تاریخ انتشار: شنبه 1395/04/05 - 11:45
کد خبر: 203147

اعتراض دانشجویان بالینی به مصوبه اخیر سازمان نظام پزشکی؛

فارغ‌التحصیلان وزارت علوم به خطا تحصیل کرده‌اند؟!

فارغ‌التحصیلان وزارت علوم به خطا تحصیل کرده‌اند؟!

این مصوبه به این معنا است که؛ دامپزشکانی که مدرک دکترای تخصصی خود را در رشته های بالینی وزارت بهداشت طی کنند، علی رغم به دست آوردن دانش و توانایی های لازم، اجازه دایر نمودن آزمایشگاه، مطب و فعالیت بالینی نخواهند داشت (به عنوان مثال کلینیک تغذیه یا ژنتیک) و تنها اجازه فعالیت در مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی را دارند.

خبرنامه دانشجویان ایران: جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران در پی مصوبه اخیر سازمان نظام پزشکی واکنش نشان دادند.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ اخیرا مرکز سنجش آموزش پزشکی کشور در اطلاعیه ای اعلام کرد که از این به بعد به دانش آموختگان مقطع Ph.D رشته های بالینی که مقطع تحصیلی قبلی آنها دامپزشکی باشد، شماره نظام پزشکی اختصاص نخواهد یافت.

بر همین اساس، چهار دفتر بسیج دانشجویی پردیس علوم، بسیج دانشجویی دانشکده دامپزشکی، بسیج دانشجویی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، بسیج دانشجویی پردیس ابوریحا ندانشگاه تهران نسبت به این مسئله بیانیه ای را منتشر کردند.

در بخشی از این بیانیه آمده است: یک ماه مانده به کنکور دکتری تخصصی وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی در نامه ای به سازمان سنجش پزشکی مصوب داشته است که دانشجویان رشته‌های متعددی که کارشناسی یا کارشناسی ارشد خود را از وزارت علوم  و مدرک دکتری را از وزارت بهداشت دریافت کرده اند، حق دریافت شماره نظام پزشکی و تأسیس آزمایشگاه ها و مطب های مرتبط با رشته تخصصی خود را نخواهند داشت.

در ادامه این بیانیه آمده است: این چه تدبیری است که رفتار مسئولین وزارت بهداشت با دأب انحصار طلبی و امتیازخواهی بی حدشان، امری روزمره شده است! چنین تصمیمی برخواسته از کدام مبنای علمی می باشد؟ آیا فارغ التحصیلان وزارت علوم در جایگاهی ممنوعه یا به خطا تحصیل کرده اند، که اگر این طور است پس کارکرد این رشته های وزارت علوم برای فارغ التحصیلان آن چه خواهد بود؟ اگر عدالت آموزشی در بدنه سیستم آموزش عالی رعایت نشود، آیا انتظار اجرای آن از دانش آموختگان این سیستم، انتظار بیجایی نیست؟ آیا باعث ترویج بی اعتنایی به حقوق دیگران نیست؟

این چهار تشکل دانشجویی در ادامه می افزایند:‌ این انحصار و دیوارکشی مدیران وزارت بهداشت آیا حد و انتهایی نیز خواهد داشت! یا که طلبکارانه، روز به روز، بر سطح خواسته های خود خواهند افزود، و مسئولین به عنوان نماینده مردم، به جای دفاع از حق مردم و در این مورد خاص، فارغ التحصیلان وزارت علوم، باز هم طرف زیاده خواهان و انحصار طلبان را خواهند گرفت و دست محقّان را از حق شان دور خواهند ساخت. بسیج دانشجویی به عنوان صدای عدالتخواهی دانشجویان، مخالفت خود را با چنین سیاست گذاری های انحصاری و بر خلاف مشی عدالتخواهی، اعلام می دارد و خواهان است مسئولین مربوطه نسبت به تصمیم گرفته شده، تجدید نظر نموده و به جای در نظر گرفتن منفعت گروهی، به منفعت مردم و کلیت ملت بیاندیشند.

