تاریخ انتشار: یکشنبه 1395/06/21 - 11:19
کد خبر: 209738

صدای انجمن اسلامی دانشجویان هم درآمد؛

افزایش شهریه‌های دانشگاه پیام‌نور دوباره دانشجویان را گرفتار کرد +عکس

افزایش شهریه‌های دانشگاه پیام‌نور دوباره دانشجویان را گرفتار کرد +عکس

حالا دانشجویی که هیچ منبع درآمدی ندارد و تنها دستاویزش، وام دانشجویی است که طی 5 سال اخیر در بهترین حالت فقط 20 درصد افزایش پیدا کرده، باید با افزایش 20 درصدی شهریه از ترمی به ترم دیگر، دست و پنجه نرم کند. حالا چه کسی شهریه این دانشجو را می‌دهد؟

خبرنامه دانشجویان ایران: قصه پر غصه دانشجویان دانشجویان پیام‌نوری همچنان ادامه دارد و افزایش شهریه‌ها دوباره دانشجویان را دچار دردسر کرد.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ماجرای تصمیم خلق‌الساعه دانشگاه پیام‌نور در خصوص پرداخت یکباره شهریه ثابت و متغیر هنوز از یاد دانشجویان این دانشگاه نرفته است؛ تصمیمی که اعتراض بسیار شدید دانشجویان را به همراه داشت و چندین واحد این دانشگاه در سراسر کشور را مجبور به عدم ارجای این تصمیم کلی کرد.

حالا اما در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید، دانشجویان دوباره گرفتار تصمیم عجیبی شده‌اند؛ در روزهایی که دولت مدعی کاهش تورم و تک رقمی شدن آن است، دانشجویان با افزایش 15 تا 18 درصدی شهریه دانشگاهند.

حالا دانشجویی که هیچ منبع درآمدی ندارد و تنها دستاویزش، وام دانشجویی است که طی 5 سال اخیر در بهترین حالت فقط 20 درصد افزایش پیدا کرده، باید با افزایش 20 درصدی شهریه از ترمی به ترم دیگر، دست و پنجه نرم کند. حالا چه کسی شهریه این دانشجو را می‌دهد؟

در این راستا، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه پیام‌نور مرکز اصفهان، نامه‌ای خطاب به ابوسعیدی، رئیس این دانشگاه جامع کشوری نوشته و اعتراض دانشجویان را با زبانی دیگر به رئیس دانشگاه ارائه کرده است.

در بخش مهمی از نامه آمده است: تعریفی که ایشان از عدالت برای دانشجو ها روشن می‌کنند نیز قالب توجه است. اگر قانون پیام نور ملاک برقراری عدالت و انصاف شماست، طبق قانون، شهریه ثابت برای هر دانشجویی در طول 4 سالِ تحصیلیِ خود، نباید افزایش پیدا کند؛ با این حساب آیا قانون شما به منفعت مالی بیشترِ پیام نور ختم می شود؟

متن کامل این نامه را در ادامه می‌خوانید:

جناب آقای دکتر رستمی ابوسعیدی
ریاست محترم دانشگاه پیام نور
باسلام و احترام

همانطور که مستحضرید شعار دانشگاه پیام نور در سال 95 «ارتقای کیفیت، مأموریت گرایی و کارآفرینی» است؛ اما جناب آقای دکتر، آیا تفاوت پیشامده میان برخی از گفته های معاونین و عملکرد دانشگاه، بیش از هر چیز دیگری بر این شعار زیبا و دلپسند اثر سوء نمی گذارد؟ در گفته هایی، صحبت از انصاف و عدالت می شود، اما در عمل، عکس آن رخ می دهد؛ صحبت از عدم تغییر می شود و بعد دانشجوهایی که به این حرف دلخوش می کنند، ناامید می شود.

آنچه که به عنوان مصاحبه، از دو تن از معاونین دانشگاه در خبرگزاری‌های معتبر کشور نشر یافته، ما را بر آن داشت تا سوالاتی را که در حال حاضر اذهان تمام دانشجویان پیام نور را به خود مشغول کرده، از شما بپرسیم. چرا مسئول معاونت آموزشی پیام نور اعلام می کند «افزایش حد اکثر 15 درصدی، تنها برای دانشجویان جدید الورود است و شامل دانشجویان ورودیِ سال های قبل نمی شود.» اما صورتحساب دانشجویان نشان از افزایش 15 تا 18 درصدی را برای همه دارد؟

چیزی که سبب اعتراض دانشجویان شده، تنها این تناقض بین گفته معاونت و عملِ دانشگاه نیست، بلکه نواقصی است که در قانون پیام نور مشاهده می شود. اما شاید درک هیچ نکته ای به اندازه واکنش مسئولین دانشگاه به اعتراضات دانشجویی سخت نباشد؛ اعتراضاتی که از سوی شما هیچ گونه بهایی به آن داده نشد. اگرچه معاونت امور مالی و اداری شما این گونه اعتراضات و کمپین های مجازی را از روی قانون گریزی توجیه می کند و به خاطرشان خطور نمی کند که چه مشکلی رخ داده که این قدر دانشجویان را به تکاپو واداشته است. اصلا با سبک پاسخ آقای معاون برایمان سوال شد، آیا شما اساساً باید به دانشجویان پاسخ گو باشید یا همین پاسخ های ایشان را هم لطف و مرهمت وی به دانشجویان قلمداد کنیم؟

