تاریخ انتشار: شنبه 1394/05/17 - 13:35
کد خبر: 175334

وزیر علوم در اولین نشست خبری:

با مسببین ظلم در حق بورسیه برخورد می‌شود/ تعیین تکلیف سرپرستان دانشگاه‌ها تا هفته آینده/ حل مشکل رشته‌های بدون مجوز دانشگاه آزاد

با مسببین ظلم در حق بورسیه برخورد می‌شود/ تعیین تکلیف سرپرستان دانشگاه‌ها تا هفته آینده/ حل مشکل رشته‌های بدون مجوز دانشگاه آزاد

اولین نشست خبری محمد فرادی به عنوان وزیر علوم با محوریت موضوعات جنجالی بورسیه‌ها، تعیین تکلیف سرپرست دانشگاه‌ها و رشته‌های بدون مجوز دانشگاه آزاد برگزار شد. 3 هزار بورسیه‌ای که مطرح شدند، وضعیت خاص داشتند و در مورد آنها چند نوع تصمیم‌گیری شد.

خبرنامه دانشجویان ایران: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: مسایل مربوط به حواشی بورسیه ها بیش از 194 بار در رسانه ها مطرح شده که بسیاری از آنها مربوط به سال 90 بوده و اصلا به دولت یازدهم مربوط نمی شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، به نقل خبرگزاری جمهوری اسلامی، محمد فرهادی روز شنبه در نشستی با خبرنگاران گفت: در دو سال دولت یازدهم وزارت علوم 10 آمار ارائه کرده بود اما هیچ اسمی به میان نبرده بود.

وی گفت: افراد دیگری اسامی بورسیه ها را اعلام کردند که به نظر من نیز خلاف و ظلم بوده و باید با آنان برخورد شد.

وی تصریح کرد: نمی دانم چند بار باید در این زمینه شفاف سازی شود؛ داستان بورسیه ها به بیش از 3 هزار نفر ختم می شد، این درحالی بود که 6 هزار بورسیه دیگر هم داشتیم که مشکلی نداشتند که از این میزان 5 هزار مورد آن مربوط به دولت دهم بوده است.

فرهادی ادامه داد: آن 3 هزار و اندی که وضعیت خاصی داشتند به چند دسته تقسیم می شدند به صورتی که برخی پذیرش آنان بدون امتحان بوده در حالی که بر اساس آیین نامه بورسیه ها باید امتحان می دادند که در این زمینه اغماض شده است.

وی ادامه داد: تعدادی از این افراد نیز اصلا حکم بررسی را نگرفته اند یعنی صلاحیت علمی تایید شده بود اما صلاحیت عمومی گزینشی انجام نگرفته بود هرچند که تعدادی از این افراد نیز تاکنون تعیین و تکلیف شده اند.

فرهادی گفت: برخی از این بورسیه ها نیز جایابی نشده بودند به گونه ای که از دولت دهم نیز تلاش برای جایابی آنان در دانشگاه ها صورت می گرفت.

وی خاطرنشان کرد: عده ای زیادی از این بورسیه ها نیز مربی بودند که یا به صورت رسمی و یا پیمانی قرارداد داشتند که در مورد اول مشکلی وجود نداشت اما افراد پیمانی باید مصوبه هیات امنای دانشگاه ها را داشتند که در این مورد نیز حدود 150 نفر تصویب شده و بقیه هم در دستور کار هیات امنا است.

فرهادی تصریح کرد: برخی از این بورسیه ها نیز شغل دولتی رسمی داشتند که به عنوان دوشغله به شمار می رفتند که یا باید کارمند بودند و یا بورسیه می شدند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: عده ای هم از آیین نامه ایثارگران بهره گرفته بودند که با هماهنگی هایی که با بنیاد شهید شده دیگر مشکلی برای آنان نداریم.

فرهادی خاطرنشان کرد: آن افرادی که در خارج از کشور تحصیل می کنند ، هیچ محدودیتی نداریم و بعد از بازگشت باید جایابی شوند.

