تاریخ انتشار: سه شنبه 1395/04/01 - 14:53
کد خبر: 202867

به بهانه برکناری امیرعبداللهیان از معاونت وزارت امور خارجه؛

رفتار عجیب رسانه‌های عربی، در ماجرای برکناری عبداللهیان

رفتار عجیب رسانه‌های عربی، در ماجرای برکناری عبداللهیان

در همین زمینه ایران هسته ای گزارش داد که خبر تغییر امیر عبداللهیان را باید علامتی از تلاش وزارت خارجه برای «ورود متفاوت» به پرونده های منطقه ای تحلیل کرد، این در حالی است که وزارت خارجه از حیث ساختاری متولی برخی پرونده های منطقه ای نیست.

خبرنامه دانشجویان ایران: امیرعبداللهیان در 5 سال اخیر مذاکره کننده ارشد ایران در امور سوریه بوده است برکناری امیرعبداللهیان دیپلمات با سابقه و انقلابی  وزارت امور خارجه آن هم در فاصله کمتر از 4 روز پس از دیدارهای ظریف و طرف آمریکایی در نروژ این گمانه زنی را تقویت کرده است که تغییر مهره های کلیدی و موثر در وزارت خارجه اقدامی از قبل هماهنگ شده با طرف های مقابل نظیر آمریکا است که در این راستا سیگنال های نفوذ در رادار افکار عمومی قابل رویت است!

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ «امیرعبداللهیان برکنار شد» همانطور که شیوخ حاشیه‌نشین خلیج فارس از روحانی خواسته بودند! اوایل امسال بود که خبر نامه محرمانه حسن روحانی به امیر کویت منتشر شد. (اینجــا)

حسن روحانی  در این نامه شیوخ عرب را به مذاکره دعوت کرده بود. عرب‌ها هم که با عنایت به تجربه مذاکرات هسته‌ای دولت یازدهم می‌دانستند منظورش از مذاکره چیست، آستین‌ها را بالا زدند و لیستی از خواسته‌های بی‌شرمانه‌شان را برای ایران فرستادند. گستاخانه‌ترین درخواست شیوخ از روحانی برکناری معاون عربی و آفریقایی وزارت‌خارجه بود. درخواستی که بیشتر شبیه دستورات از بالا به پایین کشورهای استعمارگر بود. حالا بعد از 3 ماه امیرعبداللهیان برکنار شد.

در کنار «جاسوسی»، که کم اهمیت‌ترین نوع نفوذ فردی است، نفوذ در مراکز «تصمیم سازی» در جهت  تغییر در رویکردهای اساسی مسئولان نیز از دیگر ابزارهای دشمنان است. برای همین هم می‌شود گفت که تغییر امیرعبداللهیان که همواره مواضعی کاملا هم‌سو با سیاست‌های کلی نظام پیرامون تحولات منطقه خصوصاً بحران سوریه و عراق، جنگ عربستان علیه یمن و نیز رژیم صهیونیستی اتخاذ کرده بود فضا را به سمت نفوذ دیپلماتیک غرب می‌برد.

امیرعبداللهیان در 5 سال اخیر مذاکره کننده ارشد ایران در امور سوریه بوده است برکناری امیرعبداللهیان دیپلمات با سابقه و انقلابی  وزارت امور خارجه آن هم در فاصله کمتر از 4 روز پس از دیدارهای ظریف و طرف آمریکایی در نروژ این گمانه زنی را تقویت کرده است که تغییر مهره های کلیدی و موثر در وزارت خارجه اقدامی از قبل هماهنگ شده با طرف های مقابل نظیر آمریکا است که در این راستا سیگنال های نفوذ در رادار افکار عمومی قابل رویت است!

چند ماه قبل بود که لابی آمریکایی و ضدایرانی نایاک و برخی از سران کشورهای عربی در واکنش به مواضع انقلابی و ضداستکباری امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه در تحولات منطقه و نقش تاثیرگذار وی در پیروزی های جبهه مقاومت خواهان برکناری وی شده بودند و این اقدام را در راستای تقویت روابط با عربستان سعودی می دانستند.

