تاریخ انتشار: دوشنبه 1395/05/04 - 08:30
کد خبر: 205463

محمد زعیم‌زاده

بُن بریدن به وقت خرداد 96

بُن بریدن به وقت خرداد 96

هر عقل سلیم و هر نفس دلسوزی می‌داند گره زدن زلف منافع ملی با مطامع «حزبی ـ انتخاباتی» امری مذموم است اما با نگاهی به اوضاع سیاسی دولت به نظر می‌رسد مشاوران سیاسی دولت جناب روحانی تلاشی نو برای تغییر فضای افکار عمومی در جهت فرار از آثار اجتماعی بحران فیش‌های نجومی و پاسخ به ناکارآمدی‌های اقتصادی پسابرجامی آغاز کرده‌اند.

خبرنامه دانشجویان ایران: محمد زعیم زاده// 1- شیخ اجل در باب فواید خاموشی حکایتی خواندنی دارد که می‌گوید: «بازرگانی را هزار دینار خسارت افتاد. پسر را گفت نباید که این سخن با کسی در میان نهی. گفت ‌ای پدر فرمان تراست، نگویم ولکن خواهم مرا بر فایده این مطلع گردانی که مصلحت در نهان داشتن چیست؟ گفت تا مصیبت دو نشود: یکی نقصان مایه و دیگر شماتت همسایه».

حمله تند و عصبی حسن روحانی به منابع درآمدی شهرداری تهران و به تبع آن پاسخ کنایه‌آمیز محمدباقر قالیباف به رئیس‌جمهور در باب اپوزیسیون بودن برخی مسؤولان به جای پاسخگویی، آن هم در اجلاس جهانی شوراها و شهرداری‌های 2016 و جلوی چشم ناظران بین‌المللی تا حدودی عجیب بود. کنش سیاسی 2 کاندیدای احتمالی رقابت انتخاباتی  خرداد 96 دم دستی‌ترین تحلیل برای بروز این دعوای مبتذل و چیپ سیاسی در یک محفل بین‌المللی است که نگاه بیرونی را به وضع داخل کشور بدبین می‌کند.

اشتباهی از جنس خطای استراتژیک روحانی روز قبل از مذاکرات هسته‌ای که با بیان این مساله که «خزانه خالی است» تیم هسته‌ای را با موضعی تضعیف شده پای میز مذاکره نشاند. اما آیا بازی با منافع ملی در یک اجلاس بین‌المللی به بهانه رقابت انتخاباتی می‌تواند دلیلی قانع‌کننده برای این افتضاح بین‌المللی باشد؟

2- البته اقدام برای طرح معضلات و دعوای سیاسی - حزبی در مذاکرات و جلسات بین‌المللی امری مسبوق به سابقه است.

...«ما روندی را شروع کرده‌ایم که هدف از آن تغییر فضای سیاست خارجی کشور است. اگر با وجود تلاش‌های ما برای تعامل، این تلاش‌ها بی‌نتیجه بماند، مردم ایران این فرصت را خواهند داشت تا در  انتخاباتی که  در ایران برگزار می‌شود، به این عملکرد ما (با آرای خود) پاسخ دهند. وقتی قبلا در تعامل و مذاکرات درباره توافق هسته‌ای با جامعه بین‌المللی در سال‌های2004 و 2005 (83 و 84) توافق‌هایی کردیم و تلاش‌های ما برای عملکرد شفاف، از جانب اتحادیه اروپایی رد شد، مردم جواب ما را با انتخاب رئیس‌جمهوری متفاوت دادند.»

این بخشی از درددل‌های محمدجواد ظریف با هاله اسفندیاری، مدیر بخش مطالعات خاورمیانه «اندیشکده وودرو ویلسون» در بحبوحه مذاکرات هسته‌ای در نیویورک است، ظریف البته در جریان مذاکرات سال‌های 82 و 83 هم سابقه درددل‌های اینچنینی با محمد البرادعی درباره عواقب احتمالی شکست خوردن مذاکرات و  قدرت گرفتن جریان رقیب در انتخابات ایران را دارد.

3- هر عقل سلیم و هر نفس دلسوزی می‌داند گره زدن زلف منافع ملی با مطامع «حزبی ـ انتخاباتی» امری مذموم است اما با نگاهی به اوضاع سیاسی دولت به نظر می‌رسد مشاوران سیاسی دولت جناب روحانی تلاشی نو برای تغییر فضای افکار عمومی در جهت فرار از آثار اجتماعی بحران فیش‌های نجومی و پاسخ به ناکارآمدی‌های اقتصادی پسابرجامی آغاز کرده‌اند.

جناب آقای روحانی با ادعای تخصص و تبحر در حوزه امنیت ملی و روابط بین‌الملل احتمالا از مضرات طرح معضلات و مشکلات داخلی جلوی چشم ناظران بین‌المللی آگاهی دارند. دولت جناب روحانی که وزرا و مشاوران مستفرنگش هر از گاهی کباده پرستیژ و کلاس بین‌المللی می‌کشند حتما خیلی اوضاع را پس دیده‌اند که هزینه‌های تشبث به حشیشِ  بازی با منافع ملی را پذیرفته‌اند، البته به نظر نگارنده مشاوران دولت مسیر اشتباهی را برای حل مشکل ریزش پایگاه  اجتماعی پیشنهاد داده‌اند.

4- بیایید خودمان را به جای مخاطبی بگذاریم که این روزها در گرمای طاقت فرسای تهران در ساعات شلوغ آمد و شد، واگن‌های شلوغ و جان‌فرسای مترو را تجربه می‌کند و شب پای تلویزیون یا شبکه‌های اجتماعی دعوای کودکانه و مبتذل دولت با شهرداری بر سر تراکم‌فروشی شهرداری و عدم تخصیص بودجه مترو توسط دولت را به نظاره می‌نشیند، دعوایی که مختص دیروز و امروز نیست و عمری چند ده ساله دارد؛  آیا حق ندارد پس از مدتی به این نتیجه برسد که چپ و راست و کارگزار آنچه برای‌شان مهم است نه حل مشکلات مردم بلکه تامین منافع سیاسی خود است؟ مخاطب ما حتی اگر جواب صددرصدی برای سوال‌های بالا پیدا نکند، درصدی نگاه و حس منفی در ذهنش ته‌نشین می‌شود و ایراد مشاوران جناب رئیس‌جمهور اینجاست که هنوز باور نکرده‌اند بخش‌های قابل‌توجهی از مردم، دولت جناب روحانی را نماد وضع موجود می‌دانند. اشتباه محاسباتی مشاوران جناب روحانی اینجاست که نمی‌دانند با بر سرشاخ نشستن و بن بریدن نمی‌توانند مشکلات انتخاباتی خود را حل کنند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
زیباترین بازی سال / خداحافظی پرسپولیس با جام حذفی
دانشگاه‌های آمریکا یکپارچه بر علیه رژیم صهیونیستی +فیلم
دفتر بن‌گویر بیانیه داد
لحظه تصادف و واژگونی خودروی وزیر امنیت داخلی اسرائیل +فیلم
زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو +فیلم
کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
وزیر تندروی اسرائیلی تصادف کرد +فیلم
وضعیت وزیر امنیت داخلی اسرائیل وخیم است +جزئیات
نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا +فیلم
حمایت دانشجوی دانشگاه کلمبیا از فلسطین با لباس عروس +فیلم
دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
پلیس آمریکا در حال پاکسازی خون حامیان فلسطین در محل درگیری با دانشجویان +فیلم
حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان +فیلم
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top