تاریخ انتشار: سه شنبه 1395/02/14 - 14:39
کد خبر: 198773

در نامه‌ای خطاب به رهبر معظم انقلاب مطرح شد؛

اعلام آمادگی دانشجویان برای ورود به عرصه حل مشکلات صنعت خودرو

جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، علم و صنعت، تهران، خواجه نصیر در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب اسلامی آمادگی خود را مبنی بر ورود به عرصه حل مشکلات صنعت خودرو اعلام کردند.

خبرنامه دانشجویان ایران:  جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، علم و صنعت، تهران، خواجه نصیر در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب اسلامی آمادگی خود را مبنی بر ورود به عرصه حل مشکلات صنعت خودرو اعلام کردند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در بخشی از این نامه آمده است: تا زمانی سیاست‌های دولت، خودروسازان را به‌جای صادرات، توسعه فناوری با تکیه بر توانایی مهندسان جوان داخلی و طراحی داخلی خودرو به مونتاژ برندهای خارجی و عدم رقابت‌پذیری ترغیب می‌کند، امیدی برای توسعه واقعی صنعت خودرو بر پایه اقتصاد مقاومتی نیست. مهندسان جوان این کشور بار دیگر ضمن لبیک به ندای حضرتعالی آمادگی خود را مبنی بر ورود به عرصه حل مشکلات صنعت خودرو اعلام می‌دارند.

متن کامل این نامه به این شرح است:

رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای(مدظله‌العالی)

با سلام و تحیات؛
با توجه به بیانات حضرتعالی در جمع کارگران مبنی بر لزوم حل مشکلات فناورانه صنعت خودرو از طریق ورود جوانان به این عرصه، ما دانشجویان ضمن لبیک به ندای رهبر فرزانه انقلاب، آمادگی خود را برای ورود به این عرصه اعلام می‌داریم.

مهندسان جوان کشور و حتی مهندسان شاغل در صنعت خودرو همواره آمادگی رفع مسائل صنعت خودرو را داشته‌اند، اما برخی مشکلات ساختاری و جهت گیری‌های مدیریتی که در موارد ذیل به بخشی از آن‌ها اشاره می‌شود مانع بکارگیری ظرفیت‌های داخلی شده است.

صنعت خودرو و به شکل خاص خودروسازان نه تنها هزینه‌ای برای تحقیق و توسعه و طراحی محصول انجام نمی‌دهند، بلکه در مواردی از پذیرش و پیاده‌سازی طرح‌های فناورانه‌ای که بخش‌های مختلف علمی کشور در جهت توسعه فناوری در صنعت خودرو انجام داده خودداری می‌کنند. دلیل این بی رغبتی این است که خودروسازان برای فروش خودرو و کسب سود، الزامی برای توسعه فناوری، طراحی محصولات جدید و ارتقای کیفیت نمی‌بینند. در واقع به دلیل ساختار بازار خودرو، صتعت خودرو مشتری فناوری نیست.

در برنامه اعلامی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای افق 1404 و همچنین مصاحبه های مدیران خودروسازی، برنامه خودروسازی تا سال 1404، تولید 50 درصد برند داخلی و همچنین 50 درصد برند خارجی است. این مسئله از آنجا اهمیت دارد که برای کسب توان طراحی خودرو و قطعات نیازمند بکارگیری تمام ظرفیت بازار داخلی برای خودروهای با برند بومی هستیم و سیاست دوگانه توسعه مونتاژکاری و طراحی پلتفرم داخلی به علت محدودیت بازار شکست خورده است. با این تقسیم بازار علاوه بر واگذاری نیمی از بازار به شرکت‌های خارجی، نیمی از بازار طراحی و فناوری از جوانان کشور سلب می‌شود.

علاوه بر این در سند اهم راهکارهای اجرای سیاست‌های پیش بینی شده در سند اهداف و سیاست های صنعت خودرو افق 1404 برای تامین قطعات با فناوری بالا تامین کننده خارجی و برای قطعات ساده تأمین‌کننده داخلی درنظر گرفته شده است. بنابراین برنامه‌ریزان در وزارت صنعت معدن و تجارت مجالی را برای حل مسائل فناوری صنعت خودرو در داخل کشور نگذاشته‌اند.

سال‌هاست که وزارت صنعت و خودروسازان طرح عملیاتی برای تولید پلت فرم جدید ندارند و برنامه‌های خود را به تعویق می‌اندازند. در حال حاضر حدود بیست سال از رونمایی آخرین پلت فرم ایران خودرو (سمند) می‌گذرد و هیچ پلتفرم جدیدی طراحی نشده است. گروه خودروسازی سایپا نیز برنامه رونمایی از پلتفرم خود را دائما به تعویق می‌اندازد.

سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت موجب شده خودروسازان مونتاژ خودروهای خارجی را بسیار بی دردسرتر و پرسودتر از توسعه محصول داخلی و تولید خودرو با نمانام داخلی بدانند. چندی پیش ایران خودرو با شرکت پژو قرارداد بسته و شرکت سایپا نیز در حال مذاکره برای فروش یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های خود در کاشان به سیتروئن (شریک شرکت پژو) فرانسه است. تا کنون در تمامی قراردادهای مونتاژ که از ابتدای تاسیس خودروسازی در کشور به امضا رسیده است تنها قطعات با پیچیدگی فناوری پایین در زمان تولید آن محصول توسط خود شرکت، در داخل امکان داخلی سازی پیدا کرده است.

در قرار داد قبلی که با شرکت رنو برای تولید خودروهای تندر 90 امضا شد؛ اکثر مدیران اذعان می نمودند که یکی از بهترین قراردادهای مشارکت است و این قرارداد به منظور انتقال دانش فنی بسیار سودمند ارزیابی می شد، با این حال هم اکنون که حدود یک دهه از آن قرارداد می گذرد نه تنها دانشی انتقال پیدا نکرده بلکه تمامی قطعات مهم و با فناوری بالای این خودرو هنوز هم توسط این شرکت فرانسوی وارد شده و مونتاژ می‌شود.

تا زمانی که سیاست‌های دولت، خودروسازان را به‌جای صادرات، توسعه فناوری با تکیه بر توانایی مهندسان جوان داخلی و طراحی داخلی خودرو به مونتاژ برندهای خارجی و عدم رقابت‌پذیری ترغیب می‌کند، امیدی برای توسعه واقعی صنعت خودرو بر پایه اقتصاد مقاومتی نیست.

مهندسان جوان این کشور بار دیگر ضمن لبیک به ندای حضرتعالی آمادگی خود را مبنی بر ورود به عرصه حل مشکلات صنعت خودرو اعلام می‌دارند.

جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، علم و صنعت، تهران و خواجه نصیر

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top