تاریخ انتشار: شنبه 1393/12/09 - 11:08
کد خبر: 159474

تاملی در نامه رهبری به جوانان غربی/ 2

پتک‌هایی که بر اذهان کوبیده می‌شود

پتک‌هایی که بر اذهان کوبیده می‌شود

از طرفی هم افزایش جمعیت مسلمانان در اروپا و گسترش روز افزون گرایش به اسلام باعث به وجود آمدن یک اجتماع با هویت و باور اسلامی شده است که این خود چالش بزرگی برای این قاره محسوب می شود و اروپا را در سال های آینده میدانی حساس برای تحولات بزرگ قرار می دهد.

خبرنامه دانشجویان ایران: در مطلب قبل مطرح شد که اسلام هراسی پدیده‌ایی است که غرب دست به دامن آن شد تا اسلام را به عنوان فرهنگی که فاقد ارزش های اخلاقی و انسانی است معرفی کند وتلاش می کند تا آنرا درمقایسه با فرهنگ غرب درموقعیت فرو دست قرار دارد؛ در واقع اسلام هراسی وسیله ایی است تا این دولت ها اولا حاکمیت خویش را تحکیم بخشند یعنی به جوامع جهانی چنین القا کنند که تنها راه سعادت شما در دست ماست و ثانیا از اتحاد و انسجام دنیای اسلام جلوگیری کنند. این نوشتار قصد دارد چند رویکرد را که مقام معظم رهبری در نامه خود به جوانان اروپا و آمریکای شمالی داشتند را مورد بررسی قرار دهد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ همانطور که در این نامه آمده است رهبری جوانان را مخاطب این نامه قرار داده اند و علت آن را اینگونه بیان کرده‌اند که "آینده‌ی ملّت و سرزمینتان را در دستان شما میبینم و نیز حسّ حقیقت‌جویی را در قلبهای شما زنده‌تر و هوشیارتر می‌یابم." همچنین ایشان علت مخاطب قرار ندادن سیاستمدارن را اینگونه بیان کرده اند که "آنان آگاهانه راه سیاست را از مسیر صداقت و درستی جدا کرده‌اند." مسئله مخاطب قرار گرفتن جوانان اروپا به وضوح اهمیت مسلمانان اروپا را از نظر تاثیرگزاری در مناسبات سیاسی فرهنگی اروپا و جهان اسلام نشان می دهد.

اسلام هراسی

البته این مسئله مربوط به سال های اخیر نیست چرا که نقش اسلام و مسلمانان در تحولات فکری و سیاسی اروپا قدمتی طولانی دارد و گواه روشن بر این مدعا را می توان در آثار بسیاری از اندیشمندان اروپایی به راحتی یافت که به نقش مهم اسلام در پیشرفت جامعه اروپا به لحاظ فکری و حتی صنعتی اعتراف می کنند به گونه ایی که ویل دورانت درجلد چهارم  تاریخ تمدن می نویسد: «پزشکان مسلمان، پانصد سال تمام پرچمدار طب جهان بودند. معماری اروپایی، تجدید رونق سفالکاری هنری در ایتالیا و فرانسه، آهنگری و شیشه گری و نیز طلاسازی ایتالیا و زره بافی و اسلحه سازی اسپانیا، همه از صنعتگران مسلمان الهام گرفتند.» امروزه نیز در میان آثار اندیشمندان و نخبگان اروپایی بهره گیری از مبانی و منابع اصیل اسلامی اهمیت خاصی دارد.

اسلام هراسی

از طرفی هم افزایش جمعیت مسلمانان در اروپا و گسترش روز افزون گرایش به اسلام باعث به وجود آمدن یک اجتماع با هویت و باور اسلامی شده است که این خود چالش بزرگی برای این قاره محسوب می شود و اروپا را در سال های آینده میدانی حساس برای تحولات بزرگ قرار می دهد.

نکته دیگر در این نامه راهکاری است که رهبرانقلاب درمقابل گرایش جبهه مقابل یعنی دولت های غربی و دنباله روان آنها برای اسلام هراسی و معنویت زدایی از عرصه مناسبات بیت المللی؛ اتخاذ می کند و آن "راهبرد دعوت" است در این قسمت از نامه ی ایشان که می تواند الگویی برای امر به معروف باشد پرسش های متعدد به مثابه پتک هایی بر اذهان عمومی کوبیده می شوند؛ تاریخ غرب و دولت های غربی با حالت مطالبه گرایانه ایی به چالش کشیده می شود؛ اینکه چرا وجدان عمومی در غرب همیشه با تاخیر چند ده ساله و گاهی چند صد ساله بیدار و آگاه شود؟

اسلام هراسی

وچرا بازنگری در وجدان جمعی معطوف به گذشته های دور باشد و نه مسائل روز؟ ویا اینکه چرا در موضوع مهمّی همچون شیوه‌ی برخورد با فرهنگ و اندیشه‌ی اسلامی، از شکل‌گیری آگاهی عمومی جلوگیری می شود؟

از طرفی هم مطرح می شود که "در واکنش به سیل پیشداوری‌ها و تبلیغات منفی، سعی کنید شناختی مستقیم و بی‌واسطه از این دین به دست آورید." ایشان در ادامه دعوت به تفکر در اسلام می کنند "اسلام را از طریق منابع اصیل و مآخذ دست اوّل آن بشناسید. با اسلام از طریق قرآن و زندگی پیامبر بزرگ آن (صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلّم) آشنا شوید".

اسلام هراسی

منطق به کار رفته در نامه رهبری حتی نگرانی از گرایش به تفکرات انحرافی را هم برطرف می کند آنجا که می فرماید: "اجازه ندهید ریاکارانه، تروریست های تحت استخدام خود را به عنوان نمایندگان اسلام به شما معرفی کنند."

* گزارش از محسن جمالزاده

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، ۸ فرد و ۱۵ نهاد تحریم شدند
تصاویر ورود سیلاب شدید به گلزار شهدای کرمان
صورت‌ حساب سنگین غزه برای تل آویو
حمله پهپهادی نیروهای امنیتی ایران به خودروی تروریست‌ها
بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان
تصمیم فرهاد مجیدی برای پایان دادن به همه شایعات
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top