تاریخ انتشار: سه شنبه 1395/09/09 - 13:41
کد خبر: 217764

نگاهی متفاوت به موج اعتراض دانشجویان سنواتی؛

عمق فاجعه‌ی «مرگ عدالت آموزشی» در شش لایه‌ی بازنده از مردم

عمق فاجعه‌ی «مرگ عدالت آموزشی» در شش لایه‌ی بازنده از مردم

از اعتراضات صنفی دانشجویان در ترم جاری به واسطه اجرای ناگهانی و سختگیرانه قانون سنوات دانشجویی، کمتر کسی است که بی خبر باشد؛ اعتراضاتی با تجمع‌های پی در پی دانشجویان در استان‌ها و دانشگاه‌های مختلف کشور، فضای غالب رسانه‌های مجازی و مطبوعات را متوجه خود کرد.

خبرنامه دانشجویان ایران: از اعتراضات صنفی دانشجویان در ترم جاری به واسطه اجرای ناگهانی و سختگیرانه قانون سنوات دانشجویی، کمتر کسی است که بی خبر باشد؛ اعتراضاتی با تجمع‌های پی در پی دانشجویان در استان‌ها و دانشگاه‌های مختلف کشور، فضای غالب رسانه‌های مجازی و مطبوعات را متوجه خود کرد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در اعتراض اکثر دانشجویانی که مخالف اجرای قانون سنوات بودند، حرف از زیر پا ماندن عدالت به گوش می‌رسید؛ عدالتی که شاید در بخش‌های مختلف آموزش عالی کمرنگ تر از قبل شده است.

در روزگاری که برای ثبت نام دانش اموز در مدرسه دولتی، والدین مجبور به پرداخت هزینه‌های هنگفتی می‌شوند که هیچ توجیه قانونی ندارد، نمی‌شود انتظار داشت که عدالت اموزشی در دانشگاه‌ها بدون عیب و نقص رعایت شود.

دانشجویانی که به بهانه‌های مختلف، برای استفاده از خوابگاه، غذا، امکانات دانشگاه و حتی حق تحصیل، مجبور به پرداخت هزینه‌های سنگین می‌شوند، ممکن است مسیر سیستم آموزش عالی کشور را به کلی تغییر داده و به مرور، باعث بروز انقلابی عجیب و البته خاموش در حوزه تقسیم عدالت آموزشی شوند.

محمد مالجو*، در مقاله‌ای تحت عنوان "برنده‌ها و بازنده‌های کالایی‌سازی آموزش عالی در ایران چه کسانی‌اند؟"، ابعاد پنهان و تکان دهنده انتهای مسیر فعلی تقسیم عدالت در نظام آموزش عالی کشور را روشن می‌کند.

مالجو در بخش مهمی از این مقاله، گریزی به بازنده‌های این سیستم آموزشی زده است که نگاهی هرچند گذرا به این 6 گروه بازنده، چندان هم خالی از لطف نیست.

در سیستم آموزشی کالا محور، دست‌کم شش لایه از بازنده‌ها را می‌شود از هم تمیز داد:

1- اولین لایه که مرئی‌ترین لایه‌ی بازندگان کالایی‌سازی آموزش عالی است آن دسته از دانشجویان و خانواده‌های دارای عضو دانشجو در بخش شهریه‌ایِ آموزش عالی‌اند که بابت آن حقی که قانون اساسی به آنان اعطا کرده است و دولت‌ها از آنان ستانده‌اند، یعنی برخورداری از خدمت آموزش عالی رایگان، باید مبالغی بپردازند.

2- لایه‌ی دوم از بازنده‌ها اما دانشجویان بخش رایگانِ آموزش عالی‌اند که بابت خدمات پایین‌دستیِ آموزش عالی، مثلاً استفاده از خوابگاه و بوفه و سرویس حمل‌ونقل و غیره، ناگزیر از پرداخت‌های پولی‌اند و اینان نیز چیزی را از کف می‌دهند، گیرم به درجات کمتر. در این هر دو لایه از بازنده‌ها فرض کرده‌ام که نابرابری طبقاتی وجود ندارد.