در همین زمینه ایران هسته ای گزارش داد که خبر تغییر امیرعبداللهیان را باید علامتی از تلاش وزارت خارجه برای «ورود متفاوت» به پرونده های منطقه ای تحلیل کرد، این در حالی است که وزارت خارجه از حیث ساختاری متولی برخی پرونده های منطقه ای نیست.

وب سایت المانیتور که به لابی امریکایی های ایرانی تبار نزدیک است، روز شنبه (29 خرداد) خبر داده بود که ظریف در نروژ گفته ایران آماده ورود جدی تر به مسئله سوریه است.

بررسی اخبار و تحلیل های داخلی - خارجی پیرامون برکناری امیرعبداللهیان
پیش از برکناری:
1- روزنامه المستقبل: چندی پیش از برکناری معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه المستقبل ادعا کرده بود  که تهران تصمیم به برکناری "حسین امیرعبداللهیان" از منصبش گرفته است.

المستقبل در ادامه گمانه زنی ها به نقل از منابع رسمی ایران علت تصمیم به برکناری امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه ایران را حسن نیت تهران مقابل اعراب در جهت تقویت روابط با آنها عنوان کرده اند.

این روزنامه ادامه داده بود: از آنجا که امیرعبداللهیان از مسئولان ایرانی در پرونده های عربی خاورمیانه مانند پرونده عراق و سوریه محسوب می شود، تصمیم به برکناری وی می تواند اقدام مثبتی در تقویت روابط با اعراب محسوب شود.

هنگامیکه در ماه آوریل (30 روز منتهی به 11 اردیبهشت) نخستین زمزمه‌های برکناری امیرعبداللهیان به گوش رسید، روزنامه لبنانی "مستقبل، نزدیک به جریان 14 مارس، از این تغییر استقبال کرد و نوشت: "امیرعبداللهیان از کار برکنار می‌شود".

2- روزنامه کویتی الرأی: به گفته این روزنامه «محمود علوی» وزیر اطلاعات ایران نامه‌ای را از طرف روحانی به مقامات این کشور داده بود تا آن را با مقامات دیگر عرب‌های حاشیه خلیج فارس در میان بگذارند.

هم زمان با انتشار این خبر در «المستقبل» وزیر خارجه بحرین جزئیات بیشتری از نامه محرمانه روحانی به شیوخ خلیج فارس فاش کرد. شیخ خالد بن احمد آل خلیفه در گفت‌وگو با العربیه گفته بود: «یکی از مقام‌های ایرانی نامه‌ای به امیر کویت برای آغاز گفت‌و‌گوها میان ایران و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس فرستاده و امیر کویت هم آن را به اطلاع رهبران کشورهای حاشیه خلیج فارس رسانده است.»

پس از برکناری:
3- سایت شبکه سلطنتی آل سعود (العربیه): ساعتی پس از این تغییر تحول در وزارت خارجه ایران، آن را نشان دهنده عزم دولت روحانی برای همکاری با اعراب(!) دانست. این پایگاه سعودی مدعی شد امیرعبداللهیان فردی نزدیک به سپاه پاسداران بوده و با ظریف و روحانی در سیاست‌های منطقه‌ای اختلاف‌نظر داشته است.

4- محمد عبداللهی، استاد دانشگاه علامه طباطبایی درباره این برکناری مشکوک نوشت: «هماهنگ نبودن ایشان با دولت و مواضع انقلابی‌اش در قبال حوادث منطقه، اصلی‌ترین دلایل برکناری وی است. حال باید دید کشورهای عربی و در راس آن عربستان پاسخ  این دیپلماسی ذلت را چگونه می‌دهند؟ مطمئنا دولت خللی در اتحاد راهبردی عربستان_اسرائیل در برابر ایران صورت نخواهد داد. بنظر می‌رسد، هدف اصلی این تغییرات، تضعیف ارتباط وزارت خارجه و ایران با محور مقاومت خصوصا در قبال سوریه و حزب الله لبنان است.  برجام 2، کم کم در حال رخ نمودن است»...

