تاریخ انتشار: یکشنبه 1395/04/06 - 15:19
کد خبر: 203276

دانشجویان پزشکی اعتراض دارند؛

جنجال بر سر لغو صدور شماره پروانه نظام‌پزشکی ادامه دارد/ چرا رشته‌ها را تحت وزارت بهداشت نمی‌آورند؟

جنجال بر سر لغو صدور شماره پروانه نظام‌پزشکی ادامه دارد/ چرا رشته‌ها را تحت وزارت بهداشت نمی‌آورند؟

در حالی که دولت فخیمه یازدهم و وزارتیت محترم علوم و بهداشت، دانشجویان را کم از تصمیمات ناگهانی و یکباره در امور مختلف مستفیض نکرده‌اند، وزارت بهداشت این بار هم سنت شکنی نکرد و با تصمیمی عجیب و ناگهانی، دست بسیاری از دانشجویان علوم پزشکی را در حنا گذاشت.

خبرنامه دانشجویان ایران: اعتراض دانشجویان علوم ‌پزشکی به مصوبه اخیر و ناگهانی وزارت بهداشت درباره شماره پروانه نظام پزشکی، همچنان بی پاسخ مانده است.

به گزارش خبرنگار صنفی – آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در حالی که دولت فخیمه یازدهم و وزارتیت محترم علوم و بهداشت، دانشجویان را کم از تصمیمات ناگهانی و یکباره در امور مختلف مستفیض نکرده‌اند، وزارت بهداشت این بار هم سنت شکنی نکرد و با تصمیمی عجیب و ناگهانی، دست بسیاری از دانشجویان علوم پزشکی را در حنا گذاشت.

این ماجرا اما در ابتدا واکنش جمعی از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان مواجه شد و دفاتر بسیج دانشجویی دانشگاهتهران نسبت به این تصمیم موضع گرفتند.(اینجــــــا)

در ادامه نیز روند اعتراضات با تجمع دانشجویان در مقابل وزارت بهداشت ادامه پیدا کرد.(اینجــــــا)

دانشجویان معتقد بودند که نامه اخیر سازمان نظام پزشکی به سازمان سنجش پزشکی در آستانه کنکور دکترای تخصصی وزارت بهداشت مبنای علمی نداشته و به نوعی باعث محرومیت دانشجویان دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم از حقوق قانونی و بی‌عدالتی آموزشی است.

اما بعد از گذشت 24 ساعت از این ماجرا و در حالی که که تنها یک ماه تا کنکور دکتری تخصصی وزارت بهداشت باقی مانده است، دفاتر بسیج چهار دانشکده از دانشگاه تهران، دومین بیانیه خود را در اعتراض به این تصمیم ناگهانی صادر کردند.

در بخش مهمی از بیانیه آمده است: اگر قرار بر مدیریت واحد بر نظام پزشکی است، چرا رشته‌های مورد مناقشه را تحت مدیریت وزارت بهداشت نمی‌آورید و اگر ظرفیت وزارت بهداشت به این حد نیست، چه اصراری به تجمیع دارید؟

متن کامل این بیانیه را در ادامه می‌خوانید:

و اذا حکمتم بین الناس ان تحکموا بالعدل
(و چون میان مردم حکم کردید، به عدالت حکم کنید) نساء / 58

در شرایطی که تنها یک ماه تا کنکور دکتری تخصصی وزارت بهداشت باقی مانده بود، سازمان نظام پزشکی در نامه ای به سازمان سنجش پزشکی مصوب داشته است که دانشجویان رشته‌های متعددی که کارشناسی یا کارشناسی ارشد خود را از وزارت علوم  و مدرک دکتری را از وزارت بهداشت دریافت کرده‌اند، حق دریافت شماره نظام پزشکی و تأسیس آزمایشگاه‌ها و مطب‌های مرتبط با رشته تخصصی خود را نخواهند داشت.

این مسئله از چند جهت برای ما حائز اهمیت است:

1- اگر قرار است تصمیمی به این اهمیت و میزان تاثیر گرفته شود، چرا اعلام آن را به زمانی این چنین نزدیک به زمان کنکور دکتری، موکول می کنیم؟ همین مورد ذهن ما را به این نتیجه گیری می کشاند که این تصمیم به هیچ وجه فکر شده نبوده است.

2- سوال مهم تر این است که دانشجویانی که در رشته هایی چون ژنتیک پزشکی و میکروبیولوژی در واحد های تحصیلی وزارت علوم کسب علم کرده اند، در کدام مؤلفه علمی از دانشجویان وزارت بهداشت ضعیف تر آموزش دیده اند و عمل کرده اند؟ آیا در این جا پای همان گزاره" پزشکی ها قوی تر از بقیه" و تکبر وزارت بهداشت نسیت به وزارت علوم، وسط است؟

3- آیا واقعا قوانین در جمهوری اسلامی به این حد غیر قابل اعتماد و اتکا هستند که شب سر بر بالین بگذاریم و صبح، مصوبه ای جدید که قانون قبلی را کان لم یکن فرض می کند، شاهد باشیم؟

4- سوال مهم دیگر این که اگر قرار بر مدیریت واحد بر نظام پزشکی است، چرا رشته‌های مورد مناقشه را تحت مدیریت وزارت بهداشت نمی‌آورید و اگر ظرفیت وزارت بهداشت به این حد نیست، چه اصراری به تجمیع دارید؟

بسیج دانشجویی به عنوان صدای عدالتخواهی دانشجویان، مخالفت خود را با چنین سیاست گذاری های انحصاری و بر خلاف مشی عدالتخواهی و تصمیم گیری های لحظه ای و آنی که ساحت قانون را هتک می کند، اعلام می دارد و خواهان است مسئولین مربوط نسبت به تصمیم گرفته شده، تجدید نظر نموده و با پرهیز از لگدمال کردن عدالت آموزشی، دوری از نگاه خود برتربین و احتراز از دامن زدن بر بی اعتمادی به قانون، راه صواب و صلاح را در پیش گیرند.

بسیج دانشجویی پردیس علوم دانشگاه تهران
بسیج دانشجویی پردیس ابوریحان دانشگاه تهران
بسیج دانشجویی پردیس کرج دانشگاه تهران
بسیج دانشجویی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
زیباترین بازی سال / خداحافظی پرسپولیس با جام حذفی
دانشگاه‌های آمریکا یکپارچه بر علیه رژیم صهیونیستی +فیلم
دفتر بن‌گویر بیانیه داد
لحظه تصادف و واژگونی خودروی وزیر امنیت داخلی اسرائیل +فیلم
زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو +فیلم
کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
وزیر تندروی اسرائیلی تصادف کرد +فیلم
وضعیت وزیر امنیت داخلی اسرائیل وخیم است +جزئیات
نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا +فیلم
حمایت دانشجوی دانشگاه کلمبیا از فلسطین با لباس عروس +فیلم
دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
پلیس آمریکا در حال پاکسازی خون حامیان فلسطین در محل درگیری با دانشجویان +فیلم
حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان +فیلم
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top