با توجه به اینکه هم اکنون شعار اعتدال در جامعه مطرح شده و از آن تفسیرهای متفاوتی می شود. اکنون سوالاتی به ذهن متبادر می گردد. از جمله اینکه آیا اعتدال همان حرکت بین حق و باطل است؟ چگونه می توان بین کسانی که در زمره فداییان نظام اسلامی هستند و کسانی که در زمره براندازان نظام قرار می گیرند، نقطه اعتدال را قرار داد؟ آیا اعتدال می تواند همان تساهل و تسامح غربی باشد؟ وقتی امام روح الله (ره) با صراحت و خارج از عرف حاکم بر روابط بین المل در یک نطق انقلابی می فرمایند: "ما در صدد خشکانیدن ریشه های فساد صهیونیسم، سرمایه داری و کمونیسم هستیم" یا در قضیه سلمان رشدی که می فرمایند: "من بیم آن دارم که تحلیل گران امروز 10 سال دیگر بر کرسی قضاوت بنشینند و بگویند صدور حکم اعدام خلاف عرف دیپلماسی بوده است"، نسبت این گونه حرکات انقلابی با اعتدال چگونه است؟ و در یک کلام از شما درخواست داریم که معنای اعتدال و نسبت آن با انقلابی گری را تشریح نمایید.
دولت یازدهم در شرایطی عهده دار مدیریت اجرایی کشور می شود که ضروری است با نگاهی دقیق و منصفانه، دولت های نهم و دهم را بازبینی و بر نقاط قوت آن تاکید کند. و لیکن متأسفانه شاهد بودیم این نقاط قوت در مبارزات انتخاباتی و مناظره ها مورد تشکیک قرار گرفت و حتی گاها از آنها به عنوان نقاط ضعف یاد می شد.
1-هم اصل انتخابات و هم حماسه سیاسی شکل گرفته، مسرور کننده بود و هم از این جهت خوشحالیم که منتخبی که مردم انتخاب کردند کسی است که از همین چارچوبهای نظام تایید صلاحیت شده و در همین سازوکار، رشد سیاسی داشته است
مطالبی که این روزها به خصوص در فضای انتخاباتی کشور درباره دانشگاه گفته شد ناشی از یک نگاه غیرواقع بینانه است. عدهای با اهداف انتخاباتی مدعی خمودگی این روزهای دانشگاه هستند! خندهدار اینکه کسانی این حرفها را میزنند که آن آقای وزیر معلوم الحالشان، خود خواهان پیگیری امنیتی، قضایی، انتظامی با دانشجویان منتقد بود! لابد اگر دانشگاه جولانگاه احزاب سیاسی همسو با خودشان گردد و محل توهین به دین باشد، نشاط سیاسی مدنظر سیاسی کاران رخ می دهد! نخیر باید گفت دانشگاههای ما در مسیر رشد هستند چه به لحاظ عملی و چه به لحاظ بلوغ سیاسی البته در این مسیر گاها کج سلیقگی و بیتدبیری برخی مدیران نیز باعث تلخ کامی دانشجویان شده است. اکنون بر گرده دولت آینده است که با انتخاب وزیر علومی متعهد و با وجهه علمی غالب و نه با نگاه سیاسی کاذب؛ دانشگاه را در مسیر اصلی خود که همان تربیت انسانهای متعهد و متخصص است، هدایت کند.
1-سبک زندگی رابطه تنگانگی با نگاه دولت مردان به مقوله پیشرفت دارد و در این بین نمی توان با مبانی توسعه غربی قدمی در جهت الگوی سبک زندگی ایرانی اسلامی برداشت.
1-یکی از راههای نقش آفرینی مردم در اقتصاد، تعاونی ها هستند. حضرتعالی در ابلاغیه سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، یکی از اهداف این سیاست ها را گسترش مالکیت در سطح عموم مردم بهمنظور تأمین عدالت اجتماعى بر شمرده اید.
دستگاه های فرهنگی نظام چه می کنند؟
یکی از انتقاداتی که همواره بر دستگاه های فرهنگی نظام- چه دستگاه های زیر نظر دولت و چه دستگاه های زیر نظر رهبری- وجود داشته، رویکرد تصدی محور و قبضه کردن عرصه های گوناگون توسط این نهادها بوده است. در نتیجه بسیاری از فعالیت های فرهنگی به کارهای ویترینی، بیلان کاری و سطحی تقلیل یافته است.