وی ادامه داد: برخی از این افراد نیز مشکلاتشان به سبب ضوابط ، شرایط و تصمیمات آن مقطع زمانی بوده است به گونه ای که هم اکنون یا سن بالایی دارند و یا معدل شان دارای مشکل است که این امر نیز با ارفاق هایی که شده برطرف شده است.

فرهادی توضیح داد: افراد بورسیه شده دولت گذشته به پنج دسته مختلف تقسیم شده است و تکلیف آنها مشخص شده است.

وی با بیان اینکه افراد ایثارگر، مربیان، کارمندان دولت و دو شغله ها دارای شرایط خاص بودند و برخی از آنها که خارج از آیین نامه های مرتبط بورسیه شده بودند (36 نفر) بورس آن ها لغو شده است.

** رتبه 18 جایگاه علمی ایران
فرهادی با اشاره به عملکرد وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری گفت: در رابطه با وضعیت علمی کشور گزارش های مناسب و مطلوبی داریم. به گونه ای که در پایگاه استنادی ISI طی 6 سال اخیر به رتبه 18 رسیده ایم.

فرهادی یادآور شد: همچنین بر اساس این آمار رتبه علمی ایران در منطقه دوم ، رتبه علمی ایران در جهان اسلام دوم ، رتبه علمی ایران در جنبش عدم تعهد دوم و رتبه علمی ایران در بین کشورهای عضو اوپک اول است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: درصد سهم ایران در تولید علم از 0.8 سال 2010 به 1.63 در سال 2015 میلادی رسیده است.

وی یادآور شد: همچنین بر اساس آمار پایگاه استنادی اسکوبوس وضعیت علمی کشورمان در 6 سال اخیر به گونه ای بوده که در منطقه رتبه علمی اول ، در جهان اسلام رتبه علمی اول ، در کشورهای عدم تعهد رتبه علمی دوم و در کشورهای عضو اوپک رتبه علمی اول را داشته ایم.

وی اظهار داشت: همچنین ایران رتبه 6 را در میزان تولید مقاله های کنفرانس بین المللی و مقام 22 را در رتبه استنادی کشورهای دنیا داشته است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: تعداد دانشگاه های ایران در یک درصد دانشگاه های برتر دنیا قرار دارد ،13 دانشگاه کشورمان در سال 2015 جزو یک درصد دانشگاه های برتر دنیا بوده اند.

وی با بیان این که در امر زیرساخت های پژوهشی باید اقدامات زیادی انجام دهیم، گفت: نیازمند بازسازی و تشکیل وسایل آزمایشگاهی و نوسازی وسایل علمی هستیم.

فرهادی خاطرنشان کرد: اولویت دولت یازدهم و وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری افزایش زیرساخت های پژوهشی است.

** رشد دو برابری نشریات دانشجویی
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه گفت: تعداد نشریات علمی در سال 89، 591 عدد بوده که این رقم طی امسال به 1109 عدد ارتقا یافته است.همچنین تعداد انجمن های علمی در سال 89، 233 مورد بوده که در سال 94 به 398 انجمن افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه تعداد موسسات پژوهشی دولتی نیز در سال 89، 364 مورد بوده که امسال به 495 موسسه افزایش یافته است، ادامه داد: تعداد موسسات پژوهشی غیردولتی نیز از 185 عدد طی سال 89 به 281 مورد در سال 94 رسیده است.

** فعال بودن 32 پژوهشگاه
وی ادامه داد: همچنین در امر تاسیس پژوهشگاه ها نیز در سال 89، 25 مورد داشتیم که این رقم طی امسال به 32 پژوهشگاه افزایش یافته است. هم اکنون مراکز رشد و علم فناوری 156 مورد است که این مراکز حلقه واسطه بین محققین هستند.

فرهادی گفت: تعداد واحدهای فناوری مستقر در پارک ها از 2169 عدد طی سال 89 به 4400 مورد در سال 94 رسیده است.

وی گفت: در مورد تعداد شرکت های دانش بنیان مستقل نیز باید اذعان داشت که در سال 91، 41 شرکت در پارک ها مستقر بوده اند اما امسال این رقم به 513 شرکت رسیده است.

