تاریخ انتشار: سه شنبه 1393/12/26 - 15:00
کد خبر: 161376

«در حاشیه» تلاشها برای عدم پخش سریال نوروزی مهران مدیری؛ مردم «ممیزی» کنند

«در حاشیه» تلاشها برای عدم پخش سریال نوروزی مهران مدیری؛ مردم «ممیزی» کنند

اگرچه همیشه باید سیاست های راهبردی و نه «یک شبه» برای ساخت سریال ها در تلویزیون وجود داشته باشد، اما در شرایطی که دولت یازدهم در طول این مدت با همه توان خود را به نماد برداشتن «ممیزی» از انرژی هسته ای تا کتاب و موسیقی تبدیل کرده است، انتظار تحمل و حوصله بیشتری از مسئولان وزارت بهداشت وجود دارد.

خبرنامه دانشجویان ایران: مجموعه تلویزیونی «در حاشیه» به کارگردانی مهران مدیری قرار است در ایام نوروز ساعت ۲۳:۱۵ روی آنتن شبکه ۳ برود.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»، مهران مدیری که قرار است پس از شش سال با یک کار تازه به تلویزیون برگردد این روزها با یک چالش صنفی مواجه شده است. طبیعتا نه له و نه علیه و نه در نقد موضوعاتی که قرار است در سریال تازه مهران مدیری به ان ها پرداخته شود، نمی توان سخن گفت چرا که باید به تماشایش نشست و بعد نظر داد. شاید پس از پخش این سریال نیز ما نقدهای جدی بر آن داشته باشیم.

سریال در حاشیه

در این میان اما دغدغه صنفی پزشکان و در راس آنها رییس سازمان نظام پزشکی و بعدتر وزیر بهداشت یکبار موجب توقف در تولید کارقبلی مهران مدیری یعنی «اتاق عمل» شد.  وزیر بهداشت در توضیح توقف فیلم مدیری گفته بود که خوب است که آقای مدیری مردم را می خنداند و مردم به خنده احتیاج دارند. وزیر بهداشت در ادامه این را هم گفته بود که مثل اینکه دیواری کوتاه تر از وزارت بهداشت وجود ندارد. زالی رییس سازمان نظام پزشکی در نامه ای به پورمحمدی معاونت سیما با اشاره به اینکه پزشکان بزرگترین سازمان صنفی کشور را تشکیل می دهند، ابراز نگرانی کرده است که مبادا اتاق عمل تصویر مخدوشی از جامعه پزشکی به نمایش بگذارد.

زالی خطاب به پورمحمدی نوشته بود: «نگرانی عمده در اینجا این است که تصویر کلی حاصل از این سریال از بیمارستان، پزشک ، پرستار و سایر اجزای نظام سلامت در ذهن مخاطب، نمایی غیرقابل اعتماد، ناامید کننده و آکنده با انواع ناهنجاری ها و فسادها باشد.»

زالی همچنین در آن نامه مدعی شده بود که نظام پزشکی موجود از موفق ترین نظام های پزشکی و سلامت در منطقه و جهان است.

حالا و در آستانه نوروز و با اعلام خبر سریال «در حاشیه» مهران مدیری وزیر بهداشت در نامه ای به سرافراز -که عمده محتوای آن دقیقا کپی نامه چندی پیش زالی رییس سازمان نظام پزشکی به معاونت سیماست- پخش این سریال را «تداعی احتمالی مقابله رسانه ملی با ویژگی برجسته دولت در داخل که در اجرای طرح تحول نظام سلامت متبلور شده است» قلمداد کرده است و از سرافراز خواسته تا هماهنگی لازم برای جلوگیری از تداعی این مسئله در اذهان انجام دهد.

در اولین واکنش به این نامه رییس شبکه سه سیما گفته است که نامه خطاب به سرافراز است و وی نمی تواند جواب بدهد اما این سریال در جدول پخش قرار گرفته است و از ۶ فروردین ماه روی آنتن خواهد رفت. با این حال کاری که هنوز پخش نشده است نباید مورد ارزیابی و قضاوت قرار بگیرد، اثر باید به پخش برسد و بعد شما براساس تاثیرات آن تصمیم بگیرید.

میرحسینی در ادامه گفته است: مخاطب به کارهایی از این دست که در راستای طنز قرار دارد با همین بینش، نگاه خواهد کرد. هدف این آثار انبساط خاطر، ایجاد نشاط و سرور در مخاطبان است و با کارهایی که در فضای ملودرام و جدی می خواهد آسیب شناسی و نقد وضع موجود را داشته باشد تفاوت دارد.