ابوالفضل چمندی، دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان
تشکر از دولت نهم و دهم و توصیه به دولت یازدهم؛
زحمات دولت نهم و دهم بر هیچ فردی پوشیده نیست تحولات عظیمی در سبک مدیریت و نگاه به مردم و مستضعفان و علم کردن شعارهای انقلاب توسط این دولت شاهد بودیم که از همین ترببون از آقای رئیس جمهور و کابینه پرکارش به نمایندگی از دانشگاهیان تشکر می کنیم البته نقدهای بسیارجدی وارد هست که از آن می گذریم.
در این زمینه برخی قصد دارند این خدمات را نادیده بگیرند و با زیر سوال بردن آمارهای رسمی، شرایط کشور را بحران زده و مایوس کننده نشان دهند و از همین طریق به مقاصد سیاسی خود که عموما در خارج از کشور تامین می شود نائل گردند و فشار بر رئیس جمهور منتخب را تشدید کنند.
متاسفانه دروغ گو خواندن دولت در زمینه ارائه آمارها آسیب جدی به اعتماد افکار عمومی به کارگزاران نظام وارد می آورد و صدالبته این آتش گریبان دولت یازدهم را نیز خواهد گرفت این درحالیست که لازمه موفقیت یک دولت دارا بودن اعتماد عمومی ملت است.
در این رابطه با نگاهی روبه جلو مطالباتی حیاتی از دولت یازدهم را بیان خواهیم نمود:
رئیس جمهو منتخب در تبلیغات انتخاباتی شعار خود را “اعتدال” قرار دادند و مردم با نگاه به همین موضوع به ایشان اعتماد کردند.
در سیاست داخلی اعتدال یعنی تاکید صریح بر اسلام ناب و مبانی امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی و رعایت قانون.
البته هنوز اقای روحانی تعریفشان از اعتدال را ارائه نکردند و ما نیز منتظر تبیین ایشان هستیم
در سیاست خارجه اعتدال یعنی نه اینکه خوشبین محض باشیم و نه اینکه مقابل زورگویی های تن به سازش دهیم بلکه با درک واقعیت ها و جایگاه انقلاب اسلامی ایران تعاملمان با دنیا باید منطقی باشد.
اما بنظر می رسد با روی کارآمدن دولت یازدهم عده ای سعی دارند که دولت را از ریل اعتدال که سی و چهار سال است انقلاب اسلامی تحت زعامت ولایت فقیه قرار دارد خارج نماید.
راه اندازی اندیشکده های اسلامی ایرانی؛
باگذشت بیش از سه دهه از عمر پر برکت انقلاب پیرجماران (ره) هجوم دشمنان به اندیشه های ملت ایران روز به روز افزایش یافته است و شبیخون فرهنگی به صور مختلف ادامه دارد.
در این میدان در گام نخست لزوم فعالیت های منسجمی در حوزه ارتقا آگاهی های عمومی و تزریق تحلیل صحیح به بدنه افکار عمومی و جهت دهی به نسلهای جدید با تفکر انقلاب اسلامی ضروری به نظر می رسد .
پس از کرسی آزاد اندیشی و مناظرات آزاد گام دوم این فرایند ایجاد اندیشکده های اسلامی است.
وظیفه اندیشکده اسلامی فراتر از بیان واقعیات است بلکه تکلیف اصلی آن ترویج اندیشه صحیح مبتنی بر انقلاب اسلامی برای تغییر رویکرد کلی تصمیمات عوام و خواص به سمت مرّّ مطلوب در همه حوزه ها اعم از فرهنگ، نظام تربیتی، ساختار سازی اسلامی برای نظام ،سیاست بین الملل و غیره می باشد.
از ظرفیت های دیگر این راهبرد می توان به قرارگیری این اندیشکده اسلامی در کنار رسانه ها در مرجعیت افکار عمومی در ایران و خارج از ایران برای فهم دقیقتر واقعیت های کشور و جهان و ارائه تحلیل های صحیح مرتبط با این واقعیت ها از منظر حکومت اسلامی و شیعی اشاره کرد.
ایفای نقش برجسته در عرصه دیپلماسی عمومی و دوری از سردرگمی در رخدادهای پیرامون انقلاب اسلامی جهت افزایش قدرت نرم جمهوری اسلامی از دیگر مزایای این ساختار است.
