تاریخ انتشار: یکشنبه 1394/01/16 - 09:11
کد خبر: 162687

پس از اظهارات ظریف در برنامه نگاه یک مطرح شد؛

زمان لغو تحریم‌ها؛ روز اول اجرای توافق یا چند سال بعد؟!

زمان لغو تحریم‌ها؛ روز اول اجرای توافق یا چند سال بعد؟!

البته آقای ظریف در این باره که چرا لفظ لغو در لوزان بکار برده نشده است می گوید: همان روز "اجرای توافق"،آمریکا متعهد است کلیه تحریمهای فرامرزی اقتصادی لغو شود و بکارنبردن terminate دراینجا بخاطر قوانین داخلی آمریکا است و اینکه متن آمریکایی گفته رژیم تحریمها باقی خواهد ماند، بیجا گفته اند.

خبرنامه دانشجویان ایران: شب گذشته دکتر محمدجواد ظریف به برنامه نگاه یک آمد و پیرامون اتفاقات رخ داده در لوزان و ابهامات آن توضیح داد. (مهمترین محورهای این برنامه را اینجا بخوانید)

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ اظهارات وی چند نکته مهم داشت اول اینکه وی گفت: از روزی که این قطعنامه اجرایی بشود و آژانس انرژی اتمی تایید کندکه ما اقدامات لازم را انجام داده ایم در آن لحظه آمریکا موظف است کلیه تحریم های اقتصادی و مالی را که علیه ایران وضع کرده بود متوقف سازد.

به طور خلاصه ابتدا ایران اقدام می کند، سپس آژانس تایید می کند و بعد آمریکا اقدام می‌کند و این یعنی تحریم ها بعد از اقدام ایران و تایید آژانس تعلیق خواهد شد.

اقدامات ایران چیست؟

مطابق آنچه در لوزان مطرح شده است ایران باید مواد ذخیره خود را اکسید سازد (این توافق اصلی‌ترین دارایی هسته‌ای را که مواد هسته‌ای به صورت گاز UF6 است به مدت 15 سال از ما می‌گیرد. متن وزارت خارجه آمریکا می‌گوید در تمام این مدت مواد 5/3 درصد ایران باید زیر 300 کیلوگرم باشد. متن توجیهی تیم ایرانی نیز تصریح می‌کند موجودی فعلی مواد هسته‌ای ایران یا تبدیل به سوخت می‌شود یا صادر و این بدان معناست که ایران به مدت حداقل 15 سال از در اختیار داشتن ذخیره مناسبی از مواد قابل غنی‌سازی مجدد محروم خواهد شد) همچنین ایران باید قلب راکتور اراک را نابود سازد، و از سوی دیگر بازرسی فراپروتکلی را اعمال کند، (آنگونه که از مجموعه متون می‌توان فهمید ایران پذیرفته است که یک رژیم بازرسی ویژه حتی فراتر از پروتکل الحاقی برای آن مصوب شود و برقرار بماند! متن منتشر شده از سوی آمریکا می‌گوید به مدت 15 سال ایران رژیم بازرسی اضافی (accept enhanced transparency procedures) خواهد داشت. در همین جا تصریح شده، این رژیم بازرسی پیشرفته 15 ساله، چیزی فراتر از پروتکل الحاقی است.) و باز از سوی دیگر دو سوم ماشین ها و زیرساختهای آن برای غنی سازی را در نطنز و فردو جمع آوری کند آن وقت اگر آژانس اتمی این اقدامات را تائید کرد، نوبت cease شدن (تعلیق و نه لغو) تحریم های آمریکاست.

گفتنی است در متن رسمی درباره تحریم‌ها اینگونه صحبت شده است: اتحادیه اروپایی، اعمال تحریم های اقتصادی و مالی مرتبط با هسته ای خود را خاتمه خواهد داد و ایالات متحده نیز اجرای تحریم های مالی و اقتصادی ثانویه مرتبط با هسته ای را، همزمان با اجرای تعهدات عمده هسته ای ایران به نحوی که توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی راستی آزمایی شود، متوقف خواهد کرد.

البته آقای ظریف در این باره که چرا لفظ لغو در لوزان بکار برده نشده است می گوید: همان روز "اجرای توافق"،آمریکا متعهد است کلیه تحریمهای فرامرزی اقتصادی لغو شود و بکارنبردن terminate دراینجا بخاطر قوانین داخلی آمریکا است و اینکه متن آمریکایی گفته رژیم تحریمها باقی خواهد ماند، بیجا گفته اند.

آقای ظریف توضیح داد شورای امنیت 6 قطعنامه علیه ایران  تصویب کرده است و قطعنامه 1929 شورای امنیت یک فاجعه بزرگ بین المللی است و در توافق نامه ژنو در بحث تعلیق یا حذف تحریم ها سوء تفاهم هایی وجود داشت که دلیل آن نیز برداشت متفاوت از یک لغت بود اما در بیانیه اخیر از کلمه ای استفاده کرده ایم که در نظر غربی ها نیز به معنای "لغو" است و بر اساس آن تحریم ها لغو گردند.

بلافاصله اما وی اضافه کرد: البته برخی از بندهای قطعنامه های شورای امنیت که مربوط به اقلام اشاعه ای و تسلیحاتی است از قطعنامه شورای امنیت خارج خواهند شد اما لغو نمی شوند و به عنوان محدودیت برای مدت زمان معینی که روی آن توافق خواهد شد اعمال می شود.

آیا این بدان معناست که قطعنامه های شورای امنیت لغو می شود و نه تحریم های مندرج در آن؟!

وقتی تحریمهای غیر اقتصادی به محدودیت تبدیل شود، چه تفاوت هایی وجود دارد؟ و آیا این بدان معنا نیست که قطعنامه جدید، تحریم های تسلیحاتی و اشاعه ای مجددا به نام محدودیت اعمال می شود؟!

آقای ظریف معتقد است آنچه در لوزان رخ داد، توافق نیست و یک چرک نویس است، در این صورت آیا می توان یک کلمه آن جابجا شود یا تغییر یابد؟ آیا می شود تعداد ماشین ها را یک عدد افزایش داد؟

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
دارایی‌های بزرگترین بانک آمریکایی در این کشور مسدود شد
۲ کمین بزرگ حزب‌الله لبنان علیه نظامیان اسرائیلی
هشدار وزارت بهداشت درباره سیگارهای الکترونیک
بازداشت ۴ کنکوری متخلف
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top