تاریخ انتشار: یکشنبه 1395/06/21 - 12:30
کد خبر: 209734

780 رشته محل دانشگاه آزاد تأیید شد؛

دانشجویان از بلاتکلیفی دعوای وزارت علوم و دانشگاه آزاد درآمدند؟! +جدول

دانشجویان از بلاتکلیفی دعوای وزارت علوم و دانشگاه آزاد درآمدند؟! +جدول

مسئله کدرشته‌های بدون مجوز دانشگاه آزاد، چند سال بود که واکنش وزارت علوم را برانگیخته بود؛ وزارت علوم معتقد بود که افزایش بی رویه کدرشته‌های دانشگاه آزاد بدون تائید این نهاد اموزش عالی بوده است و از نظر علمی مورد تائید نیست.

خبرنامه دانشجویان ایران: وزارت علوم با انتشار اسامی رشته‌محل‌های تائید شده دانشگاه ازاد بالاخره به دعوای با این دانشگاه جامع کشوری و بلاتکلیفی دانشجویان کثیری که گرفتار بی اعتباری مدرک تحصیلی‌شان شده بودند، خاتمه داد.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مسئله کدرشته‌های بدون مجوز دانشگاه آزاد، چند سال بود که واکنش وزارت علوم را برانگیخته بود؛ وزارت علوم معتقد بود که افزایش بی رویه کدرشته‌های دانشگاه آزاد بدون تائید این نهاد اموزش عالی بوده است و از نظر علمی مورد تائید نیست.

از طرفی دانشجویانی که در کنکور شرکت می‌کردند و در رشته‌های مورد نظر قبول می‌شدند، تکلیف‌شان معلوم نبود و نمی‌دانستند که وقت و عمر خود را برای خواندن این درس و رشته سرمایه‌گذاری کنند یا نه! حالا دیگر تکلیف همه رشته‌محل‌ها روشن و شد. البته طبق اعلام وزارت علوم، هنوز تمامی رشته‌ها اعلام نشده و سایر رشته‌محل‌ها متعاقبا اعلام خواهد شد. 

برای مثال در آخرین مورد، دانشجویان رشته پرتو پزشکی دانشگاه آزاد واحد علوم‌تحقیقات، به مشکل برخورده بودند و قرار بود طبق تصمیم وزارت علوم، این رشته حذف شود و بازار کارش دوباره به رشته‌های پایه پزشکی واگذار شود. این موضوع علی رغم پیچدگی‌هایی که داشت مورد اعتراض دانشجویان نیز قرار گرفت و وزیر علوم قول داد تا در این بررسی‌ها، نتیجه آن اعلام شود؛ هرچند که در این بخش از رشته‌های اعلامی توسط وزارت علوم، این کدرشته خاص به چشم نمی‌خورد و هنوز تکلیفش روشن نشده است. (اینجـــــــا)

وزارت علوم 780 رشته محل از 4 هزار و 900 رشته محل دانشگاه آزاد را منتشر و اعلام کرد موارد بعدی در دست بررسی است و بعد از تکمیل مراحل بررسی و جمع بندی اعلام می‌شود.

دفتر گسترش آموزش عالی از مجموع 4 هزار و 900  «رشته-مقطع-محل» مورد درخواست دانشگاه آزاد اسلامی که به دفتر گسترش آموزش عالی ارایه شده بود، 780 مورد را تاکنون تایید کرده است.

دانشگاه آزاد اسلامی، رشته محل های مذکور را، در دو نوبت جهت بررسی به دفتر گسترش آموزش عالی تحویل داده بود و تاکنون 780 مورد (به ترتیب حروف الفبای نام محل استقرار واحد دانشگاه) مورد تایید قرار گرفته و موارد باقی مانده به محض تکمیل مراحل بررسی و جمع بندی به اطلاع خواهد رسید.