مسلح شدن جوانان و نخبگان ایرانی به قدرت تحلیل و انتخاب صحیح پیرامون معقولات مختلف می تواند از مزایای بزرگ این اندیشکده ها باشد.
امین عباسی، دبیر کل اتحادیه سوم دانشگاه آزاد اسلامی و نماینده تشکلهای سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی
قانون اساسی ماحصل خون هزارن شهید است
همه ما به خوبی میدانیم که موضوع قانون و عمل به آن از دغدغههای معظم له بوده و همگان را به رعایت این امر توصیه میفرمایید. با این وجود در حوزههای قضاوت، قانونگذاری و اجرا، بعضا قصوری مشاهده میشود که زیبنده نظام جمهوری اسلامی ایران نیست.
وی با تاکید بر اینکه قانون اساسی به عنوان ماحصل خون هزاران شهید و به منزله میثاق ملی پذیرفته پذیرفته شده است، گفت: تخطی و انحراف از این میثاق نامه و اساسنامه قابل بخشش نبوده و انحراف عمدی از آن به منزله خیانت به خون شهیدان است.
مسؤولین، مراکز علمی و آموزشی را مانند بنگاه اقتصادی نبینند
این موضوع به گونهای که هر جوان ایرانی بعد از گذراندن مقطع تحصیلی متوسطه همانند سابق که باید سالها پشت کنکور میماند تا راهی به یکی از دانشگاهها پیدا کند، حال دیگر اینگونه نیست و یک دانش آموز اگر طالب رشته خاصی نباشد در همان سال اخذ دیپلم متوسطه بلافاصله وارد دانشگاه میشود که این همانقدر که خوشحال کننده است بعضا می تواند مایه نگرانی نیز باشد.
در سالیان اخیر پیشرفتهای چشمگیر دانشجویان در اغلب رشتههای علمی در سطح منطقه و دنیا را به وضوح دیدهایم و این پیشرفتها ماحصل تلاشهای شبانه روزی اساتید ، دانشجویان و مدیران ما و همچنین خون شهیدانی همچون احمدی روشن ها بوده است.
امروزه ما در برخی از مراکز علمی و آموزشی احساس میکنیم که مسئولین میانی و بعضا مسئولین رده بالا جهت جذب دانشجویان بیشتر و در نتیجه درآمد بیشتر، به دید یک بنگاه اقتصادی به مراکز علمی و آموزشی نگاه کرده و اصل آموزش و تولید علم را فدای تامین هزینههای جاری و رقابت بین دیگر مراکز علمی که بیشتر رقابتهای اقتصادی است، نمودند که این امر مغایر و دور از ذات علم آموزی و پرورش جوانان این مرز و بوم جهت ارتقای علمی کشور عزیزمان است، لذا از مسئولین وزارتخانههای مربوطه میخواهیم که کیفیت را فدای کمیت نکند.
مصطفی صادقی فر، سخنگوی دفتر تحکیم وحدت
اقدام عمقی و محتوایی برای شکلگیری دانشگاه اسلامی صورت نگرفته است
در حوزه شکلگیری دانشگاه اسلامی به جز برخی اقدامات محدود و قالبی شاهد سیاستها و عملکردهای عمقی و محتوایی در این زمینه نبودهایم.
یکی از راهکارهای تولید علم بومی و اسلامی در جامعه در کنار اعتقاد و اطلاع از مبانی دینی، را تخصص و آشنایی با نیازهای جامعه، تقویت خود باوری علمی و بها دادن به تولیدات اولیه علمی در این زمینه است و در این راستا طرحی در دفتر تحکیم وحدت با عنوان رویش اندیشه تدوین شده است که به حضور تقدیم میشود.
یکی از راهکارهای موثر جهت حل بسیاری از انحرافات و بیاخلاقیها در عرصه سیاسی و اجتماعی، آموزش و ارتقاء سطح تفکر منطقی و فلسفی است که حضرتعالی نیز بر آن تاکید نموده اید، لذا پیشنهاد می شود موضوع آموزش تفکر منطقی و فلسفی به صورت یک واحد درسی و با ادبیاتی متناسب از دوره آموزش ابتدایی تا نظام آموزش عالی مورد توجه قرار گیرد تا دیگر شاهد مغالطات فکری و به تبع آن انحرافات عملی، سوء تفاهمات و بد اخلاقیها نباشیم.