** 930 شرکت دانش بنیان خارج از پارک ها

فرهادی اظهار داشت: شرکت های دانش بنیان خارج از پارک ها نیز از 105 عدد طی سال 91 به 930 مورد طی سال 94 رسیده است. دفاتر انتقال فناوری از جمله اقدامات جدیدی بود که در دانشگاه ها از سال 93 آغاز شد و تا کنون 4 دفتر شکل گرفته است. میزان اشتغال ایجاد شده در پارک ها و مراکز رشد در سال 93 به 25 هزار نفر رسیده است.

وی با بیان اینکه اختراعات ثبت شده در پارک ها و مراکز رشد طی سال های گذشته به سبب عدم آگاهی کم بوده است گفت: 321 اختراع در سال 90 داشتیم که این رقم در سال 93 به 387 مورد رسید.

فرهادی یادآور شد: میزان سرمایه برای ایجاد شغل در پارک ها و مراکز فناوری بین 30 تا 50 میلیون تومان است.

** پیش بینی 30 میلیون بودجه خرید تجهیزات آزمایشگاهی در سال 93

وزیر علوم در ادامه اظهار داشت: برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی درسال 92 ، 27 میلیارد تومان، در سال 93 نیز 30 میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شد.

وی با بیان اینکه باید به شاخص شدت تحقیق و توسعه افزوده شود ، گفت: این امر یکی از اولویت های وزارت علوم بوده و باید به سند چشم انداز مورد نظر رهبر معظم انقلاب دست یابیم هر چند که هم اکنون از این امر عقب هستیم.

** 4 میلیون و 600 هزاردانشجو و 70 هزار هیات علمی
وی افزود: از نظر وضعیت آموزشی و دانشجویی هم اکنون بیش از 4 میلیون و 600 هزار دانشجو وجود دارد و بیش از 70 هزار هیات علمی نیز در دانشگاه ها هستند.

وزیر علوم یادآور شد: هم اکنون 2 هزار و 640 دانشگاه و مراکز عالی در کشور فعال است که 32 درصد دانشجویان مربوط به دانشگاه آزاد و 68 درصد مابقی مربوط به مجموعه علوم و فناوری است .

فرهای در ادامه یادآور شد: 98 برنامه درسی در شورای برنامه ریزی آموزش عالی تصویب شده که 51 مورد آن برنامه بازنگری شده درسی و 47 مورد مابقی برنامه درسی جدید است.

وی یادآور شد: بازنگری آیین نامه شورای عالی، تدوین آیین نامه دانشجویان خارجی، تفویض اختیار به دانشجویان برای پذیرش دکترا از جمله دیگر اقدامات این وزارتخانه بوده است.

**4 هزار و 500 دانشجوی غیر ایرانی بورسیه
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: سال گذشته 4 هزار و 500 دانشجوی غیرایرانی به صورت بورسیه و غیربورسی در کشور بودند که امیدواریم امسال این میزان به دو برابر برسد.

وی در مورد فعالیت های مربوط به دفاتر مشاورین دانشجویی نیز اظهار داشت: 2 میلیون نفر دانشجو از این مراکز مشاوره گرفته اند. طراحی سامانه جامع خدمات دانشجویی برای پاسخگویی به آنان از جمله دیگر اقدامات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده است.

** پرداخت تسهیلات به 316 هزار دانشجو
وی در مورد اقدامات صندوق رفاه دانشجویان نیز گفت: این صندوق طی دو سال اخیر کارهای گسترده ای داشته که از جمله آنان تهیه دستورالعمل ویژه دانشجویان دکترا، پرداخت وام دکترا، پرداخت تسهیلات به 316 هزار دانشجوی متقاضی، دستور العمل خوابگاه ها، اعطای ودیعه مسکن متاهلین از جمله اقدامات این صندوق به شمار می رود.

** برگزاری 400 کرسی آزاد اندیشی
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اهم شاخص های حوزه فرهنگی این وزارتخانه گفت: 4336 نشریه دانشجویی ، 3110 کانون فرهنگی و هنری و 285 تشکل دانشجویی هم اکنون وجود دارد.