تعریفی که ایشان از عدالت برای دانشجو ها روشن می‌کنند نیز قالب توجه است. اگر قانون پیام نور ملاک برقراری عدالت و انصاف شماست، طبق قانون، شهریه ثابت برای هر دانشجویی در طول 4 سالِ تحصیلیِ خود، نباید افزایش پیدا کند؛ با این حساب آیا قانون شما به منفعت مالی بیشترِ پیام نور ختم می شود؟

جناب آقای دکتر!
با کمی تعقل به راحتی می توان دریافت که عمده هدف ها، از انتخاب پیام نور توسط داوطلبان، مسلماً امکانات این دانشگاه در عمده ی مراکز واحد ها نیست، مسلماً سطح کیفی آموزشی در مراکز واحدهای شهرستان ها نیست، بلکه بیشترین هدف برای انتخاب پیام نور، تنها اختیاراتی است که به دانشجویان داده می شود. با این وجود انتظار نداشته باشید، دانشجویی که تا به حال در انتخاب واحد های خود مختار بوده، بخواهد طبق ارایه ی زوج و فرد اقدام کند.

هیچ دانشجویی دوست ندارد تحصیل خود را تنها به علت کمبود بودجه دانشگاه پیام نور به طور قطع دو ترم اضافه تر طول بدهد. طبق اطلاعیه مورخ 7/6/95 به شماره 29884/3/د صادره از سوی معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی بند 8، تنها دانشجویانی که از این طرح مستثنی هستند، دانشجویان در آستانه فارغ التحصیلی اند. با این وجود دانشجویانی که تا به حال به زوج و فرد عمل نکرده اند، دانشجویانی که ورودی بهمن ماه خواهند بود، دانشجویانی که خواهان تطبیق واحد و تغییر رشته اند، دانشجویانی که مجبور به حذف اضطراری می شوند و دانشجویانی که به سبب ممتازی خواهان انتخاب واحد های بیش از بیست واحد هستند در ذیل این اقدام مجبور هستند که به خاطر بحث پیش نیاز و هم نیاز دوترم اضافی، دانشجو بمانند و بابت این لقب "باید" شهریه پرداخت کنند.

این طرح تنها در صورتی قابل اجراست که برای ورودی های جدید اعمال شود. با این حال اگر تدابیری اندیشیده شود که هم ماهیت این طرح باقی بماند و هم این دسته از دانشجویانی که در بالا گفته شد مجبور به اخذ ترم های اضافی و پرداخت شهریه نباشند، بهتر است.

در پایان از حضرتعالی استدعا داریم، پاسخی درخور به پرسش های مطرح شده بدهید و اقدامی را عملی سازید که در آن به معنی واقعی کلمه خیر و صلاح دانشجو در آن نهفته باشد. گرچه هدف امسالِ دانشگاه پیام نور بر خلاف واقعیت های موجود این دانشگاه است، اما امید داریم که این مهم، یعنی ارتقای سطح کیفی مراکز واحد های پیام نور، به سرانجام برسد.

والسلام علی من اتبع الهدی
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز اصفهان

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
پزشکیان به حرم امام خمینی رفت
مخالفت بیش از ۵۰ درصدی آمریکایی‌ها با ریاست جمهوری بایدن و ترامپ
جذب ۳۲۰ هزار دانشجوی خارجی طی برنامه هفتم توسعه
اعطای بورس به دانشجویان ممتاز بین‌المللی در دانشگاه امیرکبیر
مبارزه با فساد مطالبه مردم است
«حسینیه معلی» از امشب؛ «سرزمین مادری» از فردا
رئیس‌جمهور منتخب نگذارد جناح خاصی پیروزی‌اش را مصادره کند
پیام‌های تبریک حاشیه خلیج فارس به پزشکیان
فقط من می‌توانم ترامپ را شکست دهم
نامه وزیر اقتصاد به وزیر صمت برای بهبود محیط کسب و کار
واردات خودروهای کره‌ای به مناطق آزاد ممنوع شد+ نامه
رئیس جمهور عراق به پزشکیان تبریک گفت
زاکانی پیروزی پزشکیان در انتخابات را تبریک گفت
پیام تبریک پوتین به پزشکیان
توصیه‌های یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب به رئیس‌جمهور منتخب
رئیس‌جمهور منتخب فرصت خدمتگزاری به ملت را مغتنم بشمارد ‌
پیام تبریک رییس نهادنمایندگی رهبری در دانشگاه ها به رییس جمهور
پورمحمدی خطاب به پزشکیان: برای مشکلات درهم‌تنیده کشور راه نجاتی شایسته بیابید
تقدیر شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی از حضور پرشور مردم در انتخابات
رئیس مجلس خبرگان: ملت آگاه در یکی از صحنه‌های انقلاب سرافراز شد
زمان انتشار نمرات امتحانات نهایی دوازدهمی‌ها اعلام شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top