نامه وزیر بهداشت و تلاشهایی که درباره اعمال ممیزی در فیلمنامه «اتاق عمل» و سریال فعلی از سوی دولت صورت میگیرد، اظهار نظر رییس جمهور در رابطه با ممیزی که در افتتاحیه نمایشگاه کتاب  گفته بود:« هیچ کس در ممیزی بالاتر از وجدان عمومی و افکار عمومی نیست، آنها بهترین ممیزان جامعه هستند.» را به ذهن متبادر می کند.

حال آنکه این روزها برخی «دلواپسی» ها پیرامون پخش این سریال وجود دارد که در نگاه صنفی قابل احترام است، اما آیا اگر این بار پزشکان مقابل ساخت سریالی با موضوع مربوط به خود را بگیرند، در آینده روحانیت نمی تواند بگوید از ما هم فیلم نسازید؟ یا قشر مهندسین نمی تواند به ساخته شدن فیلمی درباره خودشان اعتراض کنند؟

اگرچه همیشه باید سیاست های راهبردی و نه «یک شبه» برای ساخت سریال ها در تلویزیون وجود داشته باشد، اما در شرایطی که دولت یازدهم در طول این مدت با همه توان خود را به نماد برداشتن «ممیزی»  از انرژی هسته ای تا کتاب و موسیقی تبدیل کرده است، انتظار تحمل و حوصله بیشتری از مسئولان وزارت بهداشت وجود دارد.

با این همه باید دید که سریال مهران مدیری در گیر و دار این چالش صنفی پخش خواهد شد یا خیر.

سریال «در حاشیه» کاری از گروه فیلم و سریال شبکه سه سیما به تهیه کنندگی حمیدرضا مهدوی داستان شخصی به نام هومن صحرایی است که مامور می شود یک مرکز درمانی تعطیل شده را راه اندازی کند. اما در این مسیر با سهراب کاشف و بهروز عشقی که سابقه کلاهبرداری و شیادی دارند همراه می شود.وی که فردی متعهد و آرمانگراست بزودی به اهداف سود جویانه آنها آگاهی پیدا می کند و با کمک دکتر کی مرام که از اساتید معتبر دانشگاه و حوزه درمان است در جهت راه اندازی یک مرکز درمانی استاندارد و کار آمد بر می آید.

مجموعه تلویزیونی «در حاشیه» به قلم الهه زارع‌نژاد، امیر وفایی، امیر برادران و امیرعباس پیام و به سرپرستی امیرمهدی ژوله به رشته تحریر در آمده است و قرار است از ششم فروردین، هر شب ساعت ۲۳:۱۵ از شبکه ۳ سیما پخش شود و باز پخش این مجموعه روز بعد، ساعت ۱۶:۱۵ است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
مصوبه قانونگذاران آمریکایی برای جرم‌انگاری انتقاد از اسرائیل
ملتهب شدن اوضاع کرانه باختری در سایه حمله مجدد نظامیان صهیونیست
دیدار وزرای خارجه ایران و سودان در گامبیا
امیرعبداللهیان با وزیر خارجه گامبیا دیدار کرد
امکان گزینش در دور دوم انتخابات مجلس آسان‌تر است
تشدید اعتراضات فلسطینی/ جنبش مشترک دانشگاه‌های جهان
کارآگاه بازی برادر مقتول برای یافتن سر جسد و شناسایی قاتل | راز جسد بدون سر با خالکوبی ستاره فاش شد
مینی بوس حادثه‌ساز در شهرستان سامان وارد یک حسینیه شد
پسر نابغه ایرانی می خواست فضانورد شود و با سفینه به کره ماه سفر کند اما سارق شد
۶ پیشنهاد ایران به سران کشورهای اسلامی در خصوص رژیم اشغالگر
عضو ارشد حماس: پیشنهاد توافق کنونی بهتر از قبلی هاست
تاکید عربستان بر آتش‌بس فوری در غزه
تمجید میرجلال‌الدین کزازی از «مست عشق»
حمله موشکی مجدد حزب‌الله لبنان به پایگاه صهیونیستی
نقش محوری دانشگاه در مردمی‌سازی اقتصاد
جزئیات جدید از تشکیل استان‌های غربی و شرقی تهران
ظرفیت پذیرش در آزمون دستیاری افزایش یافت
شناورسپاه از خط استوا عبورکرد/ اولین ماموریت در نیمکره جنوبی
اتفاقات ورزشگاه‌ها به کرامت بانوان خدشه وارد کرده است؛ ظرف یک هفته بررسی کنید و گزارش دهید
فیلم/ در ون‌های پلیس چه می گذرد؟
انقلاب فرهنگی امام صادق (ع) برای جهاد بود
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top