به گزارش خبرنامه دانشجویان ایران به نقل از کرددانش، «دستگاه خستگی سایشی تحت بار تماسی نوسانی» اختراع تولیدی عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج بعنوان « اختراع برگزیده » جشنواره رویش زاگرس انتخاب شد.
اختراع فرشاد عباسی، عضو هیأت علمی واحد سنندج با عنوان « دستگاه خستگی سایشی تحت بار تماسی نوسانی» که پیش از این در جشنواره اختراعات و ابتکارات رویش زاگرس طی روزهای ۵ و ۶ آبان ۹۵ در دانشگاه بوعلی سینا همدان رونمایی شده بود، پس از گذراندن مراحل داوری بعنوان «اختراع برگزیده» انتخاب شد.
فرشاد عباسی عضو هیات علمی گروه آموزشی مهندسی مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج گفت: از میان بیش از 110 طرح که در قالب گروه های شیمی و مواد، برق و الکترونیک، صنایع غذایی، مهندسی مکانیک، پزشکی و تجهیزات پزشکی، مهندسی کامپیوتر، علوم دارویی، مهندسی عمران، مهندسی کشاورزی و ماشین آلات کشاورزی به این جشنواره راه یافته بودند، پس از داوری توسط اساتید صاحب نام، در نهایت پنج طرح بعنوان طرح برگزیده انتخاب شد که در بخش مهندسی مکانیک، طرح اینجانب بعنوان «اختراع برگزیده» انتخاب گردید.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون در حال تجاری سازی و ثبت بین المللی این اختراع هستیم گفت: این دستگاه که برای نخستین بار در دنیا بهصورت کاملا بومی طراحی و با راهنمایی دکتر غلامحسین مجذوبی ساخته شده است، برای تخمین عمر خستگی سایشی قطعات مکانیکی در موتورهای جت و بدنه هواپیماها، توربوماشینها، اتصالات دم چلچلهای توربینها، قطعات مکانیکی خودروها و غیره کاربرد دارد.
وی افزود: انگیزه اصلی در اختراع این دستگاه، جلوگیری از سقوط هواپیماها، پیشگیری از سوانح هوایی و خودکفایی کشور در این زمینه می باشد.
عضو هیات علمی گروه آموزشی مهندسی مکانیک واحد سنندج درباره اختراع خود ادامه داد: براساس گزارش انجمن ایمنی حمل و نقل آمریکا موسوم به NTSB بیش از یک ششم سوانح هوایی بعلت خستگی سایشی در قطعات موتور و بدنه هواپیما اتفاق میافتد.
این مخترع سنندجی درباره مزایا و نحوه عملکرد این دستگاه افزود: مهمترین مزیت این اختراع، استفاده از یک سیستم الکترومکانیکی ساده برای اعمال نیروی تماسی نوسانی است که قادر است با ایجاد حداکثر فرکانس ۲۰۰ هرتز، شرایط واقعی بارگذاری در موتورهای جت و توربینها را با دقت بسیار بالا شبیه سازی کند. در این دستگاه از یک طرح ابتکاری برای سنکرون کردن نیروهای دو طرف نمونه آزمایش استفاده شده است که میتواند نیروهای متقارن و سنکرون را با دقت بسیار بالا و خطای صفر ایجاد کند.
عباسی گفت: دستگاههای خارجی که برای این منظور در دو دانشگاه معتبر آمریکایی و انگیسی ساخته شده است با استفاده از سیستمهای بسیار گرانقیمت و پیچیده هیدرولیکی قادر به ایجاد حداکثر فرکانس ۴۰ هرتز است که با شرایط عملکرد واقعی موتورهای جت فاصله زیادی دارد و به تبع آن قابلیت اعتماد نتایج آزمایش را کاهش میدهد. همچنین بعلت استفاده از سیستمهای هیدرولیکی، امکان سنکرون کردن دقیق نیروهای دو طرف در این دستگاهها وجود ندارد.
این عضو مخترع هیات علمی واحد سنندج تاکید کرد: درصد حساسیت این نوع اختراعات برای کشورهای رقیب آنچنان بالاست که از انعکاس نتایج تحقیقات در این زمینهها حتی در مقالات علمی دانشگاهی نیز ممانعت میشود.