به گزارش خبرنگار صنفی – آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ یکی از آسیبهایی که اموزش عالی کشور با آن مواجه است، افزایش کمیت در تولیدات علمی بدون نظر گرفتن کیفیت است؛ پایاننامههایی که روز به روز به تعدادشان اضافه میشود اما دریغ از یک طرح کیفی برای به استفاده در سیستم اجرایی.
پیشتر بررسی شد که دلیل ثبت کمی ۶۶ هزار و ۶۲۶ پایاننامه در سال ۹۴ در پایگاه ثبت اطلاعات پایاننامهها و رسالههای تحصیلات تکمیلی کشور در وبسایت پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) در حالی که از این میزان بیش از ۴۷ هزار پایاننامه توسط دانشگاهها تایید شده است، چیست؟ (اینجــــا)
این در حالی است که به نظر میرسد حمایتهای لازم از سوی نهادهای مربوطه آموزش عالی برای به وجود آمدن طرحهای و پایاننامههای معتبر و قوی صورت نمیگیرد؛ دانشجویی که به دنبال ارائه پایان نامه و گرفتن نمره قبولی است تا بتواند شغلی بدست آورده و تشکلی زندگی دهد، قطعا کیفیت کامل را در اجرای طرحهای خود پیاده نمیکند.
کیفیت نیازمند هزینه است؛ کیفیتی که بتواند به تولید و رشد علمی کمک کرده و رابطه بین صنعت و دانشگاه را تقویت کند اما به نظر میرسد که این اولیت از دستور کار مسئولین وزارت علوم خارج شده است.
علی ای حال، اقدام جالبی که پژوهشکده بیمه انجام داده است، میتواند نظر دانشجویان رشته بیمه را جلب کند. دانشجویانی که به دنبال ارائه طرحهای قوی با کیفیت برتر هستند اما آینده روشنی برای حمایت از طرح خود نمیبینند.
بر همین اساس، شرایط مندرج در آئین نامه اجرایی حمایت از پایان نامههای کارشناسی ارشد و دکتری که توسط پژوهشکده بیمه صورت میگیرد را در ادامه به تفکیک میخوانید:
نحوه انتخاب موضوع و فرایند بررسی و تصویب موضوعات پیشنهادی
موضوع پایان نامه به یکی از دو روش زیر انتخاب میشود:
1- انتخاب موضوع با مشورت گروه پژوهشی ذیربط از میان اولویتهای پژوهشی پژوهشکده
2- پیشنهاد موضوع پایان نامه توسط دانشجو و تأیید در گروه پژوهشی ذیربط
پس از انتخاب موضوع پایاننامه، دانشجو باید مدارک زیر را جهت بررسی طرحنامه پایاننامه به اداره آموزش و پژوهش ارائه نماید:
الف) فایل الکترونیکی (word) طرحنامه مصوب دانشکده/دانشگاه
ب) فایل الکترونیکی (word) طرحنامه در قالب فرم پیشنهادی پژوهشکده
ج) اسکن معرفینامه رسمی از دانشکده/دانشگاه مبنی بر تصویب موضوع پایان نامه دانشجو (عنوان پایان نامه و مشخصات دانشجو و اساتید راهنما و مشاور و تاریخ تصویب ذکر گردد).
د) اسکن کارت دانشجویی
ه) اسکن کارت ملی
* مراحل ثبت طرحنامه در دبیرخانه پژوهشکده بیمه
- ثبت اطلاعات طرحنامه در اداره آموزش و پژوهش و ارسال طرحنامه و فرمهای ارزیابی به گروه پژوهشی ذیربط حداکثر ظرف مدت دو روز کاری
- بررسی طرحنامه توسط گروه پژوهشی و در صورت لزوم اعلام اصلاحات مورد نیاز به دانشجو حداکثر ظرف مدت 10 روز کاری و دریافت طرحنامه اصلاح شده (این مرحله تا پذیرش نهایی طرحنامه توسط گروه قابل تکرار است)
- اعلام تصویب اولیه و ( در صورت نیاز) پیشنهاد مشاوران بیمه ای به اداره آموزش و پژوهش توسط مدیر گروه پژوهشی ذیربط.
- تهیه معرفی نامه جهت انعقاد قرارداد توسط اداره آموزش و پژوهش
- تصویب طرحنامه پایان نامه توسط معاون پژوهشی و امضاء معرفی نامه جهت انعقاد قرارداد
- اداره آموزش و پژوهش نتیجه نهایی را ظرف مدت 5 روز کاری بعد از تصویب به دانشجو اعلام میکند.