فرهادی در مورد کرسی های آزاداندیشی نیز گفت: طی سال تحصیلی 94-93 ، 400 کرسی آزاداندیشی برگزار شده و هم اکنون نیز آیین نامه ای برای برگزاری این کرسی ها به دانشگاه ها ابلاغ شده است.

وی افزود: تدوین منشور حقوق دانشگاهی، تشکیل اتاق های فکر نخبگان در 31 دانشگاه مراکز استانی از جمله دیگر اقدامات وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری بوده است.

**انتخاب روسای دانشگاه ها
فرهادی در مورد انتخاب روسای دانشگاه ها نیز گفت: انتخاب روسا در کمیته همچنان ساری و جاری است اما به سبب تعطیلی تابستانی شورای عالی انقلاب فرهنگی با کمی وقفه روبه رو شده که امیدوارم هفته آینده آن تعداد کمی هم که مانده تعیین و تکلیف شود.

مجتبی صدیقی معاون وزیر علوم و رییس سازمان امور دانشجویان نیز که در جلسه حاضر بود در خصوص بورسیه ها توضیح داد: اقدام فردی کاری انحرافی بود زیرا که روند انحرافی رسیدگی معمول به این پرونده را با مشکل مواجه کرد.

صدیقی تاکید کرد که در دوره کنونی، وزارت علوم هرگز چنین فهرستی به خارج از وزارتخانه و به رسانه ها درز نکرده است.

وی از بازجویی نهادهای امنیتی از فرد خاطی خبر داد و افزود: یکی از کارمندان پروژه ای وزارت علوم نیز که در این موضوع دخالت داشت از این وزارتخانه اخراج شده است.

به گفته رییس سازمان امور دانشجویان پیگیری این کار خارج از وزارت علوم انجام می شود.

صدیقی اظهار داشت: همه افراد بورسیه شده(در دولت های نهم و دهم) درحال ادامه تحصیل هستند بجز 36 نفر که تقلب واطلاعات اشتباه آن ها احراز شده و از ادامه تحصیل محروم شده اند.

صدیقی درباره بورسیه ها ادامه داد: از هفته گذشته به دانشگاه ها اعلام کردیم که هیچ فرد بورسیه شده ای مشکلی برای ادامه تحصیل ندارد و هزینه های آنها نیز توسط وزارت علوم در حال پرداخت شدن است.

وی توضیح داد با تشکیل کمیته تجدید نظر بورسیه ها قرار شد تخفیف هایی از نظر کسر معدل و کسر سن اعمال شود که این موضوع نیز جمعبندی شده و هیچ فردی از تحصیل محروم نشده است.

** پیگیری قراردادهای صوری در دستگاه قضا
خبرنگاری از وزیر علوم درباره اختلاس در صندوق رفاه دانشجویی سوال کرد که مجتبی صدیقی رییس سازمان امور دانشجویان پاسخ داد: این موضوع در دستگاه قضایی در حال پیگیری است.

صدیقی نیز توضیح دادکه به جای اختلاس باید از واژه های مناسب تری برای آن استفاده شود.

وی افزود این موضوع در حقیقت قراردادهایی بوده که به نتیجه نرسیده و صندوق رفاه در حال پیگیری برای گرفتن ضمانت نامه های بانکی از محل حساب بانکی است تا اصل مبالغ صندوق رفاه دانشجویان بازگردانده شود.

** 700 هزار صندلی خالی در دانشگاه ها/ افزایش 27 درصدی پذیرش دوره های کارشناسی ارشد
فرهادی خاطرنشان کرد که نه تنها در سال جاری تحصیلی دانشگاه ها ظرفیتی اضافه نشده بلکه در سال جاری 700 هزار صندلی خالی در دانشگاه های کشور وجود دارد.

وزیر علوم تاکید کرد که ظرفیت برای پذیرش دانشجو در دوره های دکتری در برخی از رشته باید بین 5 تا 7 نفر باشد.

مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزیر علوم نیز توضیح داد که در سال جاری پذیرش دوره های کارشناسی ارشد 27 درصد رشد داشته اما در مقطع دکتری هیچ ظرفیتی اضافه نشده است.

وی تصریح کرد که در آزمون سراسری سال جاری تعداد داوطلبان گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی تقریبا نصف ظرفیت پذیرش دانشگاه ها بوده است.

** تایید 1408 رشته محل دانشگاه آزاد
مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزیر علوم نیز در پاسخ به سوالی درباره رشته محل های فاقد مجوز در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: کمیته ای 5 نفره برای بررسی رشته های فاقد مجوز دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل شد که این کمیته در مدت زمان فعالیت خود از میان 2 هزار و 981 رشته محل تا پایان اردیبهشت ماه تعداد یک هزار و 408 رشته محل را تایید و از دانشگاه آزاد خواستیم تا برای رفع نقص سایر رشته ها اقدامات لازم را انجام دهد.

وی افزود که هیچ تفاوتی بین دانشگاه های دولتی، غیردولتی، دانشگاه آزاد و دانشگاه های ماموریت گرا برای تایید رشته محل های تدریسی وجود ندارد و انتظار این است که تمامی دانشگاه ها ضوابط و مقررات لازم در زمینه کسب مجوز را رعایت کنند.

** حد نصاب لازم برای فعالیت تحکیم وحدت
خبرنگاری در این نشست خبری درباره حد نصاب لازم برای فعالیت دفتر تحکیک وحدت سوال کرد که سید ضیاء هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم گفت: سوالاتی از قبل درباره فعالیت دفتر تحکیم وحدت وجود داشت و مهلتی تعیین کردیم تا این دفتر به حد نصاب لازم برای فعالیت برسد.

وی با بیان اینکه سال گذشته دفتر تحکیم وحدت به حد نصاب لازم برای فعالیت نزدیک شد، اظهار داشت: قرار شد تا با قاطعیت شرایط کافی را برای فعالیت کسب کنند و صورت شفاهی به آنها گفتیم باید به تلاش های خود ادامه دهند زیرا در غیر این صورت طبق قانون با آنها برخورد خواهد شد.

هیات مرکزی نظارت بر فعالیت تشکل های دانشجویی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تشکیل می شود و انتخابات تمامی تشکل های دانشجویی باید در فصل تابستان با کنترل های لازم برگزار شود.

** آمایش و ساماندهی موسسات آموزش عالی
فرهادی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره نظارت بر فعالیت موسسات آموزش عالی گفت: صحبت هایی را درباره آمایش و ساماندهی فعالیت موسسات آموزش عالی انجام داده ایم که ممکن است منجر به ادغام، تجمیع یا حتی انحلال برخی از موسسات شود؛ با این حال در برخی از واحدها باید رشته های جدید، رشته های میان رشته ای ایجاد و برای توسعه تحصیلات تکمیلی تلاش شود.

وی تصریح کرد که سیاست وزارت علوم بازبینی رشته های موجود و رفتن به سمت کارآموزی، کارورزی و تقویت رشته های فنی و حرفه ای و علمی-کاربردی است و از سرمایه گذاری بخش خصوصی نیز در این زمینه استقبال خواهد شد.

وزیر علوم گفت: تا سال 1384 تعداد موسسات آموزش عالی 112 موسسه بوده که این تعداد در سال 1392 به 350 موسسه افزایش پیدا کرده و برخی از این موسسات امکانات و اعضای هیات علمی را ندارند و نظارت بر روی آنها در حال حاضر بسیار جدی است.

وزیر علوم گفت: در حال حاضر هیچ اطلاعاتی مبنی بر اینکه چه میزان داوطلبان در هر رشته دانشگاهی باید جذب شود و بازار کار و نیاز کشور برای آن رشته چه تعداد باید باشد، نداریم.

فرهادی تصریح کرد که سند آمایش آموزش عالی کشور باید پس از تدوین به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شود و پس از تصویب این شورا، برای اجرا به دانشگاه ها ابلاغ شود.