رشته هایی که مورد تایید قرار گرفته در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی به شرح زیر هستند:

براساس این گزارش از تعداد 780 مورد که تاکنون تایید شده، حدود 545 مورد در گروه علوم انسانی قرار دارد. گروه فنی و مهندسی با حدود 133 مورد در رتبه بعدی و گروه های علوم پایه، هنر و معماری، دامپزشکی و علوم کشاورزی به ترتیب در رتبه های بعدی قرار دارند.

واحد-مرکز گروه آموزشی رشته/گرایش مقطع
یزد علوم انسانی الهیات و معارف اسلامی -فقه و مبانی حقوق اسلامی کارشناسی ارشد
یزد علوم انسانی روانشناسی اسلامی -روانشناسی مثبت گرا کارشناسی ارشد
یزد علوم انسانی علوم اقتصادی کارشناسی ارشد
یزد علوم انسانی فلسفه و حکمت اسلامی کارشناسی ارشد
یزد فنی و مهندسی مهندسی مکانیک - تبدیل انرژی کارشناسی ارشد
یزد هنرو معماری برنامه ریزی منطقه ای کارشناسی ارشد
یزد هنر و معماری مهندسی معماری کارشناسی ارشد

دانشگاه آزاد از سالهای گذشته اقدام به پذیرش دانشجو در رشته های غیر مجاز کرده بود که با واکنش وزارت علوم مواجه شد این موضوع به شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز کشیده شد و شورا مقرر کرد که شورای گسترش آموزش عالی، رشته‌های دانشگاه آزاد را در مهلت مقرر بررسی کرده و در صورت واجد شرایط بودن مجوز آن را صادر کند.

برهمین اساس کمیته ای متشکل از نمایندگان وزارت علوم و دانشگاه آزاد برای ارزیابی و بررسی رشته های دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل شد.

در اوایل سال جاری دفتر گسترش وزارت علوم از تایید حدود 3 هزار و 489 رشته محل این دانشگاه خبرداد و همچنین محمد فرهادی وزیر علوم تحقیقات و فناوری در اواخر سال گذشته اعلام کرد، 9 هزار رشته محل این دانشگاه از سوی این وزارتخانه تعیین تکلیف شده اند.

به گفته حمید میرزاده، براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی تا پایان شهریور سال 95 فرصت دارد، تا اگر رشته ای نقصی داشت، آن را برطرف کند.

در حال حاضر با احتساب 780 رشته  محل هایی که به تازگی تایید شده است، بیش از 13 هزار رشته محل این دانشگاه توسط شورای گسترش آموزش عالی بررسی و تایید شده است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
پیام سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور در پی شهادت «یحیی السنوار»
پیام دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به مناسبت شهادت یحیی سنوار
عربستان؛ محل مدنظر پوتین برای برگزاری نشست صلح با اوکراین
همنوایی صدراعظم آلمان با صهیونیست‌ها: رخدادها در غزه کشتار دسته جمعی نیست
مهلت ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۴ تمدید شد
اولین تصاویر از محل انفجار پهپاد حزب‌الله در نزدیکی منزل نتانیاهو
برندگان مسابقه عکس میکروسکوپی در سال ۲۰۲۴ +عکس
معمار فلسطین نوین
حدیث چشمان یحیی
پروژه تاریخی ۷ اکتبر
اعلام رای انضباطی علیرضا بیرانوند در مورد پرسپولیس
نمایشنامه قهرمان آزادی فلسطین
امضای تفاهم‌نامه دانشگاه علامه‌ و انستیتو ریاست‌جمهوری در روسیه
قهرمانی تیم کاراته بانوان دانشگاه آزاد اسلامی در لیگ کاتای ایران
مدافع پرسپولیس به کمیته اخلاق احضار شد
حمله مجدد رژیم صهیونیستی به ضاحیه جنوبی بیروت
"دانشجومعلمان ۹۱ و ۹۲" در انتظار کارت پایان خدمت
افتتاح مجتمع جدید دانشگاه بین المللی اهل بیت (ع) در قم
آیت‌الله جوادی آملی: صهیونیست با اصل اسلام مخالف است
پزشکیان سه‌شنبه راهی روسیه می‌شود
اسلامی شهادت یحیی السنوار را تسلیت گفت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top