این مصوبه چه می گوید؟
این مصوبه به این معنا است که؛ دامپزشکانی که مدرک دکترای تخصصی خود را در رشته های بالینی وزارت بهداشت طی کنند، علی رغم به دست آوردن دانش و توانایی های لازم، اجازه دایر نمودن آزمایشگاه، مطب و فعالیت بالینی نخواهند داشت (به عنوان مثال کلینیک تغذیه یا ژنتیک) و تنها اجازه فعالیت در مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی را دارند.

با توجه به اینکه برخلاف سایر رشته های ذکر شده در این اطلاعیه که زیرمجموعه وزارت علوم بوده و ماهیت بالینی ندارند، «دامپزشکی» تنها رشته ای است که ماهیت آن کاملاً بالینی بوده و تنها قرابت آن با سایر رشته های اشاره شده، زیرمجموعه وزارت علوم بودن آن است، جا دارد که مسئولین سازمان نظام دامپزشکی و وزارت علوم از طریق مکاتبه با مرکز سنجش آموزش پزشکی و سازمان نظام پزشکی، موضع مناسبی را در برابر این تبعیض ناروا اخذ نموده و حداقل فارغ التحصیلان رشته دامپزشکی را از شمول این اطلاعیه خارج نمایند.

این مسئله در حالی است که «محمدحسین پورکاظمی» رئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی در خصوص اعتراضات جمعی از دانشجویان به مصوبه جدید این مرکز مبنی بر عدم اعطای شماره نظام به برخی از رشته های PhD  که مدرک تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد آنها غیرمرتبط با رشته دکتری در حال تحصیل است، گفت: این مصوبه مربوط به نظام پرشکی است و ما هم به عنوان مرکز سنجش وزارت بهداشت نسبت به این موضوع معترض هستیم.

وی با بیان این که این اعلامیه امروز از روی سایت برداشته می شود، افزود: دبیرخانه علوم پایه پیگیر این مصوبه است چرا که معتقدند غیر عادلانه است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
ناشناس
1395/04/07 - 15:26

یعنی چی حد اقل دامپزشکی ؟ یعنی کسی که از لیسانس کلی واحد تئوری و عملی ژنتیک خونده نمی تونه دکترای ژنتیک پزشکی یا پزشکی مولکولی بخونه ولی کسی که تا ارشدش تو رشته های دیگه درس خونده می تونه ی دفعه بیاد دکترای ژنتیک پزشکی بخونه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ اگه واقعا اینقدر درسای ژنتیک ساده اند پس چرا این همه دانشگاه تو ایران دارن از لیسانس تو این رشته ها دانش جو می گیرن؟؟؟؟؟؟ لطفا درست اطلاح رسانی کنید کسی که در علوم پایه درس می خونه از همون لیسانس کلی واحد تئوری و عملی مرتبط با رشتش پاس می کنه و اگر در کشور انصاف و عدالت آموزشی وجود داشته باشد مستحق ترین افراد برای دکترای رشته هایی مثل ژنتیک پزشکی ، بیوشیمی بالینی ، پزشکی مولکولی و رشته های مشابه کسانی هستند که دارای بیس قوی بیولوژی هستند و تا مقع ارشد 7 سال در این رشته ها درس خواندن . نه کسانی که 7 سال ی رشته ی دیگه می خونن و بعدش حالا به هر دلیلی تو اون رشته موفق نیستد و ی دفعه سر آزمون دکترا می رن کلاس کنکور و با چند تا جزوه می خوان دکترای ژنتیک پزشکی بگیرن . و نکته ی تاسف بار اینجاست که به این افراد مجوز نظام پزشکی می خوان بدن ولی به کسایی که اون همه درس تخصصی در باره این رشته ها خوندن نه . تنها می توان برای جامعه ی علمی کشور تاسف خورد.
تورهای مسافرتی آفری
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top