تاریخ انتشار: سه شنبه 1395/04/15 - 09:32
کد خبر: 203959

در دیدار با رهبر انقلاب مطرح شد؛

انتقادات دانشجویان به وضعیت «فرهنگی» کشور چه بود؟/ وقتی وزیر ارشاد هم «شرم» می‌کند

انتقادات دانشجویان به وضعیت «فرهنگی» کشور چه بود؟/ وقتی وزیر ارشاد هم «شرم» می‌کند

مسائل فرهنگی نیز از نظرگاه دانشجویان و سخنرانان این جلسه دور نماند و بخش مهمی از مسائل مطرح‌شده از سوی آنان را شامل می‌شد. در گزارش زیر موضوعات فرهنگی را که از سوی دانشجویان و در حضور رهبر انقلاب مطرح شده است از نظر می‌گذرانیم.

خبرنامه دانشجویان ایران: دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب فرصتی بود تا دانشجویان با بیان نقطه نظرات خود پیرامون مسائل مختلف و موضوعات خرد و کلان، دغدغه‌های جریان دانشجویی و بخشی از مطالبات مردمی را در حضور ایشان مطرح کنند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مسائل فرهنگی نیز از نظرگاه دانشجویان و سخنرانان این جلسه دور نماند و بخش مهمی از مسائل مطرح‌شده از سوی آنان را شامل می‌شد. در گزارش زیر موضوعات فرهنگی را که از سوی دانشجویان و در حضور رهبر انقلاب مطرح شده است از نظر می‌گذرانیم.

وزیر ارشاد هم از این فیلم‌ها شرم می‌کند
محمدحسین قائدشرف به نمایندگی از دفتر تحکیم وحدت، ضمن طرح مسائلی کلان در حوزه فرهنگ به بی‌دغدغگی مسؤولان فرهنگی در این حوزه اشاره کرد و گفت:  به صراحت خدمت‌تان می‌گوییم آن دغدغه‌هایی که شما در باب مسائل فرهنگی دارید نه وزرا و نه معاونان آنها ندارند. در یک طرف وزارت فرهنگ و ارشاد است، کار مدون فرهنگی که نمی‌کند هیچ، فیلم‌هایی را مجوز می‌دهند و حمایت می‌کنند که خود وزیر شرم دارد از انتصاب آنها به مجموعه خود. هنگامی که کارمندان وزارت ارشاد، بیرون و درون وزارتخانه 2 جور ظاهر و زندگی دارند وضع بهتر از این نمی‌شود.  در دانشگاه‌ها نیز به‌گونه‌ای که حضرتعالی می‌فرمایید اردوی مختلط، کنسرت، کذا و کذا، آقایان مساله را می‌پیچانند، برخی گستاخانه می‌گویند به رهبری اطلاعات غلط می‌دهید. معاون فرهنگی وزارت علوم، به اذعان وزیر هیچ برنامه مدون فرهنگی ندارد و زمان خود و پول بیت‌المال را صرف حمایت‌های سیاسی از گروهی می‌کند که هنوز در 88 مانده‌اند و پیام تاریخی 9 دی را درک نکرده‌اند. ما در حضور شما به مسؤولانی که آن پایین نشسته‌اند می‌گوییم شما فردای قیامت باید پاسخگوی دردهای فرهنگی دانشگاه باشید.

انتقاد از هضم شدن در پازل ناتوی فرهنگی
مجتبی رئیسی، نماینده جنبش عدالتخواه دانشجویی نیز در این دیدار وضعیت فعلی آموزش عالی را در قالبی فرهنگی مورد انتقاد قرار داد و گفت: در آموزش عالی، طرح برگزاری دوره‌های مشترک، پایان‌نامه‌ها و فرصت‌های مطالعاتی مشترک، ورود دانشگاه‌های بین‌المللی به ایران و سوءاستفاده از مساله لازم دیپلماسی علم و فناوری، موجب هضم شدن نظام تربیت نیروی انسانی کشور در پازل ناتوی فرهنگی شده و نفوذ از مسیر علم را فراهم خواهد کرد.

قدیمی‌ترین مجموعه مطبوعاتی کشور در اختیار کیست؟
علیرضا احمدی، دبیر تشکیلات اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور، ضمن انتقاد از در اختیار قرار نگرفتن امکانات فرهنگی برای نیروهای مومن و انقلابی گفت: در عرصه فرهنگ شبکه فرهنگی ضدانقلاب زیرزمینی جولان می‌دهد اما وقتی نیروی جوان مومن و انقلابی می‌خواهد جهاد فرهنگی کند، امکانات جهاد را هم از او می‌گیرند. ارشاد، اوقاف، سازمان تبلیغات، صداوسیما و متاسفانه برخی نهادهای مدعی انقلابی‌گری حداقلی‌ترین امکانات را در اختیار نیروی جوان انقلابی قرار می‌دهند. حال این امکانات در اختیار چه کسانی است؟ به عنوان مثال قدیمی‌ترین مجموعه مطبوعاتی کشور با عظیم‌ترین منابع مالی سال‌هاست در انحصار جریانی قرار دارد که به روشنی در مقابل مرزبندی‌ها و چارچوب‌های انقلابی عمل می‌کند؛ مسؤول این مجموعه که عنوان نمایندگی حضرتعالی را دارد، اخیرا پس از تاکید شما بر خط قرمز فتنه، پیشانی فتنه را می‌بوسد. ظلم نیست بودجه فرهنگی جمهوری اسلامی، هزینه روشنفکران ضدانقلاب نامردی شود که هماره علیه مردم بوده‌اند؟

