تاریخ انتشار: سه شنبه 1394/03/12 - 10:20
کد خبر: 168299

بررسی برنامه های تلویزیون در ایام نیمه شعبان؛

بازخـوانی حرکات فـوق تکـراری سیما در «نیمه شعبان»

بازخـوانی حرکات فـوق تکـراری سیما در «نیمه شعبان»

صدا وسیما در حالی برای ایام چارشنبه سوری، روز طبیعت و دیگر ایام بهترین فیلم ها، سریال ها و برنامه های شاد خود را به نمایش می گذار که اولا در این ایام بیشتر افراد جامعه دسترسی به گیرنده های خود ندارد و علنا تعداد کسانی که می تواننداز این برنامه ها لذت ببرند حداقلی هستند و دوما ایامی همچون نیمه شعبان که بیشتر برای مخحاطبان باید برنامه تدارک ببیند

خبرنامه دانشجویان ایران: رویکرد شاد در صداو سیما بسیار ضعیف شده است. دیدن فیلم های تکرای و حزن انگیز از قاب رسانه ملی باعث کاهش مخاطبان و علاقه برای دیدن فیلم وسریال های خارجی می کند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران» صدا وسیما به عنوان مرجع فرهنگ سازی در جامعه در بحث القای مفاهیم دینی تحت عنوان ایام های شادی و حزن انگیز عملکرد مطلوبی ندارد. در مناسبت های مذهبی شادی محور شیعیان، نیمه شعبان از لحاظ فعالیت و مشارکت همه جانبه شیعیان در گرامی داشت مقام حضرت مهدی(عج) یک آیین بی‌نظیر است. حجم اعمال مفرح و نشاط بخش معنوی در این روز به قدری است که آن را فقط با آیین‌های روز عاشورا قابل مقایسه می‌گرداند.

به عبارت دیگر اگر عاشورا نقطه‌ی اوج آیین‌های حزن آمیز تلقی می‌شود، نیمه شعبان والاترین جایگاه شادی مناسبتی شیعه را به خود اختصاص داده است. طبیعی است حجم فزآینده باز تولید فرهنگ شیعه که در قالب‌های شادی بخش این روز اتفاق می‌افتد، ظرفیت عظیمی از محتواهای عالی، نظام‌های نشانه‌ای، وقایع دارای اتقان معنایی و جذابیت‌های سمعی و بصری را برای رسانه‌ها به وجود آورده است که به راحتی می‌تواند بخش زیادی از تولیدات آنها را به خود اختصاص دهد.

در اینکه در ایام محرم و مناسبت های حزن انگیز عملکرد صدا وسیما مطلوب هست یا خیر نیز باید در گزارشی دیگر به آن پرداخت ولی می توان گفت برنامه ی که در این ایام پخش می شود بسیار قابل تقدیر تر از برنامه های ایام شاد است.

صدا وسیما در حالی برای ایام چارشنبه سوری، روز طبیعت و دیگر ایام بهترین فیلم ها، سریال ها و برنامه های شاد خود را به نمایش می گذار که اولا در این ایام بیشتر افراد جامعه دسترسی به گیرنده های خود ندارد و علنا تعداد کسانی که می تواننداز این برنامه ها لذت ببرند حداقلی هستند و دوما ایامی همچون نیمه شعبان که بیشتر برای مخحاطبان باید برنامه تدارک ببیند تمام همت خود را برای برنامه های غیر مفرح و صرفا نمادین می کند.

و یا از موضوع نیمه شعبان خارج شده و به پخش فیلم و سریال های قدیمی یا فاقد موضوع می کند.

رصد رسانه‌ای انواع بروز و ظهور‌های فرهنگی شیعه در طول این روز مهم که ده‌ها بار در طول تاریخ تکرار شده است، علاوه بر دامن زدن به گونه‌های متنوع محصولات رسانه‌ای جهت استفاده در زمان مناسب، می‌تواند خوراک فرهنگی سالانه رسانه‌ها را در حوزه‌هایی خاص از برنامه‌سازی تأمین کند.

در این ایام می توان به جای پخش فیلم های که برای مخاطب صرفا شاد کنند و خنده آور باشند فیلم های موضوع مهدویت، امام زمان(ع) که در عین حال جذاب نیز باشند قراردهند.
برای جذب مخاطبان جوان نوجوان نیز با پخش برنامه های چون جنگ شادی، مسابقات قرآنی و حدیث می توان عملکرد.

از چالش‌های بزرگ شیعه در مسیر دستیابی به نظریه ارتباطی خویش نسبت کارکرد تفریحی و سرگرمی رسانه مدرن با فرهنگ مذهبی است. در سال‌های اخیر صاحب نظران درباره این مسئله به تکاپو افتاده‌اند.

صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز از دیرباز بدین مسئله مشغول بوده است. اینکه خمیر مایه فرهنگی برنامه‌های سرگرم کننده و فرحبخش تلویزیون ایران می‌تواند از کدام قسمتهای میراث معنوی و دینی شیعه به نحو بهتری استخراج شود؟

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
زیباترین بازی سال / خداحافظی پرسپولیس با جام حذفی
دانشگاه‌های آمریکا یکپارچه بر علیه رژیم صهیونیستی +فیلم
دفتر بن‌گویر بیانیه داد
لحظه تصادف و واژگونی خودروی وزیر امنیت داخلی اسرائیل +فیلم
زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو +فیلم
کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
وزیر تندروی اسرائیلی تصادف کرد +فیلم
وضعیت وزیر امنیت داخلی اسرائیل وخیم است +جزئیات
نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا +فیلم
حمایت دانشجوی دانشگاه کلمبیا از فلسطین با لباس عروس +فیلم
دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
پلیس آمریکا در حال پاکسازی خون حامیان فلسطین در محل درگیری با دانشجویان +فیلم
حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان +فیلم
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top