* تعهدات پژوهشکده بیمه
- ارائه مشاوره علمی مورد نیاز دانشجو در حین نگارش پایان نامه، بنا به در خواست دانشجو
- ارائه تسهیلات لازم جهت استفاده از منابع علمی موجود در کتابخانه پژوهشکده
- انجام همکاری های لازم جهت معرفی دانشجو به مراکز علمی شرکتهای بیمه و... جهت تسهیل در جمع آوری اطلاعات مورد نیاز در تدوین پایان نامه
- در صورتیکه هیچ کدام از اساتید راهنما و مشاور پایان نامه دارای تخصص بیمه ای نباشند، پژوهشکده اقدام به معرفی مشاور بیمهای مینماید تا در مراحل مختلف انجام پایان نامه به دانشجو مشاوره دهد. مشاور بیمه ای توسط مدیر گروه پژوهشی ذیربط پیشنهاد و توسط معاون پژوهشی تایید میگردد. مشاورین پیشنهادی باید حداقل یکی از شرایط زیر را دارا باشند:
1- عضو هیئت علمی یکی از دانشگاهها یا مراکز آموزش عالی با سابقه تحقیق یا نگارش و یا تدریس در زمینه بیمه
2- کارشناسان ارشد صنعت بیمه با حداقل سه سال سابقه که در یکی از مراکز آموزش عالی معتبر به تدریس دروس بیمه ای اشتغال دارند.
3- کارشناسان ارشد صنعت بیمه با حداقل ده سال سابقه تألیف، تحقیق و ترجمه علمی در زمینه های بیمه ای.
- انعقاد قرارداد و حمایت مالی از پایان نامه مطابق شرایط مندرج در ماده 4
* تعهدات دانشجو
- ارائه یک نسخه از پایاننامه صحافیشده به همراه لوح فشرده پایاننامه شامل فایل word و PDF به گروه پژوهشی مربوطه
توضیح: درصورتیکه در رشته های خاص دانشگاهی پایان نامه با نرم افزار دیگری تایپ شده باشد، ارائه متن با نرم افزار مذکور و نسخه PDF با تأیید معاون پژوهشی امکان پذیر است.
- نگارش عبارت «این پایان نامه با همکاری و حمایت پژوهشکده بیمه انجام پذیرفته است» بر روی صفحات آغازین پایان نامه (در یک صفحه مجزا) الزامی است.
توضیح: اجرای این بند در مورد پایان نامه های خاتمه یافته ضرورت ندارد.
- برگزاری جلسه ارائه و دفاع از نتایج پایاننامه در گروه پژوهشی مربوطه و ارسال صورت جلسه آن به اداره آموزش و پژوهش (در صورت درخواست گروه پژوهشی ذیربط و تأیید معاونت پژوهشی)
- ارائه مقاله ای علمی- پژوهشی یا علمی- ترویجی جهت چاپ در نشریات پژوهشکده یا نشریات دیگر دارای اعتبار علمی با ذکر نام پژوهشکده بیمه
توضیح: ارائه تأییدیه پذیرش مقاله در نشریات علمی- ترویجی یا علمی- پژوهشی پژوهشکده جهت پرداخت کمک هزینه مربوط به مقالات قابل قبول خواهد بود.
* میزان حمایت و نحوه پرداختهای مالی
کلیه پرداختهای مالی قابل پرداخت را در جدول زیر میبینید:
جدول (1). میزان حمایت از پایاننامه ها (ارقام به ریال) |
||||
نحوه پرداخت |
جمع |
سهم استاد راهنما یا مشاور بیمهای(درصورت وجود) |
سهم دانشجو |
مقطع |
60 درصد بعد از دفاع از پایان نامه و اخذ تاییدیه از دانشگاه متبوع و 40 درصد پس از ارائه تاییدیه چاپ مقاله در نشریات پژوهشکده یا نشریات دیگر دارای اعتبار علمی با ذکر نام پژوهشکده |
15.000.000 |
2.500.000 |
12.500.000 |
کارشناسیارشد |
30.000.000 |
5.000.000 |
25.000.000 |
دکتری |
|
10.000.000 |
--- |
10.000.000 |
کارشناسیارشد |
|
20.000.000 |
--- |
20.000.000 |
دکتری |
جدول (2). حق الزحمه چاپ مقاله (ارقام به ریال) |
|
سهم دانشجو برای هر مقاله |
نوع مقاله |
3.000.000 |
علمی ترویجی در نشریات پژوهشکده |
5.000.000 |
علمی پژوهشی در نشریات پژوهشکده |
* مدارک در خواستی جهت بررسی پروپزال پایان نامه
1- فایل الکترونیکی (word) طرحنامه مصوب دانشکده/دانشگاه
2- فایل الکترونیکی (word) طرحنامه در قالب فرم پیشنهادی پژوهشکده
3- اسکن معرفینامه رسمی از دانشکده/دانشگاه مبنی بر تصویب موضوع پایان نامه دانشجو (عنوان پایان نامه و مشخصات دانشجو و اساتید راهنما و مشاور ذکر گردد).
4- اسکن کارت دانشجویی
5- اسکن کارت ملی
6- اسکن نامه درخواست بررسی پروپزال پایان نامه در پژوهشکده بیمه، خطاب به رئیس اداره آموزش و پژوهش(دریافت فایل نمونه درخواست)
لازم به ذکر است جهت ارسال مدارک فوق از طریق آدرس ایمیل proposal@irc.ac.ir اقدام نمایید.