تاریخ انتشار: چهارشنبه 1395/09/17 - 15:17
کد خبر: 218704

کرسی آزاداندیشی «حجاب» در دانشگاه تبریز برگزار شد

سلسله کرسی های آزاداندیشی دانشگاه تبریز اینبار با عنوان "حجاب" در دانشکده اقتصاد دانشگاه برگزار شد

خبرنامه دانشجویان ایران: سلسله کرسی های آزاداندیشی دانشگاه تبریز اینبار با عنوان "حجاب" در دانشکده اقتصاد دانشگاه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»، به همت بسیج دانشجویی دانشگاه تبریز کرسی آزاد اندیشی دیگری این بار با عنوان “حجاب” در دانشکده اقتصاد همین دانشگاه برگزار شد.

در ابتدا نفر اول در سخنان خود به این نکته اشاره کردند که حجاب موضوع ذاتی و فطری برای بشر است.وی خاطر نشان کرد یکی از دلایل لزوم حفظ حجاب برای بانوان، صیانت آنها از آزار و اذیت می باشد. وی در ادامه سخنانش گفت حضور بانوان در جامعه باید متناسب با ویژگی های وجودی و فیزیکی آن ها باشد و چه بسا که در حرفه هایی حضور او لازم و ضروری است.

نفر دوم  هم با اشاره به این که مهمترین مسئله‌ی جامعه اسلامی مسئله ی حجاب است، وی پاسخ به این سوال که چرا پوشش در کشور اجباری است را از دو جنبه‌ی فطری مذهبی و جنبه‌ی اجتماعی بررسی کرد و گفت که تبعیت از قانون هرکشوری لازم و ضروری است و حفظ پوشش برای زنان از جمله قوانین جمهوری اسلامی است و رعایت حجاب مسئله ای است که باید به آن اهتمام ورزید.

وی در ادامه‌ی سخنان خود اشاره کرد که هوش فطری زن ایجاب میکند که زن در مقابل دیگران و مخصوصا مردان حیا کند. وی همچنین افزود در کتابی از ویل دورانت آمده حیا چیز اکتسابی است و البته اضافه کرد که ما این موضوع را قبول نداریم.

وی اضافه کرد روابط بین زن و مرد مربوط به زمان و مکان خاصی است و نباید بدون کنترل و در هر مکانی از جامعه انجام شود.

نفر سوم در دور اول سخنان خود گفت: ایرانیان دوران قبل اسلام هم حجاب را رعایت می کردند و حجاب را اسلام به ایران نیاورده است. وی با بررسی فرهنگ ایرانیان باستان گفت برهنگی برای مردمان آن زمان به عنوان  تنبیه بوده نه تشویق. وی گفت رنگ سیاه چادر از یهود نشأت گرفته است.

وی همچنین افزود حجاب فقط مختص اسلام نیست و در سایر ادیان همچون یهود، این پدیده چه بسا بسیار جدی تر پیگیری می شود. وی در سخنانی غرب زدگی بعضی از مسئولین و قریب به سیصد سال تهاجم فرهنگی را از دلایل عدم پرداختن به مسئله حجاب در جامعه ما دانست.

در زمان جمع بندی پایانی نفر اول اضافه کرد که قوه‌ شهوانی در مردان هیچ‌گاه عادی نمی شود و در صورت نبود هیچ قید و بندی، مشکلات این حوزه رو به فزونی خواهد گذاشت.

نفر دوم در تکمیل سخنان خود افزود؛ در هر کشوری باید از قانون آن کشور تبعیت شود مثلا در بسیاری از کشورهای غربی نمی توان در ملأ عام از مشروبات الکلی استفاده کرد و با همان سر و وضع در جامعه ظاهر شد. بنابراین در جامعه باید حجاب را رعایت کرد و نمیتوان بی توجه به حقوق دیگران مطابق میل خود ظاهر شد.

نفر سوم در زمان جمع بندی در سخنان خود به این سوال پرداخت که آیا حجاب محدودیت است؟ ایشان در پاسخ گفت حجاب مانند دیوار خانه است و هر کس اموال باارزشی را در آن نگه میدارد لازم است که از وسایلی همچون گاو صندوق و .. برای نگه داری وسایل خود استفاده کنند، هر چند این حفاظت موجب بروز محدودیت هایی نیز میشود. لذا حجاب محدودیت است ولی محدودیتی است که مصونیت می‌آورد.

در انتها نیز سوالاتی توسط حضار در کرسی پرسیده شد که توسط دکتر امامی به آنها پاسخ داده شد .

یکی از حضار در مورد آزادی زن و فمینیست و رابطه‌ آن با حجاب پرسید که خانم نجف قلی زاده در پاسخ افزود در آمریکا زن احساس کرد که حقش به او داده نمیشود و باید برای احیای حقش به پا خیزد. ولی ایران کشوری برپایه لیبرالیسم نیست و نمی توان آنرا با آمریکا مقایسه کرد. در ضمن مسئله حجاب برای فرهنگ مردم آمریکا مطرح نیست.

خانمی که در  جمع حضار بود گفت: این که بگوییم عامل تداوم عشق های قدیم رعایت حجاب است حرف واردی نیست؛ مشکلات اقتصادی و سیاسی و وضع جامعه، موجب ناپایداری در علاقه ها است، در ضمن حجاب باید در گفتار باشد نه در دیدگاه.

در ضمن از ابتدا قرار نبود حجاب در جمهوری اسلامی باشد و با الجبار اجرا میشود.

وی افزود که از اساتید شنیده ام که این که باران نمی آید به خاطر بی حجابی خانم هاست، این حرف غلطی است پس چطور در انگلستان هر روز باران می آید؟

با پایان سخنان حضار دکترامامی در پاسخ به نظرات مطرح شده، گفتند: اولا ۹۸ درصد از مردم ایران به جمهوری اسلامی آری گفتند و حجاب در بطن اسلام است و نمیتوان آنرا جدا از اسلام دانست.

در ضمن در پاسخ به مسئله رنگ سیاه چادر باید بگویم که نام دیگر چادر، جلباب است و جلباب از جلب الیل آمده که اشاره به رنگ سیاه آن دارد.

وی افزود درست است که در جامعه افرادی داریم که با حجاب ضعیف تر دارای حیا ی بیشتری نسبت به افرادی هستند که که در ظاهر دارای حجاب کامل تر هستند، اما ما معتقدیم که هم ظاهر و هم باطن باید دارای حجاب باشد، به عبارتی از کوزه همان برون تراود که در اوست.

وی در پاسخ به کسانی که می گویند مرد ها باید چشمانشان را کنترل کنند گفت این حرف همانند این است که کسی درب مغازه‌ی خود را باز بگذارد و بگوید کسی دزدی نکند.

در ضمن ایشان با بیان حدیثی از امام علی(ع) ادامه داد: حجاب زن موجب دوام زیبایی اوست و افزود: باید توجه داشت که حجاب نه تنها زیبایی ها را پایدار میکند موجب پوشش بدی ها نیز میشود.

وی در آخر در رابطه با موضوع مطرح شده توسط یکی از حضار(رابطه بارش و وضع حجاب) اشاره کرد: همانطوری که در قرآن داریم مشکلات انسان ها نشأت گرفته از اعمال خود آنهاست.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
دارایی‌های بزرگترین بانک آمریکایی در این کشور مسدود شد
۲ کمین بزرگ حزب‌الله لبنان علیه نظامیان اسرائیلی
هشدار وزارت بهداشت درباره سیگارهای الکترونیک
بازداشت ۴ کنکوری متخلف
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top