5- رضا سراج، کارشناس مسائل سیاسی در تحلیلش از برکناری امیرعبداللهیان نوشت: «برکناری معاون عربی-افریقایی وزارت خارجه در راستای اجرای برجام 2 (برجام منطقه‌ای) ارزیابی می‌گردد. در این پازل که لابی آمریکایی-ایرانی آن را کارپردازی و تصمیم سازی می‌کند، ایران و آمریکا به بهانه سوریه باید وارد گفتگو شوند. در این چارچوب آمریکا سعی کرد با ایجاد دست برتر در تحولات میدانی سوریه (از طریق جریان کردی و تروریست ها) و انتقال آن به میز سیاسی، خود را پیشاپیش آماده این مذاکرات نماید. در مقابل، طرف ایرانی همچنان به روش مذاکرات هسته‌ای عمل نموده و مطابق میل طرف آمریکایی و لابی آنان عمل می کند».

6- پایگاه اینترنتی المانیتور در گزارشی به برکناری حسین امیرعبداللهیان، معاون پیشین عربی آفریقایی وزارت خارجه ایران، پرداخت و نوشت: وقتی محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، هفته گذشته به نروژ و آلمان سفر کرد تا علاوه بر دیدار با مقامات اروپایی، مذاکراتی نیز با همتای امریکایی خود داشته باشد، در کمال تعجب "حسین جابری انصاری" در تمام عکس‌های مخابره شده همراه با ظریف دیده شد. کمی بعد در 19 ژوئن (30 خرداد) دلیل همراهی جابری انصاری و ظریف آشکار شد و او رسما معاونت عربی آفریقایی وزارت خارجه ایران را برعهده گرفت.

و...

دو موضع کلیدی امیرعبداللهیان در سیاست خارجی
مجموعه‌ی مواضعی که معاون پیشین عربی-آفریقایی وزارت امور خارجه در خصوص مسائل سوریه اتخاذ کرده بود، چندان به ذائقه‌ی غربی‌ها و به خصوص مقامات آمریکایی خوش نمی‌آمد. به عنوان مثال چند روز قبل بن رودز معاونِ مشاور امنیت ملی کاخ سفید در دفاع از مذاکرات هسته‌ای اعلام کرد: «اکنون آزمون کلیدی برای تعامل با ایران، بر سر مسأله‌ی سوریه است، جایی که موضع سازنده‌ی ایران می‌تواند برای حل این درگیری‌ها مهم باشد، اما تاکنون ما چنین چیزی را ندیده‌ایم.»

1- سرنوشت سوریه: امیرعبداللهیان با تأکید بر اینکه هیچ‌یک از کشورهای ترکیه، آمریکا، عربستان نمی‌توانند درباره‌ی حق مردم سوریه اظهارنظری داشته باشند، تصریح کرد: «فقط مردم سوریه می‌توانند نسبت به آینده‌ی کشورشان تصمیم بگیرند».

2- مثلا او در یک فقره در دهم اردیبهشت‌ماه سال جاری رژیم صهیونیستی را به دلیل داشتن زرادخانه‌های اتمی و شیمیایی، «خطر اصلی منطقه» عنوان کرده بود.

* گزارش از رضا حمزه دولابی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
زیباترین بازی سال / خداحافظی پرسپولیس با جام حذفی
دانشگاه‌های آمریکا یکپارچه بر علیه رژیم صهیونیستی +فیلم
دفتر بن‌گویر بیانیه داد
لحظه تصادف و واژگونی خودروی وزیر امنیت داخلی اسرائیل +فیلم
زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو +فیلم
کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
وزیر تندروی اسرائیلی تصادف کرد +فیلم
وضعیت وزیر امنیت داخلی اسرائیل وخیم است +جزئیات
نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا +فیلم
حمایت دانشجوی دانشگاه کلمبیا از فلسطین با لباس عروس +فیلم
دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
پلیس آمریکا در حال پاکسازی خون حامیان فلسطین در محل درگیری با دانشجویان +فیلم
حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان +فیلم
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top