نقد اساسی به سیستم مدیریت علمی، فرهنگی و سیاسی کشور
این نقد جدی آن است که در کشور ما معمولا همه کالاهای وارداتی اعم از اقتصادی ،تکنولوژی، علمی و فرهنگی بدون آسیب شناسی ابعاد مختلف و بررسی فرصتها و تهدیدها وارد کشور میشود در این راستا یکی از پدیدههای نوظهور که چند سالی است در کشور ما فراگیر شده شبکههای اجتماعی مجازی است که مورد آسیب شناسی قرار نگرفته، در این زمینه نیز دفتر تحکیم وحدت در طرحی جامع به بررسی ابعاد مختلف این موضوع پرداخته شده که به حضور تقدیم میشود.
مسئله ای که موجب دلسردی فعالین دانشجویی میشود، برخورد تبعیض آمیز برخی مدیران دانشگاهی با تشکلهای مختلف دانشجویی و این موضوع در صدور مجوزها، امکانات و حمایتهای مادی و معنوی در سیستم مدیریتی دانشگاه و نهادهای مرتبط با آن به چشم میخورد.
«مثال روشن این موضوع آن است که برخی با حضور و فعالیت در تشکلی میتوانند امتیازاتی ویژه بگیرند اما عدهای با فعالیت در تشکلی دیگر نه تنها امتیازی نمیگیرند بلکه این حضور در مواردی مثل گزینش و استخدام برای آن ها سوء سابقه محسوب میشود».
مطلوب ما دانشجویان نه فضای افسار گسیختهای است که منجر به برخی اقدامات ساختارشکنانه شد و نه رخوتی را میخواهیم که این ایام بعضاً در دانشگاهها دیده میشود. انتظار ما این است نگاه به مطالبات ما دانشجویان منطقی باشد.
فرزانه فرشیدنیک، دانشجوی نخبه و دکترای پژوهش هنر، نماینده انجمنهای علمی
عرصه هنر و معماری اسلامی؛ ابزار کارآمد برای آموزش و رواج سبک زندگی ایرانی-اسلامی
انجمنهای علمی دانشجویی، به دلیل بهرهگیری از ظرفیتهای علمی و فرهنگی جوانان دانشجو، توان بالقوهای در ارتقاء سطح علمی و فرهنگی دانشگاه و پیگیری مطالبات جامعه دارا هستند. از میان دغدغههای اصلی امروز جامعه و اندیشمندان که میتواند با اهتمام بیشتری توسط این تشکلها مورد پیگیری قرارگیرد، میتوان به چند محور عمده اشاره نمود:
محور اول دغدغه پیشرفت علمی در راستای اقتدار کشور ازطریق دستیابی به علوم اقتدارآفرین بوده که طی سالهای اخیر مطرح شده است. در این زمینه، تبیین دقیق این علوم و تعیین جایگاه دانشجویان در پیگیری و مطالبه آن میتواند در سرعت بخشیدن به تحقق این امر مؤثر باشد.
محور دوم، موضوع مدیریت دانش است که خوشبختانه قدم های اولیه آن نظیر سند جامع علمی کشور برداشته شده . در این زمینه با توجه به دغدغههای قبلی دانشجویان در تدوین سند جامع علمی کشور و اعلام آمادگی از سوی آنان در جهت سرعت بخشیدن به پیشرفت علمی و ایجاد اقتدار ملی، پیشنهاد بهرهگیری از ظرفیتهای دانشجویی در بحث مدیریت دانش در کشور، از دیگر موارد مطرح شده توسط دانشجویان است.
ضرورت تحول در حوزه علوم انسانی نیز محور دیگری است که توسط دانشجویان مورد پیگیری جدی قرارگرفته و در این زمینه نیز در کنار ضرورت تبیین علوم انسانیِ اسلامی، تحول در نحوه ارائه این علوماز جمله مواردی است که در سالهای اخیر توسط دانشجویان مورد اشاره قرارگرفته است.
محور نهایی که اجازه میخواهم به صورت مشروح تری به آن اشاره کنم، تلاش در راستای تبیین سبک زندگی ایرانی-اسلامی است که به تعبیر جنابعالی تحت عنوان جهاد اصلاح سبک زندگی مطرح شده است. سبک زندگی به دلیل ظرفیت ویژهای که در حفظِ هویت و تمدنسازی داراست، در سالهای اخیر با دقت نظر اندیشمندان و مسئولین، مورد توجه بیشتری قرارگرفته و تلاشهای قابل توجهی نیز به ویژه طی سال گذشته در این عرصه صورت گرفته است.