تاریخ انتشار: سه شنبه 1394/04/16 - 10:30
کد خبر: 172135

دبـه جدید آمریکایی و روز تـوافـق

دبـه جدید آمریکایی و روز تـوافـق

سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان شامگاه شنبه در برنامه "نگاه یک"، درباره برخی مسایل مبهم مذاکرات پاسخ هایی را ارایه کرد که این پاسخ ها، نه تنها به رفع شبهات منجر نشد، بلکه بر آنها افزود. شبهاتی که نشان از بازی جدید آمریکا در آستانه توافق هسته ایی دارد.

خبرنامه دانشجویان ایران: سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان شامگاه شنبه در برنامه "نگاه یک"، درباره برخی مسایل مبهم مذاکرات پاسخ هایی را ارایه کرد که این پاسخ ها، نه تنها به رفع شبهات منجر نشد، بلکه بر آنها افزود. شبهاتی که نشان از بازی جدید آمریکا در آستانه توافق هسته ایی دارد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»، بازنشر بخش هایی از سخنان عراقچی که به مساله روز توافق و تحریم ها پرداخته است، نشان میدهد که بر خلاف فضای رسانه ایی، در پشت پرده مذاکرات روند دیگری در جریان است. پاسخ به سوالاتی همچون روز دقیق شروع توافق، سرنوشت تحریم ها، زمانبندی عجیب تیم مذاکره کننده کشورمان و چگونگی اقدامات همزمان جمهوری اسلامی در مقابل حریف عهدشکن و غیرقابل اعتماد غربی - آمریکایی این روند را آشکار می کند.

سید عباس عراقچی درباره زمان توافق گفت: "اگر به توافق برسیم و همه اسناد نهایی شود، آیا با رسیدن به آن می‌توان گفت که توافق داریم که جواب منفی است! باید مراحل قانونی در کشورها طی شود که در آمریکا کنگره خواسته که این نهاد توافق را بررسی کند و مجلس ما نیز در مصوبه اخیر خود خواست که به این نهاد ارائه شود و اگر در 16 تیر به یک جمع بندی از توافق برسیم هنوز توافقی نداریم تا این روال قانونی طی شود که پس از آن دولتها و کشورها اعلام می‌کنند که توافق داریم و توافق به دست آمده رسمیت می‌یابد".

عضو ارشد تیم مذاکره کننده دولت یازدهم درباره بازه زمانی دوره از اعلام توافق تا رسمیت یافتن توافق اظهار داشت: "این روند یک ماه یا بیشتر زمان می‌برد و در روز توافق است که غرب تحریم‌های خود را لغو می‌کند و ایران مقدمات اجرای کار را فراهم می‌کند. اگر 16 تیر به توافق برسیم متن توافق حتما منتشر می‌شود، اما روز توافق باید روند خود را در کشورها طی کند البته شورای امنیت این موضوع را تایید خواهد کرد. ترجیح است که وقتی به جمعبندی برسیم و توافق اعلام شود شورای امنیت بعد از آن قطعنامه جدید را صادر و آن را تایید خواهد کرد".

عراقچی پیرامون اقدامات همزمان ایران و 1+5 در یک عبارت، دو جمله متناقض مطرح کرد: "در روز توافق تمامی تحریم‌های اقتصادی و مالی اتحادیه اروپا، آمریکا و شورای امنیت یکجا لغو و متوقف می‌شود و همزمان نیز اقدامات ما انجام می‌گیرد که البته همزمانی اقدامات ما و آنها مشکلی است که باید به گونه‌ای رفع شود".

او از یک طرف می گوید در روز توافق اقدامات "همزمان" ایران و 1+5 صورت خواهد گرفت اما بلافاصله اعلام می کند که این اقدام "همزمان" یک مشکل است که نیاز به رفع دارد.

تناقض در سخنان عراقچی تنها به تعیین روز توافق و ماجرای اقدامات همزمان ختم نشد. وی درباره روند قطعنامه شورای امنیت نیز، مجددا در یک عبارت، دو جمله متناقض را تکرار کرد: "در اثر این توافق طرف مقابل ملزم به تعهدات خود است. وجود قطعنامه شورای امنیت از نظر قوانین ما و مجلس مصوبه‌ای به حساب نمی‌آید که مجلس ما ملزم به اطاعت باشد و دولت ملزم به پیروی از الزامات مجلس است، اما در عین حال الزامات حقوق بین‌المللی نیز سر جایش است".

سید عباس عراقچی در حالی از الزام دولت بر پیروی از مصوبه مجلس سخن می گوید که همزمان اعلام می کند الزامات حقوق بین الملل نیز سر جایش باقی خواهد ماند و مشخص نیست که برای تجمیع این دو مساله، چه تدبیری در متن در حال نگارش اندیشیده شده است. اگر مجلس با آنچه که در توافق احتمالی مکتوب شود، مخالفت کند، دولت چگونه می تواند هم به نظر مجلس تمکین کند و هم الزامات حقوق بین المللی ناشی از اعلام توافق را رعایت نماید؟

استفاده از ادبیات دیپلماتیک و غیرصریح و مبهم  درخصوص پذیرش توافق، عملیاتی کردن آن و اجرایی شدن توافق زیر نظر آژانس در بخش دیگری از سخنان وی به اوج میرسد: "روز اول روزی است که به جمعبندی از توافق می‌رسیم و اعلام خواهد شد و بعد از آن شورای امنیت قطعنامه را صادر می‌کند. بعد منتظر می‌مانیم روال قانونی در کشورها طی شود و بعد که کشورها آمادگی خود را اعلام کردند، می‌شود روز توافق و بعد از روز توافق طرف‌های مقابل تحریم‌هایشان را لغو می‌کنند و ایران هم شروع می‌کند به مقدمات اقداماتی که باید صورت دهد در حوزه سانتریفیوژها و میزان ذخایر محدودتر می‌شود تا زمانی که اقدامات ما به مرحله‌ای برسد که طبق توافق باید برسد و آن روز، روز اجرایی شدن توافق خواهد بود که رسماً اجرایی می‌شود. بین روز توافق و روز اجرایی شدن طبعا فاصله‌ای خواهد بود و ما هنوز به توافق نهایی نرسیدیم که در این دو روز چه اتفاقی رخ خواهد داد به خاطر اصل متناظربودن اقدامات طرفین؛ یعنی در روز توافق انتظار داریم طرف مقابل تحریم‌های خود را لغو کند و ما نیز اقدامات خود را شروع کنیم وقتی اقدامات ما به پایان برسد روز اجرایی شدن توافق است. در روز اجرایی شدن توافق، تحریم‌ها لغو خواهد شد و اقدامات نظارتی و شفاف ساز از آن روز انجام خواهد شد. مشکلی اینجاست که هنوز حل نشده است، ما باید به فرمولی دست یابیم که قبل از اینکه به انجام کارهای خود اقدام کنیم، تحریم‌ها لغو شود البته طرف مقابل نیز انتظار دارد آماده سازی ما انجام شود و بعد آنها تحریم‌ها را لغو کنند. این یکی از موضوعات مهمی است که هنوز گفت‌وگو درباره جریان دارد".

به هر حال می توان  اظهارات عراقچی را بازی جدید آمریکایی ها عنوان کرد که  با توسل به بازی با کلمات درصدد دور زدن تیم مذاکره کننده و در نتیجه دور زدن خطوط قرمزی است که تبعین شده است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top