3- اگر عامل طبقه و نابرابری طبقاتی را به بحث وارد کنیم به سومین لایه از بازندگان می‌رسیم. هر قدر جایگاه طبقاتی دانشجو به رأس هرم سلسله‌مراتب طبقاتی نزدیک‌تر باشد، شهریه‌ای که برای دریافت آموزش عالی می‌پردازد درصد کوچک‌تری از کل هزینه‌های سبد مصرفی خودش یا خانواده‌اش را تشکیل می‌دهد و حساسیت کمتری به این رقم دارد. هر چه پایگاه طبقاتی دانشجو به قاعده‌ی هرم سلسله‌مراتب طبقاتی در جامعه نزدیک‌تر باشد این درصد نیز بزرگ‌تر است و برای دانشجو یا خانواده‌ی مربوطه حساسیت‌زاتر خواهد بود. سومین لایه از بازندگان آموزش عالی را در طبقات فرودست‌تر به میزان بیش‌تری می‌توان یافت.

4- اما چهارمین لایه از بازندگان را باید در بیرون از دایره‌ی جمعیت دانشجویی و خانواده‌هاشان جست‌وجو کرد. اشاره‌ام به همه‌ی کسانی است که اگر  می‌توانستند از آموزش عالی رایگان برخوردار باشند دانشجو می‌شدند اما اکنون در اثر همین موانع عملاً یا به دانشگاه راه نیافته‌اند یا از ادامه‌ی تحصیلات تکمیلی باز‌مانده‌اند.

5- اگر تعامل سایر انواع سلطه‌ی غیرطبقاتی با سلطه‌ی طبقاتی را توأمان در نظر بگیریم به پنجمین لایه از بازندگان کالایی‌سازی آموزش عالی خواهیم رسید. مهم‌ترین انواع روابط سلطه‌ی غیرطبقاتی در زمینه‌ی کالایی‌سازی آموزش عالی در ایران احتمالاً سلطه‌های جنسیتی و قومیتی و مذهبی و ملیتی‌اند. به نسبتی که این انواع مناسبات نابرابر قدرت غیرطبقاتی در واحدهای خانواده و شهر و کشور پررنگ‌تر باشند، دختران از پسران در خانواده‌ای واحد، اقلیت‌های قومی در قیاس با دیگران در شهر یا استانی واحد، اقلیت‌های مذهبی در قیاس با صاحبان مذهب رسمی در سطح کشور، و مهاجران فقرزده‌ی ساکن در ایران در قیاس با هم‌طبقه‌ای‌های ایرانی‌شان احتمالاً به میزان بیش‌تری از کالایی‌سازی آموزش عالی از حیث نابرخورداری از تحصیلات دانشگاهی متضرر می‌شوند.  این پنج لایه از بازندگان که تاکنون در کانون توجه‌مان قرار گرفته‌اند جملگی از دریچه‌ی سپهر آموزش عالی شناسایی شده‌اند.

6- برای شناسایی ششمین لایه از بازندگان کالایی‌سازی آموزش عالی باید کاملاً از سپهر آموزش عالی خارج شویم. وقتی دولت از تأمین مالی آموزش عالی عقب می‌نشیند و بار این هزینه‌ها را به دوش خانواده‌ها می‌اندازد، آن بخش از منابع مالی دولت که طبق توافق جمهور مردم با دولت، یعنی اصل سی‌ام قانون اساسی، می‌بایست برای تأمین مالی خدمات آموزش عالی صرف می‌شد آزاد می‌شود. به خاطر داشته باشیم که بحث فقط بر سر آموزش عالی نیست. بحث آموزش عمومی هم هست، همین‌طور بهداشت و درمان و سلامت و مسکن و بهزیستی و تربیت‌ بدنی و اوقات فراغت و ...

* فارغ‌التحصیل اقتصاد

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
1395/09/11 - 15:15

باور کنید دانشگاه دخترهای محجبه و چادری هم دارد اگر بخواهید عکس بگیرید.
تورهای مسافرتی آفری
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top