تاریخ انتشار: شنبه 1395/03/08 - 11:03
کد خبر: 200774

برای دانش آموزان سوم دبیرستانی و کنکوری‌های آینده؛

با سوال سخت در امتحان نهایی چه کنیم +فیلم

با سوال سخت در امتحان نهایی چه کنیم +فیلم

آغاز امتحانات نهایی دبیرستان‌های سراسر کشور و نزدیک شدن به زمان برگزاری کنکور سراسری بهانه‌ای شد تا به بررسی برخی اعتراضات مبنی بر سخت شدن سوالات امتحانات نهایی در سالهای اخیر، علی الخصوص امسال بپردازیم.

خبرنامه دانشجویان ایران: امتحانات نهایی سال سوم دبیرستان همیشه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده است.

به گزارش خبرنگار صنفی – آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ اهمیت بسیار بالای نتیجه امتحانات نهایی سوم دبیرستان و معدل آن، منوط به سالهای تاثیرش در نتیجه کنکور سراسری کارشناسی نیست.

از آنجایی که معدل مدرک تحصیلی برای ارزیابی آن به عنوان مهمترین شاخصه در نظر گرفته می‌شود، معدل امتحانات نهایی، نیز همین نقش را برای دیپلم از قدیم‌الایام ایفا می‌کرد و بر همین اساس نیز می‌شود گفت که امتحانات نهایی سال سوم متوسطه، سالهای سال است که جزو مهمترین‌ نقاط طول دوران تحصیل هر فرد به حساب می‌آید.

آغاز امتحانات نهایی دبیرستان‌های سراسر کشور و نزدیک شدن به زمان برگزاری کنکور سراسری بهانه‌ای شد تا به بررسی برخی اعتراضات مبنی بر سخت شدن سوالات امتحانات نهایی در سالهای اخیر، علی الخصوص امسال بپردازیم.

شایعه طرح سوالات سخت در امتحانات نهایی سالهاست که محل اعتراض بسیاری از دانش آموزان و خانواده‌های آنان است؛ بهانه‌های مختلفی نیز برای این مدعا مطرح شده است.

برخی معتقند که سختی سوالات برای پوشش لو رفتن احتمالی سوالات است، حال آنکه تدابیر امنیتی مطلوب در طرح، گزینش و توزیع سوالات در حوزه‌های امتحانی، جای هیچگونه شک و شبهه‌ای را باقی نمی‌گذارد.

عده‌ای دیگر اما دلایل سختی سوالات را افزایش تاثیر آن در کنکور سراسری می‌دانند و معتقدند که طرح سوالات سخت، می‌تواند مسیر حذف کنکور را هموارتر کند و در آینده به راحتی می‌شود امتحانات نهایی و دیگر پایه‌های متوسطه را جایگزین نتیجه کنکور سراسری کرد.

مدتی است کلیپی در اعتراض به سخت بودن سوالات امتحانات نهایی در فضای مجازی منتشر شده است که به نوعی نشان دهنده اعتراض قشر دانش آموز را به سختی این سوالات نشان می‌دهد.

هر چند این اعتراضات در روزهای گذشته به واسطه انتشار زیاد در فضای مجازی شدت گرفته است اما باید دید که سخت یا آسان شدن سوالات امتحانی آیا به ضرر دانش آموزانی است که دانشجویان آینده این کشورند یا به نفع؟

از طرفی نمی‌شود کتمان کرد که اگر سوالات امتحانی سخت می‌شود، تاثیر آن برای همه است، ممکن است یکسان نباشد اما اگر از نگاه رتبه‌بندی نگاه کنیم، تفاوت چندانی را نخواهیم دید. به عبارت دیگر، فرضیه سخت‌تر شدن سوالات امتحانی سوم دبیرستان یا همان امتحانت نهایی، نتیجه کیفی را تغییر می‌دهد، نه کیفی!

دانش آموزانی که سه سال مدوام مطالعه مناسب را سرلوحه کار خود قرار داده‌اند، از سد امتحانات نهایی عبور کرده و بعد از گذراندن پایه پیش‌دانشگاهی، آماده شرکت در بزرگترین ماراتن علمی کشور می‌شوند.

با این حساب دیگر خبری از مهارت‌های عجیب و غریب تست زنی نیست؛ علومی که باعث کسب بازار رونق به جیب عده‌ای به اسم کارشناس کنکور با روش‌های تست زنی عاری از هرگونه محتوای علمی، اگر هم داوطلب را به دانشگاه دلخواه می‌فرستاد، اما بقای وی را در آن سطح علمی تضمین نمی‌کرد.

با این شرایط اما امروز دیگر همه می‌دانند که صرفا قبولی در یک دانشگاه خوب ملاک موفقیت نیست؛ دانشجویانی که نتوانند خود را با سطح علمی دانشگاه مورد نظر تطبیق دهند، در همان سالهای اول از کورس رقابت خارج می‌شوند؛ پس باید از همان سالهای اولیه متوسطه، بنیه علمی خود را قوی کنند.

با این حساب دیگر جایی برای اعتراض به فرضیه سخت تر شدن سوالات امتحانات نهایی باقی نمی‌ماند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top