خبرنگاری از وزیر علوم درباره استقلال دانشگاه ها سوال کرد که وی توضیح داد: دانشگاه ها هیات امنا دارند و آنها درباره توسعه و عملکرد دانشگاه ها تصمیم گیری می کنند؛ مقررات آموزش عالی شامل مقررات آموزشی، فرهنگی و انضباطی نیز در اختیار وزارت علوم است که البته یکسری از این اختیارات را به برخی از دانشگاه های باسابقه واگذار کرده ایم.

فرهادی خاطرنشان کرد که درباره انتخاب روسای دانشگاه ها نیز طبق آیین نامه شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیم گیری خواهد شد.

وزیر علوم هرگونه بخشنامه یا دستورالعمل درباره تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها را نیز تکذیب کرد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره همکاری های علمی با دنیا پس از توافق هسته ای گفت: موضوع تبادل استاد و دانشجو، کارهای مشترک تحقیقاتی با دانشگاه ها و موسسات پژوهشی مد نظر ماست و از ستاد اقتصادی خواسته ایم تا در تمامی قراردادها موضوع انتقال تکنولوژی و برگزاری دوره های آموزشی را مدنظر قرار دارند.

** بودجه 7 میلیارد دلاری عربستان برای پژوهش و آموزش عالی
وحید احمدی معاون پژوهشی وزیر علوم نیز درباره رسیدن سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی به 4 درصد گفت: امیدواریم که سهم ما از تولید ناخالص داخلی در بحث پژوهش تا پایان دولت به 2 درصد برسد تا پایان سال 1404 به 4 درصد برسد.

وی توضیح داد ارزیابی عملکرد ما در بحث رشد علمی را باید بعد از پایان دولت بررسی کنیم زیرا 4 سال طول می کشد تا ملزومات بررسی عملکرد ما آماده شود.

احمدی افزود: بودجه پژوهشی عربستان 7 میلیارد دلار است در حالی که کل بودجه آموزش عالی ما در سال کمتر از 2 میلیارد دلار است.

در این نشست خبری علاوه بر وزیر علوم، عبدالحسین فریدون مدیرکل حوزه ریاست، سیدضیا هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی، حسین سالار آملی قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل، مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی، حجت الاسلام رضوان طلب رییس مرکز جذب هیات علمی، وحید احمدی معاون پژوهشی، مجتبی صدیقی معاون وزیر علوم و رییس سازمان امور دانشجویان و داریوش سلیمی مدیرکل حراست وزارت علوم نیز حضور داشتند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اکثر آمریکایی‌ها به نتانیاهو اعتماد ندارند
دستگیری عامل تیرندازی در منطقه فرحزاد
عمره‌گزاران ایرانی احرام پوشیدند
بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم
قهرمان سابق جودوی آسیا درگذشت
طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد
اینجا دانشگاه است
حواشی جدید سریال «پایتخت»
ورود پلیس ضد شورش برای متفرق کردن دانشجویان در پاریس +فیلم
رئیسی: تحریم‌ ایران به نتیجه نخواهد رسید
مهلت انتخاب رشته دکتری امروز به پایان می‌رسد
داستانی از نجات یک کسب و کار با پنل پیامکی
بازی‌های بلاک‌چینی: گالا (Gala) پیشگام سرگرمی‌های آینده
بیش از ۳۰ مدل ایده عکاسی طبیعت (پسرانه و دخترانه)
گزارشی از زنده به گورشدن ۲۰ نفر در غزه + جزئیات
دستور مهم رئیسی برای دیوارکشی مرزهای ایران
تجمع دانشجویان حامی فلسطین در نزدیکی کاخ سفید+فیلم
تفاوت چاپ مش و چاپ استیکر در چیست؟
بعد از ژل لب چکار کنیم؟/ تا نخوانده اید تزریق ژل لب انجام ندهید!
ایران برای ایجاد یک پایگاه دائمی در دریای سرخ تلاش می‌کند
چرا مشارکت در دور دوم انتخابات مهم است؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top