با این توضیح امروزه وقتی کلمه گفتمان انقلاب اسلامی به کار می رود بیشتر منظور به معنای مجموعه ایده ها و طرز فکر و شعارهای انقلاب است، به این معنا ما از کلمه گفتمان استفاده می کنیم نه به آن معنا که در حوزه علوم انسانی غربی به طور ویژه مطرح است.
خبرنامه دانشجویان ایران: حسن رحیم پور ازغدی در آغاز بحث و در مقدمه به بیان معانی خود واژه گفتمان پرداخته است.
به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ بخشی از قسمتهای مهم سخنان رحیمپور را در ادامه میخوانید و برای دریافت صوت کامل این جلسه، میتوانید به انتهای مطلب مراجعه کنید.
کلمه گفتمان که خودش حالت غلط اندازی هم پیدا کرده که بعضی ها به عنوان ترجمه کلماتی که از درون معرفت شناسی نسبیگرای متاخر غرب آمده معنا میکنند اصلا مورد تایید ما نیست.
بنابراین وقتی ما گفنمان انقلاب اسلامی را مطرح میکنیم اشاره به این معنا از گفتمان نداریم چون این معنا از کلمه گفتمان مربوط به معرفت شناسی اسلامی نیست.
در حوزه معرفت شناسی اسلامی ما هم رقابت نظری داریم، هم اجتهاد و اختلاف نظر داریم، و هم رقابت سالم عملی و مدارا در اجتماع، اما نسبی گرایی و شکاکیت مبنای گفتمان و گفتمان سازی نیست.
با این توضیح امروزه وقتی کلمه گفتمان انقلاب اسلامی به کار میرود بیشتر منظور به معنای مجموعه ایدهها و طرز فکر و شعارهای انقلاب است، به این معنا ما از کلمه گفتمان استفاده میکنیم نه به آن معنا که در حوزه علوم انسانی غربی به طور ویژه مطرح است.
چند خصلت که باعث موفقیت یک گفتمان در جامعه میشود
یکی از این خصلت ها مفهوم بودن است یعنی مردم یک جامعه به طور عام و نخبگان آن جامعه به طور خاص معنای حرفها وشعارهای ما را درک کنند.امروزه خیلی بیانیههای سیاسی و یا اعتقادی عنوان میشوند که از نظر کلیت جامعه این بیانیهها اصلا مفهوم نیست.
خصلت دوم کارامدی یک گفتمان است به این معنا که آیا این گفتمان به مشکلات عملی و نظری آن جامعه توجه کافی دارد و برای انها راه حل ارائه میکند یا در مرود کلیات و مبهمات بحث میکند؟
سوم توجه به اولویت های اصلی در جامعه است.
چهارم قدرت برانگیزانندگی ست یعنی ارتباطی با عقل عملی و اراده آن جامعه ندارد.
پنجم شالوده شکنی ست یعنی یک گفتمان باید بتواند اصول گفتمان قبلی را زیر سوال برده و آن را شالوده شکنی کند، والبته توان شالوده سازی نیز داشته باشد.
ششم وجود پیش فرض های هماهنگ و منسجم است که معطوف باشند به اهداف تعیین شده از قبل.
کشور ما از اول انقلاب و در دوره دولت موقت مهندس بازرگان و جریان بنی صدر و دهه شصت و دوران سازندگی، دولت اصلاحات و دولت اعتدال و حالا هم دولت امید با یک قانون اساسی و زیر یک پرچم تا به حال چند گفتمان را تجربه کرده است یعنی در ذیل سخت افزار جمهوری اسلامی با چند نرم افزار گفتمان جمهوری اسلامی مواجه شدیم.
رابطه امام و جوانان
مهندس بازرگان بعد از استعفا عنوان کرد من هنوز متوجه رابطه فکری و عاطفی امام و جوانان نشدم چون این دو طرف هر کدام چه از لحاظ سن و چه از لحاظ جامعه شناسی روابط، به خاطر شرایط دوران باید خیلی از هم دور باشند و واسطه این دو نسل ما باید میبودیم ولی امام با حذف واسطه ها با کف جامعه ارتباط برقرار کرد و مدیریت خود را پیش برد.
امام و رهبری هر وقت دیدند که سیستم و حلقههای بدنه حکومت به اقتضاعات شعارهای انقلاب درست عمل نمیکنند و یا نمیفهمند بعد از تذکر، مستقیم با ملت حرف زدند.
در ادامه فایل صوتی این سخنرانی به مدت 70 دقیقه در اختیار شما قرار میگیرد.
دانلـــــود