مدیریت افکار عمومی، امروز در فضای مجازی صورت می‌گیرد اما شورایعالی فضای مجازی که وظیفه سیاست‌گذاری، نظارت و اجرا در فضای مجازی را برعهده دارد، تعطیل‌ترین نهاد جمهوری اسلامی بوده است. وی با انتقاد از عدم توجه به مخاطب در صداوسیما نیز گفت: رسانه ملی قرار بود دانشگاه عمومی برای فرهنگسازی باشد اما تکرار روندهای غلط، کپی‌برداری‌های بی‌حد و حصر، ترویج افسار گسیخته سبک‌های غلط زندگی، عدم خلاقیت، چالش همیشگی ستاره‌های بی‌سواد، بازگشت بازنشسته‌ها به سازمان و عدم صراحت در نقد، ما را به این نتیجه رسانده است که صداوسیما نتوانسته شأن دانشگاه عمومی را به خوبی به انجام برساند. صداوسیما خود را مکلف به توجه به مخاطب و نیازسنجی از جامعه نمی‌داند.

زدودن فرهنگ راحت‌طلبی از اذهان مردم
محمد آهنگران نیز که به نمایندگی از گروه‌های جهادی دانشجویی سخن می‌گفت توجه به 2 فعالیت اساسی در فرهنگ را مهم دانست و گفت: در حوزه مهم و حیاتی فرهنگ، باید 2 فعالیت اساسی را مورد توجه قرار داد. نخست: تقویت روحیه کار و تلاش و زدودن آثار فرهنگ راحت‌طلبی از اذهان مردم و دوم: تقویت حیات فرهنگی روستا از طریق توانمندسازی روستاییان نخبه؛ با این هدف که روستایی بودن و زندگی در روستا بار ارزشی مثبت پیدا کند و روستاییان به هویت روستایی خود افتخار کنند. اقتصاد و فرهنگ در روستا ملازم یکدیگر هستند. چنانچه اقدامات عرصه اقتصادی به ثمر برسند فعالیت در عرصه فرهنگی نیز با سهولت بیشتری انجام می‌شود و به ثمربخش بودن آن بیشتر می‌توان امید داشت.

انتقاد نسبت به حمایت از تولیدات مسموم فرهنگی
احسان ابراهیمی به نمایندگی از بسیج دانشجویی نسبت به حمایت از تولیدات مسموم فرهنگی انتقاد کرد. وی در حضور رهبر انقلاب گفت: در فرهنگ و هنر، درست برخلاف تاکیدات صریح و ضمنی حضرتعالی بر حمایت از ظرفیت‌های خودجوش مردمی و هنرمندان انقلابی، حمایت از تولیدات مسموم و به اصطلاح هنرمندانی که با انقلاب و انقلابی‌گری بیگانه‌اند، در پیش گرفته می‌شود. در دانشگاه‌ها، قوانین مصرح شورایعالی انقلاب فرهنگی به بهانه‌های گوناگون و به راحتی زیر پا گذارده می‌شود که برگزاری اردوهای مختلط تحت لوای اردوهای علمی تنها یک نمونه است.

تبیین کنید
رهبر انقلاب نیز در این دیدار با ارائه مصادیقی خواستار فعالیت دانشجویان در حوزه فرهنگ شده و تبیین را مهم دانسته و گفتند: «مساله‌ فرهنگ، یکی از مسائل مهم است، این را تبیین کنید. ... این تبیین هم در محیط دانشجویی است، هم در محیط بیرون دانشجویی، همان‌طور که گفتم، مساله‌ نماز جمعه و امثال اینها که گفتمان درست می‌کند، اینها فکر و مطالبه‌ عمومی ایجاد می‌کند و این خیلی باارزش است، کشور را می‌کشاند به یک سمت مشخصی، البته تداوم کاری لازم دارد، استقامت لازم دارد، درست گفتن لازم دارد، تکرار لازم دارد، ممکن است یک زمانی هم طول بکشد».

* گزارش از محمدرضا کردلو

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
زیباترین بازی سال / خداحافظی پرسپولیس با جام حذفی
دانشگاه‌های آمریکا یکپارچه بر علیه رژیم صهیونیستی +فیلم
دفتر بن‌گویر بیانیه داد
لحظه تصادف و واژگونی خودروی وزیر امنیت داخلی اسرائیل +فیلم
زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو +فیلم
کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
وزیر تندروی اسرائیلی تصادف کرد +فیلم
وضعیت وزیر امنیت داخلی اسرائیل وخیم است +جزئیات
نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا +فیلم
حمایت دانشجوی دانشگاه کلمبیا از فلسطین با لباس عروس +فیلم
دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
پلیس آمریکا در حال پاکسازی خون حامیان فلسطین در محل درگیری با دانشجویان +فیلم
حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان +فیلم
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top