تاریخ انتشار: پنجشنبه 1395/02/09 - 10:20
کد خبر: 198344

کامران صدرجمالی

هک 81 میلیون دلاری سیستم سوئیفت

هک 81 میلیون دلاری سیستم سوئیفت

اما مراجعه به کارنامه نه چندان سفید این شبکه در تامین "امنیت" و "اطمینان" در سالهای گذشته، تردیدهای جدی درباره کارایی این شبکه ایجاد میکند و این سوال را ایجاد میکند که آیا دسترسی (و به تبع آن وابستگی) به شبکه بانکی سوئیفت یک امتیاز برای ماست یا امتیازی علیه ما؟

خبرنامه دانشجویان ایران:: کامران صدرجمالی*// شبکه نقل و انتقال بانکی سوئیفت (SWIFT) بنابر معرفی شرکت آن، سیستمی است برای اتصال مراکز مالی و بانکی جهان به یکدیگر و تبادل اطلاعات درباره تراکنش های مالی در بستری امن ، استاندارد و قابل اطمینان. شاید همین ادعای "امنیت" و "قابل اطمینان" بودن سیستم سوئیفت باشد که آنرا به شبکه بانکی بین المللی غالب در دنیای بانکداری تبدیل کرده است و اساسا یکی از امتیازات اصلی (به زعم موافقان برجام) دریافت شده از غرب نیز دسترسی بانک های ایرانی به این سیستم بانکی است.  

اما مراجعه به کارنامه نه چندان سفید این شبکه در تامین "امنیت" و "اطمینان" در سالهای گذشته، تردیدهای جدی درباره کارایی این شبکه ایجاد میکند و این سوال را ایجاد میکند که آیا دسترسی (و به تبع آن وابستگی) به شبکه بانکی سوئیفت یک امتیاز برای ماست یا امتیازی علیه ما؟

هرچند مقر شرکت تامین کننده سرویس سوئیفت در کشوری به ظاهر بیطرف چون بلژیک قرار گرفته است، اما پذیرفتن فشارهای دولت آمریکا در مواردی چون تحریم ایران و برخی دیگر از کشورها به صرف مخالفت سیاسی با ایالات متحده و در اختیار داشتن ابزارهای لازم برای نظارت و حتی ورود و دست اندازی به تراکنش های مالی محرمانه بانک های جهان در سیستم سوئیفت توسط آژانس امنیت ملی (NSA) و دیگر نهادهای قدرت در آمریکا نشان میدهد سیستم سوئیفت ناتوان از فراهم آوردن اطمینانی است که برای مشتریان خود تبلیغ میکند و نه حتی ایران بلکه بانک های کشورهای اروپایی نیز از دست اندازی گاه و بیگاه آمریکا به اطلاعات و تراکنش های مالی خود مصون نیستند.

حال خبر هک و دزدی 81 میلیون دلار از سیستم سوئیفت بانکی در کشور بنگلادش و اعتراف شرکت سوئیفت به نفوذ در سیستم بانکی اش توسط سارقان سایبری برای اولین بار در تاریخ حیات این سیستم، زنگ خطر در حوزه "امنیت" این شبکه بانکی بین المللی را نیز به صدا در آورده است.

هرچند شرکت سوئیفت از زمان انتشار این خبر اقدام به گسترش اقدامات امنیتی و مشاوره به مشتریان خود برای بروزرسانی نرم افزار سیستم سوئیفت نموده است اما یک کارشناس امنیت سایبری از شرکت Fidelis در مصاحبه با شبکه RT این حمله را آغاز هجوم هکرها به سیستم های بانکی بین المللی خصوصا سوئیفت می داند چراکه هکرها با نفوذ به این سیستم ها می توانند مبالغ به مراتب هنگفت تری را نسبت به هک سیستم بانکی یک یا چند بانک به سرقت ببرند.  

حال با تفاسیر فوق باید پرسید دسترسی به این سیستم بانکی که نه از لحاظ "امنیت" و نه از لحاظ "قابل اطمینان" بودن و حفظ اطلاعات محرمانه بانک های مشتری، کارنامه خوبی بجای نگذاشته است، چقدر با سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی که صراحتا ساز و کار تهاتر را بعنوان راهی برای تسهیل مبادلات اعلام نموده است مطابقت داشته و استفاده از این سیستم ناامن چه دستاوردی جز افشای مبادلات بانک های داخلی به دولتمردان آمریکا و در صورت نیاز، دست درازی و غارت توسط دولت آمریکا به بهانه های واهی خواهد داشت؟

* مسئول سابق سیاسى بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتى شیراز

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top