرخ فروتنیان، برزو ارجمند، آفرین عبیسی، سعید داخ، کتانه افشاری‌نژاد، میلاد یزدانی، سحر احمدپور، حشمت آرمیده و وحید جلیلوند را نام برد.

جشنواره فیلم فجر

برزو ارجمند در این فیلم ساختارشکنی کرده و در نقشی جدی ظاهر شده است.

7-    در دنیای تو ساعت چند است؟ (صفی یزدانیان)

فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟» نخستین فیلم بلند سینمایی صفی یزدانیان است که علی مصفا و لیلا حاتمی در این فیلم به ایفای نقش می‌پردازند.

جشنواره فیلم فجر

داستان این فیلم درباره شخصیتی به نام گلی است که بعد از بیست سال زندگی در فرانسه یک‌باره تصمیم می‌گیرد به ایران و به زادگاهش، شهر رشت سفری کند. فرهاد در رشت به استقبالش می‌رود و می‌گوید که آشنایی قدیمی است، اما گلی اصلاً او را به یاد نمی‌آورد.

8- دو (سهیلا گلستانی)

فیلم سینمایی «دو» به کارگردانی سهیلا گلستانی و تهیه کنندگی پرویز پرستویی می باشد.

جشنواره فیلم فجر

فیلمی که پرویز پرستویی به غیر از تهیه کنندگی نقش اصلی آن را بازی می کند. نکته جالب اینجاست که محمد علی سجادی کارگردان سینما نیز ایفاگر یکی از نقش های فیلم است. به غیر از سجادی، ارد زند (مستند ساز) نیز در «دو» بازی کرده است. این فیلم اولین ساخته سهیلا گلستانی بازیگر شناخته شناخته شده سینما و تلویزیون است که برای نمایش در جشنواره فیلم فجر آماده می شود. «دو» فیلم پرلوکیشنی است و تولید دشواری داشته و در خلاصه داستان آن آمده است: بهای هر لحظه وجد را باید با رنج درون پرداخت. به نسبتی سخت و لرزآور به میزان آن وجد. بهای هر ساعت دلپذیر را با سختی دلگزای سالها، پشیزهای تلخ و پر رشک. خزانه های سرشار از اشک...

9- ماهی سیاه کوچولو (مجید اسماعیلی)

این نخستین فیلم اسماعیلی است و او پیشتر فیلم‌های تلویزیونی بسیاری از جمله «کمی دورتر» را کارگردانی کرده بود. علی طالب‌آبادی فیلمنامه را نوشته و محمدرضا شفیعی تهیه‌کننده فیلم است.

جشنواره فیلم فجر

داستان فیلم سینمایی«ماهی سیاه کوچولو» در دهه 60 می گذرد و در خلاصه داستان این فیلم چنین آمده است: اگر ناگهان پرنده ها به پرواز درآمدند، یعنی دشمن پشت بوته هاست اما اگر پرنده ای پرید شاید پی دانه ای می رود. جنگجویان خطاکار تنها به پیروزی فکر می کنند پس بدیهی است که به سمت هر جنبشی پشت بوته ها یورش می برند اما جنگجویان خردمند که حواس، درک و عکس العمل شان را یکپارچه کرده اند تفاوت پروازهای دسته جمعی و تنها را می دانند. آنها آگاهی بر نشانه ها را طی آموختن «آئین دلاوری» زیست کرده و می دانند موقعیت پس از پیروزی مهم است نه پیروز شدن.

10- ناهید (آیدا پناهنده)

آیدا پناهنده فیلم نامه این فیلم را با همکاری ارسلان امیری به نگارش در آورده است و تهیه‌کنندگی بیژن امکانیان می باشد که مضمونی عاشقانه واجتماعی دارد.  ساره بیات، پژمان بازغی و نوید محمد زاده بازیگران اصلی فیلم هستند که در کنار پوریا رحیمی سام، نسرین بابایی، میلاد حسین پورو بازیگران اهل استان گیلان در این فیلم ایفای نقش می کنند.

جشنواره فیلم فجر

«ناهید» چهارمین فیلم بلند و اولین فیلم سینمایی آیدا پناهنده است. او برای  فیلم های تلویزیونی «قصه داوود و قمری» ، «آبروی از دست رفته آقای صادقی» و «از جنوب شرقی» از جشنواره های بیست و هشتم فجر، ویدیویی یاس و جام جم، جوایز مختلفی گرفته است. همچنین فیلم های کوتاه «تاج خروس» و مستند بلند «خانه قمر خانم» نیز در جشن خانه سینما در سال های گذشته جایزه بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را برای این کارگردان  به همراه آورده است.

11- نزدیکتر (مصطفی احمدی)

فیلم سینمایی «نزدیکتر»به کارگردانی مصطفی احمدی و تهیه‌کنندگی سپهر سیف، یکی از 11 فیلم بخش نگاه نو سی و سومین دوره جشنواره فیلم فجر است.

جشنواره فیلم فجر

این فیلم داستان یک خانواده است که دوباره بعد از مدت‌ها دور هم جمع می‌شوند. فیلمی‌ که ، محصول ایران نوین فیلم است و در سکوت خبری ساخته شد و گفته می‌شود داستان قوی و خوبی دارد که می تواند مخاطب خود را راضی نگه دارد.

فیلم سینمایی "نزدیکتر" به کارگردانی "مصطفی احمدی" با بازیگرانی چون نازنین فراهانی، محمد بحرانی، شیرین یزدان بخش، ستاره اسکندری، پگاه آهنگرانی، پارسا پیروز فر، صبا برابر و... برای حضور در جشنواره فجر ساخته شده است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
شکایت آموزش و پرورش از یک سریال نمایش خانگی
۴ گزینه اصلی ریاست مجلس دوازدهم چه‌کسانی هستند؟
بررسی راه‌های گسترش همکاری دانشگاه شریف با دانشگاه‌های عراق
در مورد حجاب دشمن تا پشت درب خانه های ما آمده است
اعضای شورا به قراردادچین دسترسی دارند
گشت و گذار در روستاهای شرق تهران
تهران هشدار نارنجی گرفت ؛ بارش شدید باران و تگرک و احتمال سیل
گام‌های مؤثر شهرداری تهران در حوزه رفع آسیب‌های اجتماعی
ابتلای ۴ ایرانی به یک بیماری خطرناک ؛ مرگ یک نفر تایید شد
۸ سد یک استان سرریز کرد +جزئیات
ارتش اسرائیل باید امروز وارد رفح شود
اعتراف جاسوس ها درباره اطلاعاتی که به «گروه ۴۰۰» داده‌اند
بارزانی به دیدار رئیسی رفت +عکس
واکسن آسترازنکا چه عوارضی دارد؟ +فیلم
نخستین سرویس مدرسه تهران مخصوص بچه‌پولدارها بود
پیام جنجالی خواننده مطرح برای نتانیاهو
دعوا در اردوگاه ائتلاف اُمناء/ رزما از لیست اُمناء که شائبه تخلفات مالی داشتند، حمایت نکرد
واقعا آب چاه بخوریم بهتر از آب‌معدنی است؟
چه کسی رئیس سنی مجلس دوازدهم خواهد شد؟
فرمانده کل سپاه پیام داد
آتش بس، اسم رمز شکست اسرائیل در غزه
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top